Olje läckage

Falk

New member
Tjena.
Är det nån som har testat nån av dom tillsatser som man häller i oljan för att stoppa läckage?
Har en TWN Boss -54 som läcker olja från en gummi tät. utgående axel i växellådan och det blir ett jäkla bök om man ska riva lådan för att fixa detta.

Skulle vara bekvämt om det funkade med att hälla nått i oljan som botar detta men skulle vara bra att veta ifall nån annan har testat detta med gott resultat.
 

P-O Noren

New member
viket ämne tänker du på mer exakt?

Jag har aldrig hört att man kan laga trasiga packningar på utgående axel med en tillsats....
 

tabman

New member
Tjena.
Är det nån som har testat nån av dom tillsatser som man häller i oljan för att stoppa läckage?
Har en TWN Boss -54 som läcker olja från en gummi tät. utgående axel i växellådan och det blir ett jäkla bök om man ska riva lådan för att fixa detta.

Skulle vara bekvämt om det funkade med att hälla nått i oljan som botar detta men skulle vara bra att veta ifall nån annan har testat detta med gott resultat.

Hej
Om det är så att gummitätningen torkat isåfall prova med en olja som heter Omega 917
 

Marie

Banned
Jag rekommenderar också tillsatsen Omega 917. Den har fått tätt på läckage i packboxen i vänster vevaxelände på min Yamaha XJ900F. Har funkat nu 3-4 tusen mil.

Kom bara ihåg att fortsätta med Omegan vid varje oljebyte. Missar du det, tar det ett par hundra mil, sen börjar det läcka igen (man hinner lagom härifrån till Österrike).
 
Last edited:

Falk

New member
Skulle vara perfekt om det funkade för det sitter en dålig o-ring nånstanns på växelaxeln, ser bara att det droppar där framdrevet sitter.

Men finns det inget man kan blanda i bensinen för packboxarna i vevhusets skull?
Det är alltså en 2-taktare jag har http://www.youtube.com/watch?v=Q1qSTCQVdTQ och förra ägaren sa att den kan dra tjuvluft ibland från packboxarna.

Man kanske kan hälla en skvätt omega i tanken och prova:)
 

Marie

Banned
Skulle vara perfekt om det funkade för det sitter en dålig o-ring nånstanns på växelaxeln, ser bara att det droppar där framdrevet sitter.

Men finns det inget man kan blanda i bensinen för packboxarna i vevhusets skull?
Det är alltså en 2-taktare jag har http://www.youtube.com/watch?v=Q1qSTCQVdTQ och förra ägaren sa att den kan dra tjuvluft ibland från packboxarna.

Man kanske kan hälla en skvätt omega i tanken och prova:)

Nja till vevhuet på en 2-taktare vete sjutton.....

Däremot funkar Omegan även till gaffelbenstätningar. (Jag har provat på samma Yamaha) Problemet är bara att det tar några mil innan det tätnar, så det är inget man gör i panik en halvtimma före besiktning. Däremot om man som jag fyllde på i augusti så gick det problemfritt igenom bes. i januari.
 
Last edited:

Falk

New member
Jag tackar för alla svar:)

Men är sugen på att testa en skvätt i tanken ändå, eller är det en dum ide:confused:
 

Marie

Banned
Jag tackar för alla svar:)

Men är sugen på att testa en skvätt i tanken ändå, eller är det en dum ide:confused:

Doseringen blir nog lite knepig. Man skall ha 3% av oljemängden.

Vänta tills du hört priset på Omega 917....

I höstas betalade jag 1189 kr per liter. Då var det en enlitersflaska. Den finns i mindre förpackningar också (177 ml), men då blir literpriset rent astronomiskt (2119 kr/l).
 
Last edited:

Falk

New member
Ha ha jo det kostar en slant, vad jag såg så kostar dom runt 380:- på mekånåmen.

Men det är ju ruskigt billigt om man tänker på alternativet.
Först beställa tätning från tyskland samt nya block packningar och sedan vänta 2 veckor på leveransen, sen ska man lyfta ur motorn och börja riva i växellådan alt lämna in den på verkstad.

Om det inte finns nån risk att sabba något så kanske man kan hälla en halv dec i tanken bara för att testa
 

Marie

Banned
Ha ha jo det kostar en slant, vad jag såg så kostar dom runt 380:- på mekånåmen.

Men det är ju ruskigt billigt om man tänker på alternativet.
Först beställa tätning från tyskland samt nya block packningar och sedan vänta 2 veckor på leveransen, sen ska man lyfta ur motorn och börja riva i växellådan alt lämna in den på verkstad.

Om det inte finns nån risk att sabba något så kanske man kan hälla en halv dec i tanken bara för att testa

Testa kan man ju alltid....

Räknar man ut Mekonomenpriset så blir det 2146 kr/l! För den förpackningen det handlar om är ju 177 ml.

Jo, jag har konstaterat exakt samma som du. Att slå i en skvätt Omega917 är betydligt billigare än att i mitt fall riva motorn helt och dela vevhuset/växellådan på Yamahan. För att sen inte tala om hur mycket bekvämare det är att pytsa i en skvätt Omega vid varje oljebyte.

Jag har använt preparatet med framgång även på en läckande styrservopump i en bil. Det är ett av ytterst få "patentmedel" som faktiskt fungerar!


Som en parentes kan jag berätta att när jag första gången fick vänsterstöveln oljeblöt, så var det just på Mekonomen jag fick rådet att prova Omega917. Jag blev faktiskt lovad pengarna tillbaka om det inte hjälpte. Med stor skepsis slog jag i efter anvisningen, och efter 20 mils körning kom det inte en droppe ur vevaxeltätningen. Någon återbetalning blev alltså till min stora förvåning inte aktuell.

Sen gjorde jag misstaget att tro att det var fixat och något oljebyte senare hoppade jag över Omegan. Jag hann (som jag skrev högre upp i tråden) till Österrike, sedan upptäckte jag plötsligt att vänsterstöveln åter var oljeblöt.

Tyvärr visade det sig att det inte fanns någon importör av Omegaprodukterna i Österrike, så det blev ett antal andra preparat som påstods täta oljeläckor, och lika många oljebyten (för man vet aldrig vad som händer om man gör en häxbrygd av olika patentmediciner...).

Till slut ringde jag den svenske importören (Smörjteknik Norden) en måndagseftermiddag (nästan kväll) och de skickade en 177 ml flaska med flygexpress till Österrike. Frakten kostade mer än dubbelt upp mot själva Omegan, men vad gör man?

På onsdagsmorgonen kom lantbrevbäraren inkörande på campingplatsen och stannade vid min husvagn och överlämnade ett paket från Sverige. Innan lunch hade läckaget upphört, och sedan dess har jag inte slarvat med Omegan, och det har heller inte läckt en droppe sedan dess.
 
Last edited:

Falk

New member
Jisses låter ju nästan för bra för att vara sant:p

Hur lång tid tar det innan det börjar verka ungefär?
Min växel låda och kopplingshus läcker tomt på ett dygn ungefär så skam bara blanda i och sedan köra en sväng?

Fast iof så märker jag väl hur lång tid den tar.
 

Marie

Banned
Jisses låter ju nästan för bra för att vara sant:p

Hur lång tid tar det innan det börjar verka ungefär?
Min växel låda och kopplingshus läcker tomt på ett dygn ungefär så skam bara blanda i och sedan köra en sväng?

Fast iof så märker jag väl hur lång tid den tar.

För mig tog det som jag skrev cirka 20 mil. Lite styvt 2 timmars drift m.a.o.

Sen skall man ju ha i minnet, att är det sprickor i tätningen (eller bitar borta) så finns det inga patentmediciner som hjälper! Omega 917 funkar bara om gummit hårdnat och därför inte sluter tätt längre.
 
Last edited:

Falk

New member
Då ska jag inhandla en flaska och testa:D
Skrev till smörjteknik och frågade om det är nån vits att blanda i bränslet så man får väl se vad dom svarar:)

Edit:
Killen som jobbar där ringde upp och förklarade att det funkar, men det viktiga är att jag blandar 3% i bränslet isåfall.
 
Last edited:

113bom

New member
byt då packboxen på veven mot tändsystemet, är ett releativt lätt jobb, att byta den motsvarande i motorn är lite bökigare men ändå ett sådant pass enkelt att man sällan behöver ta ur motorn ur ramen ens.
 

navigare

New member
Helt fel att göra!

Har varit och kollat på en hoj, 750suzuki - 99á. Den läckte olja någonstans från cylinderfoten eller växellådan. Han som sålde den hällde i detta undermedlet för att få stopp på läckaget. Ringde till AVA mc och andra meckställen- fick rådet att hoppa köpet illa kvickt. Den här tillsatsen gör att oljekanalerna kan sättas igen så motorn tvär-skär ihop. Med andra ord så är det enligt experter på området helt fel att tillsätta detta som ursprungligen är till för bilar med helt andra oljekanaler än vad en motorcykel har.
 

Hellman

New member
Har en TWN Boss -54 som läcker olja från en gummi tät. utgående axel i växellådan

Om det läcker där hur ska en mirakeltillsats i bensinen hjälpa då? Min motorkunskap är inte så stor, men inte kommer bensinen i kontakt med det området, om det nu inte är en väldigt konstig motor?
 

Blazer

New member
Om det läcker där hur ska en mirakeltillsats i bensinen hjälpa då? Min motorkunskap är inte så stor, men inte kommer bensinen i kontakt med det området, om det nu inte är en väldigt konstig motor?

Om du skall citera någon så ta då med hela inlägget.

Nej dina motorkunskaper är kanske inte de bästa och läskunskaperna verkar inte ligga på topp.
Han skriver inget om att hälla något i bensinen.



Tjena.
Är det nån som har testat nån av dom tillsatser som man häller i oljan för att stoppa läckage?
Har en TWN Boss -54 som läcker olja från en gummi tät. utgående axel i växellådan och det blir ett jäkla bök om man ska riva lådan för att fixa detta.

Skulle vara bekvämt om det funkade med att hälla nått i oljan som botar detta men skulle vara bra att veta ifall nån annan har testat detta med gott resultat.
 

Hellman

New member
han skriver faktiskt i inlägg #6 & #14 om att blanda i bensinen för att mjuka upp vevaxeltätningarna.

Tack.

Blazer: Varför denna dryga attityd? Hade du läst alla inlägg i tråden hade du säkert begripit vad jag menade. Vems läsförståelse är det som felar?
 
Last edited:
Top