Olyckstalen 2014 - varför sjunker antalet omkomna?

Diversion

New member
Tyvärr Hampe är sanningen att antalet dödsolyckor ökat. Redan 31 dödade t o m 30 augusti (igår) på tvåhjulig MC. Ifjol dog 29 på tvåhjulig MC. Jag återkommer med en artikel då augusti månad är slut. Ska också försöka undersöka körkortsinnehavet hos samtliga MC-förare som omkommit.

Skulle tro att det rör sig om en naturlig variation, hur ser det ut om man räknar sedan t.ex. 2000?
 

CB_Tobbe

New member
En mc eller en trimmad moppescoter är ett rätt praktiskt fordon att förfoga över vid brott. Brott såsom väskryckning, personrån och olika vapenrelaterade brott, då är ett tvåhjuligt motorfordon rätt praktiskt. Ett fordon som ofta är stulet samt avskyltat eller falskskyltat. På den åker ofta två personer
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
2007 dog 60 motorcyklister på Sveriges vägar. Sätt det mot 29 styck 2014!

Kanske problemet inte är värdens störste problem!

Alla vi kan nog bli överens om att skillnaden mellan liv eller död i en MC olycka kan vara hårfin. Därför kan detta extrem fokus på dödsolyckor tåla att bli diskuterad.

Det är givetvis mera relevant att kolla på antal svårt skadade och skadade. Jag hoppas vi kommer dit - fast åt krävs att Trafikverket släpper sitt behov för internationell beröm, med lågt antal dödsolyckor - som är det primäre mätvärde i 0-visionen!

Notera vänligen att försäkrings industrin inte har jammar i sina årsredovisningar över MC Döden. Tvärtom sku jag tro att man är nöjd med utvecklingen i skade utfall på MC och det i en sits vart marknaden har ökad!

Lyckan kanske är att sporthojs försäljningen gått ned, och dom som köper kör med sport klubbar på bana!
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Hipp hurra! Olyckstalen sjunker:


Aftonbladet skrev:
Sommarens regn och rusk var bra för trafiksäkerheten, säger Hans-Yngve Berg på Transportstyrelsen

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article21374044.ab


Mer från samma artikel:

Aftonbladet skrev:
Det som sticker ut i Transportstyrelsen statistik är att färre fotgängare och cyklister har dött i trafiken sedan 2006.

– Det är lite slumpartat hur det blir. Men det är typiskt för en dålig sommar. När det ösregnar väljer de andra färdsätt som är säkrare, säger Hans-Yngve Berg.

Hurra igen - de oskyddade trafikanterna är friskare än på länge!

...utom vi motorcyklister, då - som i år tyvärr kommer att skjuta över fjolårets siffor.
Trist - och vi kommer att få det i r... ...ryggen om ett halvår eller så, när statistiken skall samlas.
Hur förklarar vi då att våra siffor går stick i stäv med övriga trafikantgruppers...? Frågan kommer att komma, belive you me.


Tja, artikeln råkar aningslöst och okritiskt faktiskt nämna en delorsak:


Aftonbladet skrev:
– Vi jobbar hårt med att förbättra infrastrukturen. Allt bra som görs i vägtransportsystemen med exempelvis fler vajerräcken och bättre fordon som bromsar själva bidrar till att det är färre som dör

"Allt bra" som tar död på motorcyklister...? Dödsräcken, allt mer avskärmade och frånkopplade bilister som inte ser och förstår sin del i trafikspelet.

Ja, tack för det då Trafikverket, och alla andra som vill ha ihjäl oss - och sedan skyller på; oss!




Hampe
 
Top