Religionstråden

Paerhc

New member
Hmmm, ja, var ska man börja. Religion är ju något som är off-topic så det får bli här jag börjar. En del tar anstöt av religion och då frågar jag mig vad som är acceptabelt att SMC ska associeras med? Religion möter man ofta och överallt.

Till och med inom kampsporten finns det ett inslag av meditation före och efter ett träningspass. Kanske inte inom all kampsport, men ofta slappnar man av genom att hämta kraft.

Som motorcyklist kan det vara viktigt att samla sig inför en längre tur, eller annan tur, som kräver styrka och kraft för att orka med. Kanske, kanske inte! Men religion eller rester av religion finns överallt runt oss i samhället. SMC anordnar kurser och ibland turer med anknytning till någon kyrka. För min del som kristen men inte medlem i svenska kyrkan utan ett annat samfund, har jag ändå inte något problem med att SMC ordnar sådant med svenska kyrkan. Jag skulle kunna delta i det arrangemanget också så klart. Men några tar "icke-religion" till nya höjder. Frågan jag ställer mig är om SMC eller någon annan har tankar på att arrangera något med humanisterna för att blidka dem som inte gillar religion?

För egen del del deltar jag gärna i arrangemang med svenska kyrkan, däremot skulle jag nog inte gå till något samarrangemang med humanisterna.
 

Bansaie

New member
Själv är jag mer eller mindre agnostiker med visst inslag av fornsed, trots det har jag inte heller några direkta problem med att SMC arrangerar vägkyrkor tillsammans med Svenska kyrkan även om det kanske principiellt är fel om man som organisation ska vara religiöst och politiskt obunden. Vad enskilda medlemmar eller medlemsklubbar gör ska dock inte SMC centralt få bära hundhuvudet för.
Däremot så skulle jag själv nog hellre besöka ett arrangemang med humanisterna än med svenska kyrkan, i.a.f. om jag tvingas välja endera.

Dock vill jag påpeka att religionsfrihet inte bara innebär att du är fri att utöva din religion utan det innebär även frihet från religion vilket ofta glöms bort när man pratar religionsfrihet. Det innebär att religion skall hållas borta från det allmänna rummet så att de som inte vill ha med religion att göra slipper det oavsett vilken form och inriktning religionen har.

Dessutom anser jag att även lagstiftningen skall hållas ren från religiös moral utan ska baseras på den enskilda människans värde.

Bara mina 2 öre till diskussionen :)
 
Last edited:

Paerhc

New member
Jag ska förtydliga varför jag inte går till ett arrangemang med humanisterna och det är inte för att jag är kristen och de är antikristna, utan för att jag anser att det är en alltför aggressiv organisation. De är lite för mycket och på ett lite otäckt sätt.

Men jag kan förstå att de som inte vill ha med religion att göra måste få slippa det. Men brukar SMC centralt anordna många aktiviteter tillsammans med något kristet samfund? Sker det på regelbunden basis? Eller är det bara enskilda medlemmar eller medlemsklubbar som står för detta? Ni känner väl för detta som jag känner inför humanisterna kan jag tänka mig.

Jag åker själv på så lite träffar med andra motorcyklister att det hittills kan räknas till noll tillfällen, så jag har ingen erfarenhet alls av MC-träffar. Men jag har varit iväg och rekognoscerat för framtida träffar på Sjöbo-rakan här i Skåne, så jag åtminstone vet var det är någonstans. Och där är det väl bara MC som diskuteras tror jag.
 
Last edited:

Bansaie

New member
Men brukar SMC centralt anordna många aktiviteter tillsammans med något kristet samfund? Sker det på regelbunden basis? Eller är det bara enskilda medlemmar eller medlemsklubbar som står för detta?
Det anordnas ibland MC-kyrka/or på sommaren och som annonseras som ett samarbete mellan SMC och Svenska kyrkan och där kollekten går till SMC's skadefond och det väcker en del anstöt hos en del medlemmar.
Jag tror det är en/flera medlemsförening som anordnar men jag vet inte säkert och personligen bryr jag mig inte speciellt heller.

MC-träffar anordnas annars lite var stans i vårt långa land utan några som helst politiska eller religiösa förtecken under säsongen så vill man träffa andra hojåkare och bara prata hoj och umgås så ges många tillfällen.
 

-JP-

New member
På vad stödjer vi våra argument?

Hitchens? Dawkins? deGrasse Tyson? Hawking? Hirsi Ali? Russell? Grundläggande filosofi? Vetenskap? Forskning? Bevis? Logik?

Eller en bok skriven i ojämna omgångar i ett obildat stenåldersamhälle?

En man sitter på en parkbänk. Han har kommit till samma parkbänk varje dag i flera år. Bakom parkbänken ligger en ridskola. Han hör ljudet av hovar som slår mot marken. Om han är rationell tänker han att det är en häst. Om han är irrationell tänker han att det är en zebra. Om han är religiös tänker han att det är en enhörning.

Det torde egentligen vara en icke-diskussion.
 
M

magne

Guest
Som ateist och SMC medlem vill jag att alla ska hitta sin plats i klubben. Med detta så ska det finnas aktiviteter som passar medlemmarna. Finns det tillräckligt många som vill göra en aktivitet tillsammans med en kyrka/religöst samfunn så ska dem få kunna göra det. Det är det som är det fina med en stor organisation som SMC, det finns plats för alla - t.o.m. oss som gillar köra off-asfalt.
 

Hampe

Skriver massor!
Eller en bok skriven i ojämna omgångar i ett obildat stenåldersamhälle?

En man sitter på en parkbänk. Han har kommit till samma parkbänk varje dag i flera år. Bakom parkbänken ligger en ridskola. Han hör ljudet av hovar som slår mot marken. Om han är rationell tänker han att det är en häst. Om han är irrationell tänker han att det är en zebra. Om han är religiös tänker han att det är en enhörning.

Det torde egentligen vara en icke-diskussion.

Ah! Så vackert skrivet.
Nog för att jag skall ge mig in i denna icke-diskussion. Genom att listigt inte säga ett skvatt om själva sakfrågan...



magne skrev:
...det finns plats för alla - t.o.m. oss som gillar köra off-asfalt.

En religion i sig, faktiskt! :angel:



Hampe
 

Paerhc

New member
Att låta allt vara som det är nu är kanske det bästa. Om olika grupper eller ensklida medlemmar sedan vill ha sina arrangemang på olika håll så är det bra det med.
 

-JP-

New member
Ah! Så vackert skrivet.
Nog för att jag skall ge mig in i denna icke-diskussion. Genom att listigt inte säga ett skvatt om själva sakfrågan..

Om du nu insinuerar att jag inte gjorde det kan du prova att läsa vad jag skrev en gång till. Även det som du valde att ta bort från ditt citat.
 

Hampe

Skriver massor!
Nej nej kompis - bara för att du har en taggig avatar så behöver du inte bli en attackigelkott:
jag brukar ha åsikter om det mesta, men har nogsamt hållt mig ifrån just detta ämnet.

"Nog" hos mig kan ersättas med "Tillräckligt" om det blir klarare så; jag tyckte verkligen att det var fint skrivet och valde att posta bara för den sakens skull. Utan att beröra själva ämnet.
Å se som det gick...

Inns... Inisui... Äsch - det kan jag inte ens stava till.

Peace out!


H
 

powerglide

New member
Varför inte titta på vad som egentligen ligger bakom hela konceptet med religion.

Det handlar ju om att hitta en förklaring till det oförklarliga och rädslan inför frågorna.
Varför finns vi?
Varför dör vi?
Vad händer när vi dör etc?

Det som stör mig är många trossamfunds utnyttjande av denna rädsla för att bygga ekonomiska och sociala maktcentran som i grund och botten bara handlar om spekulationer kring sådana frågor.

Fast alla ideér och uppfattningar har en naturlig grogrund i hur hjärnan fungerar oavsett sanningshalt. Det är mkt omgivningen som påverkar och styr.

Religious Belief: A Mind Virus That Preys on Fear

Religious Belief: A Mind Virus That Preys on Fear

by Al Stefanelli posted on July 19, 2012 07:25PM

“The meme for blind faith secures its own perpetuation by the simple unconscious expedient of discouraging rational Inquiry” - Richard Dawkins



Memetics is an outgrowth of evolutionary psychology that was introduced as a mental content theory by Dr. Richard Dawkins in his 1976 book, “The Selfish Gene.” It is directly connected to Darwinian evolution and, in a nutshell, it has to do with how information, called “units,” are replicated and transferred within a given culture. There is a debate among scientists regarding how the replication of these units of information control human behavior and culture and when Dawkins coined the term, he did so in a speculative spirit. However, memes and their connection to human carriers with respect to the phenomenon of religious belief is also supported by other prominent scientists, as well as the renowned philosopher, Daniel Dennett.



A Virus Of The Mind…

In 1991, Richard Dawkins wrote an essay titled “Viruses of the Mind” which used memetics to explain the various characteristics of organised religions. Susan Blackmore, a physiologist who also studies memetics, agrees with Dawkins and Dennett with the definition of a meme being whatever is transferred from one person to another. Memes are replicators with variations within, they compete in our memories for space and for the opportunity to be recopied, but they are not carbon copies. As is with Darwinian evolution, not all of the variants are able to survive because nobody learns exactly the same way as the next person, so they are actually imitations, not copies. The ideas might be the same or similar, but the expression will change and there will be variants of different memes added. This is akin to mutation in Darwinian evolution.

However, mutations in the evolution of certain memes are very high, and are possible even in first generation imitations. In his book, “A Devil’s Chaplain,” Dawkins identifies and explains the differences between the informative memetic process and the controversial memetic process. The cultural process is based on an idea, action or expression with high variances and the informative is more of a self-correcting memetic process, which is highly resistant to evolutionary mutation.
 

Paerhc

New member
Det handlar om tro. Den kan knappast mätas fysiskt. En tro har, tror jag, föga med rädsla att göra. Man tror på en god Gud. Om man tror på den kristna Guden i alla fall. Det är till skillnad från islam en Gud som har dött för oss människor. Islams Gud kräver däremot att vi dör för Gud eller åtminstone visar total underkastelse. Om man är muslim vill säga.

Gud är nog inte det som skrämmer, men kanske vad vi måste göra för att komma nära Gud.

Vad Richard Dawkins säger är att det inte finns en Gud. Men jag hävdar att för att "the big bang" skulle kunna ske, måste det ha funnits något tidigare. Någon måste skapa även "the big bang".

Det går inte att bevisa att det finns en Gud, men det går inte heller att bevisa att det INTE finns en Gud.

Gud är knappast en gen, något imiterat eller idéer hos människan genom inlärning. Men om så vore, har Gud skapat även detta.
 

Ove 60+

Active member
Det handlar om tro. Den kan knappast mätas fysiskt. En tro har, tror jag, föga med rädsla att göra. Man tror på en god Gud. Om man tror på den kristna Guden i alla fall. Det är till skillnad från islam en Gud som har dött för oss människor. Islams Gud kräver däremot att vi dör för Gud eller åtminstone visar total underkastelse. Om man är muslim vill säga.

:confused: Jaha? "Du ska inga andra gudar hava jämte mig" står det i GT. Kristendomen har tre (3) - Fadern, Sonen och den Helige Ande. Vad jag förstått var det sonen, alias profeten Jesus, som dog på korset. Vem den Helige Ande är vet jag inte mer om än att han gjort en jungfru på smällen. (sen finns det en massa smågudar som kallas helgon som man också kan rikta sina böner till???) :confused:

Den kristna guden, som även är islams gud, har kämpat på båda sidor i många krig. God eller vad, vet ej. Men läser man Koranen så är den inte mera bloddrypande än Bibeln. Finns en skillnad: Det är Allah och profeten Muhammed, sen är det bara vanliga människor.

En skillnad till: Islam är ca. 650 år yngre än kristendomen. Vad var det för religionsutövning som gällde för kristna på 1300-talet?
 

powerglide

New member
Gud är knappast en gen, något imiterat eller idéer hos människan genom inlärning. Men om så vore, har Gud skapat även detta.

Då har Gud skapat sig själv också?
För någonstans måste väl den komma ifrån också :tungan

Lyft blicken lite.

Gud är nog inte det som skrämmer, men kanske vad vi måste göra för att komma nära Gud.
Och så sa jag ju inte.
Jag sa att religion är ett sätt att inte behöva vara rädd för det okända.
Man "vet" ju hur allting förhåller sig då.
 
Last edited:

Paerhc

New member
:confused: Jaha? "Du ska inga andra gudar hava jämte mig" står det i GT. Kristendomen har tre (3) - Fadern, Sonen och den Helige Ande. Vad jag förstått var det sonen, alias profeten Jesus, som dog på korset. Vem den Helige Ande är vet jag inte mer om än att han gjort en jungfru på smällen. (sen finns det en massa smågudar som kallas helgon som man också kan rikta sina böner till???) :confused:

Den kristna guden, som även är islams gud, har kämpat på båda sidor i många krig. God eller vad, vet ej. Men läser man Koranen så är den inte mera bloddrypande än Bibeln. Finns en skillnad: Det är Allah och profeten Muhammed, sen är det bara vanliga människor.

En skillnad till: Islam är ca. 650 år yngre än kristendomen. Vad var det för religionsutövning som gällde för kristna på 1300-talet?

Man räknar Gud som EN i tre. Gud finns precis som du säger i tre personer, mellan vilka en trinitarisk dialog förs. Den kan även vi människor ta del av om vi låter Gud forma oss och dra oss närmare sig själv. Man söker i sitt inre i tystnad. Guds tystnad.

Helgon ber man inte till men man kan om man vill, vilket är vanligare i sydeuropa, be dem föra fram vår bön inför Gud. Man ber helgonen föra fram ens önskan och bön till Gud. De är inga gudar utan vanliga människor som har fungerat precis som oss egentligen. Men de har öppnat sig för Gud på ett kanske direktare sätt. Detta är en gåva från Gud som alla människor kan få ta del av om man behöver det. Och behovet känner bara Gud till.

Här i norr har vi en något annorlunda syn på det där. Vi ber till Gud mer direkt. Det gör i alla fall jag.

Då har Gud skapat sig själv också?
För någonstans måste väl den komma ifrån också :tungan

Lyft blicken lite.


Och så sa jag ju inte.
Jag sa att religion är ett sätt att inte behöva vara rädd för det okända.
Man "vet" ju hur allting förhåller sig då.

Ja, det är klart att vi som tror på den kristne Guden, hoppas få komma till paradiset hos Gud. Men som jag skrev så handlar det om tro. Bara de som har sett Gud kan på riktigt "veta" att Gud finns. Men det handlar ändå om tro. Vi tror att Gud vill oss väl och att Han vill bjuda in oss till sig. Men jag skrev också att vi inte är rädda för Gud, utan rädslan handlar mer om vad Gud kräver av oss för att vi ska kunna komma till Honom.

Gud är evig. Han har alltid funnits. Men Han är för stor för oss människor att klara av att förstå. Vi kan helt enkelt inte ta in all kunskap om Gud. Som ändliga personer kan vi få ta del av oändligheten om vi lyssnar inåt. Om vi vänder vår uppmärksamhet mot Gud kan Han låta oss ta del av Honom själv, men bara delvis eftersom Gud är så mycket större än oss människor. Att få blicka in i Guds evighet är något vi får göra när vi kommer till himlen eller om Gud ger oss gåvan att få se något av Guds djup redan här på jorden.
 
Last edited:

Ove 60+

Active member
Hmm? Tycker mig ana tongångar från en sekt som brukar ranta omkring i stugorna och ofreda folk med sina förstockade synpunkter. Allt utom deras sätt att se på liv och tro är syndigt, men är man djupt indoktrinerad så blir det väl så.

För min del får andra tro på det som passar vars och ens övertygelse. Det viktigaste är att man respekterar andra människor och deras val att leva sina liv. :tummenupp
 

Paerhc

New member
Hmm? Tycker mig ana tongångar från en sekt som brukar ranta omkring i stugorna och ofreda folk med sina förstockade synpunkter. Allt utom deras sätt att se på liv och tro är syndigt, men är man djupt indoktrinerad så blir det väl så.

För min del får andra tro på det som passar vars och ens övertygelse. Det viktigaste är att man respekterar andra människor och deras val att leva sina liv. :tummenupp

De som rantar omkring i stugor med förstockade synpunkter brukar även jag irritera mig på. Och det gäller även de som går runt på sta'n och på bussar och aktivt stör folk med sina synpunkter. Men jag kan rekommendera en bok om Hjalmar Ekström, en svenskkyrklig diakon som gjorde mycket gott, utan att ofreda folk. Den heter "Den fördolda verkstaden". Det finns en till om honom och den heter "Gud och intet mer". De rekommenderas varmt om man är intresserad av frågor om Gud och tro.
 

Paerhc

New member
Nej, jag påpekar religionernas torftiga försök att besvara dem och locka in de som tycker argumenten låter vettiga i en gigantisk retorisk och filosofisk snårskog.

En hel del filosofi har ju en klar antireligiös prägel. Inte minst inom existentialismen med Sartre i förgrunden. Hur ser du på det, powerglide? Är inte det en snårskog då?
 

Paerhc

New member
Detta ämne är verkligen off-topic i ett MC-forum. Så jag ska nog inte skriva så mycket här tror jag. Även om jag är skyldig till att ha startat tråden. Det blir kanske så att ju mindre jag begriper om motorcyklar desto större blir sökandet efter andra ämnen att skriva om. Det här får bli mitt sista inlägg i religionsdebatten. Om inte kliandet i fingrarna blir alltför stort...
 
Top