Positionsljus och besiktning

Syster-Tysk

New member
Hej! Har förgäves försökt hitta svar på denna fråga på nätet och vänder mig nu till andras erfarenhet.

Mitt problem.
Hade ett trasigt glas på framlyktan och ett nytt kostade 2800:-, så beställde således ett begagnat från USA.
Problemet visade sig då insatsen från USA inte hade fäste för den lilla positionsljuslampan!

Som sagt, har jag inte hittat något tillfredsställande svar vad som gäller.
Trafikförordningen säger ang. Belysning vid färd på väg:

68 § Vid färd på väg med ett fordon ska lyktor och strålkastare som är föreskrivna för fordonet vara tända. Används föreskrivna varsellyktor på en bil under dagsljus behöver inte lyktor baktill eller på sidan vara tända.
Vid färd på väg med ett motordrivet fordon som har utrustats med strålkastare för färd ska dessa vara tända även om de inte är föreskrivna för fordonet.
En moped som framförs på väg med avstängd motor behöver ha strålkastare och lyktor tända endast vid färd under mörker.
Används helljus behöver inte halvljus eller främre positionsljus vara tänt. Inte heller behöver främre positionsljus vara tänt, när halvljus används.
Vid bärgning eller bogsering av ett skadat fordon på väg ska, om det skadade fordonets belysning inte kan användas på föreskrivet sätt, det skadade fordonet i stället märkas ut enligt bestämmelserna i 82 § andra stycket. Förordning (2009:960).


Betyder det att eftersom halvljus automatiskt går på så fort tändningen slås på, så behöver jag inget positionsljus?

Eller är USA lyktan inte Ce godkänd och därmed blir underkänd hur som helst? Det är en originallykta, men från USA.


Tacksam för svar och tips. Mvh Jonas
 

Kawasaki

New member
Är inte 100%säker men jag skulle nog tro att om dom upptäcker det så går det nog inte igenom, den behövs väl inte under färd men det är som parkeringsljus den finns om man skulle parkera utmed en väg i mörker för att den ska synas.
 

Syster-Tysk

New member
Sant. Och även där blir man ju en aning schitzofren, eftersom man inte behöver använda parkeringsljus på mc enligt trafikförordningen!!! :-/ Tack iaf Kawasaki! ;-)
 

Syster-Tysk

New member
Mmm.. kanske.. var ju det där med helhetsgodkänd åxå. I sådana fall borrar jag bara hål i insatsen och sätter dit oroginal positionslampan. Som f.ö redan är gummibeklädd. ;-) Tack Gundj
 

Krokmark

New member
Nja, före -85 så finns inga krav på E-märkning.
Gammalt blir det inte förrens runt -95, veteraner... ?
 

Chopperbyggarn

New member
Betyder det att eftersom halvljus automatiskt går på så fort tändningen slås på, så behöver jag inget positionsljus?

Eller är USA lyktan inte Ce godkänd och därmed blir underkänd hur som helst? Det är en originallykta, men från USA.


Tacksam för svar och tips. Mvh Jonas

Om det är parkeringsljus glödlampan du menar med positionsljus som saknas så prova att besiktiga och se om de säger något. Har besiktigat många motorcyklar genom åren som helt saknat denna glödlampa utan några som helst problem. Bilprovningen i Sverige är inte längre så paragrafstyrda som de en gång var, det är mer förnuftet som gäller numera.

Jag har till och med registerings besiktigat utan denna glödlampa/positionsljus så jag tvivlar att det är/var ett krav.

Risken är nog större att du få anmärkning om insatsen saknar E/CE märkning men om det handlar om en ovanlig framlampa som är svår att få tag på så kanske de släpper igenom om ljusbilden uppfyller kraven.

Anders.J
 

Syster-Tysk

New member
Kan berätta hur det gick. Den gick igenom utan anmärkning! Brydde sig varesig om position/parkeringsljus eller insatsens ljusbild. Vilket gjorde mig glad och lättad. ;-)
 
Top