Religionstråden

powerglide

New member
En hel del filosofi har ju en klar antireligiös prägel. Inte minst inom existentialismen med Sartre i förgrunden. Hur ser du på det, powerglide? Är inte det en snårskog då?

Har tyvärr missat att läsa Sartre (och andra stora filosofer).
Men jag hoppas att de alla fall inte tar genvägar ut med argument som "så har Gud skapat det".

Hampe

Skriver massor!
Detta ämne är verkligen off-topic i ett MC-forum. Så jag ska nog inte skriva så mycket här tror jag. Även om jag är skyldig till att ha startat tråden. Det blir kanske så att ju mindre jag begriper om motorcyklar desto större blir sökandet efter andra ämnen att skriva om. Det här får bli mitt sista inlägg i religionsdebatten. Om inte kliandet i fingrarna blir alltför stort...

Det är inte offtopic. Du satte ämnet, och gjorde forumet en tjänst som gav diskussionen en plats att vara på.
Det blir trist om man inte kan diskutera något på djupet, och denna tråden har varit trevlig att läsa.

Har du semester kvar? Äsch, en som funderar och vill klura ut hur saker och ting hänger ihop har säkert redan läst den:
http://www.sydsvenskan.se/kultur-oc...zen-och-konsten-att-skota-en-motorcykel--igen

Den är värd att plocka upp och läsa på nytt vart tionde år eller så - ens egna livserfarenheter ger nya vinklar in på den varje gång.

Hampe

Paerhc

New member
Har tyvärr missat att läsa Sartre (och andra stora filosofer).
Men jag hoppas att de alla fall inte tar genvägar ut med argument som "så har Gud skapat det".

Nu kliar det i mina fingrar så mycket att jag besvarar detta! :)

Som jag ser det är det inte en genväg ut ur något att säga att man tror att Gud har skapat allt. För mig är det en naturlig del av livet. Dessutom är vägen smal och knölig om man vill närma sig Gud. Det går inte utan en hel del besvär. Och besvären består i att vi människor gör för mycket, istället för att lita till Gud och ta emot Hans kärlek. Att låta Gud verka i vårt inre utan att göra motstånd är svårt för oss. Gud är mycket enkel och Guds kärlek är mycket enkel.

Men jag håller med om att det inte ska missioneras där det inte är önskvärt. Men samtidigt ser jag det inte som ett problem att SMC har kontakt med svenska kyrkan och där kollekten vid MC-gudstjänster går till SMC:s rättsfond eller annat behjärtansvärt område där SMC har intressen.

SMC har inte vad jag vet missionerat ut någon tro på något sätt. Inte ens när svenska kyrkan varit inblandad, men där har vi kanske olika uppfattning om vad mission är.

Paerhc

New member
Ja, visst är det off topic att ha en religionstråd på SMC:s forum, men samtidigt är det kanske nyttigt att den finns här.

powerglide

New member
@batlas63
Så vi ska yttrandefrihet i Sverige men du tycker inte jag ska uttala mig om att att jag inte tycker att MC-forum ska blanda sig i religiösa frågor? :va

Och du vill ha en präst som moderator på SMC som kan styra över vilka religösa åsikter och tankar som inte är lämpliga att publicera?

Vet inte vad detta luktar, men inte luktar det gott i alla fall :brynad

Edit: Korrigerade meningsbyggnad

Last edited:

powerglide

New member
vi människor gör för mycket, istället för att lita till Gud och ta emot Hans kärlek.

Se där, nu kör vi igång med flosklerna direkt. ;)
Detta är nog det jag är mest allergisk mot. Vad betyder det där egentligen?

"Försök inte Tänka för mycket, det är inte bra för Dig"?

Att ge upp sin egna reflektioner och acceptera saker som det är istället för att göra ngt åt det?

Oh, tänk på så många barn som svälter i Afrika. Vi ber en bön för dem så är vårt samvete fritt. Gud tar hand om dem.
Vi kanske tom. skickar lite kollekt till ngn eldsjäl till präst som åkt ner med en hög biblar för att predika Hans ord till dem.

Finns ett bra ord för det, hyckleri.

Svenska Kyrkan är iofs. inget i jämförelse med Påven som tycket att kondomer är dj-vulens påfund, för då kan man synda utan konsekvenser.

Under tiden fortsätter det födas barn som inte kan få mat och diverse sjukdomar härja fritt för att Kyrkan (den katolska i just detta fall) sagt att det är en synd.

Fatta att man blir sne på trossamfundens maktmissbruk och avståndstagande från beprövad vetenskap.

Paerhc

New member
Se där, nu kör vi igång med flosklerna direkt. ;)
Detta är nog det jag är mest allergisk mot. Vad betyder det där egentligen?

"Försök inte Tänka för mycket, det är inte bra för Dig"?

Att ge upp sin egna reflektioner och acceptera saker som det är istället för att göra ngt åt det?

Nja, det jag beskriver är vår inre resa till Gud - tyst inre bön. Var och en av oss har en sådan resa..... även de som inte tror... eftersom Gud finns. ;)

Det är svårt att inte tänka för mycket under bönen och det är svårt att finna tid och sitta ner och bara ta emot Gud.

Jag förstår att det kan ses som hyckleri att bara sitta stilla och be utan att göra något för de fattiga, eller ge pengar till någon präst som åker ner med biblar till barn som svälter. Biblar går inte att äta.

Samvetsfrihet för att vi skänker pengar eller ber en bön för dem som lider har vi inte, men det är bättre att göra det än att inte göra något alls. Även det kan ses som en kärleksgärning.

Det finns de som har en kallelse att be inre bön för världen och oss som innebor den. Där kommer vägen till Gud in igen. Alla har inte kallelser till något aktivt.

Men vi har våra problem också här i Sverige. Det behöver inte vara ett i-landsproblem som att bankomaten är trasig när vi kommer fram till den. Det finns andra saker också där vi kan göra skillnad. Även ni som inte tror gör skillnad genom att skänka pengar eller göra något annat för något ändamål. Det behöver man inte tro på Gud för att göra. Det finns människor som lider av ensamhet och som inte själva har valt ensamheten. Det är exempel på lidande vi har här hos oss.

Till exempel det SMC gör för oss motorcyklister med sin medverkan vid MC-gudstjänster tillsammans med svenska kyrkan, är något positivt. Även om vi motorcyklister här inte svälter.

SMC gör mycket för oss som har motorcyklar som intresse. Om kollekten, eller om man vill kalla det något annat, går till något ändamål för motorcyklismen.

Det får vara slutet på predikan den här gången. (OBS! Jag är inte präst). Det blev bara lite långt.

Last edited:

powerglide

New member
@batlas63
Men det är ju vad du förespråkar?
Även om det inte var just SMC:s forum du avsåg (missade det lite, sorry).

Paerhc

New member
Jo, det är klart att det här är ett off-topic ämne i en off-topic kategori. Och det har inte mycket med motorcyklar att göra egentligen.

blacken

New member
Religion är nog ett ämne som man ska behandla med största respekt på ett offentligt forum, hur man än "vänder på steken" så finns det dom som inte gillar eller accepterar religion. Och ingen kan "bevisa" för den andre sin övertygelse, är själv troende men försöker inte att "predika" något, utan svarar bara om någon vill veta något om min tro. Liasom tron finns där, den har funnits i "många" år det kommer man inte undan ifrån oavsett om man tror eller ej.
Det får man väga gentemot individens behov/erfarenheter/upplevelser ar sin religion/tro..

Och ser man till trafiken idag med alla galna bilister, så kan det absolut inte skada med en bön innan man ger sig ut på färden.

Last edited:

zettan

New member
Vilken tragisk tråd!
Hade det varit en diskussion och tro, religion och vetenskap skulle den säkert varit givande. Nu är nivån "sandlåda" och det handlar mest om att göra sig rolig över andras livsåskådning.
Men jag är inte förvånad. Det ligger i vår natur att vilja övertala varandra och när det inte går raljerar man istället. Detta gäller inte bara religion utan allt.
Lägg undan prestigen och försök förstå varandra lite. Det är mycket mer utvecklande och trevligt.

Ove 60+

Active member
Vilken tragisk tråd!
Hade det varit en diskussion och tro, religion och vetenskap skulle den säkert varit givande. Nu är nivån "sandlåda" och det handlar mest om att göra sig rolig över andras livsåskådning.
Men jag är inte förvånad. Det ligger i vår natur att vilja övertala varandra och när det inte går raljerar man istället. Detta gäller inte bara religion utan allt.
Lägg undan prestigen och försök förstå varandra lite. Det är mycket mer utvecklande och trevligt.

Jag håller delvis med. Brist på respekt för andras åsikter, tro och val i livet är vanliga. Men samtidigt kan man faktiskt skämta om det mesta (custom undantaget!;)), även religion. Min tro är att gud har humor.

Raljerande hör väl hemma i forumsammanhang men konsten är att balansera så att skämten inte blir respektlösa. :angel:

HkanB

New member
Jag håller delvis med. Brist på respekt för andras åsikter, tro och val i livet är vanliga. Men samtidigt kan man faktiskt skämta om det mesta (custom undantaget!;)), även religion. Min tro är att gud har humor.

Raljerande hör väl hemma i forumsammanhang men konsten är att balansera så att skämten inte blir respektlösa. :angel:

Är det inte så att hon är svart och flinar/skrattar/ med/åt oss mest hela tiden? ;)

Hojkul!

New member
Sjukt dålig humor möjligtvis.
Jag har svårt att hitta det roliga i exempelvis barnsjukdomar.

Kallas väl Teodiceproblemet - om jag minns riktigt. Hur kan Gud vara både "god" och allsmäktig samtidigt som det uppenbarligen finns lidande (och onda människor).

Håller i övrigt med Zettan; " Lägg undan prestigen och försök förstå varandra lite. Det är mycket mer utvecklande och trevligt."

blacken

New member
Vilken tragisk tråd!

Man kan även behålla sin prestige, så länge man inte låter den gå ut över andra i sin närhet. Och bara ha en "bonnförnuftig" acceptans av sin nästa och dess hyss.

Och visst har Gud humor han tillåter ju politiker, EU skiten och Försäkringskassan att existera.

Last edited: