Kul att du frågar! man vill ju inte hamna i den här sitsen... :slagen:
http://forum.svmc.se/showthread.php...inskar-tack-vare-ABS&highlight=l%E5sningsfria
Normalt sett så följer ju olyckstalen vädret ganska så slaviskt - det går säkert att räkna fram en modell där man multiplicerar antalet soldagar med en faktor för dygnsmedeltemperaturen och dividerar med fallen nederbörd i millimeter - eller något sådant.
Sedan kan man dra bort lite för "tur" ena året och lägga på något för "otur" ett annat år - men så himla mycket mer är det inte.
Har vi någon gång slagit oss för bröstet och sagt att Hey! olyckorna sjunker så har vi fått äta upp det rejält nästa år.
Jag tänker faktiskt ändå ta upp ABS här på denna punkten. Jag är inte imponerad över hur man försökt pressa igenom ABS på hojar, och jag är inte tilltalad av systemet. Det vet ni, och vi behöver inte tjôta om det igen.
Men, jag tror att debatten kring ABS kontra icke ABS har varit nyttig.
När man kikar på statistiken kring korsningsolyckor som ju är ABSens paradgren så kan man inte låta bli att fundera lite.
Kanske har några fått sig en funderare och taggar av ett snäpp i farliga trafikmiljöer?
Kan man se på materialet om det är någon speciell sorts olyckor som minskar?
Några andra reflektioner:
Jag upplever att plötsliga väderomslag ställer till det i olycksstatistiken:
En lite pissig vår med sura bakslag följs av plötslig högsommarvärme i början av Maj:
Folk dör som flugor!
Alla skall ut på en gång: illa tränade, dåligt förberedda och i T-shirt och flipflop efter som det är sååå varmt ute.
Samma sak om halva Juli varit dålig - så snart det slår om så skall folk ut och "kompensera" och jag upplever det verkligen som att 4 bra veckor ger färre trista rubriker totalt sett än två dåliga följda av två bra.
En sådan fantastisk höst som vi haft i år (västkusten, September för dom som undrar om jag käkat svamp...) är nog det bästa ur olyckssynpunkt. De som främst utnyttjar de vackert bitterljuva höstdagarna är som jag upplever det hängivna och erfarna motorcyklister. Det rullar på som attan, och att kunna köra hoj i Oktober som om det vore sommar är en fantastisk ynnest.
Det känns som finvädersåkarna inte snappar att det kan vara fint väder på hösten också.
Massa säkra mil körs under en fin höst!
Under -80 talets första hälft ökade antalet motorcyklister dramatiskt - men olyckorna tyvärr med snudd på tiopotens på det.
Allllaa skulle upp på två hjul och härja, vare sig man var lämpad och mogen för det eller ej.
Ytterst få körde utan A-behörighet - men den tidens stora problem var dom som gränslade stor hoj med sitt "auto-A körkort:
alltså den automatiska motorcykelbehörighet man fick innan 1974(?) när man körde upp för bil.
Dessa nyblivna förare skämde då ut sig rejält i statistiken, och svärtade talen under många år.
...förutom att dom dog då, och ställde till det för familj och anhöriga.
Nu ligger vi på höga, stabila tal både vad gäller fordon och förare. Många utövare, erfarna eller rent av mycket erfarna - en stor klump med trygga förare som inte unga hetsporrar förmår rucka siffrorna för.
Tyvärr - tyvärr, tyvärr, tyvärr tror jag det är där vi kan se anledningen till den långsiktigt sjunkande olyckstrenden för motorcyklister; vi blir allt mer erfarna, förståndiga, eftertänksamma och konsekvensmedvetna - genom att vi blir äldre.
Bra mycket äldre - allihop! Medelåldern för oss motorcyklister hoppar upp med nästan nära nog ett år - varje år som går.
Det fyller helt enkelt inte på med tillräckligt många unga brushuvuden och vettvillingar. Dom är allt för få för att deras nybörjartabbar skall kunna sätta avtryck i den stora massan av trygga, trötta och tråkiga 50 och 60 åldringar som envisas med att ha marginaler i sin körning.
Motorcyklismen är inte vad den en gång varit. Tack och lov. Tyvärr.
Frågan är vart den är på väg...
På fråga A kan du alltså lugnt svara: Sveriges Motorcyklister är medvetna, erfarna och deltar i stor uträckning i frivilliga förarutbildningar för att fortsätta utvecklas som trafikanter. Man är inte distraherad av elektronik som i bilarna, utan fokuserar verkligen på sin körning. SMC uppmanar sina medtrafikanter att göra samma sak.
Hampe