Jag har tittat på förslaget och läst inläggen i tråden.
Det är uppenbart att förstå vad VV vill göra, effekten av att bilen börjar vibrera och låta då man avviker från "sitt" spår, då man sitter bil av något slag.
Det jag tycker att SMC ska lyfta fram (och troligen redan gjort) är att en MC förares spår ofta sträcker sig över hela väghalvans bredd, grundläggande spårval/kurvteknik kurser hos SMC så har man förstått vikten av att kunna placera sin MC över den egna väghalvans bredd.
Att reffla mitten begränsar oss som kör MC ordentligt i möjliga spårval. Att korsa refflorna i en kurva även i måttlig hastighet borde leda till i alla fall upplevd instabilitet och därmed osäkerhet.
Även tror jag problemet dyker upp med att man i kurvan och möjligen på raksträckor väljer att hålla blicken närmare framhjulet för att undvika refflorna, leder till sämre planering av sin körning, och risk att man missar hot längre fram.
Oturligt är också att man gör detta på den typ av vägar som är populära för MC åkning.
Rent statistikst tror jag att det går att rationalisera beslutet, 10-15% minskning av svåra/dödliga olyckor av biltrafik, mot att göra det obekvämt och möjligen något osäkrare för mc åkare... Därmed inte sagt att jag håller med VV för det.
Här är SMCs uppdrag tydligt, bilda oppinion mot VV, och presentera fakta kring hur en MC framförs på vägen, och hur förslaget skulle påverka MC åkandet.
/Kennet
KAwasaki har helt rätt. Det handlar INTE om räfflor mitt i vägen, det handlar om räfflor mitt i körfältet.
http://www.vv.se/templates/page3____25681.aspx
Ja, vi har sagt allt man kán säga om detta till VV. Varför man väljer detta är för att vägen är för smal för räfflor mitt på vägen, som är normalt. SMC Norrbotten kommer att få provköra och uttala sig. Det handlar om ett test på en begränsad körsträcka. Sedan får vi se vad som händer.