Här är en länk med utförlig beskrivning på engelska samt bilder.
http://roadstarclinic.com/content/view/158/116/
Hej alla kunniga !
Hade en dragstar tidigare som ju var lätt att byta olje på men med nuvarande wildstar känns det lite mer osäkert, kan nån förklara gången så en okunnig fattar.
Wildstar är lättservad! Olebytet är enkelt att göra det som skiljer sig från till exempel Dragstar är att du får fylla på olja i två hål. ett i blocket och ett i oljetanken. Å andra sidan har du ett "spin on" oljefilter som sitter bra till. Jämför detta med dragstar som har några motorkåporsom måste demoteras vid filterbyte. I övrigt så består wildstarservicen i stort sett av ett antal kontrollpunkter som oftast inte kräver något annat än just kontroll.Usch trångt o knöligt..trodde de flesta customhojar hade verkligen lättservad, men detta såg bökigt ut..Bra det finns beskrivningar![]()
Wildstar är lättservad! Olebytet är enkelt att göra det som skiljer sig från till exempel Dragstar är att du får fylla på olja i två hål. ett i blocket och ett i oljetanken. Å andra sidan har du ett "spin on" oljefilter som sitter bra till. Jämför detta med dragstar som har några motorkåporsom måste demoteras vid filterbyte. I övrigt så består wildstarservicen i stort sett av ett antal kontrollpunkter som oftast inte kräver något annat än just kontroll.
//Json
Men olja i två hål, jag följde tipset som fanns tidigare i tråden, från Road Star Clinic, där man bara fyller ca 2 L i tanken, startar och låter motorn gå några sekunder, häller i 2 L till. Klart. Hålet i blocket sitter ju inte lättpåfylllt till precis. Har jag gjort på tok nu.![]()
Känner inte till wildstar motorn så väl men det låter som att det är en torrsumps motor med motoroljan i separat oljetank samt oljan för växellåda o koppling separat med påfyllning direkt i växellådshuet eller kopplingshuset precis som tex Harley Davidson Sportster. Två separata smörjsystem, en för motor o en för växellåda/Koppling.
Anders.J
Motor och låda delar olja, en separat skvätt för transkedjan![]()