Provköra med tank pads på BKK/Knix?

powerglide

New member
Jag kör med Snake mot Kevlar-jeans.

Ska testa med Goretex imorgon då det är risk för regn.

Jag kände och jämförde med mina fingrar också. Det är halare än tanken men det kommer duktigt grepp när man lägger an lite tryck.
Men tryck var just vad jag ville slippa.

Jag har haft ofantligt mycket bättre grepp med andra produkter mot jeans.
 

Spiff

New member
Mina biter bra mot skinnet, och jag har kört neråt nollgradigt med Gripster Snakeskins. Har du High Fusion eller Ice? Skinn eller textil i stället?

Ice har jag och det är en förslitningsvara som man får byta ut rätt ofta om man vill ha nått fäste. Jag ska ta en bild när jag har tid.
 

Spiff

New member
Jag kör med Snake mot Kevlar-jeans.

Ska testa med Goretex imorgon då det är risk för regn.

Jag kände och jämförde med mina fingrar också. Det är halare än tanken men det kommer duktigt grepp när man lägger an lite tryck.
Men tryck var just vad jag ville slippa.

Jag har haft ofantligt mycket bättre grepp med andra produkter mot jeans.

De har nog tänkt på skinn när de har valt material i padsen. Det spelar ju ingen större roll om goretexstället fäster bra i padsen om de inte är figursydda eftersom man halkar runt rätt bra i dem.
 

adrian_vg

New member
Jag kör med Snake mot Kevlar-jeans.

Ska testa med Goretex imorgon då det är risk för regn.

Jag kände och jämförde med mina fingrar också. Det är halare än tanken men det kommer duktigt grepp när man lägger an lite tryck.
Men tryck var just vad jag ville slippa.

Jag har haft ofantligt mycket bättre grepp med andra produkter mot jeans.

Jag gick in med vetskapen om att man skulle slippa knipa så infernaliskt, inte slippa knipa helt - den varianten finns inte. Tycker jag får lika bra grepp som innan, men med mindre knipning alltså, men som sagt, att knipa är ett måste vilka tankpaddar man än har.

Sen är kanske inte jeanstyg mot gummi den bästa kombo man kan ha, om man är ute efter mer friktion öht.
 

Spiff

New member
Hur ofta har du bytt och hur mycket kör du?

Jag har inte bytt men som jag skrev tidigare så kör jag supermotard och jag tror inte jag har så stor nytta av dem. Benen hamnar liksom inte där det går att sätta dem. Jag har kört två dagar på storbana i år. Förra året ungefär 12 dagar på bana som instruktör. Men jag skall ta en bild. Ice verkar vara gjort av tre skikt: ett som är klibbigt, en plastfilm, ett lager som skall vara halkfritt. Problemet är att det halkfria lossnar från plastfilmen.
 

powerglide

New member
Med Goretex hoppas jag nu att det blir bättre än ingenting alls. Har känts som om jag klämt bucklor i tanken förut :gnissla
 

powerglide

New member
Med Goretex var det skillnad mot att kana mot naken tank :)
Dock fortfarande besviken på jeansgreppet :(
Jag har som sagt upplevt bättre.
 

adrian_vg

New member
[...]I alla fall när det bara är plus 6 grader utomhus.

Det var lite kyligt ute idag och jag passade på att kolla hur gummit i paddarna kändes med fingrarna. Måste nog hålla med dig, de är lite hårda och greppar inte speciellt bra för fingrarna just. Med skinnställsbyxorna på är paddarna ok dock. Misstänker att syntetgummit i paddarna blir styvt vid lägre temperaturer på samma sätt som vinterdäcken till bilen inte blir, eftersom de vanligtvis innehåller en större andel naturgummi som ju inte styvnar i kyla.

Ang att jag gled framåt i sadeln vid bromsning trots knipning, löste det sig nästan av sig självt idag, medan jag kollade paddarna: Jag satte helt sonika på ytterligare en remsa ormskinn under knäpaddarna jag redan har, och hells bells!, vad jag inte glider fram längre!

Vid normal upprätt körning kommer alltså de nya remsorna klockrent på knäna och lite neråt vaden. Vid bankörning kommer de na remsorna tillsammans med knäpaddarna att i princip täcka hela innerbenet nästan > supergrepp från fotknöl till knäskål!

Av detta kan man sluta sig till, så här i efterhand, att det är en bra idé att faktiskt prova ut var man ska sätta paddarna och inte bara gå på vad Techspec föreslår med sina mallar...

Knäpaddarna jag satte upp först, funkade jättebra på bana där man verkligen trycker till uppåt med foten för att klämma fast knät mot utbuktningen i tanken, men i vardagslag händer den positionen sällan (iaf inte för mig). :rolleyes:

Ergo, en remsa till en bit ner på vardera sidan och voilá, problem löst! :)
 

powerglide

New member
Gött att du fick kläm på ditt glid ;)
Bra att jag fick verifierat att det faktiskt är sämre grepp vid kyla.

Placeringen av paddarna har jag själv också observerat inte är idealisk (även om jag passade in dem).
Det behövs lite till på ramen under tanken för att det ska bli riktigt bra tror jag nog.
 

adrian_vg

New member
Gött att du fick kläm på ditt glid ;)
Bra att jag fick verifierat att det faktiskt är sämre grepp vid kyla.

Bra glid är bra - på rätt ställe och vid rätt tidpunkt! :D

Känner mig ganska nöjd faktiskt... TGIF. ;-)


Placeringen av paddarna har jag själv också observerat inte är idealiskt (även om jag passade in dem).
Det behövs lite till på ramen under tanken för att det ska bli riktigt bra tror jag nog.

Så sant det är sagt!
 

Sb.

New member
Ang slitage på skinnstället, vad är det värt för dig att få bättre grepp om bågen? Jag har personligen inte märkt så mycket av slitaget. Än...

Kör med stomp grips idag men om man nu skulle kunna få bra fäste utan att slita på skinnstället så varför inte? Det är inte så kul att köpa ett nytt skinnställ för massa tusen och sedan nöta sönder det direkt.

Fast vad det verkar på era kommentarer så är stop grip bättre, för det är ingen skillnad i kyla och man behöver inte klä in hela hojen ;-) man får superbra grepp bara knät har kontakt med gripsen.
 
Last edited:

adrian_vg

New member
Kör med stomp grips idag men om man nu skulle kunna få bra fäste utan att slita på skinnstället så varför inte? Det är inte så kul att köpa ett nytt skinnställ för massa tusen och sedan nöta sönder det direkt.

Förvisso, med det händer ju inte direkt så fort man sätter sig på hojen. Tar ett tag juh!

Vad är egentligen en förväntad livslängd på ett par skinnställsbyxor, eller ett par textilbyxor för den delen? Tester har ju visat att ett bra underhållet skinnställ kan hålla bortåt tio-tjugo år, men är det realistiskt att man kommer att ha ett ställ så länge?

Fö, har jag nu märkt att jag också börjat få lite nötställen i närheten av sidan på ena knät. Något säger mig att det finns ett bra skäl till varför Techspec vill att man fasar kanterna på paddarna... :rolleyes:
 

powerglide

New member
Var ute och körde med tjejen i helgen för första gången efter monteringen av mina Grip Pads. Och trots att jag hade mina kevlarjeans på mig upplevde hon en markant skillnad.
Vid inbromsning behövde hon bara knipa till med knäna om mig så satt även hon som klistrad vid hojen :tummenupp
 

Peter1980

New member
Jag kör med tank tredz... RIKTIGT bra fäste, behöver knappt knipa alls runt tanken. De är dessutom genomskinliga (om man tycker att de ogenomskinliga är fula).

Nackdelen är att jag har lite för korta ben för att få upp låren tillräckligt högt på tanken för att kunna utnyttja hela tanktredzen vid normalkörning.

Men om jag hänger lite alternativt tänker på att sträcka upp benen så sitter jag som limmad. (ska höja fotpinnarna lite för att komma till rätta med det permanent).

Håller med om att alla borde testa detta.
 

Hinkas

New member
Ska montera stompgrips ikväll på min hoj, hoppas och tror att det kommer göra stor skillnad på min hoj. I helgen när jag var och körde på Molanda kändes det som att jag skulle trilla av hojen när jag hängde ut. Kan nog kanske bero på hjärnspöken efter vurpan ifjol tillsammans med en fotpinne som pekar ett par grader neråt, ska fixa den i helgen/till veckan innan jag ska på knixkurs tänkte jag.
 
Top