Regler för trafiksignal som aldrig skiftar från rött till grönt sken?

Hojkul!

New member
Tjena.

Ny här och hittar ingen tråd som berör den fråga som jag ställer i rubriken.

Finns det något lagrum som reglerar hur jag/man som MC-förare skall bete sig, i det läge då man stannat för rött sken i en korsning och där det aldrig tycks slå om till grönt sken?

Råkade ut för detta sent en söndagkväll förra helgen, i Brandbergen, söder om Sthlm. Jag väntade i två (2) hela cykler på att det skulle skifta från rött till grönt sken i den svängfil jag var placerad i, utan att detta skedde.

Något irriterande må jag säga.

Någon som har svaret på frågan?

Mvh, /Hojkul!
 
Last edited:

Pisken

New member
hur skulle du göra om du körde bil ?

samma regler där , men sunt förnuft gäller antar jag (samt kolla runt så inget med blåa lampor på taket ser ;) ) sen e det väll bara åka om kusten är klar
 

choken

New member
Det finns ett sådant ställe i Borlänge. Bron över Dalälven ovanför Kvarnsveden är så smal att det är trafikljus och trafik åt ett håll över bron. Det slår aldrig om till grönt om man inte kliver av och trycker på knappen för gående. Om man har tur kommer det en bil bakom som får det att slå om.
 

bivius

New member
Inte behöver vi väl regler för allting som kan uppstå. Ibland måste vi ta till förnuft och fantasi...

Synd bara att en del av poliskåren verkar sakna just de egenskaperna...
Åker man mot rött blir man av med körkortet om Tusse Batong ser det, spelar ingen roll varför rödljuskörningen sker.
 

stagfock

New member
Aha, nu fattar jag varför man på uppkörningen skulle kunna leda hojen... På vv visste de att problemet fanns och att det aldrig kommer att åtgärdas.

En kul grej som jämförelse. Jag har i Stockholms kommun hittat endast ett trafikljus för en cykelöverfart som reagerar på cyklar. Gissa var! Utanför stadshuset:rolleyes: De som bestämmer tror kanske att det är lika dant överallt (som framför kontoret). För de har kanske aldrig sett åt en cyklist annat än genom kontorsfönstret.

Kan det månne vara samma med MC?
 

SuperRetard

New member
Jag har haft den diskussionen med polisen en gång..

Efter lite foskande, frågande och sökande fann jag lösningen:

Definitionen av att "köra mot rött" (det straffbara) är att passera stopplinjen mot rött ljus. Passerar man linjen, men inte kör ut i korsningen så är det alltså ändå ett brott och kostar körkortet.

Vad som däremot inte är straffbart är att GÅ mot rött ljus.

Lösningen är alltså helt enkelt att stanna framför linjen. Leda cykeln över den och köra genom korsningen mot rött.

Även om polisen står och ser på, kommer att stoppa dig och kommer att vara jättearga.. Så är de poliser och inte domare. I rätten (om de orkar ta det dit efter en saklig och juridiskt välgrundad vägran att skriva på erkännandet) får de aldrig till något annat än ett friande.
 

Hojkul!

New member
Jag har haft den diskussionen med polisen en gång..

Efter lite foskande, frågande och sökande fann jag lösningen:

Definitionen av att "köra mot rött" (det straffbara) är att passera stopplinjen mot rött ljus. Passerar man linjen, men inte kör ut i korsningen så är det alltså ändå ett brott och kostar körkortet.

Vad som däremot inte är straffbart är att GÅ mot rött ljus.

Lösningen är alltså helt enkelt att stanna framför linjen. Leda cykeln över den och köra genom korsningen mot rött.

Även om polisen står och ser på, kommer att stoppa dig och kommer att vara jättearga.. Så är de poliser och inte domare. I rätten (om de orkar ta det dit efter en saklig och juridiskt välgrundad vägran att skriva på erkännandet) får de aldrig till något annat än ett friande.


Tack! Då vet jag precis vad som gäller - ska leda hojen över stopplinjen och därefter köra genom korsningen nästa gång jag hamnar i en liknande situation :)

(Undrar hur man som bilförare ska bete sig i en liknande situation... "Sunt förnuft" som någon skrev i ett tidigare svar, är ju att köra väldigt försiktigt genom korsningen då det inte finns någon annan trafikant inom rimligt avstånd. Och det var exakt det jag gjorde med hojen förra söndagen i omskrivna korsning.
Blir nog jobbigt att kliva ur och rulla en bil över stopplinjen, i vilket fall. Särskilt om det är vinter och halt)

Ha en fin dag o fortsatt trevlig vår/sommar (beroende på var ni befinner er).

/Hojkul!
 
Last edited:

Maximilian

New member
Jag gissar att det är Haninge kommun som är väghållare i Brandbergen, men det kan vara Trafikverket. Om det är en lokal väg så gå in på http://www.haninge.se/sv/Om-Haninge/Synpunkt-H/Synpunkt-Haninge/ och lämna en felanmälan/synpunkt. Annars har Trafikverket en likadan funktion för de statliga vägarna på http://www20.vv.se/arenden/SkapaNyArendeMeny.aspx?VVseId=IGID005056930747oZteRw5yoVOgQgAA .
Förhoppningsvis så inser kommunen att även mc helst inte vill köra mot rött och åtgärdar problemet!
Mvh. Max

Tjena.

Ny här och hittar ingen tråd som berör den fråga som jag ställer i rubriken.

Finns det något lagrum som reglerar hur jag/man som MC-förare skall bete sig, i det läge då man stannat för rött sken i en korsning och där det aldrig tycks slå om till grönt sken?

Råkade ut för detta sent en söndagkväll förra helgen, i Brandbergen, söder om Sthlm. Jag väntade i två (2) hela cykler på att det skulle skifta från rött till grönt sken i den svängfil jag var placerad i, utan att detta skedde.

Något irriterande må jag säga.

Någon som har svaret på frågan?

Mvh, Håkan
 

SuperRetard

New member
Tack! Då vet jag precis vad som gäller - ska leda hojen över stopplinjen och därefter köra genom korsningen nästa gång jag hamnar i en liknande situation :)

(Undrar hur man som bilförare ska bete sig i en liknande situation... "Sunt förnuft" som någon skrev i ett tidigare svar, är ju att köra väldigt försiktigt genom korsningen då det inte finns någon annan trafikant inom rimligt avstånd. Och det var exakt det jag gjorde med hojen förra söndagen i omskrivna korsning.
Blir nog jobbigt att kliva ur och rulla en bil över stopplinjen, i vilket fall. Särskilt om det är vinter och halt)

Ha en fin dag o fortsatt trevlig vår/sommar (beroende på var ni befinner er).

/Håkan


Sen hoppas jag att det blev underförstått att du kan åka på ex. vårdlöshet om du inte är extremt aktsam när du kör genom korsningen.

Men just rödljuskörning är ju varken lagen eller polisen särskilt milda på. Så att leda hojen över linjen är bara ett kryphål i lagen för att komma undan just den förseelsen (det är inget fordon med avstängd och dig på sidan, du får däremot inte sitta på hojen, och jag är osäker på om motorn får vara igång).

Men men.. Man kan ju inte stå där i all evighet.

Jag brukar följa principen: "Allt är tillåtet som inte domaren ser"!
 

Hoke

New member
Ett bra förnuft är bättre än alla regler i världen tror jag:)

Jag kommer ihåg ett fall där man puttat en bil i onyktert tillstånd och där blev just dommen att den ansågs vara i trafik i alla fall = rattfylla.
Vad domstolarna dömer i olika fall kan ju variera beroende på omständigheterna, nämndemännen och lagfarna domare..

En gående anses vara en trafikant i början av detta (och andra) lagrum -hmm undrar om älgar anses vara trafikanter också f.ö.?:p
Om du leder motorcykeln anses du som gående enligt början i samma lagrum.
Läs t.ex 2 Kap. 2 paragrafen http://www.notisum.se/rnp/sls/sfs/19981276.pdf angående trafikljusen.

Glöm inte att rapportera trafikljus som inte fungerar för tex MC till väghållaren, de två gånger jag gjort det har de rätt snabbt fixat problematiken. Se foruminlägget ovan exempelvis. ;)
 
Last edited:

SuperRetard

New member
En gående anses vara en trafikant i början av detta (och andra) lagrum -hmm undrar om älgar anses vara trafikanter också f.ö.?:p
Om du leder motorcykeln anses du som gående enligt början i samma lagrum.
Läs t.ex 2 Kap. 2 paragrafen http://www.notisum.se/rnp/sls/sfs/19981276.pdf angående trafikljusen.


Check.. Men när jag gjorde den här kollen iaf, så gällde regeln alla trafikanter, men straffskalan omfattade endast fordon ;).

Problemet är ju sen inte vad eventuella mustaschprydda, arga, paragrafryttar-poliser tycker. Utan vad en tingsrätt kommer fram till :).
 

lime

Skriver inte
Även om polisen står och ser på, kommer att stoppa dig och kommer att vara jättearga.. Så är de poliser och inte domare. I rätten (om de orkar ta det dit efter en saklig och juridiskt välgrundad vägran att skriva på erkännandet) får de aldrig till något annat än ett friande.

OM nu polisen skulle stå och se på så finns det en ännu enklare lösning. Gå och prata med dem och säg som det är. "Den reagerar inte, kan ni trigga den med er bil" eller "Den har hakat upp sig, kan ni vinka fram mig."

Polismans tecken gäller nämligen före ljus så då har du alltså inte gjort något fel. :D
 

SuperRetard

New member
OM nu polisen skulle stå och se på så finns det en ännu enklare lösning. Gå och prata med dem och säg som det är. "Den reagerar inte, kan ni trigga den med er bil" eller "Den har hakat upp sig, kan ni vinka fram mig."

Polismans tecken gäller nämligen före ljus så då har du alltså inte gjort något fel. :D

Att dem ser dig betyder inte nödvändigtvis att du ser dem! Right?
 

Pisken

New member
Alla glömmer att även poliser är människor , kör man mot rött (när lamphelvetet "hängt sig") och mot förmodan polisen skulle haffa en för det elaka tilltaget .... har man använt sunt förnuft och ej utsatt någon för fara så tror jag med all säkerhet att man kan "prata sig ur" situationen med rätt bemötande och ett trevligt sätt .... men säkrast är att kolla både en och 2 gånger att inga lagens väktare ser när man bryter så grovt mot trafikförordningen ;)
 

bsajanne

New member
Med min förra hoj så hade jag samma fenomen ganska ofta i Märsta i två olika korsningar. Man står där ensam i sin fil och bilarna kör hela tiden, flera gånger grönare än för mig som knutte. Det var ganska enkelt beslut att köra vidare när ingen annan var i korsningen.
 

RobbeS

New member
Check.. Men när jag gjorde den här kollen iaf, så gällde regeln alla trafikanter, men straffskalan omfattade endast fordon ;).

Problemet är ju sen inte vad eventuella mustaschprydda, arga, paragrafryttar-poliser tycker. Utan vad en tingsrätt kommer fram till :).

Tänker du inte lite fel nu. Även om du puttar FÖR du ett motordrivet fordon. Styra måste du väl i alla fall. Sen är ju syftet med"puttningen" att bryta mot rödljusbestämmelserna.
Nä, håller nog med om att ett trevligt sätt och en bra förklaring är bättre...:)
 

SuperRetard

New member
Tänker du inte lite fel nu. Även om du puttar FÖR du ett motordrivet fordon. Styra måste du väl i alla fall. Sen är ju syftet med"puttningen" att bryta mot rödljusbestämmelserna.
Nä, håller nog med om att ett trevligt sätt och en bra förklaring är bättre...:)

Det är inte motordrivet om inte motorn är igång ;)..

För man behöver väl inte körkort för att leda en mc eller hur?

------------------------------------------------------
Och skulle man se polisen där så är det ju väldigt enkelt. Man viftar och vinkar och påkallar uppmärksamhet så de kanske kan se till att nåt görs också.

Men poliser har som bekant en förkärlek för buskar och överraskningsmoment. Personligen kör jag aldrig, aldrig mot rött. Men skulle fastna i en korsning och ingen bil kom och aktiverade sensorerna (aldrig hänt mig dock så jag vet inte hur stort problemet är) så hade jag om jag visste om de juridiska förutsättningarna tagit mig besväret att kunna gå fri om det stod nån sniken snut där.

Även om de flesta polisen är bra och sunda att ha att göra med, så gäller det definitivt inte alla. Sen åker de hem och skriver rapport som de vill, och då gäller det att ha på fötterna när man hamnar i rätten. Vilket det definitivt är värt med tanke på straffet för rödljuskörning.

---------------------------------------------------

Ikväll har jag åkt hoj, det var roligt. Sova?
 
Last edited:

Marie

Banned
Tänker du inte lite fel nu. Även om du puttar FÖR du ett motordrivet fordon. Styra måste du väl i alla fall. Sen är ju syftet med"puttningen" att bryta mot rödljusbestämmelserna.
Nä, håller nog med om att ett trevligt sätt och en bra förklaring är bättre...:)

Jag skulle nog snarare hävda att syftet med "puttningen" är att INTE bryta mot rödljusbestämmelserna.
 
Top