Registreringsbevis på papper eller inte?

Maria Nordqvist

Super Moderator
Tack för synpunkter. För er som läste förslaget framgick det tydligt att tjänsten med papperskopior kommer att vara kvar för dem som kör utanför Sveriges gränser - vilket de flesta inte gör.

F800ST

Member
Papper ska alltid ingå och även vara gratis att få ut nya, inte som idag en smygskatt på 100kr. Digitalt enbart om det görs verkligen 100% vattentätt mot bedrägerier, men då det är en statlig myndighet bakom det hela så blir det som vanligt, inte ens halvvägs och sen så tvår de sina händer när folk blir lurade av fordonen för att de inte skapat en säker lösning.

Lottafia

Member
Men hörrni :) Frågan ställs här på forumet hurvida ni skulle vilja ha registreringsbeviset i digitalt format eller ej. Alltså om ni fick välja, hur skulle ni vilja ha det? Papper eller digitalt?

Att säga "nej för det skulle inte fungera på ena eller andra viset" är lönlöst eftersom det liksom ingår i hela grejen att det kommer funka alldeles utmärkt, även inom hela EU och ställen man använder sin bil på. Annars är det inte gångbart att ens ta upp frågan. Om tillräckligt mycket folk vill se ett digitalt format, då kommer de inleda ett arbete för att få det att fungera och reda ut alla fallgropar.

Mitt svar är fortfarande nej, eftersom jag inte är någon anhängare av digitalisering och papperslöshet.

Dessutom är jag kraftigt tvivlande på Transportstyrelsens förmåga att få det hela att fungera. Det de åstadkommit hittills ger inga större skäl att ha något förtroende för dem.

Last edited:

challe

Member
Men hörrni :) Frågan ställs här på forumet hurvida ni skulle vilja ha registreringsbeviset i digitalt format eller ej. Alltså om ni fick välja, hur skulle ni vilja ha det? Papper eller digitalt?

Att säga "nej för det skulle inte fungera på ena eller andra viset" är lönlöst eftersom det liksom ingår i hela grejen att det kommer funka alldeles utmärkt, även inom hela EU och ställen man använder sin bil på. Annars är det inte gångbart att ens ta upp frågan. Om tillräckligt mycket folk vill se ett digitalt format, då kommer de inleda ett arbete för att få det att fungera och reda ut alla fallgropar.

För egen del föredrar jag papperskopia.

Maria Nordqvist

Super Moderator
Nej. Men detta är en fråga där vi inte har någon bestämd uppfattning därför frågade vi här, på Facebook och Instagram. Alla vi fordonsägare har en åsikt i frågan - den efterlyste vi. Frågan hade nästan 18000 visningar på FB, där fick vi 400 kommentarer. Efter genomgång av dessa, synpunkter på Forumet så tänkte vi här på kontoret också - det brukar vi göra innan vi svarar på remisser och enkäter. Alla medlemmar har inte smartphone, dator och e-post och så kommer det att vara ytterligare ett antal år. Därför blev svaret NEJ.