Regler för trafiksignal som aldrig skiftar från rött till grönt sken?

Mimmi

New member
Hej!

En gång i tiden råkade jag ut för detta. Det var vid en smal, lång bro, över Österdalälven vid Åsen strax söder om Trängslet. Jag funderade en stund, och fick se en gammal spade liggande i diket.
Aha, tänkte jag. Stålplåt är magnetiskt!

Sagt och gjort, jag tog spaden och släpade den på asfalten fram och tillbaka. Plötsligt lyckades jag aktivera magnetslingan och det blev grönt ljus!

Då fick jag bråttom att komma iväg, men över kom jag!:)

Så mitt tips; leta efter en spade, snöskyffel, en gammal motorhuv eller liknande, eller ta med något sådant på mc:n:D;)!

Motormannen

New member
Signalen vid utfarten från McDonalds i Upplands-Väsby är en liknande historia, man måste köra in ett par centimeter på korsande väg för att signalen ska känna av en.

Signaler som ''aldrig'' slår om ska anmälas till kommunen/Trafikverket!

enhjuling

New member
Man skulle ju kunna byta bort sin av aluminium och plast byggda hoj mot en som är byggd av plåt och gjutjärn om man känner att detta är ett stort problem.
Är det ett stort problem egentligen?

/Stefan

Hej!

En gång i tiden råkade jag ut för detta. Det var vid en smal, lång bro, över Österdalälven vid Åsen strax söder om Trängslet. Jag funderade en stund, och fick se en gammal spade liggande i diket.

Sagt och gjort, jag tog spaden och släpade den på asfalten fram och tillbaka. Plötsligt lyckades jag aktivera magnetslingan och det blev grönt ljus!

Så mitt tips; leta efter en spade, snöskyffel, en gammal motorhuv eller liknande, eller ta med något sådant på mc:n:D;)!

OH-

Member
Hej!

Lite samma men en annan variant:

Ofta kan man se i asfalten var slingan som styr ljuset är (märken där dom fräst ner kabeln t ex). Ibland ligger slingan lite vid ena sidan, backa då tillbaka lite och kör MC:n genom mitten av slingan.
Har man sidostöd av stål så kan man peta ner det mitt i slingan så blir MC:n mer "synlig".
Står man framför en bil och inget händer med ljuset så rulla fram ända till linjen och försök få bilisten att köra upp riktigt nära bakom hojen, det kan trigga systemet.

Mindre seriöst och troligen verkningslöst var en idé som fanns i USA ett tag. Man skulle montera en stark magnet från t ex en uttjänt data-hårddisk under hojen för att bli mer "magnetisk" :rolleyes:

SuperRetard

New member
Man skulle ju kunna byta bort sin av aluminium och plast byggda hoj mot en som är byggd av plåt och gjutjärn om man känner att detta är ett stort problem.

Är det ett stort problem egentligen?
/Stefan

Ord!

Jag har fastnat vid rödljus som inte slår om ett antal ggr. Dock aldrig mer än max ett par minuter då det alltid kommit en bil som aktiverat sensorn.

Rent krasst känns det som att trafikljus sitter där det är gott om trafik, så att det skulle vara nåt jätteproblem kan jag inte tycka :).

Hojkul!

New member
Pisken;
jag gillar det du skrev :)

Max:
Tack för tipset om att lämna en anmälan. Jag har gjort det nu.

Lime;
Du har absolut rätt, och det är ett riktigt bra och tänkvärt förslag. Visa vänlighet mot andra och du blir bemött på samma sätt tillbaks.

Enhjuling;
Jag vet inte (heller) om krånglande trafiksignaler är ett omfattande problem för många MC-förare.
Jag körde alltså på nämnda plats SENT en söndagkväll och det var inte många andra trafikanter på vägarna. Dock tillräckligt många för att jag kunde räkna till två cykler där andra fick grönt ljus, men inte jag. Till slut fanns ingen annan trafikant så långt jag kunde se, och det var då jag smög iväg (mycket försiktigt) och alltså körde mot rött sken.

Mimmi;
Kul inlägg! I like.

Marie;
Håller definitivt med dig.
-

/Hojkul!

Last edited:

Olof

New member
Finns ett rättsfall där en polisman skällde ut en bilist som kört mot rött. Bilisten hävdade att att ljuset var trasigt och att han hade stått och väntat länge men sen tvingats köra mot rött, men polismannen var väl inte direkt övertygad. Efter tekniskt kontroll så kom det dock fram att ljuset var trasig och bilisten blev friad. Det fanns inget uppsåt eller vårdslöshet, jag är iofs osäker på just trafikregler, men oftast måste det föreligga uppsåt eller vårdslöshet för att ett brott ska ha begåtts. Polismannen dömdes däremot för förolämpning, eftersom han hade varit ganska grov i munnen.

Motormannen

New member
Finns ett rättsfall där en polisman skällde ut en bilist som kört mot rött. Bilisten hävdade att att ljuset var trasigt och att han hade stått och väntat länge men sen tvingats köra mot rött, men polismannen var väl inte direkt övertygad. Efter tekniskt kontroll så kom det dock fram att ljuset var trasig och bilisten blev friad. Det fanns inget uppsåt eller vårdslöshet, jag är iofs osäker på just trafikregler, men oftast måste det föreligga uppsåt eller vårdslöshet för att ett brott ska ha begåtts. Polismannen dömdes däremot för förolämpning, eftersom han hade varit ganska grov i munnen.

Diarienummer eller länk till elektroniskt format?

När det gäller lagstöd och rättsfall anser jag att man ska kunna hänvisa till den äkta källan.

Om det nu var så, så är det dock klart att polismannen gick över sina befogenheter genom att förolämpa vederbörande.

Last edited:

Chopperbyggarn

New member

Bra att detta gick att bevisa! Synd att polismannen i fråga inte vågade/ville ta risken att tro på bilistens ord. Känns som onödigt slöseri med allmänna medel samt allt omak som rättsprocesser måste innebära när allt med lite flexibilitet och smidighet hade kunnat lösts på plats och besparat båda parter en massa besvär.

OT: Längsta sträcka jag har kört utan ett enda trafikljus var 400mil...det var härligt!!:)

Anders.J

Olof

New member
Diarienummer eller länk till elektroniskt format?

När det gäller lagstöd och rättsfall anser jag att man ska kunna hänvisa till den äkta källan.

Om det nu var så, så är det dock klart att polismannen gick över sina befogenheter genom att förolämpa vederbörande.

Haha, det är väl inte direkt så att jag står i en rättsal eller? Eller skriver en akademisk uppsats? Kom igen kompis, vi sitter på ett forum och skriver, ingen anledning att börja kräva lagstöd till höger och vänster, men när du nu börjat:

Vad är det som du tycker är så häpnadsväckande att det måste bevisas? Att det inte är olagligt att köra mot rött utan uppsåt eller vårdlöshet? Då kan du titta på Trafikförordningen 2:1 samt 14:3.

Att en polis har förolämpat någon?
http://gt.expressen.se/nyheter/1.2391359/polisen-kallade-mig-for-idiot

Här finns en artikel om det fallet jag pratade om:
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.108241--javla-idiot-kan-bli-fall-for-hd?m=print

Du är mycket välkommen att gå igenom arkiven RH målet.
Förövrigt.. slappna av lite

Camel

Member
Lyfter en gammal tråd... Problemet med att vissa trafikljus inte verkar reagera för hojen är irriterande. Det är ofta jag kör hojen sent på kvällarna och om det inte är några bilar ute kan man bli stående länge (i vissa fall för evigt) vid rött ljus utan att det slår om till grönt. Om man ändå kör mot rött efter att ha stått och väntat kanske 5 minuter är det ju olagligt. Det verkar som det i USA är tillåtet enligt lag i flera delstater att köra mot rött ljus om man väntat länge. "Pass Dead Red Law" Kanske något för oss? Men det bästa vore ju förstås att trafikljusen reagerar även för hojar. (Och cyklister för den delen). Några länkar:
https://georgiabikes.org/index.php/...affic-laws/418-ga-lawmakers-pass-dead-red-law
http://www.bikebandit.com/blog/post/how-dead-red-laws-let-motorcycles-run-red-lights-legally
http://www.jsonline.com/news/traffi...s-the-law-sometimes-b9984295z1-221369311.html
http://kokomoperspective.com/kp/new...cle_c215c534-c97f-11e3-97af-001a4bcf887a.html

Maria Nordqvist

Super Moderator
Föreslår att du anmäler detta till väghållaren och fortsätter tills problemet åtgärdas. Be alla andra som drabbas av detta att göra samma sak. Med dagens teknik ska detta inte behöva ske, säger experterna.

Hojkul!

New member
"Hur att utlösa gröna trafikljus"... ?
Texten är ju näst intill omöjlig att läsa... ogillar starkt "automatöversatta texter".
/Hojkul!

Lottafia

Member
"Hur att utlösa gröna trafikljus"... ?
Texten är ju näst intill omöjlig att läsa... ogillar starkt "automatöversatta texter".
/Hojkul!

Jag skrev ett inlägg igår om att texten verkade vara skriven av en afgansk flykting som fått underkänt i SFI, men det inlägget modererades bort. Fast automatöversatt kanske kan vara förklaringen?

challe

Member
Jag skrev ett inlägg igår om att texten verkade vara skriven av en afgansk flykting som fått underkänt i SFI, men det inlägget modererades bort. Fast automatöversatt kanske kan vara förklaringen?

Ditt inlägg kan kanske ha uppfattats som rasistiskt. Det är säkert google som översatt texten från någon utländsk webbsida. Det blir ofta ganska dålig svenska, men du överdrev väl ordentligt när du skrev att det var totalt oläsligt.

HkanB

New member
Lite lätt trångt bland alla åsikter, då de korrekta tar så mycket plats.

Du får väl formulera om det som "bleksiktig yngling från Kvastböle med -[streck] i svenska efter 9-år av svensk grundskola". Eller något liknande. :wink:

[IRONI]
Att ens antyda att icke svenskfödda kan ha bristfälliga eller usla kunskaper i ärans och hjältarnas språk är inte riktigt comme il faut.
Eller några andra brister eller eventuella tillkortakommanden för den delen heller.
Kanske är det dock nog rätt Ok att dra till med en finne och/eller en norrman. De delar förmodligen tillräckligt mycket av den vita människans skuld till och delaktighet i allt ont för att det skall gå bra.
[/IRONI]

Du lyckades väl helt enkelt att placera dig knappt? men ändå utanför den numera officiellt erkända åsiktskorridoren.

Det är väl sannolikt med detta som med vissa varianter av förtal. Då det anses vara förtal att upplysa om fakta, omständigheter, händelser som faktiskt är korrekt beskrivna och verifierbara men inte smickrande eller tilltalande nog för att kännas bra.

Så med det sagt så...är det kanske bara att sätta igång timern och vänta på...:rolleyes: eller :slagen:

Last edited:

HkanB

New member
Man ska visserligen inte mata "Trollen" men när trollen står, avsiktligt eller oavsiktligt för det mesta av underhållningen och om än då ibland, en del av innehållet är tveksamt , vad ska man göra?
Med tanke på hur lite som skrivs här, alls, är sotdöden för forumet kanske att föredra? Skaffa Ansiktsbok och ge upp?
Och hur många gånger än Trollen körs på porten så lär de reinkarnera om och om igen.