Resa till iran sommaren 2011

Shovelhead

New member
Hej
Jag hade tänkt köra Harley Davidsson till Thailand till sommarn men hur är det att ta sig igenom Iran som Svensk ensamåkare? Stora risker gällande korrupta myndigheter, vägpirater, rasism mot kristna/vita o.s.v.?
 
H

honda cbf 500

Guest
Vi ogillar stark folk som åker med shovelhead. Dem nackar vi direkt!

Mvh

Amir
 
H

honda cbf 500

Guest
Bra du verkar ha fattat mitt svar:D

Tex så tycker jag inte att du ska åka landsvägen till pakistian. För att du ska fatta poängen så ska jag uttrycka mig på följande sätt:D Bara en dåre åker den vägen.:p Jag v ill helst inte öppet gå in på diskussionen till varför du inte ska göra det. Jag blir lika chockad varje gång jag läser att någon har passerat den vägen på motorcykel.

Läs UD:s rekommendationer. Iran är inte så tryggt som det var på 70 talet.

Är det ramadan så tycker jag att du ska sitta mitt i stan och dricka mat och öl :p:D:rolleyes:

Ska du fotografera i Iran så fråga folk eller Polis om det är lämpligt att fotografera.

Folk är i största allmänhet hjälpsamma.

fråga mer specifikt så ska jag försöka svara på dina frågor.
 

Chopperbyggarn

New member
Hej
Jag hade tänkt köra Harley Davidsson till Thailand till sommarn men hur är det att ta sig igenom Iran som Svensk ensamåkare? Stora risker gällande korrupta myndigheter, vägpirater, rasism mot kristna/vita o.s.v.?

En Shovelhead är så charmig hoj att du inte kan få annat än vänner efter vägen!!! Det fick iallafall jag på dom långresor jag har genomfört med min gamla Shovel, samt två andra shovelheads som jag haft:D:D

Andres.J
 

Kaveh

New member
Hej
Jag hade tänkt köra Harley Davidsson till Thailand till sommarn men hur är det att ta sig igenom Iran som Svensk ensamåkare? Stora risker gällande korrupta myndigheter, vägpirater, rasism mot kristna/vita o.s.v.?

hej
det är ingen fara att åka genom iran desutom det kommer att vara mycket spennande och folket är mycket vänliga men håll hastigheten eftersom poliser ta ingen hänsyn till fart syndare, problemet blir afghanestan vilken jag hoppas du väljer Pakestan att köra genom
 

Kaveh

New member
Hej Kaveh,Salam,
vi är tre pers. som vill köra runt Sverige / Norge eller Tyskland ...osv
vill du vara med ? Vi är mellan 45-55 ålder bor i stockholm.

MVH
Said:)

hej said
Det skulle vara kul och titta på era resplan.
just nu jag håller på att spara pengar till min resa till iran om två månader om det blir av, Bensin priset är som en raket som har månen åt sitt mål och min törstiga goldwing som med sin 6 cylinder vill göra mig fattig men om jag inte åker till iran varför inte åka med er, kanske amir också hänger med.
 
H

honda cbf 500

Guest
Hej,

Jag kommer att förmodligen åka en vecka till Norra Tyskland eller till södra Norge. När vet jag inte ännu.

Hur mkt drar din goldwing och hur stor är motorn?

Mvh

Amir


hej said
Det skulle vara kul och titta på era resplan.
just nu jag håller på att spara pengar till min resa till iran om två månader om det blir av, Bensin priset är som en raket som har månen åt sitt mål och min törstiga goldwing som med sin 6 cylinder vill göra mig fattig men om jag inte åker till iran varför inte åka med er, kanske amir också hänger med.
 

Kaveh

New member
Hej,

Jag kommer att förmodligen åka en vecka till Norra Tyskland eller till södra Norge. När vet jag inte ännu.

Hur mkt drar din goldwing och hur stor är motorn?

Mvh

Amir

den dra inte mycket 0,5 upp till 0,6 med släpp 0,7 motorn är box-6 och på 1520cc eller ca 100HP

vad har du för mc??
 

DearHunter

New member
Det som jag bland annat oroar mig för är hur man får tag på reservdelar om man skulle bli tvungen att tex få tag på ett gaffelben eller ett däck som passar?

Delar till GW och större moderna hojar är väl inget som man har på hyllan därborta eller? Personligen skulle jag göra en sådan resa med en enkel hoj som man kan laga med tejp, ståltråd och mycket vilja om det skulle behövas. ;)
 

Chopperbyggarn

New member
Det som jag bland annat oroar mig för är hur man får tag på reservdelar om man skulle bli tvungen att tex få tag på ett gaffelben eller ett däck som passar?

Delar till GW och större moderna hojar är väl inget som man har på hyllan därborta eller? Personligen skulle jag göra en sådan resa med en enkel hoj som man kan laga med tejp, ståltråd och mycket vilja om det skulle behövas. ;)

Håller helt med att enkla hojar är att föredra på äventyrsresor...men man bör nog även ta hänsyn till vilken typ av hoj man trivs best med.
Kan rekommendera boken " The Longest Ride" av Emilio Scotto från Argentina som kört i dom flesta av världens länder med Honda Gold Wing!

Anders.J
 

DearHunter

New member
Håller helt med att enkla hojar är att föredra på äventyrsresor...men man bör nog även ta hänsyn till vilken typ av hoj man trivs best med.
Kan rekommendera boken " The Longest Ride" av Emilio Scotto från Argentina som kört i dom flesta av världens länder med Honda Gold Wing!

Anders.J

Just märket Honda är väl mest spritt världen över. Olika modeller kopieras och tillverkas lite här och var även på licens. Har man en hoj som har varit en "standard" åt andra så skulle det inte förvåna mig om en hanverkare i Pakistan anpassar en detalj som har gått sönder fråm en annan bike. (Här i Sverige så byter man ut en hel hoj om sadeln fått en reva eftersom artkelnumret har utgått. :D) Man ska inte underskatta fiffigheten och kunnandet att lösa problem. ... Annars så är ju GW en schlager...min nästa brassestol får bli en sådan.. ;)
 

Kaveh

New member
Det som jag bland annat oroar mig för är hur man får tag på reservdelar om man skulle bli tvungen att tex få tag på ett gaffelben eller ett däck som passar?

Delar till GW och större moderna hojar är väl inget som man har på hyllan därborta eller? Personligen skulle jag göra en sådan resa med en enkel hoj som man kan laga med tejp, ståltråd och mycket vilja om det skulle behövas. ;)

en goldwing är en enkel mc under alla dem stora plasterna. och iran är ett lan där kan du hitta va som helst även reservdelar till en goldwing
man lever bara engång
 
H

honda cbf 500

Guest
Kom du iväg till Iran? Väntar spänt på en reseberättelse:)

//Amir
 

Hamid

New member
kaveh salam
natijein barname chi shod rafti iran ya na
montazer javab hastam chon man sale dige mikham beram albatte ba" carne dopasaje " az motormannen
Hamid
 

Kaveh

New member
Hej alla
Tyvärr jag kom inte iväg eftersom jag var inblad i en traffickingolycka och fick skrotat min Goldwing och att skaffa mig tillbaka min hälsa sen efter en annan Goldwing så därför jag nåde inte längre än en kort EU resa denna sommar som kommer på grund av min nya jobb måste stanna men sommaren 2015 jag ska göra ett nytt försök.
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Hej alla
Tyvärr jag kom inte iväg eftersom jag var inblada i en trafficking olika och fick skrotat min Goldwing och att skaffa mig tillbaka min hälsa sen efter en annan Goldwing så därför jag nåde inte längre än en kort EU resa denna sommar som kommer på grund av min nya jobb måste stanna men sommaren 2015 jag ska göra ett nytt försök.


Kul med lite feedback. Det är inte alltid det blir som man tänkt sig.
Hoppas du kommer iväg 2015 istället, och vi räknar iskallt med en reserapport här efteråt, med lite bilder och så.

Men du...? Vi kan väl enas om "trafikolycka" istället för det där andra? Känns bättre så. ;)



Hampe
 

Chopperbyggarn

New member
Hej Kaveh,
hoppas verkligen att du kommer iväg på din mc-resa till Iran 2015 och att du vill skriva en berättelse med många bilder här efteråt!!
Ser fram emot denna högintressanta berättelse!!:tummenupp

Anders.J
 

Kaveh

New member
Kul med lite feedback. Det är inte alltid det blir som man tänkt sig.
Hoppas du kommer iväg 2015 istället, och vi räknar iskallt med en reserapport här efteråt, med lite bilder och så.

Men du...? Vi kan väl enas om "trafikolycka" istället för det där andra? Känns bättre så. ;)




Hampe

Hej
Så här blir det när man sitter vid datorer och låter dator rätta stavningen automatiskt och när man skriver med iPad så olycka blir olika
Tack
 
Last edited:
Top