Remiss om nya körkortsregler

Sälen

New member
Och fortfarande - sett i perspektiv till vad allt hojrelaterat kostar - hojköp, utrustningsköp, försäkring, driftkostnader - så är körkortet, som dessutom har i princip obegränsad livslängd, inte ett avgörande kostnadshinder. Visst kan man hävda det, men det är inte trovärdigt.
Jo det är just det det är, och jo det kanske inte är trovrdigt ur majoriteten av motorcyklisternas perspektiv. Vuxna och medelålders män och kvinnor med gott om år i arbetslivet som tog körkort för länge sen och har en hoj i 100 000 kronorsklassen och ett mc ställ för varje vädertyp i garderoben.
Men för oss unga som försöker balansera körkortet och hojägandet med riktigt taskig studentekonomi så är det visst relevant, det är därför vi är så få som tar körkort i unga år, det är dyrt. Speciellt för dom av oss som inte har en bra handledare utan tvingas övningsköra till priset av hela månadens studiebidrag per tilfälle.
Så kostnaden för körkort är ett stort hinder för många, även om många ungdomar skulle kunna ha råd med det om dom prioriterade hårt, som jag gör men dom allra flesta är inte villiga att offra allt annat i sin ekonomi under tiden.
 

Sälen

New member
Slår man ut kostnaden för ett körkort över ett par decennier av åkande och ett antal köpta och sålda hojar så är det ju givetvis inte mycket att bråka om.
Men nu är det inte en liten årlig summa som betalas av varje år utan en stor klumpsumma som krävs för att få börja köra.
Och det är en summa som ska betalas i samma veva som man köper sin första motorcykel, sitt första skinnställ, sin första hjälm och första upplagan av all annan utrustning, att körkortet mer än dubblerar startkostnaden är något som dom flesta fattiga studenter ryser inför.
 

Paerhc

New member
Ja, det är kanske helt rätt att klassperspektivet inte är något att ta upp i den här diskussionen, men det spetsar till det hela lite. Myndighetssverige försvårar hela tiden MC-intresset och gör det dyrare och krångligare. I mina mail till Claes Tingvall fick jag svaret att motorcyklismen ska bli säkrare än idag och vad det innebär vet jag inte. Men det kanske betyder att det blir just dyrare och krångligare. Han ser inte motorcyklismen som säker som det är idag. Det betyder kanske att det kommer att bli fler hinder.
 

nilfons

New member
Ett par reflektioner angående det som diskuterats i tråden;

Nej, man behöver inte centralstöd vid uppkörningen. Jag körde upp i förrgår och handledaren sa "Okej, du har inget centralstöd. Kan du göra en säkerhetskontroll på belysnngen istället då.".

Angående kritiken på vad man bör kunna inför uppkörning, så håller jag förvisso med om att jag skulle få problem att avgöra ett glapp på svingarmen som den nybörjare jag är, däremot tycker jag inte att det är orimligt att man tvingas lära sig grundläggande tekniska moment om hojen. Det är inte speciellt mycket att ta in och man kommer säkerligen ha nytta av det.

Sist men inte minst då, och det som diskuterats senast i tråden, ekonomin. Jo, jag tror visst att det ekonomiska är avgörande för att framförallt unga inte skaffar MC-kort. Jag la nu närmre 20.000 på mitt kort och det är mycket pengar om man är ung och har en jäkla massa annat att prioritera när man skall avgöra vart inkomsten skall ta vägen. Och visst är det lite av en klassfråga, men jag vet inte riktigt vad alternativet är. Man kan inte gärna subventionera MC-kort och de säkerhetsutbildningar som tillkommit och kostar en del, är högst motiverade.
 

HkanB

New member
Motiverade för vem då

[En del bortklippt]Man kan inte gärna subventionera MC-kort och de säkerhetsutbildningar som tillkommit och kostar en del, är högst motiverade.

Det fanns och finns ett starkt intresse från STR och ev. närliggande intressen att så långt som möjligt komplicera, utvidga, förlänga och göra obligatorisk all körkortsutbildning intill den punkt då intäktsmax nås. Snudd på någon sorts ohelig symbios med de "inspirerade" byråkraterna i bryssel?
Dessutom så lobbar de[STR] stenhårt för att allt som tillkommer i ubildningsväg bara skall få genomföras hos "auktoriserade" utbildare. Gissa vilka de är? :wink:

Sen finns det fog för viss utbildning helt klart...men mer nytta skulle det göra att se till att vissa aldrig fick något körkort alls. För olämpliga personer blir utbildade men är fortfarande olämpliga efteråt.
Vissa hmm, färgglada inslag i somligas personlighet går inte att utbilda bort hur gärna man än vill.
 
Top