Olyckstalen 2014 - varför sjunker antalet omkomna?

Maria Nordqvist

Super Moderator
Hittills i år 27 omkomna på tvåhjulig MC, vilket är lägre än motsvarande period under de senaste sex åren. Färre har omkommit som saknat körkort. Tyvärr en ovanligt hög andel motorcyklister som dött i räckesolyckor.

När media kontaktar SMC frågar man ofta "Vad beror detta på?" Något år har vi sagt att de låga siffrorna sannolikt hänger ihop med dåligt väder. I år har säsongen varit lång och varm. Vad tror du de låga dödstalen beror på?
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Dodsolyckor-pa-MC/
 

enhjuling

New member
Är det inte slumpen som avgör till stor del om en olycka resulterar i dödsfall?
Om man jämför antalet olyckor där folk dött eller skadats år för år, hur ser det ut då?
Har antalet olyckor minskat mycket?
 

Bob Sweden

New member
Baserat på statistik över fordon i trafik;
-den totalt sett körda sträckan, konstant eller minskande?
-olycksutveckling för andra trafikslag (cykel, bil etc) under motsvarande period?
-mc olyckor med svårt skadade, trend?
 

BMW R90s

New member
Det man kan lära av årets statistik är väl att undvika de säkraste vägarna! Hellre ut i spenaten än slå i ett vajerräcke:(
 

Hampe

Skriver massor!
Kul att du frågar! man vill ju inte hamna i den här sitsen... :slagen:

http://forum.svmc.se/showthread.php...inskar-tack-vare-ABS&highlight=l%E5sningsfria


Normalt sett så följer ju olyckstalen vädret ganska så slaviskt - det går säkert att räkna fram en modell där man multiplicerar antalet soldagar med en faktor för dygnsmedeltemperaturen och dividerar med fallen nederbörd i millimeter - eller något sådant.

Sedan kan man dra bort lite för "tur" ena året och lägga på något för "otur" ett annat år - men så himla mycket mer är det inte.

Har vi någon gång slagit oss för bröstet och sagt att Hey! olyckorna sjunker så har vi fått äta upp det rejält nästa år.



Jag tänker faktiskt ändå ta upp ABS här på denna punkten. Jag är inte imponerad över hur man försökt pressa igenom ABS på hojar, och jag är inte tilltalad av systemet. Det vet ni, och vi behöver inte tjôta om det igen.

Men, jag tror att debatten kring ABS kontra icke ABS har varit nyttig.
När man kikar på statistiken kring korsningsolyckor som ju är ABSens paradgren så kan man inte låta bli att fundera lite.
Kanske har några fått sig en funderare och taggar av ett snäpp i farliga trafikmiljöer?

Kan man se på materialet om det är någon speciell sorts olyckor som minskar?




Några andra reflektioner:

Jag upplever att plötsliga väderomslag ställer till det i olycksstatistiken:
En lite pissig vår med sura bakslag följs av plötslig högsommarvärme i början av Maj:
Folk dör som flugor!
Alla skall ut på en gång: illa tränade, dåligt förberedda och i T-shirt och flipflop efter som det är sååå varmt ute.
Samma sak om halva Juli varit dålig - så snart det slår om så skall folk ut och "kompensera" och jag upplever det verkligen som att 4 bra veckor ger färre trista rubriker totalt sett än två dåliga följda av två bra.

En sådan fantastisk höst som vi haft i år (västkusten, September för dom som undrar om jag käkat svamp...) är nog det bästa ur olyckssynpunkt. De som främst utnyttjar de vackert bitterljuva höstdagarna är som jag upplever det hängivna och erfarna motorcyklister. Det rullar på som attan, och att kunna köra hoj i Oktober som om det vore sommar är en fantastisk ynnest.
Det känns som finvädersåkarna inte snappar att det kan vara fint väder på hösten också.
Massa säkra mil körs under en fin höst!




Under -80 talets första hälft ökade antalet motorcyklister dramatiskt - men olyckorna tyvärr med snudd på tiopotens på det.
Allllaa skulle upp på två hjul och härja, vare sig man var lämpad och mogen för det eller ej.
Ytterst få körde utan A-behörighet - men den tidens stora problem var dom som gränslade stor hoj med sitt "auto-A körkort:
alltså den automatiska motorcykelbehörighet man fick innan 1974(?) när man körde upp för bil.

Dessa nyblivna förare skämde då ut sig rejält i statistiken, och svärtade talen under många år.
...förutom att dom dog då, och ställde till det för familj och anhöriga.

Nu ligger vi på höga, stabila tal både vad gäller fordon och förare. Många utövare, erfarna eller rent av mycket erfarna - en stor klump med trygga förare som inte unga hetsporrar förmår rucka siffrorna för.

Tyvärr - tyvärr, tyvärr, tyvärr tror jag det är där vi kan se anledningen till den långsiktigt sjunkande olyckstrenden för motorcyklister; vi blir allt mer erfarna, förståndiga, eftertänksamma och konsekvensmedvetna - genom att vi blir äldre.
Bra mycket äldre - allihop! Medelåldern för oss motorcyklister hoppar upp med nästan nära nog ett år - varje år som går.

Det fyller helt enkelt inte på med tillräckligt många unga brushuvuden och vettvillingar. Dom är allt för få för att deras nybörjartabbar skall kunna sätta avtryck i den stora massan av trygga, trötta och tråkiga 50 och 60 åldringar som envisas med att ha marginaler i sin körning.

Motorcyklismen är inte vad den en gång varit. Tack och lov. Tyvärr.
Frågan är vart den är på väg...


På fråga A kan du alltså lugnt svara: Sveriges Motorcyklister är medvetna, erfarna och deltar i stor uträckning i frivilliga förarutbildningar för att fortsätta utvecklas som trafikanter. Man är inte distraherad av elektronik som i bilarna, utan fokuserar verkligen på sin körning. SMC uppmanar sina medtrafikanter att göra samma sak.





Hampe
 

Peter1980

New member
Det är ju kanon att siffrorna går åt rätt håll.

Ska jag gissa vad gäller 2014 så tror jag följande.

1. För dyrt. Kan tänka mig att många lite yngre tycker att det kostar mer än det smakar efter de senaste årens premiehöjningar på de olycksdrabbade hojtyperna. Jag är 34, och hade jag haft den premien som jag idag har på min R6:a men när jag var, säg.. 24 och inte hade ordnat karriären ännu så hade jag nog inte velat lägga de pengarna på en mc-försäkring.

2. För varmt. Det är inte vare dag man säger det om den svenska sommaren, men under mina 3 lediga veckor på hemmaplan körde jag totalt 5 mil ute i trafiken för att det var 30 grader i princip varenda dag och jag orkade inte dra på mig skinnstället. Gissningsvis har andra tyckt lika dant.
Jag har vägarna förbi några av de mer poppis hojvägarna här i Sthlm ibland, och har tänkt på det flera gånger under sommaren att det varit ovanligt få hojar ute.

edit: ska förtydliga att de få milen jag körde hade jag givetvis skinnställ, jag lät istället bli att köra alls pga värmen.
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Det vore en nåd att stilla bedja om:
Att fler inser att det kan vara för varmt att köra motorcykel.

Tyvärr ser jag fortfarande fler snubbar på hoj i badshorts när det blir varmt, än folk som ställer sina motorcyklar och tar bilen i stället.
Eh... Blev det där riktigt rätt? Får grunna lite på det.



Den kraftigaste faktorn har vi dock bara nuddat vid; det allmänna konjunkturläget.
"Kjollängdindex" påstås vara en myt, men nog har man kunnat avläsa aktuell konjunktur i olycksstatistiken rent allmänt - och för motorcyklar i synnerhet?

När det går bra för Sverige så tar vi ut svängarna - både milmässigt och ren bildligt. Vi chansar lite mer på alla fronter och oroar oss inte så mycket.
Många passar dessutom på i goda tider att göra slag i saken för att fixa något dom länge drömt om - skaffa MC-kort!
På så vis får vi ut fler nya i högkonjunktur jämfört med lågkonjunktur när alla blir försiktigare på samtliga plan, och vissa tillochmed struntar i att ställa på sin hoj om man har det knapert - eller rent av säljer bort den.

Problemet med de senaste åren är att vi har en ytterst djup lågkonjuktur - men vi har inte riktigt vetat om det.
Sverige har rullat på som tusan i ett stillastående Europa, och den här selektiva varseblivningen hos befolkningen gör att det spretar lite åt olika håll:
Somliga är dämpade av det oroliga ekonomiska läget, medans andra verkar tro att äpplen växer på träd och spenderar pengar som om det inte fanns någon morgondag.
Det lustiga är dock att dom riktigt dystra är de som verkligen ifrågasätter det här med "morgondag".

Änyway - på B svarar jag "konjunkturen" och det faktum att vi haft valår i år.
Det brukar lägga lite sordin på stämningen, och folk blir lite eftertänksamma.



Hampe
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
..
Normalt sett så följer ju olyckstalen vädret ganska så slaviskt - det går säkert att räkna fram en modell där man multiplicerar antalet soldagar med en faktor för dygnsmedeltemperaturen och dividerar med fallen nederbörd i millimeter - eller något sådant.

..
Hampe

Tja, man hör ofta, att vett man hur vädret blir eller var - då är det enkelt att spå om antal drunknings olyckor, MC dödade, etc..

Drunknings olyckor, kan man nog tolka som ett resultat av sommarens "kvalité" - så istället för att räkna på MC dödade i relation till vädret, kollade jag för nått år sedan på samband mellan drunkningar och MC dödade. (det var enkelt att hitta data för detta!).. Antal som badar, segler, fisket, etc., har givetvis nån typ av samband med vädret. Även om det varje finns några som drunknad av annan anledning, men, det är nog ganska få!

Jag satte årens drunknings olyckor till 100%, och körde ut en graf vart drunknings olyckorna därmed konstant är 100% och sedan en kurva över hur andelen av MC dödade relaterade sig till detta. Dvs den blå kurva då är variansen..
Skillnaden, på 12 års perioden varierar med utslag på runt 20%!

Så en försiktig konklusion är att det finns samband med vädret.
Men, det finns givetvis mycket annat också...
 

nilfons

New member
Efter att precis ha räddats av min ABS, så hänvisar jag till att den tekniska utvecklingen av motorcyklar är en bidragande orsak till färre dödsolyckor. Inte att jämför år från år givetvis, men på längre sikt kommer det att ge effekt.
 

Avarage

New member
Skulle gissa att orsaken till nedgången för de med körkort har att göra med vädret, igen. För kallat/varmt/blött kör en stor massa motorcyklister inte hoj. Mest förmodligen pga. att vi blivit äldre och bekvämare. En mycket stor andel motorcyklister kör ju endast för nöjes skull och har annat transportmedel att tillgå (ofta bil med AC).

Dvs. jag tror att antalet körda km är lägre i år än tidigare år.

Någon gissning varför andelen utan körkort minskat har jag inte (än).

Mvh!
// Niklas
 

Chopperbyggarn

New member
Kör vi mer eller kör vi mindre när det är långvarig högsommarvärme? För min del så är 30 grader högsommarvärme den absolut bästa temperaturen att köra hoj i, trots detta så körde jag förmodligen fler mil i januari än i juli denna säsongen. Varför? I januari så var hoj körningen den enda inspirerande utomhus aktivitet jag kunde komma på att genomföra, i juli så var det fullt med enkla utomhus aktiviteter eller icke aktiviteter som var härliga tack vare värmen... har tex badat i sjöarna fler gånger denna sommaren än vad jag sammanlagt gjort de senaste 10-20 åren, motionerat ute i naturen, småpysslat utomhus eller bara funnits till.

När värmen är långvarig så försvinner behovet av att "passa på" istället så blir det lite behaglig "mañana" mentalitet... man tar dagen mer som den kommer.

Slutsats: Idealtemperaturen för att köra motorcykel minskar behovet av att faktiskt ge sig ut och köra.:)

Anders.J
 

VBK

New member
Ekonomin har slagit tänderna i hojandet, när den ekonomiska stormen härjade som värst påverkade den försäljningssiffrorna, nu när vi är i stormens öga så påverkas dom som kör och äger.

Den här sommaren som varit den bästa sen -94 har nog varit den minst aktiva hojsommaren jag upplevt.
 

Bansaie

New member
Jag måtte vara undantaget som bekräftar regeln då.
Jag har nog slagit personligt rekord i avverkade mil i år och jag har förutom normal service och underhåll dessutom kostat på mig ett nytt allväderställ även om det är köpt på rea :)
 

Hampe

Skriver massor!
2. För varmt. Det är inte vare dag man säger det om den svenska sommaren, men under mina 3 lediga veckor på hemmaplan körde jag totalt 5 mil ute i trafiken för att det var 30 grader i princip varenda dag och jag orkade inte dra på mig skinnstället. Gissningsvis har andra tyckt lika dant.
Jag har vägarna förbi några av de mer poppis hojvägarna här i Sthlm ibland, och har tänkt på det flera gånger under sommaren att det varit ovanligt få hojar ute.

edit: ska förtydliga att de få milen jag körde hade jag givetvis skinnställ, jag lät istället bli att köra alls pga värmen.


Träffade två herrar igår som jag inte kände sedan tidigare, men när det framgick att vi hade motorcyklar som gemensam beröringspunkt så frågade jag.
"Kört mindre i år än vi brukar. För varmt helt enkelt. I vart fall under juli när vi var lediga. Vi hyrde en båt istället, och turades åt att ta med oss familjerna ut. Mycket uppskattat. Första sommaren på år och dag som det kändes angeläget att komma ut på sjön"



Hampe
 

challe

Member
Träffade två herrar igår som jag inte kände sedan tidigare, men när det framgick att vi hade motorcyklar som gemensam beröringspunkt så frågade jag.
"Kört mindre i år än vi brukar. För varmt helt enkelt. I vart fall under juli när vi var lediga. Vi hyrde en båt istället, och turades åt att ta med oss familjerna ut. Mycket uppskattat. Första sommaren på år och dag som det kändes angeläget att komma ut på sjön"

Hampe

Färre motorcyklister dödade i trafiken. Fler personer som drunknar. Motorcyklister på sjön. Hmmmm, jag tycker mig se ett samband här.....
 

Hampe

Skriver massor!
Hittills i år 27 omkomna på tvåhjulig MC, vilket är lägre än motsvarande period under de senaste sex åren. Färre har omkommit som saknat körkort. Tyvärr en ovanligt hög andel motorcyklister som dött i räckesolyckor.

När media kontaktar SMC frågar man ofta "Vad beror detta på?" Något år har vi sagt att de låga siffrorna sannolikt hänger ihop med dåligt väder. I år har säsongen varit lång och varm. Vad tror du de låga dödstalen beror på?
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Dodsolyckor-pa-MC/

I år då...? 2015?
Skitsommar fram till Augusti - men folk dör allt vad dom orkar ändå.
Vi är redan förbi fjolårets totalsiffror (säger min magkänsla...) och samma obehagliga känsla i magen berättar att fyllskallarna utan körkort är tillbaka på bred front.

Varför?
Varför lär man sig inte av andras misstag? Varför har man ingen självbevarelsedrift?




Hampe
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Tyvärr Hampe är sanningen att antalet dödsolyckor ökat. Redan 31 dödade t o m 30 augusti (igår) på tvåhjulig MC. Ifjol dog 29 på tvåhjulig MC. Jag återkommer med en artikel då augusti månad är slut. Ska också försöka undersöka körkortsinnehavet hos samtliga MC-förare som omkommit.
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Trista siffror att ha sådan intuitiv koll på.
Nästa veckas lottorad hade varit trevligare.



H
 
Top