Provköra med tank pads på BKK/Knix?

powerglide

New member
Jag fick tillfälle att provköra en hoj hos en säljare för ett tag sedan som hade Snake Skin monterat.
Hojen, av samma modell, som jag faktiskt köpte vid ett senare tillfälle var utan.
Skillnaden mellan körupplevelser var som natt och dag. Med Snakeskin (som satt på den första) kändes det som om man var en del av MC:n.
Utan är det ett sanslöst kanande och klämmande i jämförelse :(

Nu har jag en ny hoj igen och då passade jag på att införskaffa ett par Gripster Grip Pads från TechSpec.
En stor fördel med just denna modell är, förutom bra grepp med benen, att de är lätta att flytta och applicera på en annan hoj när man byter nästa gång.

Finns det möjlighet för distrikten att införskaffa en mindre uppsättning för utlåning på BKK och Knix för vissa övningsmoment?
Om alla som går en SMC-kurs fick möjlighet att prova att köra med ordentligt tankgrepp skulle säkerligen majoriteten skaffa sådana till sin hoj med ökad körsäkerhet (framför allt vid inbromsning) som följd.
 
Last edited:

Sb.

New member
Vore kul med en recension när du använt dem ett tag. Om de sitter bra på tanken fast de är flyttbara och om de sliter på skinnstället? Mitt skinnställ har blivit alldeles slitet på insidan av knäna.
 

adrian_vg

New member
Vore kul med en recension när du använt dem ett tag. Om de sitter bra på tanken fast de är flyttbara och om de sliter på skinnstället? Mitt skinnställ har blivit alldeles slitet på insidan av knäna.

Jag har ormskinn på tanken också! Ruskigt bra grejor, man slipper knipa så förtvivlat om tanken vid inbromsning och kurvtagning. De sitter som klistrade(...). Inga tendenser till glidning på underlaget som jag kan se.



Har dock inte bytt ut mittenpadden mot ormskinnsvarianten än, den väntar jag med ett tag till.

Ang slitage på skinnstället, vad är det värt för dig att få bättre grepp om bågen? Jag har personligen inte märkt så mycket av slitaget. Än...
 

slicer

New member
Tack för tipset!

Har letat efter dessa ett tag men inte hittat några bra.
Om de sliter lite på skinnstället spelar väl mindre roll. Huvudsaken är att man får bra grepp om tanken.
 

adrian_vg

New member
Tack för tipset!

Har letat efter dessa ett tag men inte hittat några bra.
Om de sliter lite på skinnstället spelar väl mindre roll. Huvudsaken är att man får bra grepp om tanken.

Techspecs ormskinn är av gummi. Friktionen är ganska bra mellan paddarna och stället.

Önskar det fanns nåt att ha på sadelns sittyta också...
 

Hansi

Skrivit för mycket
Jag har kört med dom (tror det är "high fusion" varianten) på R1:an sedan förra säsongen. Blir mycket mer avslappnat att köra, behövs ju inte lika mycket kraft för att förankra sig i hojen.

Techspec padsen skall vara mer skonsamma mot skinnstället än de annars mer vanliga stomp-pads.

Det tog bara någon vecka att få hem beställningen och kostade väl inte mer än en full tank eller två. Och mer prisvärd uppgradering av hojen får man leta efter.
 

adrian_vg

New member
Techspec padsen skall vara mer skonsamma mot skinnstället än de annars mer vanliga stomp-pads.

Gäller detta bara fusion-paddarna eller ormskinnen också? Ormskinnen har ju ganska ordentliga nabbar/"ormskinnsfjäll". Fick för mig att High Fusion var slätare. Stämmer det?
 

adrian_vg

New member
Varför?? :confused:

Jag vill ha en sadel som är lätt att glida över så att man inte måste resa sig så förtvivlat med en instabil hoj som följd varje gång man flyttar runt sig!

Med min åkstil räcker det oftast med att flytta på/hänga ut med överkroppen. Min sidoförflyttning i sadeln är minimal till obefintlig, kanske en eller två centimeter på sin höjd. Dessutom, varje gång jag bromsar åker jag framåt några millimeter, trots knipning om tanken med knäna. Gripsterna är bra, men hjälper inte på min hala sadel. :(
 

SuperRetard

New member
Med min åkstil räcker det oftast med att flytta på/hänga ut med överkroppen. Min sidoförflyttning i sadeln är minimal till obefintlig, kanske en eller två centimeter på sin höjd. Dessutom, varje gång jag bromsar åker jag framåt några millimeter, trots knipning om tanken med knäna. Gripsterna är bra, men hjälper inte på min hala sadel. :(


Kniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiip

;) :D
 

adrian_vg

New member
Kniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiip

;) :D

Jag kniper redan så att Susanne Lanefelt skulle bli alldeles tårögd av lycka, men jag glider iaf framåt! Funderar på att sätta några av ormskinnsbitarna jag har kvar även på plastkåpbiten under tanken så att även vaderna får lite mer friktion.

Undrar om silvertejp kanske har en friktionshöjande effekt på sadeln... Eller kanske såna snadpappersremsor man har på trappsteg. :rolleyes:
 
Last edited:

Frank S

New member
Jag monterade sånna här på min maskin: http://www.tanktredz.com/

Blir väll inte världens snyggaste men funkar fantastiskt. Matrealet är med mycket små "pipplor" och är mjukt. I kontakt med det känns det nästan som det suger fast. Tror dock inte det funkar att plocka av och på hur som helst så det är inget bra val av tankpads för ev. test och lån på kurs.
Provade kompisens speedy i helgen. På den satt det nått sånt där som gick att plocka av och återanvända. Det jag noterade var att det kändes nästan halt i jämförelse med tanktredz.
 

SuperRetard

New member
Jag monterade sånna här på min maskin: http://www.tanktredz.com/

Blir väll inte världens snyggaste men funkar fantastiskt. Matrealet är med mycket små "pipplor" och är mjukt. I kontakt med det känns det nästan som det suger fast. Tror dock inte det funkar att plocka av och på hur som helst så det är inget bra val av tankpads för ev. test och lån på kurs.
Provade kompisens speedy i helgen. På den satt det nått sånt där som gick att plocka av och återanvända. Det jag noterade var att det kändes nästan halt i jämförelse med tanktredz.

Tredzen ska gå att plocka av, men blir kanske svåra att montera åter. Förstått som att man "sliter" ut dem (i kanterna?) efter ett par bansäsonger, men det känns ok jämfört med Stompgrip som tydligen mer eller mindre ska ta med sig lacken om man försöker få bort dem..

Bättre för andrahandsvärdet att sälja en ren tank.
 

Frank S

New member
Det där med slitmån har jag dålig koll på. Har inte haft mina på så rackarns länge.

Funderar också på om tredzen kan vara snällare mot kläder då de funkar enligt principen "klibbigt" istället för aggresivt mönster.
 

SuperRetard

New member
Det där med slitmån har jag dålig koll på. Har inte haft mina på så rackarns länge.

Funderar också på om tredzen kan vara snällare mot kläder då de funkar enligt principen "klibbigt" istället för aggresivt mönster.

Tror det. Tycker nog Stompsen är lite överdrivna, egentligen skulle det nog räcka med en klibbig gummibit då det i sak är MÖJLIGT om än jävligt jobbigt att få grepp mot en lackad tank.. Så friktionen i gummi skulle nog vara fullt tillräckjlig även utan mönster. Och tredzen är det väl inte så mkt i?

Jag har beställt men inte fått än, borde ramla ner i lådan när som helst nu :)
 

Frank S

New member
Tror det. Tycker nog Stompsen är lite överdrivna, egentligen skulle det nog räcka med en klibbig gummibit då det i sak är MÖJLIGT om än jävligt jobbigt att få grepp mot en lackad tank.. Så friktionen i gummi skulle nog vara fullt tillräckjlig även utan mönster. Och tredzen är det väl inte så mkt i?

Jag har beställt men inte fått än, borde ramla ner i lådan när som helst nu :)

Mönstringen är i slag med "knottrigt, för din njutning." :D
 

Catherine

New member
Vore kul med en recension när du använt dem ett tag. Om de sitter bra på tanken fast de är flyttbara och om de sliter på skinnstället? Mitt skinnställ har blivit alldeles slitet på insidan av knäna.

En liten recension från mig...

Jag köpte mina snakeskins förra året och de sitter som en smäck på tanken. Jag har även tagit av dem för att lacka om tanken efter en skada. De förvarades klistrade på varmvattenberedaren så länge och klistrades sedan tillbaka på tanken. Jag märkte ingen försämring i klistret efter av- och påtagning, och de sitter stadigt där de ska.

Jag tycker att de sliter lite på stället, men greppet är riktigt bra så för mig är det värt det.
 

Spiff

New member
Finns det möjlighet för distrikten att införskaffa en mindre uppsättning för utlåning på BKK och Knix för vissa övningsmoment?
Om alla som går en SMC-kurs fick möjlighet att prova att köra med ordentligt tankgrepp skulle säkerligen majoriteten skaffa sådana till sin hoj med ökad körsäkerhet (framför allt vid inbromsning) som följd.

Klart det finns möjlighet att ha sånt men varför?
Jag tycker snarare att man skall ge säljarna av motorcyklar en spark i skrevet för att de säljer hojar som inte är kompletta. Vem skulle acceptera att vänster handtag saknas på den nya hojen man hämtar ut?

När vi pratar om Techspecks produkter så har jag Ice grip på min KTM SMR just nu och de är sådär. Det klibbiga håller på att släppa från bäraren så det blir inte så mycket "inte-halt" kvar. Jag fick med en uppsättning High Fusion också som jag skall prova nästa gång. Tyvärr är det lite svårt att hitta något bra ställe att sätta det på SMRen och jag tror inte man har så mycket hjälp i kurvorna av det men det hjälper när man skall bromsa.

Tanktredz har ju klister som skall gå att återanvända, jag ska kolla om jag har råd att köpa några sånna universal och ha på Tuvis när vi har körningar där för jag tycker egentligen din idé är lysande ;-D
 
Top