Sådant händer. Hände mig i min bil i går. Fast inte lika allvarligt.
Kom ikapp en kortare kö som startade efter ett rödljus. De andra låg i högerfil och började accelerera när det blev grönt. Jag kom körande i den tomma vänsterfilen.
Det var en svag vänsterkurva.
Så när min adaptiva farthållare fick syn på de andra bilarna (i högerfilen) började min bil bromsa ned. Inte till stillastående, men rejält. Typ från 60 till 30. Besvärande nog! Hade det legat någon (alltför tätt) bakom mig hade det kunnat bli otäckt.
Har varit med om andra incidenter kopplade till automatiska system. Rullade ikapp en långsam bil efter en korsning. Växlade ned, gjorde mig redo att köra om - det var lite kort omkörningssträcka men egentligen inga problem att komma förbi om man tog i lite. Precis när jag trycker ned gaspedalen och svänger ut så börjar bilen (min bil alltså) bromsa hårt! Den tyckte jag kommit för nära. Så istället för en smidig omkörning fick jag nära nog en tvärnit ned till väldigt låg hastighet. Samma här. Det låg ingen bakom, annars hade det kunnat bli farligt.
Så systemen är i normalfallet ganska bra. Ganska bra bara. De känns inte helt färdiga.