Provköra med tank pads på BKK/Knix?

chicken

New member
tycker me din ide e jättebra,men troligen ack så svår att genomföra i praktiken. man skulle väl isf i princip behöva en person som enbart hade hand om detta,o det finns inte:rolleyes:. brukar låta kursdeltagare provsitta hojen,o "provknipa",tex när man visar sittställning på kursern,o alla verkar lyriska. tror mer på att visa det,o sen får folk investera i egna,om dom gillar det. har haft stompgrips i några år själv,o visst sliter det väl lite på stället,men det kan jag leva med:D. det e ju till för att användas..
 

adrian_vg

New member
[...] brukar låta kursdeltagare provsitta hojen,o "provknipa",tex när man visar sittställning på kursern,o alla verkar lyriska. tror mer på att visa det,o sen får folk investera i egna,om dom gillar det. [...]

Självklart, duh! Borde ha kommit på det själv... :rolleyes:
 

powerglide

New member
chicken skrev:
tycker me din ide e jättebra,men troligen ack så svår att genomföra i praktiken. man skulle väl isf i princip behöva en person som enbart hade hand om detta,o det finns inte:rolleyes:
Det beror på hur många som vill testa.
Om man får föranmäla intresse så borde det inte vara något problem att kvittera ut ett par vid inskrivningen.

Att köra och provsitta är ju inte samma sak.
 

chicken

New member
nej det e det absolut inte,men man får ändå en liten uppfattning. säg att 50% vill testa,o det e 80 deltagare en kursdag. vill minnas att stompgrips kosta ca 400. 16000:-:eek: en hel del merarbete vid inskrivningen/utlämningen,som ändå brukar ta ganska många i anspråk,o några kommer alltid sent,o får ta inskrivning efter förarmötet osv. sen lär det väl alltid va några som glömmer lämmna tillbaka efter kursen:rolleyes: jag låter väl hur pessimistisk som helst,men jag tror det faller på att det skapar trots allt en hel del merarbete...
 

adrian_vg

New member
Det beror på hur många som vill testa.
Om man får föranmäla intresse så borde det inte vara något problem att kvittera ut ett par vid inskrivningen.

Att köra och provsitta är ju inte samma sak.

Förvisso inte. Betänk dock att ju fler som talar väl om tankpaddar i allmänhet, desto mer kommer användandet att sprida sig utanför klasarna med sporthojar. "Word of mouth" som det heter på nysvenska. :D
 

powerglide

New member
Det beror också mycket på hur tankpads passar in i SMC:s övergripande strategi.

Utbildning och förespråkandet av ABS är två riktigt tunga saker som SMC lyckats väl med.

Kanske är tankpads nästa stora grej?
Med tanke på hur mycket enklare det är att få ner tyngdpunkten i hojen med det extra greppet så skulle jag gärna se detta som nästa sak att kommunicera ut.
 

Spiff

New member
Det beror också mycket på hur tankpads passar in i SMC:s övergripande strategi.

Utbildning och förespråkandet av ABS är två riktigt tunga saker som SMC lyckats väl med.

Kanske är tankpads nästa stora grej?
Med tanke på hur mycket enklare det är att få ner tyngdpunkten i hojen med det extra greppet så skulle jag gärna se detta som nästa sak att kommunicera ut.

SMC bygger ju inte ABS-system även om SMC tycker att ABS är bra.

Jag var idag hos DinMC (för en skruv jag behövde hade kommit) och då passade jag på och fråga om de inte kunde ta in några andra tank pads än stomp grips eftersom de är så elaka mot skinnstället. Jag försökte sälja in idén med att vi båda som var där är instruktörer hos SMC och vi snackar mycket om hur viktigt det är att sitta fast i hojen och vi skulle behöva en firma som har nått annat än stomp grips som vi kan hänvisa till.... svaret blev:
-Det är för små volymer
-Jaha men ni kanske skulle kunna sälja till hojarna ni säljer åtminstone?
- Ehhh jaaa kanske.....

Det är ju inte direkt så att grejerna på en MC-burtiks hyllor springer ut genom dörren.. så att det är små volymer borde ju inte vara något större problem....
 

powerglide

New member
Är det kanske möjligt att förhandla fram någon central rabatt eller ha egen försäljning i SMC-shoppen istället?
 

Spiff

New member
powerglide skrev:
Är det kanske möjligt att förhandla fram någon central rabatt eller ha egen försäljning i SMC-shoppen istället?
Jag har funderat på varför inte SMC säljer sina profilprylar på kurserna, tröjor, buffs och allt annat som finns i klubbshoppen. Hade man en sån försäljning igång så hade man mycket väl kunnat sälja generella tank pads som man kan klippa till.

I mitt drömjobb hade det passat perfekt att sälja tank pads också. Mitt drömjobb just nu är att vara på SMCs kurser och andras bandagar och mot betalning hjälpa folk att ställa in sina hojar, spänna kedjan och andra små service jobb. Tyvärr faller det på att jag inte kab något men någon annan kan ju sno ideen nu. :-D
 

adrian_vg

New member
Är det kanske möjligt att förhandla fram någon central rabatt eller ha egen försäljning i SMC-shoppen istället?

Techspecpaddar med SMC-logga på hade varit rätt coolt! :)

Dessutom, när man ändå önskar, skulle jag vilja se en lagom stor midjeväska - anpassad för mc-bruk - från SMC också. :D
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
I dom goda gamla dagar, var det ofte så att MCs hadde tankpads, dengång gummi klodsar på tanken - så det här är inget nytt!

Men, når SMC introducerade California Superbike School, blev det en igen fokus på tankpads. Faktisk fick vi på SMC erbjudande om olika agenturer, t. ex. Stomp..

SMC postorder har genom tiderna kostad oss pengar, och vi har för ca. 3 år sedan skrotad eget varaulager, och idag producerar Trycket i Mora efter order. Man livnärer sig på att trycka! Därför kan vi inte nyttja denna möjlighet för distribution idagsläget. Vi har utmaningar nog med att få till att ha profilklädor i alla storlekar och hantering av beskedliga volymer!

Sen, är det även så att SMC inte önskar att konkurrera med handeln, dvs MC branchen - vi önskar i stället att samarbeta, eftersom det ger större effekt för oss alla. Självfallet är det en avancerad fråga vart gränsdragningarna ska och kan gå! Vi jobbar pt på att få ett system vart handlerna kan sälja kursplatser - kanske vi har datasystem för detta klart inför 2011.

Då kan man tänka sig att handlerna kanske har olika kurs kit - t. ex. tankpads, fräscha däch, bromsbelägg, mm.. som option!

Vi lyftar ofta i den politiska dialog vi har med branchen, impörtörer, försäkringsbolag, myndigheter mm., att vi kuna nog reducera antal olyckor och försäkringskostnader om hojerna standard hadde tankpads, krashpuckar och nya däck inte är hala!

Som instruktör rekomenderar jag ofta deltagare att gå på shopping!

Vi har upplevd på kurser att deltagare får körförbud p. gr. a slitna däck, bromsbelägg och andra defekter. Vi kommer därför i samarbeta med Hojdack.se att på några kurser ha en "service" vart man kan köpa däck, mm och få detta fixad på plats.

Och nu ska jag klippa och klistra pad´s..
 

Mathias

Active member
Efter att ha läst lite diskussioner både här och på andra forum har det nu blivit beställt "Snake skin" till min båge. Hoppas att det gör verkan.
 

powerglide

New member
Galne Dansken skrev:
Vi jobbar pt på att få ett system vart handlerna kan sälja kursplatser - kanske vi har datasystem för detta klart inför 2011.

Då kan man tänka sig att handlerna kanske har olika kurs kit - t. ex. tankpads, fräscha däch,
Låter som om distrikten borde kunna knyta till sig lokala handlare som närvarar på arrangemangen med lite produkter, tjänster och verktyg :)
 

adrian_vg

New member
Efter att ha läst lite diskussioner både här och på andra forum har det nu blivit beställt "Snake skin" till min båge. Hoppas att det gör verkan.

Det tror jag nog att det kommer att göra! Se till att du har en skarp sax och nåt att fasa kanterna med. Rulla sen på skinnen, verkligen rulla, så slipper du luftbubblorna!
 

Rsex

New member
Som det verkar så finns väl intresset för detta tillbehör så varför inte göra en sambeställning alt. om ngn vet var man kan vända sig här i sverige o kanske rent av i närheten av sthlm!?
 

adrian_vg

New member
Som det verkar så finns väl intresset för detta tillbehör så varför inte göra en sambeställning alt. om ngn vet var man kan vända sig här i sverige o kanske rent av i närheten av sthlm!?

Jag försökte göra en sambeställning av Gripsterna på VFR-Forum.se, intresse fanns, men när det var dags för beställning ville ingen...

Närmaste återförsäljare i Europa finns i Brittanien - Speedycom, samt på högkvarteret i USA. Se http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=2924 för mer info. Hoppas det går bättre för er vid en eventuell sambeställning. ;)
 

Rsex

New member
Jag försökte göra en sambeställning av Gripsterna på VFR-Forum.se, intresse fanns, men när det var dags för beställning ville ingen...

Närmaste återförsäljare i Europa finns i Brittanien - Speedycom, samt på högkvarteret i USA. Se http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=2924 för mer info. Hoppas det går bättre för er vid en eventuell sambeställning. ;)



Har du köpt nu?
Du skrev att minst 8 pkt var tvungna att beställas osv, gällde det då bara av en sort lr oavsett modell anpassning?

Men här verkar intresset va större lr har ja fel...
Sugen på att ta tag i det igen?(ja om du nu inte köpt)

Finns nog en del presumtiva köpare om man skulle ta upp det på rörken/tuvängen/järfälla osv......-ja som inte tittar just här kanske, lr bara e lyckligt ovetande...:)
 

powerglide

New member
Gripster Grip Pads är ett stort skämt.
Lacken på tanken ger bättre grepp än padsen :mad
I alla fall när det bara är plus 6 grader utomhus.
 

adrian_vg

New member
Har du köpt nu?
Du skrev att minst 8 pkt var tvungna att beställas osv, gällde det då bara av en sort lr oavsett modell anpassning?

Beställde för nån månad sen. Åtta kit gällde oavsett modell. Nedan är vad säljkillen skrev:

"We have an 8 kit minimum. Obviously we would like to sell as much as
possible, if you are indeed interested, could you supply us with a list of
all the part numbers/kits that you would like to receive, this would make
things much easier on our end. Looking forward to working with you."


Den amerikanska säljarna var mycket mer måna om att saker skulle bli rätt. Speedycom hörde aldrig av sig på mina förfrågningar...


Sugen på att ta tag i det igen?(ja om du nu inte köpt)

Ehum... Tack för förfrågan, men nej. Det strulade så i slutänden (inte Techspecs fel, Posten Sveriges...) att jag nog inte vill köpa grejer från utlandet på ett tag. :(


Finns nog en del presumtiva köpare om man skulle ta upp det på rörken/tuvängen/järfälla osv......-ja som inte tittar just här kanske, lr bara e lyckligt ovetande...:)

Jag vet inte hur det skulle gå ihop med min roll som instruktörsaspirant att kränga sånt här på kurserna... :confused:

Dessutom, om det skulle bli av, vilka modeller av Gripsterna skulle man lagerhålla? För vissa mc-modeller finns ju färdig/måttskurna ark, men även fyrkantiga generella såna. Man måste ligga ute med en del slantar oavsett om det säljs "privat" eller via SMC.

Gripster Grip Pads är ett stort skämt.
Lacken på tanken ger bättre grepp en padsen :mad
I alla fall när det bara är plus 6 grader utomhus.

Mina biter bra mot skinnet, och jag har kört neråt nollgradigt med Gripster Snakeskins. Har du High Fusion eller Ice? Skinn eller textil i stället?
 
Top