Registreringsbevis på papper eller inte?

Maria Nordqvist

Super Moderator
SMC har fått en enkät från Transportstyrelsen där man frågar om registreringsbeviset ska vara på papper eller inte i framtiden. Syftet att slopa är att spara pengar och miljö. Det finns digitala alternativ till papper. Den som behöver reg.bevis på papper inför utlandsresan kan begära att få detta. Vi ska svara före 30 augusti.

Nu undrar jag - vad tycker du om detta?

chrillekrycka

New member
Klart att det ska vara digitalt, låt oss spara på träden. Alla som vill kan begära att få det på papper, vilket gör att dom som inte har någon mobil klarar sig ändå.

Skickat från min H8416 via Tapatalk

Lottafia

Member
Papper.

Det finns träd så det räcker i Sverige.

Att digitalisera bör inte göras förrän det finns en EU-standard så att det digitala accepteras i hela EU. Annars blir det ju många medlemmar som åker på böter helt i onödan. Självklart ligger det blå regbeviset ständigt i hojen, så inte kommer det bort. Jag för min del rör mig så ofta över gränserna inom EU att jag inte alltid tänker på vilken EU-delstat jag befinner mig i. Därmed har jag också alltid det nationella ID-kortet i plånboken.

Och den som en gång stått utan gul pappersblankett och skullat göra upp en fordonsaffär precis när Transportstyrelsen har datorstrul kommer liksom jag aldrig att annonsera ut ett fordon utan att ha pappersblanketten till hands. (I det aktuella fallet var jag köpare och oskyldig till att blankett saknades, men hade kört något tiotal mil i onödan...) Att Transportstyrelsens app ligger nere - ibland flera dagar i sträck - är tyvärr inget ovanligt.

Last edited:

Alexander76

Member
Papper.

Det finns träd så det räcker i Sverige.

Att digitalisera bör inte göras förrän det finns en EU-standard så att det digitala accepteras i hela EU. Annars blir det ju många medlemmar som åker på böter helt i onödan. Självklart ligger det blå regbeviset ständigt i hojen, så inte kommer det bort. Jag för min del rör mig så ofta över gränserna inom EU att jag inte alltid tänker på vilken EU-delstat jag befinner mig i. Därmed har jag också alltid det nationella ID-kortet i plånboken.

Och den som en gång stått utan gul pappersblankett och skullat göra upp en fordonsaffär precis när Transportstyrelsen har datorstrul kommer liksom jag aldrig att annonsera ut ett fordon utan att ha pappersblanketten till hands. (I det aktuella fallet var jag köpare och oskyldig till att blankett saknades, men hade kört något tiotal mil i onödan...) Att Transportstyrelsens app ligger nere - ibland flera dagar i sträck - är tyvärr inget ovanligt.

Du har helt rätt, om vi ska gå mot papperslöst så funkar det inte att appen ligger nere. Men det är inte en anledning att behålla papper utan snarare blir det ett skäl/krav för dem att stärka sin IT-infrastruktur så att de kan byta tillvägagångssätt. Mot framtiden!

Lottafia

Member
Du har helt rätt, om vi ska gå mot papperslöst så funkar det inte att appen ligger nere. Men det är inte en anledning att behålla papper utan snarare blir det ett skäl/krav för dem att stärka sin IT-infrastruktur så att de kan byta tillvägagångssätt. Mot framtiden!
Jag kan inte förstå varför det skulle innebära några fördelar med papperslöst? Att det skulle spara miljön ser jag som ett löjligt argument från en motorcyklist. Finns det någon mera onödig miljöbelastning än att köra mc?????

Alexander76

Member
Jag kan inte förstå varför det skulle innebära några fördelar med papperslöst? Att det skulle spara miljön ser jag som ett löjligt argument från en motorcyklist. Finns det någon mera onödig miljöbelastning än att köra mc?????
För min del handlar det enbart om att jag vill ha färre papper att hålla reda på. Jag vill liksom ha allt som möjligen går åtkomligt från telefonen, räkningar, viktiga dokument, allt. Lättillgängligt på ett ställe, registreringsbevis och körkort mm är i fysisk form just nu eftersom det inte fanns något bättre sätt när man började med det för 100 år sen - nu finns det ett nytt och smidigare sätt så varför inte? Om ryssen anfaller och molnet går ner så har vi större problem än att man inte kan hitta den gula delen.

challe

Member
För min del handlar det enbart om att jag vill ha färre papper att hålla reda på. Jag vill liksom ha allt som möjligen går åtkomligt från telefonen, räkningar, viktiga dokument, allt. Lättillgängligt på ett ställe, registreringsbevis och körkort mm är i fysisk form just nu eftersom det inte fanns något bättre sätt när man började med det för 100 år sen - nu finns det ett nytt och smidigare sätt så varför inte? Om ryssen anfaller och molnet går ner så har vi större problem än att man inte kan hitta den gula delen.

Det roliga tar slut när du tappar telefonen eller den går sönder och då önskar du nog att du hade en papperskopia på allt viktigt hemma istället.

gundj

New member
En pärm eller fler med viktiga papper i.
Om man sedan också kan utföra tjänster via nätet när det inte ligger nere är väl att se som en bonus.
Häromdagen låg Mina fordon nere länge, inte kul då.
I länder utanför Sverige krävs att du har lappen med dig. Ett EU direktiv är väl bra, ända tills du ska till UK, eller annat land utanför.

Lottafia

Member
Precis.... Jag hör till dem som aldrig kastar ett papper utan att ha tagit minst två kopior och satt in i olika pärmar... ;)

Men så har jag också kvar bokföringen från när farfar startade taxiåkeriet år 1919.... Det är ju bara 100 år sedan...

Alexander76

Member
Det roliga tar slut när du tappar telefonen eller den går sönder och då önskar du nog att du hade en papperskopia på allt viktigt hemma istället.

Om din pärm försvinner/förstörs i samband med ett inbrott eller brand, då önskar du att du hade en digital kopia nånstans. En enstaka fysisk kopia är verkligen att ha alla ägg i en korg.

Häromdagen låg Mina fordon nere länge, inte kul då.
I länder utanför Sverige krävs att du har lappen med dig. Ett EU direktiv är väl bra, ända tills du ska till UK, eller annat land utanför.

För att det ska fungera måste infrastrukturen byggas ut och bli pålitligare än idag, vilket är hela syftet med denna undersökning - vill folk gå vidare?? eller hålla fast vid det gamla "bara för att"?

gundj

New member
Jag har aldrig blivit av med ett viktigt papper.
Men ett antal döda telefoner och hårddiskar har jag hunnit med. Visserligen med backup, men hur många har det.
Gärna digitalt via t ex Kivra, men med papper som alternativ, och då godkänt överallt.

challe

Member
Om din pärm försvinner/förstörs i samband med ett inbrott eller brand, då önskar du att du hade en digital kopia nånstans. En enstaka fysisk kopia är verkligen att ha alla ägg i en korg.

Precis, och det har jag. Jag har alla viktiga papper inskannade, men dessa kopior har ingen juridisk relevans. Om Transportstyrelsen inför digitala registreringsbevis och man sparar dom i telefonen, riskerar man inte då att bli av med hojen/bilen om man blir bestulen på sin telefon?

Alexander76

Member
Om Transportstyrelsen inför digitala registreringsbevis och man sparar dom i telefonen, riskerar man inte då att bli av med hojen/bilen om man blir bestulen på sin telefon?

Knappast, de kommer finnas bakom någon form av legitimering såsom BankID. Vad gäller körkort i mobilen så är väl risken att sumpa telefonen inte större än att tappa ett fysiskt körkort, förutom att telefonen sedan behöver låsas upp på något vis innan det går att missbruka.

Assar

New member
En snabb och oigenomtänkt fundering ...
Varför ska man behöva ha registreringsbevis? Det finns väl centrala register över registrerade fordon, inklusive vem som är ägare till dem? Och själv kan jag ju identifiera mig med både legitimation och bank-id.
Så vad tillför ett registreringsbevis, digitalt eller på papper?

challe

Member
En snabb och oigenomtänkt fundering ...
Varför ska man behöva ha registreringsbevis? Det finns väl centrala register över registrerade fordon, inklusive vem som är ägare till dem? Och själv kan jag ju identifiera mig med både legitimation och bank-id.
Så vad tillför ett registreringsbevis, digitalt eller på papper?

Tja, när jag t.ex. tog hojen per färja till Riga var det nödvändigt att ha med sig registreringsbevisets blå del. Färjeterminalen har ingen dataaccess till transportstyrelsens fordonsregister. Om du blir stoppad av polisen utomlands kommer dom kanske att kräva att du det med dig, osv...

Last edited:

Lottafia

Member
Om du blir stoppad av polisen utomlands kommer dom kanske att kräva att du det med dig, osv...
Inte kanske, utan säkert... Det första en polis här i Österrike frågar efter är "Führerschein und Fahrzeugbrief bitte!" Liknande var det i Italien....

Jag bor ju en halvmil från gränsen till Italien och tre och en halv mil från gränsen till Slovenien, och Tyskland är bara 18 mil bort. Alltså är det lugnast att ALLTID ha med sig blått regbevis, nationellt ID-kort och körkort, för de flesta rundor man kör, hamnar man i ett eller flera av grannländerna, och gränskontroller har ju på grund av de där så kallade "flyktingarna" återinförts som bekant...

Last edited:

challe

Member
Inte kanske, utan säkert... Det första en polis här i Österrike frågar efter är "Führerschein und Fahrzeugbrief bitte!" Liknande var det i Italien....

Jag bor ju en halvmil från gränsen till Italien och tre och en halv mil från gränsen till Slovenien, och Tyskland är bara 18 mil bort. Alltså är det lugnast att ALLTID ha med sig blått regbevis, nationellt ID-kort och körkort, för de flesta rundor man kör, hamnar man i ett eller flera av grannländerna, och gränskontroller har ju på grund av de där så kallade "flyktingarna" återinförts som bekant...

Ett och annat problem blir det nog:

1. Accepteras det digitala registreringsbevisets blå del av utländska myndigheter om man har det i telefonen?
2. Accepteras en utskrift av det digitala registreringsbeviset eller måste man begära en utskrift från transportstyrelsen?
3. Vad kommer det att kosta att få en papperskopia av registreringsbeviset?
4. Photoshop och gimp är bra på att förändra (förfalska) digitala bilder. Hur ska man säkerställa att förfalskning inte kan ske?

Vore det inte bättre att driva frågan genom EU?

Alexander76

Member
Ett och annat problem blir det nog:

1. Accepteras det digitala registreringsbevisets blå del av utländska myndigheter om man har det i telefonen?
2. Accepteras en utskrift av det digitala registreringsbeviset eller måste man begära en utskrift från transportstyrelsen?
3. Vad kommer det att kosta att få en papperskopia av registreringsbeviset?
4. Photoshop och gimp är bra på att förändra (förfalska) digitala bilder. Hur ska man säkerställa att förfalskning inte kan ske?

Vore det inte bättre att driva frågan genom EU?

Men hörrni :) Frågan ställs här på forumet hurvida ni skulle vilja ha registreringsbeviset i digitalt format eller ej. Alltså om ni fick välja, hur skulle ni vilja ha det? Papper eller digitalt?

Att säga "nej för det skulle inte fungera på ena eller andra viset" är lönlöst eftersom det liksom ingår i hela grejen att det kommer funka alldeles utmärkt, även inom hela EU och ställen man använder sin bil på. Annars är det inte gångbart att ens ta upp frågan. Om tillräckligt mycket folk vill se ett digitalt format, då kommer de inleda ett arbete för att få det att fungera och reda ut alla fallgropar.