Mekaniker utbildning nästa
ärligt, hur jäkla idiotiskt är det inte med alla dessa kontroller???. belysning förstår jag att man ska kunna kolla, men varför hjullager och svinglager med mera????
Kan bara instämma med dig!
Hur ska en novis utan som helt kunskaper om mekaniken kring en mc kunna avgöra om det är glapp i styrhuvudet eller om det är glappet i gaffelbenen man känner?
Hur ska samma person kunna avgöra om det är glapp i sving eller hjullager?
Ingen av mina två personer som övningskör (Kvinna 43 år och kille 17 år) kan avgöra detta (och inte besiktingssnubben heller trots att han stod och slet som ett djur i bakhjulet i fredags och jag ser glappet men håller minen, hojjen gick igenom utan anmärkning :tummenupp)
Glappet i mitt bakhjul kunde inte jag känna bara genom att slita i bakhjulet med greppet man nämner i körkortsboken.
Hustrun och sonen fick slita i hjulet igår efter jag läst denna forumtråd med resultatet att dom kunde inte avgöra om det är glapp eller inte.
Inte förrän jag visade dom hur man ser det så blev dom förvånade över att det kan vara så glappt utan att känna det.
Demonterade lagret idag och lagret är tvärslut på icke-drivsida och hojjen är en offroad som får bada i lerdyngehål på endurobanan så som grusbus...och får smaka på högtryckstvätt då och då vilket förklarar endel av orsken till glappet. Hårt liv, hårt liv för tt600:an.
Ingen av mina tidigare asfaltshojjar inte den nuvarande heller (TRX850 - 97 med 7200 mil på mätaren) har någonsin blivit glapp i vare sig hjul, sving och styrhuvud.
Undrar bara hur många hojjar eg som blir underkända hos Bilprovningen pga dessa glapp?
Enligt Excel-mupparna som skrivit ihop uppkörningskraven så måste nog det vara minst 70% som har detta fel! Eller
vad tror ni?
Kommer man att instifta en mekaniker-utbildning i framtiden så man ska kunna skruva sönder hojjen med ögonbindel och skruva ihop den samma innan uppkörning. Vilket skulle definitivt ta ytterligare kål på motorcyklismen.
Finns faktiskt folk med körkort som inte vet hur man tankar sin bil utan får be om hjälp.
Så varför ska man ha bättre "skills" än en besiktingstekniker på Bilprovningen AB för att få köra upp för mc-kort?
Jag anser att jämnlikehet över alla körkortskategorier, bilarna ska lyftas upp på domkraft och varje hjul ska kollas och styranordning efter glapp, lika samma för lastbilar, bussar, tåg, flygplan......jaja...listan kan göras längre typ propeller axelglappskontroll på båtar när skepparexamen utförs....
Kanske lite löjligt enligt vissa personer men ta och fundera lite vad vi som mc-lister få stå ut med.
Ett fall för DO?