Remiss - Vägen till självkörande fordon

Bob Sweden

New member
Idag landade en remiss på mitt skrivbord. Den tjockaste sedan jag började jobba på SMC, 1 295 sidor! Är du intresserad av att bidra med synpunkter? Maila mig senast 15 augusti.
Betänkandet finns digitalt på regeringens hemsida, observera att den är i två delar: http://www.regeringen.se/rattsdokum...agen-till-sjalvkorande-fordon---introduktion/

View attachment 8060


Redan den sida man landar på ger mig rysningar:

Regeringskansliet skrev:
Utgångspunkten är att Sverige i så stor utsträckning som möjligt ska bejaka en snabb introduktion av fordon med automatiserade funktioner, som en del i ett större sammanhang där hela transportsektorn står inför stora förändringar.


Det är alltså redan bestämt på förhand:
Regeringskansliet skrev:
Utgångspunkten är att Sverige i så stor utsträckning som möjligt ska bejaka en snabb introduktion av fordon med automatiserade funktioner
Mina fetningar


Håhåjaja.
Nåja, här finns säkert en del läsvärt...
 

Bob Sweden

New member
1.1 Förslag till lag (2019:000) om automatiserad fordonstrafik skrev:
8 §
Den som är förare av automatiserat fordon under automatiserad körning får inte ha förtärt alkoholhaltiga drycker i så stor mängd att alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften.
Min fetning.

Spännande, hur länge EFTER körningens avslutande måste man hålla sig nykter...? :wink:
Ja, även jag begriper att det gäller eftersupning. Men det här dokumentet känns...innovativt...på mer än ett sätt.
Och då menar jag inte nödvändigtvis på ett bra sätt...
 

Alexander76

Member
Jag hoppas på en markant ökning av automatiserade fordon SNART. Ouppmärksamma och kassa bilförare orsakar olyckor. Varför anser ni att automatisering är dåligt? (jag tänker utgå från att ett "självkörande" fordon inte mejar ner mig på min MC i trafiken... annars kan man ju knappast kalla den för självkörande)
 

Bob Sweden

New member
OK, då kör vi lite seriösare:
Förarens uppgifter och ansvar under automatiserad körning skrev:
10 §
Om ett automatiserat fordon oavsett vållande har haft del i uppkomsten av en trafikolycka ska fordonet stanna kvar på platsen tills dess föraren eller ägaren ger fordonet annan order.

Två saker jag inte förstår:
1: Man talar först om "förarens ansvar" för att sedan säga "föraren eller ägaren".
Det är inte tydligt VEM som har ansvaret.

2: Nuvarande lydelse:
Om ett automatiserat fordon oavsett vållande har haft del i uppkomsten av en trafikolycka ska fordonet stanna kvar på platsen tills dess föraren eller ägaren ger fordonet annan order.
Det är alltså upp till var och en att själv bedöma om man varit del i uppkomsten av en olycka.

En rimligare formulering torde vara:
Om ett automatiserat fordon oavsett vållande har haft del i en trafikolycka ska fordonet stanna kvar på platsen tills dess föraren eller ägaren ger fordonet annan order.
Bedömningen lämnar man då till våra rättsvårdande myndigheter.
Inte till den som just suttit i, eller på distans "övervakat" ett fordon.
 

Bob Sweden

New member
Jag hoppas på en markant ökning av automatiserade fordon SNART. Ouppmärksamma och kassa bilförare orsakar olyckor. Varför anser ni att automatisering är dåligt? (jag tänker utgå från att ett "självkörande" fordon inte mejar ner mig på min MC i trafiken... annars kan man ju knappast kalla den för självkörande)

Den diskussionen finns redan här.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Har du trist på jobbet Benny? jag har bara tittat på böckerna. Ska författa ett svar från SMC på "NTF Anser om hastighet och krockvåld" innan dagen är slut. Skämt åsido, juridiken har uppmärksammats av andra än dig:
https://www.affarsvarlden.se/kronikor/lang-vag-kvar-till-forarlosa-bilar-6907752

Alexander76: allt som ökar säkerheten på vägarna är bra. Jag tror också på ett visst mått av självkörande fordon. jag menar dock att det ska finnas en förare som kan ta över ansvaret vid behov. jag tycker inte att alla innovationer måste testas i trafiken innan man vet att de fungerar. En studie genomförd av RDW i NL har nyligen konkluderat att bilar med adaptiva farthållare inte uppmärksammar motorcyklar kör på sidan av körbanan. http://www.fema-online.eu/website/index.php/2018/03/16/acc-does-not-always-see-motorcyclists/
 

Alexander76

Member
OK, då kör vi lite seriösare:


Två saker jag inte förstår:
1: Man talar först om "förarens ansvar" för att sedan säga "föraren eller ägaren".
Det är inte tydligt VEM som har ansvaret.

2: Nuvarande lydelse:
Om ett automatiserat fordon oavsett vållande har haft del i uppkomsten av en trafikolycka ska fordonet stanna kvar på platsen tills dess föraren eller ägaren ger fordonet annan order.
Det är alltså upp till var och en att själv bedöma om man varit del i uppkomsten av en olycka.

En rimligare formulering torde vara:
Om ett automatiserat fordon oavsett vållande har haft del i en trafikolycka ska fordonet stanna kvar på platsen tills dess föraren eller ägaren ger fordonet annan order.
Bedömningen lämnar man då till våra rättsvårdande myndigheter.
Inte till den som just suttit i, eller på distans "övervakat" ett fordon.

Jag gissar att med "förare eller ägare" avses "personen bakom ratten", och med "uppkomsten av olycka" avses het enkelt "varit inblandad i en olycka". Så ja det krävs bättre ordval där, känns som att någon försökt låta lite som en advokat med missat målet :D Ordval är ju rätt viktigt i dessa fall helt klart.
 

HkanB

New member
Jag hoppas på en markant ökning av automatiserade fordon SNART. Ouppmärksamma och kassa bilförare orsakar olyckor. Varför anser ni att automatisering är dåligt? (jag tänker utgå från att ett "självkörande" fordon inte mejar ner mig på min MC i trafiken... annars kan man ju knappast kalla den för självkörande)
Den dag det finns perfekta programmerare så...

Läs här t.ex i en tråd från 2014.

Det har inte blvit bättre sedan dess. Åtminstone ett dokumenterar dödsfall i USA där en av Ubers bilar inte riktigt fungerade som det var tänkt.
De som är mest entusiastiska för det här med självkörande fordon endera ljuger, förstår/vet inte inte bättre eller har starka ekonomiska intressen.
 

Alexander76

Member
Den dag det finns perfekta programmerare så...

Läs här t.ex i en tråd från 2014.

Det har inte blvit bättre sedan dess. Åtminstone ett dokumenterar dödsfall i USA där en av Ubers bilar inte riktigt fungerade som det var tänkt.
De som är mest entusiastiska för det här med självkörande fordon endera ljuger, förstår/vet inte inte bättre eller har starka ekonomiska intressen.

Starka ekonomiska intressen så klart, det ligger väl bakom det mesta. Men problemet som jag ser det är att denna omogna teknik testas live bland folk, som då blir nermejade. Tekniken är mycket bättre nu än den var 2014, och 2022 kommer den vara enormt mycket bättre än nu. Tekniken som den ser ut exakt NU är alltså uppenbarligen inte helt tillförlitlig men vi kommer nå dit en dag - så när det i remissen står "Sverige i så stor utsträckning som möjligt ska bejaka en snabb introduktion av fordon med automatiserade funktioner" tolkar jag det som "så fort tekniken blivit mogen så kör vi stenhårt". Tekniken är alltså inte mogen nu men idén och konceptet är bra och bör enligt mig användas när det väl fungerar.
 

HkanB

New member
Starka ekonomiska intressen så klart, det ligger väl bakom det mesta. Men problemet som jag ser det är att denna omogna teknik testas live bland folk, som då blir nermejade. Tekniken är mycket bättre nu än den var 2014, och 2022 kommer den vara enormt mycket bättre än nu. Tekniken som den ser ut exakt NU är alltså uppenbarligen inte helt tillförlitlig men vi kommer nå dit en dag - så när det i remissen står "Sverige i så stor utsträckning som möjligt ska bejaka en snabb introduktion av fordon med automatiserade funktioner" tolkar jag det som "så fort tekniken blivit mogen så kör vi stenhårt". Tekniken är alltså inte mogen nu men idén och konceptet är bra och bör enligt mig användas när det väl fungerar.

""så fort tekniken blivit mogen så kör vi stenhårt" vilket sannolikt innebär att när det blir tillräckligt lönsamt eller att trycket på annat sätt blir tillräckligt stort så kör vi...

IPRED-lagen som föregicks av påtryckningar från USA och annan märklig särlagstiftning som gynnar inte medborgarna utan de multinationella företagen är väl en försmak av hur det kommer att gå till. Saldot på kontot i banken på Kaymanöarna lär väl bättras på en del för somliga får man väl hoppas. Trist vore väl om de sålde sig för billigt? Eller än värre bara gav efter utan någon som helst belöning.

När det finns tillräckligt starka ekonomiska incitament så kommer det vare det är tillräckligt bra eller inte. Torgfört som en oundviklig anpassning eller vilket nog är värre att vi skall gå i bräschen för införandet för att "rädda arbeten" eller något annat floskelartat.

Jag undrar bara hur den självkörande motsvarigheten till den bulgariske lastbilschauffören med nyköpt körkort kommer att se ut. För även självkörande fordon och transporter med dem kommer att bli ett nytt race mot nollpunkten.
 

Lottafia

Member
Jag skulle vilja formulera det så här:

Den dagen vd på det företag som tillverkar självkörande fordon, är beredd att personligen ta på sig det juridiska föraransvaret för samtliga de självkörande fordon företaget tillverkar, så kan man kanske acceptera självkörande fordon...
 

Styrman_jansson

New member
Jag skulle vilja formulera det så här:

Den dagen vd på det företag som tillverkar självkörande fordon, är beredd att personligen ta på sig det juridiska föraransvaret för samtliga de självkörande fordon företaget tillverkar, så kan man kanske acceptera självkörande fordon...

I princip håller jag med. Men jag inser också att det kanske är orimligt. Ett åkeri eller taxibolag med 100-tals bilar kommer säkerligen hamna i en himla massa situationer och även olyckor, orsakade eller inte. Och även om man i samtliga fall med olyckor inte är orsakande objektivt så är risken att man kommer dömas orsakande p.g.a. den mänskliga eller andra intressen i något fall påtaglig.

Kanske är det bara jag som brister i tro på vårt rättssystem, men jag är övertygad om att det inte är perfekt. Och utsätter man sig för det så mycket så är nog risken för en "nitlott" påtaglig.
 

Lottafia

Member
Precis. Och därmed skulle idiotierna med självkörande fordon effektivt stoppas utan att man formellt förbjöd dem....

Ingen fordonstillverkar-vd (observera att jag talar om tillverare, inte åkerier) skulle vara så dum att han tog risken att behöva tillbringa all sin tid i domstolar, och dessutom riskera att hamna i fängelse för evärdiga tider...

Det är ju TILLVERKAREN som skall ansvara för att det självkörande fordonet är så säkert i sitt agerande att det kan släppas lös i trafiken.
 
Last edited:

challe

Member
Om ett sjävkörande fordon är inblandat i en olycka utan att direkt kollidera med något, kommer mjukvaran då att stanna fordonet för ev. kommande polisutredning. Om inte, vem blir då ansvarig?
 

Lottafia

Member
Jag köper aldrig i livet ett fordon som självsvåldigt ingriper i körningen i större utsträckning än vad ABS och möjligen ASR gör. Det innebär visserligen att jag får hålla mig till nittiotalsfordon, men än sen?

Jag såg något skrämmande i våras.

Låg på Rv41 efter en sprillans ny Volvo V90 och framför den ett Semitrailerekipage. I slutet av en raksträcka kom en svag vänsterkurva med perfekt sikt så långt man kunde tänkas behöva och dubbelt upp. Volvoföraren påbörjade en omkörning efter sista mötet. När han var nästan förbi började vänsterkurvan och då fick automatiken i Volvon spatt och lade i världens tvärnit eftersom den inbillade dig att det höll på att bli en kollision med dragbilen i semitrailerekipaget. Som tur var hade jag inte hängt på Volvon i omkörningen, för ett sådant komplett idiotbeteende hade jag knappast varit beredd på.
Det botade mig från all eventuellt återstående tillförsikt beträffande självkörande fordon. De är faktiskt idiotiskt oberäkneliga i långt större utsträckning än människor.

Jag vägrar följaktligen att sätta mig bakom ratt eller styre i ett fordon som kan få för sig att omyndigförklara de åtgärder jag gör som förare. I det läget kräver jag att fordonstillverkaren också övertar föraransvaret i samma ögonblick som fordonet själv ingriper och kontramanderar mina order.
 
Last edited:

Alexander76

Member
då fick automatiken i Volvon spatt och lade i världens tvärnit eftersom den inbillade dig att det höll på att bli en kollision med dragbilen i semitrailerekipaget.
Eller så hade det visst blivit en kollision. Datorn kanske kände av att föraren inte svängde med ratten tillräckligt och att färdriktningen hade lett in i lastbilen, rätt svårt att veta utifrån.
 
Top