Oljebyte wildstar..

ReHa

New member
Hej alla kunniga !
Hade en dragstar tidigare som ju var lätt att byta olje på men med nuvarande wildstar känns det lite mer osäkert, kan nån förklara gången så en okunnig fattar.
 

sporTlovER

New member
Hej alla kunniga !
Hade en dragstar tidigare som ju var lätt att byta olje på men med nuvarande wildstar känns det lite mer osäkert, kan nån förklara gången så en okunnig fattar.

Usch trångt o knöligt..trodde de flesta customhojar hade verkligen lättservad, men detta såg bökigt ut..Bra det finns beskrivningar:)
 

Json

New member
Usch trångt o knöligt..trodde de flesta customhojar hade verkligen lättservad, men detta såg bökigt ut..Bra det finns beskrivningar:)
Wildstar är lättservad! Olebytet är enkelt att göra det som skiljer sig från till exempel Dragstar är att du får fylla på olja i två hål. ett i blocket och ett i oljetanken. Å andra sidan har du ett "spin on" oljefilter som sitter bra till. Jämför detta med dragstar som har några motorkåporsom måste demoteras vid filterbyte. I övrigt så består wildstarservicen i stort sett av ett antal kontrollpunkter som oftast inte kräver något annat än just kontroll.

//Json
 

ReHa

New member
två hål. . .

Wildstar är lättservad! Olebytet är enkelt att göra det som skiljer sig från till exempel Dragstar är att du får fylla på olja i två hål. ett i blocket och ett i oljetanken. Å andra sidan har du ett "spin on" oljefilter som sitter bra till. Jämför detta med dragstar som har några motorkåporsom måste demoteras vid filterbyte. I övrigt så består wildstarservicen i stort sett av ett antal kontrollpunkter som oftast inte kräver något annat än just kontroll.

//Json

Men olja i två hål, jag följde tipset som fanns tidigare i tråden, från Road Star Clinic, där man bara fyller ca 2 L i tanken, startar och låter motorn gå några sekunder, häller i 2 L till. Klart. Hålet i blocket sitter ju inte lättpåfylllt till precis. Har jag gjort på tok nu.:confused:
 

Chopperbyggarn

New member
Men olja i två hål, jag följde tipset som fanns tidigare i tråden, från Road Star Clinic, där man bara fyller ca 2 L i tanken, startar och låter motorn gå några sekunder, häller i 2 L till. Klart. Hålet i blocket sitter ju inte lättpåfylllt till precis. Har jag gjort på tok nu.:confused:

Känner inte till wildstar motorn så väl men det låter som att det är en torrsumps motor med motoroljan i separat oljetank samt oljan för växellåda o koppling separat med påfyllning direkt i växellådshuet eller kopplingshuset precis som tex Harley Davidson Sportster. Två separata smörjsystem, en för motor o en för växellåda/Koppling.

Anders.J
 

Ellge

New member
ReHa skrev "Men olja i två hål, jag följde tipset som fanns tidigare i tråden, från Road Star Clinic, där man bara fyller ca 2 L i tanken, startar och låter motorn gå några sekunder, häller i 2 L till. Klart. Hålet i blocket sitter ju inte lättpåfylllt till precis. Har jag gjort på tok nu."

Hej! Du har gjort helt rätt på det smidigaste sättet.
Fylla på i blocket gör att du kan fylla all olja på en gång, (utan att starta motorn) om du av nån anledning skulle vilja det.
 
Last edited:

Ellge

New member
Känner inte till wildstar motorn så väl men det låter som att det är en torrsumps motor med motoroljan i separat oljetank samt oljan för växellåda o koppling separat med påfyllning direkt i växellådshuet eller kopplingshuset precis som tex Harley Davidson Sportster. Två separata smörjsystem, en för motor o en för växellåda/Koppling.

Anders.J

Motor och låda delar olja, en separat skvätt för transkedjan:)
 
Top