I dom goda gamla dagar, var det ofte så att MCs hadde tankpads, dengång gummi klodsar på tanken - så det här är inget nytt!
Men, når SMC introducerade California Superbike School, blev det en igen fokus på tankpads. Faktisk fick vi på SMC erbjudande om olika agenturer, t. ex. Stomp..
SMC postorder har genom tiderna kostad oss pengar, och vi har för ca. 3 år sedan skrotad eget varaulager, och idag producerar Trycket i Mora efter order. Man livnärer sig på att trycka! Därför kan vi inte nyttja denna möjlighet för distribution idagsläget. Vi har utmaningar nog med att få till att ha profilklädor i alla storlekar och hantering av beskedliga volymer!
Sen, är det även så att SMC inte önskar att konkurrera med handeln, dvs MC branchen - vi önskar i stället att samarbeta, eftersom det ger större effekt för oss alla. Självfallet är det en avancerad fråga vart gränsdragningarna ska och kan gå! Vi jobbar pt på att få ett system vart handlerna kan sälja kursplatser - kanske vi har datasystem för detta klart inför 2011.
Då kan man tänka sig att handlerna kanske har olika kurs kit - t. ex. tankpads, fräscha däch, bromsbelägg, mm.. som option!
Vi lyftar ofta i den politiska dialog vi har med branchen, impörtörer, försäkringsbolag, myndigheter mm., att vi kuna nog reducera antal olyckor och försäkringskostnader om hojerna standard hadde tankpads, krashpuckar och nya däck inte är hala!
Som instruktör rekomenderar jag ofta deltagare att gå på shopping!
Vi har upplevd på kurser att deltagare får körförbud p. gr. a slitna däck, bromsbelägg och andra defekter. Vi kommer därför i samarbeta med Hojdack.se att på några kurser ha en "service" vart man kan köpa däck, mm och få detta fixad på plats.
Och nu ska jag klippa och klistra pad´s..