Remiss om nya körkortsregler

Maria Nordqvist

Super Moderator
Idag damp lite ny läsning ner i brevlådan. Nu handlar det om Transportstyrelsens förslag till nya körkortsregler från 19 januari 2013. Det är mängder av dokument som ska besvaras, SMC ser på dem som rör MC och kollar också in AM.
Transportstyrelsen ska ha sitt svar 23 april. Har du synpunkter, maila dem direkt till mig senast 12 april: maria.nordqvist (at) svmc.se
Länk till Transportstyrelsen: http://www.transportstyrelsen.se/sv...rtstyrelsens-foreskrifter-/?transportarea=All
 

Q_Ball_Racing

New member
Manövrering, fordon och miljö
21 § Körprovet inleds med en säkerhetskontroll. I denna ska ett slumpmässigt urval av följande ingå:
– belysning, körriktningsvisare, reflexer och signal,
– bromsar,
– däck och fälg,
– kraftöverföring,
– parkeringsstöd,
– backspeglar,
– lager (styr-, sving- och hjullager),
– fjädring/stötdämpare,
– motoroljenivå,
– nödstoppreglage om tillämpligt.



lär dig hur man kollar oljan, det är tydligen oooootroligt viktigt. annars blir du inte godkänd......

ärligt, hur jäkla idiotiskt är det inte med alla dessa kontroller???. belysning förstår jag att man ska kunna kolla, men varför hjullager och svinglager med mera???? ser ej någon relevans i det. och ÄR det relevant så varför skall det ej kollas på bilar vid uppkörning???. detta måste ju i grunden innebära att det MÅSTE vara lag på centralstöd på mc. min mc har bara ett vanligt sidostöd och detta innebär då att den ej går att använda vid uppkörning eller???. svårt att kontrollera svingarm eller något när den står på sidostöd... varför ska jag behöva vara utbildad mekaniker för att köra mc men inte bil???

iövrigt så kan jag ej se några nyheter alls i dessa remisser.... kanske missar något och förklara gärna vad. annars är det som vanligt när ett gäng slipsar sitter och betsämmer utan att ha en enda aning om vad det är dom sysslar med. dom kanske själva skulle testa att ta körkort idag för mc eller för den delen bil och då avgöra om det verkligen behöver vara så krongligt och dyrt.

men klart, nollvisionen nås ju om ingen tar körkort utan att alla åker kommunistiskt.....
 
Last edited:
lär dig hur man kollar oljan, det är tydligen oooootroligt viktigt. annars blir du inte godkänd......
Om motorn nyper när du kör bil så stannar bilen och du får gå. Om motorn nyper när du kör hoj så kan du dö.
belysning förstår jag att man ska kunna kolla, men varför hjullager och svinglager med mera???? ser ej någon relevans i det. och ÄR det relevant så varför skall det ej kollas på bilar vid uppkörning???. detta måste ju i grunden innebära att det MÅSTE vara lag på centralstöd på mc. min mc har bara ett vanligt sidostöd och detta innebär då att den ej går att använda vid uppkörning eller???. svårt att kontrollera svingarm eller något när den står på sidostöd... varför ska jag behöva vara utbildad mekaniker för att köra mc men inte bil???
Helt ärligt förstår jag inte dina invändningar. För mig framstår det som utomordentligt självklart varför det kan vara viktigare att ha koll på fordonstekniken som motorcyklist än som bilist. Att man har mindre marginaler och är betydligt mer beroende av att fordonet fungerar fläckfritt på hoj än i bil trodde jag var uppenbart. Att exempelvis kolla hjul-, styr och svinglager inför varje körning är förstås överflödigt, men kunskapen och färdigheten att göra det någon gång ibland är ju vital - därav provmomentet.

Nej, det finns imho intressantare bitar att kommentera i direktivet. Som att det inte är tillåtet att köra upp för mellanklass (A2) med en strypt hoj som i originalutförande har mer än 70 kW (95 hk). Jag ifrågasätter motivet till den begränsningen. Eller de särskilda momenten ifråga om färd i vägtunnlar, vad det nu kan innebära. (Eller litet OT: hela begeppet utökad B-behörighet, jag menar att det är en onödigt tillkrånglad kompromiss mellan nuvarande B och BE.)
 

BMW R90s

New member
När det gäller vägtunnlar så brukar jag blunda på ett öga innan man kommer
in i tunnel.
Funkar faktiskt riktigt bra. Undrar om de lär ut det:)
 

JoHu

New member
Mekaniker utbildning nästa

ärligt, hur jäkla idiotiskt är det inte med alla dessa kontroller???. belysning förstår jag att man ska kunna kolla, men varför hjullager och svinglager med mera????

Kan bara instämma med dig!
Hur ska en novis utan som helt kunskaper om mekaniken kring en mc kunna avgöra om det är glapp i styrhuvudet eller om det är glappet i gaffelbenen man känner?
Hur ska samma person kunna avgöra om det är glapp i sving eller hjullager?

Ingen av mina två personer som övningskör (Kvinna 43 år och kille 17 år) kan avgöra detta (och inte besiktingssnubben heller trots att han stod och slet som ett djur i bakhjulet i fredags och jag ser glappet men håller minen, hojjen gick igenom utan anmärkning :tummenupp)

Glappet i mitt bakhjul kunde inte jag känna bara genom att slita i bakhjulet med greppet man nämner i körkortsboken.
Hustrun och sonen fick slita i hjulet igår efter jag läst denna forumtråd med resultatet att dom kunde inte avgöra om det är glapp eller inte.
Inte förrän jag visade dom hur man ser det så blev dom förvånade över att det kan vara så glappt utan att känna det.

Demonterade lagret idag och lagret är tvärslut på icke-drivsida och hojjen är en offroad som får bada i lerdyngehål på endurobanan så som grusbus...och får smaka på högtryckstvätt då och då vilket förklarar endel av orsken till glappet. Hårt liv, hårt liv för tt600:an.

Ingen av mina tidigare asfaltshojjar inte den nuvarande heller (TRX850 - 97 med 7200 mil på mätaren) har någonsin blivit glapp i vare sig hjul, sving och styrhuvud.
Undrar bara hur många hojjar eg som blir underkända hos Bilprovningen pga dessa glapp?
Enligt Excel-mupparna som skrivit ihop uppkörningskraven så måste nog det vara minst 70% som har detta fel! Eller :confused: vad tror ni?
Kommer man att instifta en mekaniker-utbildning i framtiden så man ska kunna skruva sönder hojjen med ögonbindel och skruva ihop den samma innan uppkörning. Vilket skulle definitivt ta ytterligare kål på motorcyklismen.

Finns faktiskt folk med körkort som inte vet hur man tankar sin bil utan får be om hjälp.
Så varför ska man ha bättre "skills" än en besiktingstekniker på Bilprovningen AB för att få köra upp för mc-kort?
Jag anser att jämnlikehet över alla körkortskategorier, bilarna ska lyftas upp på domkraft och varje hjul ska kollas och styranordning efter glapp, lika samma för lastbilar, bussar, tåg, flygplan......jaja...listan kan göras längre typ propeller axelglappskontroll på båtar när skepparexamen utförs....
Kanske lite löjligt enligt vissa personer men ta och fundera lite vad vi som mc-lister få stå ut med.
Ett fall för DO?
 
Kanske lite löjligt enligt vissa personer men ta och fundera lite vad vi som mc-lister få stå ut med.
Ett fall för DO?
Jag vet inte om vi kanske har olika samhällssyn i grunden, men jag har extremt svårt att tro att körkortskraven på fordonskunskap om motorcykel är satta i syfte att diskriminera eller jävlas. Tvärtom menar jag, som jag skrev ovanför, att det är ganska givet varför det är viktigare att ha åtminstone hyfsat teknisk koll på sitt fordon som motorcyklist än som bilist.
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Att tekniska kunskaper om motorcyklar är mycket bra att ha går nog inte att säga emot men, jag tror att det finns massor av motorcyklister som lämnar in sina motorcyklar på service då man saknar kunskap på det mer mekanisk/tekniska området. Då kommer undran om det är rimligt att begära att nyblivna motorcyklister ska kunna uppvisa alla dessa punkter när förmodligen en stor del av erfarna motorcyklister inte har denna kunskap:confused: Känns lite som "spel för gallerierna" när det gäller detta krav..

22§ vad ska en inte tekniskt bevandrad uppkörningselev svara här:confused: Duger svaret: uppsöka verkstad:confused:

Anders.J


21 § Körprovet inleds med en säkerhetskontroll. I denna ska ett slumpmässigt urval av följande ingå:
– belysning, körriktningsvisare, reflexer och signal,
– bromsar,
– däck och fälg,
– kraftöverföring,
– parkeringsstöd,
– backspeglar,
– lager (styr-, sving- och hjullager),
– fjädring/stötdämpare,
– motoroljenivå,
– nödstoppreglage om tillämpligt.
22 § Om brister upptäcks vid säkerhetskontrollen ska den sökande föreslå hur de kan åtgärdas.
 

MvM

New member
Jag har bestämt för mig att det var såna där besvärliga frågor om hur saker fungerar när dottern tog körkort för bil också. Hon frågade var oljestickan satt och det hade jag förstås ingen aning om och inte blev vi klokare av att öppna motorhuven heller. Efter konsultation av instruktionsboken och en del funderande kom vi dock fram till att den satt i locket till påfyllningshålet... :eek:
 

Q_Ball_Racing

New member
men åter till frågan om jag kör upp på en mc som ej har centralstöd. blir jag kuggad per automatik då eftersom jag ej kan kolla alla olika glapp i lager med mera???.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Nej, du blir inte kuggad per automatik. Det finns inga krav i föreskrifter, körkortslag, körkortsförordning eller EG-direktiv att en MC ska ha centralstöd vid körprov.
 

Paerhc

New member
Ja, detta och ännu mer av samma sort kommer att så sakteliga få motorcyklismen att gå i graven... Jag gillar inte detta krångel! Det är inte nödvändigt, men politiskt sett så har det ju framtiden för sig.

Kan vi få Transportstyrelsen att gå tillbaka till enklare regler för MC-kort? Finns det någon möjlighet att de kan överväga det?
 
Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag har ännu inte hunnit läsa materialet men SMC försöker självklart att bidra till förenkling av systemet. Problemet är dock att ett EG-direktiv styr vad som MÅSTE vara med. Det som ligger utanför direktivet är vad vi har möjlighet att påverka. Kan tillägga att vi talade med mininstern och ansvarig tjänsteman i måndags, mycket av den tiden ägnades åt körkortsfrågan.
 

Q_Ball_Racing

New member
Jag har ännu inte hunnit läsa materialet men SMC försöker självklart att bidra till förenkling av systemet. Problemet är dock att ett EG-direktiv styr vad som MÅSTE vara med. Det som ligger utanför direktivet är vad vi har möjlighet att påverka. Kan tillägga att vi talade med mininstern och ansvarig tjänsteman i måndags, mycket av den tiden ägnades åt körkortsfrågan.

berätta gärna vad som diskuterades mer ingående. är nyfiken.
 

Chopperbyggarn

New member
Ja, detta och ännu mer av samma sort kommer att så sakteliga få motorcyklismen att gå i graven... Jag gillar inte detta krångel!QUOTE]

Att motorcyklismen någon gång i framtiden kommer att gå i graven precis som allt annat på denna planet är nog oundvikligt...men när den dagen kommer så ska det vara för att människor inte längre är intresserade av motorcyklar (kanske några generationer längre fram).

Det får absolut inte vara så att Politiker/Byråkrater som är satta att tjäna befolkningen inkluderat miniroteters intressen tar död på motorcyklismen!!:mad:

Jag lever för detta med mina motorcyklar och jag tror jag är långt ifrån ensam om detta....

När jag bedömmer riskerna i det sätt jag utövar mitt mc-intresse och ställer det mot att ändra/avsluta detta sätt som jag utövar mitt mc-intresse på eller lägga av helt så ser jag så många hälsofördelar med att fortsätta att detta klart överväger riskerna...och det tror jag heller inte är ensam om.

Man mår så gott när man får ut och köra sina älskade motorcyklar att jag ser det som rena hälsokuren!!:)

Detta med det hälsofrämjande resultatet av att ha ett starkt motorcykelintresse borde man forska mer i samt lyfta fram mer hos myndigheter!!

Om olycksstatistiken sjunker pga förbud ,regler och andra hinder = färre aktiva/glada motorcyklister så tror jag att man bara flyttar tragisk statistik från mc till flera andra områden i samhället och ingen vinst är gjord om man ser till helheten.

Anders.J
 

Paerhc

New member
Det är klart att det är bra med motorcykelåkning! Jag njuter själv av att vara ute på vägarna med min MC, även om jag har respekt för eventuella faror i trafiken. Men det är ju bara att vara vaksam och se sig för. Man behöver inte reglera sönder en viktig institution i trafiken för det - vilket jag anser att motorcyklar är.

Mitt intresse för det gör ju mitt liv bättre också. Mitt inlägg är bara som jag känner mig resignerad över hur motorcyklismen motarbetas genom kanske framför allt nollvisionen och Claes Tingvall. Det finns redan så mycket prestige och arbete investerat från myndigheter och i politiken i dessa frågor att det är svårt att få skutan att vända!

Och att motorcyklar ska finnas kvar i trafiken tänker jag kämpa för på det sätt jag kan. Vilket i och för sig inte är så mycket, men att motorcyklar syns ute på vägarna är ett sätt att visa att vi finns som trafikantgrupp. Dessutom kan olika projekt som SMC kan hålla i ute i lokalföreningarna ge fler motorcyklister om fler unga ser oss i trafiken. Och till exempel motorcykelkorteger och liknande demonstrationer är en ögonöppnare för vanliga Svenssons, även om Transportstyrelsen och andra ansvariga verkar strunta i oss.

Jag blir lite uppgiven när jag tänker på det helt enkelt. Därav mitt något resignerade inlägg. Och läser man igenom det som finns på länken som Maria har lagt upp här så ser man vartåt de vill att saker och ting ska luta.

Q_Ball_Racing har i ett inlägg tagit fram en del som även jag ser som onödigt krångel i körkortsförfarandet. Det skjuter över målet helt enkelt. Snart får man väl inte sitta på en stillastående MC utan hjälm. Och det är inte för att det är farligare att sitta på en MC än en vanlig pinnstol, utan för att det är just på en MC man sitter. Det ingår i motarbetandet av motorcyklar. Vägen går rakt mot ett redan givet mål!

/Pär
 
Q_Ball_Racing har i ett inlägg tagit fram en del som även jag ser som onödigt krångel i körkortsförfarandet. Det skjuter över målet helt enkelt. Snart får man väl inte sitta på en stillastående MC utan hjälm. Och det är inte för att det är farligare att sitta på en MC än en vanlig pinnstol, utan för att det är just på en MC man sitter. Det ingår i motarbetandet av motorcyklar. Vägen går rakt mot ett redan givet mål!
Jag håller faktiskt inte med om att det är avskräckande svårt eller krångligt kunskapsmässigt att ta motorcykelkörkort. Avskräckande dyrt möjligen, men det skall nog ses i perspektiv av det stora utbudet av mer eller mindre kostsamma konkurrerande fritidsaktiviteter. Ett hojkörkort kostar i många fall inte mer än en ny iphone, eller som en iphone och en skidresa. Sett i sitt sammanhang jämfört med den totala kostnadsbilden under ett liv, eller ens bara de första åren, med motorcykel så går det inte att hävda med någon saklig grund att körkortet är ouppnåeligt dyrt. Jag tror inte heller att den svikande återväxten främst beror på att kunskaps- och färdighetskraven är för höga, utan i mycket högre grad på att motorcyklar helt enkelt inte upplevs som tillräckligt intressant. Det finns ingenting i kraven, vare sig idag eller efter tredje körkortsdirektivet, som inte en normalbegåvad person med ett minimum av motivation klarar att uppnå med rimlig ansträngning.

Jag menar att SMC inte bör, vare sig på nationell eller internationell nivå, verka för en sänkning av faktiska kunskaps- och färdighetskrav eftersom det till stor del är kontraproduktivt. Utöver att kunskap är ett nödvändigt komplement till erfarenhet och något som hojåkare kan dra nytta av i sin överlevnad, så tror jag inte att det är möjligt att med bibehållen trovärdighet föra fram en sådan ståndpunkt i diskussioner med nationella och internationella organisationer med trafiksäkerhet på agendan.

Att förenkla formella processer och administration kring körkort och körkortsutbildning är en helt annan sak, med större potential och som kan vara av godo för många - både nuvarande och blivande hojåkare.
 

Paerhc

New member
Jag håller faktiskt inte med om att det är avskräckande svårt eller krångligt kunskapsmässigt att ta motorcykelkörkort. Avskräckande dyrt möjligen, men det skall nog ses i perspektiv av det stora utbudet av mer eller mindre kostsamma konkurrerande fritidsaktiviteter. Ett hojkörkort kostar i många fall inte mer än en ny iphone, eller som en iphone och en skidresa. Sett i sitt sammanhang jämfört med den totala kostnadsbilden under ett liv, eller ens bara de första åren, med motorcykel så går det inte att hävda med någon saklig grund att körkortet är ouppnåeligt dyrt. Jag tror inte heller att den svikande återväxten främst beror på att kunskaps- och färdighetskraven är för höga, utan i mycket högre grad på att motorcyklar helt enkelt inte upplevs som tillräckligt intressant. Det finns ingenting i kraven, vare sig idag eller efter tredje körkortsdirektivet, som inte en normalbegåvad person med ett minimum av motivation klarar att uppnå med rimlig ansträngning.

Jag menar att SMC inte bör, vare sig på nationell eller internationell nivå, verka för en sänkning av faktiska kunskaps- och färdighetskrav eftersom det till stor del är kontraproduktivt. Utöver att kunskap är ett nödvändigt komplement till erfarenhet och något som hojåkare kan dra nytta av i sin överlevnad, så tror jag inte att det är möjligt att med bibehållen trovärdighet föra fram en sådan ståndpunkt i diskussioner med nationella och internationella organisationer med trafiksäkerhet på agendan.

Att förenkla formella processer och administration kring körkort och körkortsutbildning är en helt annan sak, med större potential och som kan vara av godo för många - både nuvarande och blivande hojåkare.

Jag tror att det är cirka fyrtiotusen anledningar som gör att många avstår från att ta A-kort. Men ser man det som att alla har råd med dyra resor etc så är det klart att kostnaden inte är några problem. I mitt eget fall skulle jag aldrig ha råd att slänga ut så mycket pengar på ett A-kort om jag hade velat ta ett sådant idag. Det får inte bli en klassfråga om man kan ta MC-kort! kostnaden utgör ett stort problem. Men det jag menar gör slut på förmågan att ta ett A-kort är själva körkortsförfarandet. Det är alltför krångligt att ta A-kort. Det är många prövningar man ska ta sig igenom ävenom själva om själva frågorna nog går att svara på. Det är inte svårigheten på själva proven som är problemet. Men det är klart att vissa frågor kan jag se som onödiga.

De processer och den administration du talar om. Vilka/vad är det? Kanske står vi inte så långt ifrån varandra när allt kommer omkring.

Men varför skulle inte SMC ta på sig ett ansvar att få till stånd ett enklare körkortsförfande även om det innebär en återgång till regler som gällde tidigare? Det vore bra enligt mig.
 
Last edited:

Paerhc

New member
Jag kan inte låta bli att raljera lite. Lite tillspetsat kan man uttrycka sig så här:

Idag har det blivit en klassfråga om man har råd med ett A-körkort! Är det bra? Jag tycker inte det. Transportstyrelsen och de ansvariga politikerna frågar svenska folket: Vill du köra motorcykel? Ja, har du mycket pengar så går det bra! Är pappa rik blir det MC!

Det är lite som att införa inkomstrelaterade betyg i skolorna!
 
Kommenterar litet snabbt bara; visst kan man i någon mån säga att det är en klassfråga att köra hoj - precis som det är en klassfråga att segla, rida, dyka eller för den delen äga+köra bil. Det är inte någon medborgerlig rättighet att ens äga en fräsch cykel, inte alla låginkomsttagare gör det. Så klasspratet är litet ointressant imho, det finns alltid saker som man har eller inte har råd att göra. Jag skulle jättegärna köra en Panigale och en Veyron, är det orättvist att det är en ekonomisk fråga?

Och fortfarande - sett i perspektiv till vad allt hojrelaterat kostar - hojköp, utrustningsköp, försäkring, driftkostnader - så är körkortet, som dessutom har i princip obegränsad livslängd, inte ett avgörande kostnadshinder. Visst kan man hävda det, men det är inte trovärdigt.
 
Top