Jag bad Per strömgren VV skicka några rader om varför man räfflar vägen. Detta är en hälsning från honom:
Bakgrund
Sedan år 2005 har Vägverket räfflat vägars mittlinje på en sträcka av totalt 350 mil väg. Räfflingen har visat sig ge goda resultat och antalet olyckor med svåra skador och dödlig utgång har minskat med 10-15 procent. Även våra nordiska grannländer har börjat använda sig av räfflad mittlinje.
Utvecklingsprojekt
Det är inte möjligt att räffla en väg på mitten, som är smalare än 7.5 meter på grund av bussars
och lastbilars komfort. Vägverket har nu påbörjat ett utvecklingsprojekt med syfte att hitta
effektiva åtgärder för att öka trafiksäkerheten på 2- fältsvägar med bredder mellan 6-7,5 meter och hastigheter med 90 och 100 km/timmen. Åtgärden innebär att Vägverket räfflar körfältets mitt. Tester i simulatorer visar att trafiksäkerheten ökar, då de frästa räfflorna ger föraren indikation i form av ljud och vibrationer, att fordonet är på väg att köra av vägen eller att komma över i mötande körfält.
Teststräcka Avvakko – Skaulo
Vägsträckan mellan Avvakko och Skaulo är för smal för att räfflas i vägmitt, därför gör Vägverket
ett försök med räfflor i körfältsmitt på sträckan. Försöken med räfflor kommer att pågå under ett år från 1 oktober 2008 till och med oktober 2009. Efter testperioden komme Vägverket att utvärdera försöket.
Räfflornas utformning
Räfflan utformas som en urfräsning med cirka 1 cm djup och med mått enligt figur 2.
Tillfällig lösning
Åtgärderna med räfflad körfältsmitt är en tillfällig lösning, tills en permanent ombyggnad av vägen kommer till stånd. Vägverket driver just nu en förstudie som kommer att ge förslag till permanenta lösningar. Förstudien beräknas vara klar december 2009.
Fokusgrupper
Det finns fokusgrupper kopplade till utvecklingsprojektet, de består av regionala representanter,
pendlare, motorcyklister, yrkeschaufförer och näringslivet.