Olje läckage

Blazer

New member
Tack.

Blazer: Varför denna dryga attityd? Hade du läst alla inlägg i tråden hade du säkert begripit vad jag menade. Vems läsförståelse är det som felar?

Ja, han skriver i inlägg #6 och #14 om att tillsätta produkter i bensinen men om du läser inlägg #1 som är ursprunget och som du har citerat från så blir det helt fel.
Att det sedan tillkommer en fråga om packboxar i vevhuset är en helt annan sak.
Du kan inte kommentera ”fråga 1” med ett svar på ”fråga 2” men det kanske förklaras av som du själv skriver att dina motorkunskaper inte är de bästa. (läs vidare innan du blir upprörd.:)) Om så är fallet så ber jag om ursäkt för tillrättavisningen.
Och nej jag är inte dryg utan försöker bara hålla isär äpplen och päron.


Inlägg #6
”Citat från Falk” Skulle vara perfekt om det funkade för det sitter en dålig o-ring nånstanns på växelaxeln, ser bara att det droppar där framdrevet sitter.

Men finns det inget man kan blanda i bensinen för packboxarna i vevhusets skull?
Det är alltså en 2-taktare jag har http://www.youtube.com/watch?v=Q1qSTCQVdTQ och förra ägaren sa att den kan dra tjuvluft ibland från packboxarna.

Man kanske kan hälla en skvätt omega i tanken och prova
”Slut citat.”

Inlägg #14
”Citat från Falk” Då ska jag inhandla en flaska och testa
Skrev till smörjteknik och frågade om det är nån vits att blanda i bränslet så man får väl se vad dom svarar

Edit:
Killen som jobbar där ringde upp och förklarade att det funkar, men det viktiga är att jag blandar 3% i bränslet isåfall.
”Slut citat.”

Inlägg #14 hör ihop med inlägg #6 INTE inlägg #1

Sedan har du ioförsig rätt i att bensinen inte kommer i kontakt med packboxarna i vevhuset om det inte är en tvåtaktare vilket är fallet här och då skulle det teoretiskt kunna funka med en tillsats i bensinen. Om det sedan finns en produkt som är så bra och fungerar är upp till var och en att bedöma.



Är vi överens eller… :confused:
 

Chopperbyggarn

New member
Läckage runt drevet på gamla hojar är nästan något som hör till dessutom kan det likaväl vara filttätnig som gummi. På hojar tex BSA M20 från fytiotalet finns det bara plåtbrickor som ska hindra Oja/fett att rinna ut runt drevet.

Tätningarna runt vevaxeln är "livsviktiga" på en tvåtaktare och för att dom ska hålla tätt så måste ramlagren vara glappfria.Här är det vanligt att viktig vevhus komression läcker ut och motorn går allt sämre tills den slutar att fungera. Var med om detta flera gånger i unga år när jag körde tvåtaktare.:)

Anders.J
 

mats757

New member
Förutsättningen för att Omegatillsatsen ska fungera är att "Gummitätningen" är hel, och att den har blivit hård pga hög värme. DÅ kan man väcka liv i tätnigen och få den mjuk och tät igen.

I riktig framgaffelolja finns det redan tillsats som skonar P-boxarna. Så att hälla i Omga-tillsats där är onödigt. Läcker det så är det byte som gäller. Samt att P-boxarna blir aldrig så heta att dom stelar pga det.

Mats
 

Marie

Banned
I riktig framgaffelolja finns det redan tillsats som skonar P-boxarna. Så att hälla i Omga-tillsats där är onödigt. Läcker det så är det byte som gäller. Samt att P-boxarna blir aldrig så heta att dom stelar pga det.

Är du säker på det?
Jag hade läck på ena gaffelbenet på min Yamaha i början av juni, och då slog jag i omega i det benet, och nu är det tätt.
 

Ove 60+

Active member
Var på mekonomen för att köpa en flaska Omega och fick veta att den har utgått ur sortiment på grund av högt pris.
Ersatt av RED LINE seal saver, Kostade 280:- och skall enl killen jag pratade med vara lika bra. Har nu kört bara ca 10 mil men det verkar som det funkar
 
Top