Räfflad väg

Kawasaki

New member
Hörde på radion för ett tag sedan (hade mycket störande ljud omkring mig så jag kunde inte höra allt)om att vägerket skulle ha någon provsträcka i norrbotten med räfflad körbana mellan hjulspåren som jag förstod det (Skapa oljud & vibrationer) för att uppmärksamma bilister som var på väg över i fel körbana. Och undrar om det är någon som vet mera om det

Det blir ju inte så bra för oss motorcyklister för det är ju där man fick lära sig att man ska ligga på körskolan och vägen är oftast bäst där.

Maria Nordqvist

Super Moderator
KAwasaki har helt rätt. Det handlar INTE om räfflor mitt i vägen, det handlar om räfflor mitt i körfältet. http://www.vv.se/templates/page3____25681.aspx
Ja, vi har sagt allt man kán säga om detta till VV. Varför man väljer detta är för att vägen är för smal för räfflor mitt på vägen, som är normalt. SMC Norrbotten kommer att få provköra och uttala sig. Det handlar om ett test på en begränsad körsträcka. Sedan får vi se vad som händer.

Inte sällan är hjulspåren fulla av vatten, vid regn, och då är en viktig anledning att ligga i mitten för att slippa stänk och vatten samt naturligtvis minska risken för vattenplaning. Räfflor lär väl samla vaten kan jag tänka.
Magnus

Kawasaki

New member
Har sett länken som Maria hade lagt in om provsträckan,

Har funderingar om vad som händer når man åker över dom, och
jag tror det blir en stressfaktor att försöka undvika dom.
någon som har andra tankar om fräsningarna

om testet blir att dom ska fräsa vägsträckor som är för smala, innebär det
att E10:an från gällivare upp till riksgränsen blir räfflad?

finns det någon annanstans i sverige som det redan finns provsträcka
som någon har åkt på.

önskar input från andra mc åkare

daytona

New member
Åkte från Gällivare till svappavara med firmabilen idag och blev ganska förvånad när jag såg hur det är fräst i asfalten, mitt i körfältet! Det verkar ganska korkat då bilen är över i mötande körfält när det börjar vibrera..

Jag har kört hoj över räfflor som är frästa mitt i vägen och det är ganska odramatiskt åtminstone på torr väg..

mvh Henrik

jan-olovj

Active member
Det tvingar oss att alltid köra i de gamla hjulspåren som långtradarna tryckt ned till riktiga diken, låter korkat. Iden måste kläckts av någon som inte tänkt fördigt och totalt glömts oss MCåkare.

Catta

New member
I Gästrikland mellan Sandviken-Järbo, så är vägen räfflad sedan någon gång mellan augusti/september.
Det är ingen höjdare att kör mc på.:rolleyes: Men klart bättre än vad det var före, då var det djupa hjulspår, som blev fulla med vatten vid regn alltså vägen har blivit säkrare i den synvinkeln. Åker denna väg varje dag så nu har jag blivit mer van.
Se artikel i arbetarbladet http://arbetarbladet.se/nyheter/sandviken/sandviken/1.171797

Kawasaki

New member
Det är inte fräst som du har länkat till bild ,utan det blir fläckvist fräst mellan hjulspåren i körbanan ,det blir fortfarande kvar hjulspår från tunga trafiken
med vattensamlingarna kvar.

länken som maria har länkat till vv visar bilder hur det ser ut

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag bad Per strömgren VV skicka några rader om varför man räfflar vägen. Detta är en hälsning från honom:
Bakgrund

Sedan år 2005 har Vägverket räfflat vägars mittlinje på en sträcka av totalt 350 mil väg. Räfflingen har visat sig ge goda resultat och antalet olyckor med svåra skador och dödlig utgång har minskat med 10-15 procent. Även våra nordiska grannländer har börjat använda sig av räfflad mittlinje.

Utvecklingsprojekt
Det är inte möjligt att räffla en väg på mitten, som är smalare än 7.5 meter på grund av bussars
och lastbilars komfort. Vägverket har nu påbörjat ett utvecklingsprojekt med syfte att hitta
effektiva åtgärder för att öka trafiksäkerheten på 2- fältsvägar med bredder mellan 6-7,5 meter och hastigheter med 90 och 100 km/timmen. Åtgärden innebär att Vägverket räfflar körfältets mitt. Tester i simulatorer visar att trafiksäkerheten ökar, då de frästa räfflorna ger föraren indikation i form av ljud och vibrationer, att fordonet är på väg att köra av vägen eller att komma över i mötande körfält.

Teststräcka Avvakko – Skaulo
Vägsträckan mellan Avvakko och Skaulo är för smal för att räfflas i vägmitt, därför gör Vägverket
ett försök med räfflor i körfältsmitt på sträckan. Försöken med räfflor kommer att pågå under ett år från 1 oktober 2008 till och med oktober 2009. Efter testperioden komme Vägverket att utvärdera försöket.

Räfflornas utformning
Räfflan utformas som en urfräsning med cirka 1 cm djup och med mått enligt figur 2.

Tillfällig lösning
Åtgärderna med räfflad körfältsmitt är en tillfällig lösning, tills en permanent ombyggnad av vägen kommer till stånd. Vägverket driver just nu en förstudie som kommer att ge förslag till permanenta lösningar. Förstudien beräknas vara klar december 2009.

Fokusgrupper
Det finns fokusgrupper kopplade till utvecklingsprojektet, de består av regionala representanter,
pendlare, motorcyklister, yrkeschaufförer och näringslivet.

Maria Nordqvist

Super Moderator
Idag fick jag besked från Vägverket att ännu en väg ska räfflas som i Norrbotten. Jag trodde utvärdering skulle ske innan fler vägar räfflades, så är det inte. När räffling skett, bör motorcyklisterna i området testköra vägen och rapportera till Vägverket. Jag förmedlar kontakt med Vägverket. Så här skriver Vägverket i sitt mail till mig:
"Nu kommer sträcka nr. 2 rv 77 utanför Rimbo. Vägen har en risknivå klart högre är normalt, men är väldigt smal vilket gör att det är svårt att göra något förutom den nämnda åtgärden. Räffling kommer att utföras under våren 2009. Vägverket gör ett begränsat antal sträckor i ett antal regioner för att testa, på den här vägen har vi dessutom 2 döda och svårt skadade på 8,5 km väg under 5 år, vilket är ett väldigt högt utfall. Hastigheten är bara 70 km/h, vilket inte borde vara några problem för MC-åkare om man håller hastigheten. Vi kan ju också se det som en åtgärd så att MC-åkarna har ett utökad stöd för att hålla hastigheten på sträckan, vilket också är positivt för SMC."

Maria Nordqvist

Super Moderator
Det var ett citat från Vägverket, inte från mig. Jag trodde att den första testvägen skulle utvärderas innan man gick vidare. Så är det inte. Vägverket har informerats om att SMC har 65 000 medlemmar, 360 klubbar och 21 distrikt där många är villiga att ingå i fokusgrupper som utvärderar dessa typer av åtgärder.

Rubbe

New member
...vilket inte borde vara några problem för MC-åkare om man håller hastigheten. Vi kan ju också se det som en åtgärd så att MC-åkarna har ett utökad stöd för att hålla hastigheten på sträckan, vilket också är positivt för SMC.
Haha, vilken snygg passning! :D
Nä, att göra vägen sämre och på så sätt motivera högre säkerhet känns jävligt bakvänt.
Varför inte slänga ut rullgrus på alla vägar och på så sätt tvinga MC-förare att ta det extra försiktigt? :rolleyes:

janric

New member
Räfflor

Hejsan!

Jag har mailat projektledaren på Vägverket och bett att försöket omedelbart stoppas.

För det första har vi som motorcyklister inte alls blivit inblandande innan försöket satts igång vad jag kan förstå. För det andra tar man i projektbeskrivningen inte alls upp oss som trafikantgrupp - endast "bussars och lastbilars" komfort diskuteras. :mad:
SMC har krävt och även skrivit en överenskommelse med Vägverket om att hänsyn skall tas till oss mc-åkare. Se 9-punktersprogrammet.

Att fräsa in dylika SKADOR i en beläggning är att påskynda en process som i alla fall kommer förr eller senare. Av främst den tunga trafikens påverkan kommer sannolikt potthål, förutom i hjulspåren, uppstå även i körfältsmitt. Vilket ju givetvis är till starkt förfång för oss mc-åkare.
Redan som nyfrästa utgör märkena ökad risk för förlorad väghållning. Med fräsningen kommer trafiken bli än mer spårbunden än tidigare på den smala vägen.

Smalar vägar än 7,5 m borde inte ha mittlinjemarkering!

Ingen annan trafikantgrupp skulle, om de vore medvetna, godta försök som medför ökad risk att skadas eller dödas.

Ansod

New member
Det var ett citat från Vägverket, inte från mig. Jag trodde att den första testvägen skulle utvärderas innan man gick vidare. Så är det inte. Vägverket har informerats om att SMC har 65 000 medlemmar, 360 klubbar och 21 distrikt där många är villiga att ingå i fokusgrupper som utvärderar dessa typer av åtgärder.

Nejdå Maria! Jag är helt på det klara med att det var ett citat. Av det jag läst som du har skrivit hittills så skulle det aldrig falla mig in att du skrivit något liknande. Däremot förväntar jag mig av den statliga myndighet som ansvara för vägnätet att de gör det bästa för mig som skötsam och vägskattebetalande trafikant. En lågisk påföljd av citat bör ju bli att vi t ex enfiliga vägar med möten för att tvinga ner hastigheten för all trafik.

Man anar ju vad ni brottas med...

Patrik Ericsson

New member
Räfflor mellan körfälten

Nör det kom på tal att det skulle fräsas räfflor som delvis skulle ersätta mitträcken blev SMC tillfrågad att testa detta vilket vi gjorde. Det sattes upp en teststräcka där dåvarande TS ansvarige Erik Öhman genomförde de första testerna. Vid senare tillfällen var vi fler som testade detta och kom fram till följande:
1. Vi såg inte problemet då räfflorna inte fanns där vi normalt kör.
2. Vid regn så klarar det normal avrinning så det var heller inget större problem då man normalt sänker farten vid nederbörd. När det gäller halka då det kan frysa i räfflorna ansåg vi inte vara ett problem då det inte är många hojåkare på vägen.
3. Sammanfattningen var att räfflorna var till större nytta för oss än fara då vi slipper mötande trafik i vårt körfält.

Det som nu är uppe med att ha räfflor i körfältet kommer att ge större negativa effekter för oss hojåkare. Fördelen trafiksäkerhetsmässigt som jag kan se är att hastigheten sänks, hojåkarna väljer annan väg och därmed minskar risken att det händer någon olycka. Min fråga är då är det rätt väg att gå? Nej det tror jag inte. Det som är viktigt att tänka på är att alla motorcyklister hjälper till att minska olyckorna så vi inte får vansinniga lagförslag eller förbud på vissa vägar.

Ansod

New member
Bra förtydligande Patrik. Fortfarande lätt korkad undrar jag hur mc-olyckorna minskar bara för att man tar en annan väg. Så länge den lilla omdömeslösa gruppen finns fortsätter olyckorna fast bara på annan plats - eller?Jag har inte hängt med i debatten från början och vet inte varför vissa vägsträckor väljs ut. Däremot åkte jag på räfflad väg i somras och det var ingen höjdare på nå't sätt. Nu kanske det är skillnad på räfflor och räfflor i och med att dessa räfflor kanske berodde på att man skulle asfaltera om. :confused: