Resa till iran sommaren 2011

Kaveh

New member
Hej alla mc åkare.
Jag planera reas till Iran till sommar 2011 med en Honda Goldwing 1500-93 med släp
nu undrar jag om det är någon som har rest till Iran som vill dela med sig del information och mera
eller kanske någon vill följa med.
Jag har planerat mycket noggrant och pratat med myndigheter in Iran också och allt verkar vara klart, men om man få mera information inte kan skada något.
Fundera åka gamla Östadländerna ner till Turkiet sedan till Iran, köra runt norra Iran sedan hela vägen ner till södra Iran det lär vara mycket varmt då

\\\\\\Kaveh/////
 
H

honda cbf 500

Guest
Hej,

Kaveh jan, är du medveten om att tung motorcykel är förbjuden i Iran och att det inte tillåter Iranier att komma i landet med en hoj över 250 cc?

Har de ändrat reglerna?

Det är det första jag reagerar på.

Det är bra att du har satsat på en vätskekyld hoj men köra en goldwing inne i städerna kommer nog inte vara alltför trevligt med tanke på trafiken. Funkar säkerligen bra ute på landsvägen.

Jag är själv sugen på att åka till Iran men de gånger jag har varit i kontakt med Iranska ambassaden så har de sagt max 250 cc.

Jag utgår ifrån att du är ifrån Iran med tanke på ditt namn men om du har en annan nationalitet så får du köra med tung motorcykel i Iran.

Mvh

Amir
 
Last edited:

Throttlejunkie

New member
Salam Kaveh!

Har för mig att PG Lundmark körde genom bla Iran på sin HP2, och den är definitivt >250cc.

Men som honda cbf 500 säger så har jag också hört att max är 250cc.

Ditt val av hoj känns inte klockrent precis, offroad känns mera rätt. Kul att du planerar och hoppas att du lyckas genomföra resan!
 
H

honda cbf 500

Guest
Max 250 cc för Iranier. Icke Iranier får köra med tung motorcykel i Iran.

//Amir
 
H

honda cbf 500

Guest
Denna restriktion infördes av politiska skäl och inget annat. Det infördes etappvis och från och med 1991 är det bara tillåtet med 250 cc.

//Amir



Va?? :confused::confused:

Varför är det så? Har polisen svårt att stoppa mc-åkaren annars??
 

Kaveh

New member
Hej Alla glada
Ni alla har rätt som Iranier få man inte köra Mc större än 250cc men jag har varit kontakt med myndigheter och fick veta att även jag är Iranier fast bosatt i Sverige räknas jag som Turist och därför ska ni vara något hinder att åka ditt med mc större 250cc.
Pratade också med motormannasförbundet och dem också styrkande deras påstående.
Men det fortfarande Mycket vågat.
Att åka med en vattenskyld mc är också en utmaning som hoppas Honda kan ta en del av detta utmaningen med en så pass gammal Mc.
 

Kaveh

New member
Hej,

Kaveh jan, är du medveten om att tung motorcykel är förbjuden i Iran och att det inte tillåter Iranier att komma i landet med en hoj över 250 cc?

Har de ändrat reglerna?

Det är det första jag reagerar på.

Det är bra att du har satsat på en vätskekyld hoj men köra en goldwing inne i städerna kommer nog inte vara alltför trevligt med tanke på trafiken. Funkar säkerligen bra ute på landsvägen.

Jag är själv sugen på att åka till Iran men de gånger jag har varit i kontakt med Iranska ambassaden så har de sagt max 250 cc.

Jag utgår ifrån att du är ifrån Iran med tanke på ditt namn men om du har en annan nationalitet så får du köra med tung motorcykel i Iran.

Mvh

Amir

Amir Jan
Iranska ambassader har inget information om detta. Jag har varit sugen sen antal år tillbaka, Jag har varit kontakt med dem som redan har Kört Mc i Iran ((Inte Iranier)) det som jag skriver är 3års undersökning som jag har gjort. jag var nära att åka förra året men tyvär det blev orolig där nere men det bästa tiden att åka med mc till iran är sommar 2011.
Att köra in städerna det är som Turkiet det är samma regler kör du inte på någon då är det ingen som kör på dig samt är det att man ska inte köra rund inom städerna för att visa upp sig.;-)
 
Last edited:
H

honda cbf 500

Guest
Så sa inte Iranska ambassaden till mig för några år sedan. De kan ha ändrat sina regler. När du som Iranier även om du är bosatt i Sverige åker till Iran så räknas du som Iransk medborgare och därmed gäller alla regler för dig med. Iran som du vet accepterar inte dubbla medborgarskap.

Jag hoppas att du verkligen åker och skriver en reseberättelse.

Kave, är du uppvuxen i Sverige? Har du varit i Iran tidigare?

Förlåt om jag ställer personliga frågor.

//Amir


Hej Alla glada
Ni alla har rätt som Iranier få man inte köra Mc större än 250cc men jag har varit kontakt med myndigheter och fick veta att även jag är Iranier fast bosatt i Sverige räknas jag som Turist och därför ska ni vara något hinder att åka ditt med mc större 250cc.
Pratade också med motormannasförbundet och dem också styrkande deras påstående.
Men det fortfarande Mycket vågat.
Att åka med en vattenskyld mc är också en utmaning som hoppas Honda kan ta en del av detta utmaningen med en så pass gammal Mc.
 
H

honda cbf 500

Guest
Jag är så sugen på att göra en resa till Iran att jag tom har funderat på att köpa 125:a bara för att kunna åka till Iran. Jag vet inte om jag har möjlighet att åka till Iran nästa år men åker du fler gånger så är jag intresserad av att följa med om jag får.

//Amir





Amir Jan
Iranska ambassader har inget information om detta. Jag har varit sugen sen antal år tillbaka, Jag har varit kontakt med dem som redan har Kört Mc i Iran ((Inte Iranier)) det som jag skriver är 3års undersökning som jag har gjort. jag var nära att åka förra året men tyvär det blev orolig där nere men det bästa tiden att åka med mc till iran är sommar 2011.
Att köra in städerna det är som Turkiet det är samma regler kör du inte på någon då är det ingen som kör på dig samt är det att man ska inte köra rund inom städerna för att visa upp sig.;-)
 

Kaveh

New member
Så sa inte Iranska ambassaden till mig för några år sedan. De kan ha ändrat sina regler. När du som Iranier även om du är bosatt i Sverige åker till Iran så räknas du som Iransk medborgare och därmed gäller alla regler för dig med. Iran som du vet accepterar inte dubbla medborgarskap.

Jag hoppas att du verkligen åker och skriver en reseberättelse.

Kave, är du uppvuxen i Sverige? Har du varit i Iran tidigare?

Förlåt om jag ställer personliga frågor.

//Amir

Ja
sen 18 årig flyttade jag hit nu är ja 44år
Jag har varit 2gånger in Iran sist 2 år sedan då nästan hela min resa ditt gick på att få fram alla dessa information.
Prata med Motormännens Riksförbund, jag har även pratade med turistminister in iran som har varit i iranska tv då passade jag på att ställa dessa frågor.
Iran acceptera inte dubbla medborgskap men dem acceptera att folk kan bostätter sig andra länder än Iran, då har man samma rättigheter som en turist detta innebär att vi få vistas bara en vis tid in iran.
som jag sa innan jag har pratad med dem som har åkt till iran och enligt dem det är inte så farligt som det låter tvärtom det är mycket roligt resa.
 

Kaveh

New member
Jag är så sugen på att göra en resa till Iran att jag tom har funderat på att köpa 125:a bara för att kunna åka till Iran. Jag vet inte om jag har möjlighet att åka till Iran nästa år men åker du fler gånger så är jag intresserad av att följa med om jag får.

//Amir

mellan alla som har åkt till iran det fanns en som åkte med en moped tyvär fick jag inte ta tag i honnom ännu
 
H

honda cbf 500

Guest
Kaveh, hur kom moped in i bilden? Om jag vore dig så skulle jag ha en reservplan iaf saker och ting inte går som du har tänkt dig. Dvs reservländer som du kan tänka dig besöka ifall du inte kommer in i Iran.

//Amir


mellan alla som har åkt till iran det fanns en som åkte med en moped tyvär fick jag inte ta tag i honnom ännu
 
H

honda cbf 500

Guest
Vilka städer ska du besöka? Vilken stad kommer du ifrån?
 
H

honda cbf 500

Guest
Salam Kaveh jan,

Jag menade vilken stad du är född i? Jag såg ditt meddelande.

//Amir

Hej
Jag bor i Borås
Vilka städer, då blir det så många som jag kan hinna men jag siktar att komma till Bandar abbas.
 

NICKEL

New member
Köra Mc i Juni / Juli / Augusti

Hej Kaveh,Salam,
vi är tre pers. som vill köra runt Sverige / Norge eller Tyskland ...osv
vill du vara med ? Vi är mellan 45-55 ålder bor i stockholm.

MVH
Said:)
 

NICKEL

New member
Mc resa Juni / Juli / augusti

Salam Kaveh jan,

Jag menade vilken stad du är född i? Jag såg ditt meddelande.

//Amir

Hej Amir,Salam,
vi är tre pers. som vill köra runt Sverige / Norge eller Tyskland ...osv
vill du vara med ? Vi är mellan 45-55 ålder bor i stockholm.

MVH
Said:)
 
H

honda cbf 500

Guest
Salam Agha!

Jag skickar dig ett personligt meddelande lite senare idag.

Mvh

Amir
 
Top