Resa till iran sommaren 2011

Kaveh

New member
Självklart kommer ja att skriva om resan jag ska dokumentera. Så mycket jag kan om det resa därför har jag monterat kameror på Mcn
Men bara om man kommer iväg
 
Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Idag fick jag en sammanställning av hur man planerar en resa till Iran från en medlem. Iran som MC-land rekommenderas av honom. Tips inför resan bifogas.
 

Chopperbyggarn

New member
Idag fick jag en sammanställning av hur man planerar en resa till Iran från en medlem. Iran som MC-land rekommenderas av honom. Tips inför resan bifogas.

Suverän info!:tummenupp

Sådan här info om olika resmål utanför EU vore bra att ha samlad under egen rubrik på SMC´s hemsida så att man lätt hittar den när resa blir aktuell!

Anders.J
 

Kaveh

New member
Hej alla Mc åkare
Det var ett tag sedan jag loggade in här .
Men nu ska jag ge er uppdatering till mina planer.
Jag har varit upptagen att meka med min Goldwin 1993-SE med det mesta tänkbara utrustning samt drag och släpp
Fick köpa nytt tält (inte trodde ni att jag ska bo i hotell) har haft ganska många kontakter med Motormännens förbundet Angående Carnet
Och summan som man måste lägga fram
((För att säkerställa betalningen måste du deponera ett kontantbelopp hos oss, motsvarande 100% av bilens marknadsvärde i Sverige, dock minst 40 000 kr. Exempel: för en bil som kostar 250 000 kr att köpa av en bilhandlare, vill vi ha 250 000 kr i deposition. För en bil som är värd 20 000 kr kräver vi 40 000 kr i deposition )) därför fick jag bytta min till äldre modell för att jag ska ha råd med resan (klart man kan ha bank garanti men man vet ju aldrig vad som kommer att hända) enligt Motormännens förbudet är det bättre att vänta till sista dagarna med carnet eftersom dem in IRAN kan ändra sina lagar då kanske blir det billigare.
Så därför jag började planera.
Jag kommer iväg fredag 26 juni 2015 till Poland via Karlskrona.
 

Chopperbyggarn

New member
Fick köpa nytt tält (inte trodde ni att jag ska bo i hotell) har haft ganska många kontakter med Motormännens förbundet Angående Carnet
Och summan som man måste lägga fram
((För att säkerställa betalningen måste du deponera ett kontantbelopp hos oss, motsvarande 100% av bilens marknadsvärde i Sverige, dock minst 40 000 kr. Exempel: för en bil som kostar 250 000 kr att köpa av en bilhandlare, vill vi ha 250 000 kr i deposition. För en bil som är värd 20 000 kr kräver vi 40 000 kr i deposition )) därför fick jag bytta min till äldre modell för att jag ska ha råd med resan (klart man kan ha bank garanti men man vet ju aldrig vad som kommer att hända) enligt Motormännens förbudet är det bättre att vänta till sista dagarna med carnet eftersom dem in IRAN kan ändra sina lagar då kanske blir det billigare.
Så därför jag började planera.
QUOTE]

Detta är anledningen till att så många äventyrs resenärer reser med gamla motorcyklar.

I UK lär man som alternativ till deposition för Carnet De Passage kunna köpa en försäkring som täcker depositions beloppet, synd att detta inte finns som alternativt här i Sverige.

Finns enstaka resenärer som lyckats komma in i Iran utan Carnet De Passage via komplicerade byråkratiska processer på plats men sannolikheten att lyckas med detta lär vara ganska liten efter vad jag har läst.

Lycka till med res planerna!

Anders.J
 

Kaveh

New member
Hej
Denna vecka som har gått fick jag veta att när man åker till iran så omvandlas min helförsäkring till trafik under tiden jag befinner mig in IRAN.
Då är det dags att hitta nytt försäkring :-(
 
Last edited:

Kaveh

New member
Hej Alla Mc åkare
Då är det äntligen dags.
Att kunna åka till Iran jag måste ha tillstånd hehehe men det är bara en garanti att jag inte säljer min MC i Iran, för det jag måste betala en deposition till Motormännens förbundet värde av hela min fordon, jag fick värdera min Mc till 50.000:- och nu måste jag ta fram 50000 och betala dem ( jag få dem tillbaka när jag är tillbaka från min resa) dokumentet heter Carrnet de Passage det finns på 10 och 20 sidor. Men ändå tar dem 3300 för ike medlemmar
Och pengarna måste vara i deras konto innan dem börja och titta genom det.
Så eftersom jag bestämt mig för den resa så följande är utfört
Nya däck , fram och bak. Nya bromsar, nytt olja och olja filter, LARM, music (det är lång väg att köra)
Alla papperna är klara att skicka in (50000:- fick jag låna från banken)
Gällande försäkring det verkar att försäkringar kan inte bestämma sig om du kommer att behålla din hel försäkring medan du är i IRAN eller du kommer ha bara trafik under tiden du är där.
Planering
Resväg:
polen, Slovakia,Ungen, Serbien, Bulgarien, Turkiet, iran.
Retur:
Turkiet , Grekland, Italien, Österrike, Tyskland, färjan Göteborg
Antal mil inräknat med att köra in iran 1500mil temperatur kommer att vara MYCKET VARM mellan 35 till 45
Tänkte stanna ca 10 till 12 dagar i Iran.
Jag har redan varit i polend, Slovakia ,... Så därför kommer jag att dra på så jag räknar med att ca 3 eller 4 dag tar det att jag är framme vid gränserna till Iran
Start datum 2015-06-26
Jag ska börja och lägga ut bilder också.

\\\\Kaveh////
 
Last edited:

Kaveh

New member
Igår kom den efterlängtade Carnet de Passage,
Jag har redan förklarat vad Carnet de Passage är annars finns det bättre beskrivning på Motersmännens förbundet hemsida.
En gul pärm med 10 A4papper i, på framsidan av pärmen hittar man presentation av Carnet de Passage insida info om fordonet och ägare
Och i varje papper samma uppgift som står på insidan av pärmen.
Och självklart en beskrivning följer också med där står att hur det ska användas. (Men fortfarande otydligt)
Varje A4 är delade i 3 bitar som tydligen en del rivs och behålls av tullen vid gränsen vid entré till landet, sedan andra delen rivs vid utgång
Av landet och den sista biten ska stämplas och det är mycket viktig att få dem stämplarna annars man kan missa dem deposition pengarna,
Dessa har jag googlat och fick fram av antal sidor, hoppas detta kommer att vara hjälp för någon anna som tänker och skaffa Carnet de Passage
Idag kommer jag och ringa Motormännens förbundet och fråga dem mera om hur Carnet fungerar så att jag inte missar något.
Idag är det en månad och 16 dagar kvar till min resa
Mcn är klart Släpet är klart(jag tänker ta med mig släppet också, även släpet ska vara med i Carnet de Passage)båt biljetter till Polen är klart
Information om alla länder som jag kommer att passera, om väg avgift, camping, bensin pris, och Säkrehet är också klart
Routen är Sverige, Polen, Slovenien, Ungen, Serbien, Bulgaren, Turkiet, IRAN Tillbakavägen IRAN, Turkiet, Grekland, Italien,Österrike, Tyskland
Kanske Denmark annars tar jag Färjan från Kill till Sverige
\\\\Kaveh////
 
Last edited:
Top