Nytt forum, ny oljetråd

crv

New member
Är det någon där ute som törs dra igång ett oljetråd :rolleyes:
För att få ett forum inkört så måste nämda tråd finnas med, eller ?
/Johan T
 

OH-

Member
Jovisst, men jag tycker vi tar kortvarianten:

Olja är bra, se till att ha sån i motorn.

Kan vi slippa resten?
 
B

Bellman

Guest
Lite kladd i motorn .....

Är det någon där ute som törs dra igång ett oljetråd
För att få ett forum inkört så måste nämda tråd finnas med, eller ?
/Johan T

Klart att det måste finnas en oljetråd!

Kör ett tungt amerikanskt järn och har funderat på olja. Kört på Quaker State men den lokale handlaren la' av med det. :(

Kollade på webben och hittade The Oil Bible. ;) 177 sidor med värt att veta kring olja och så avslutas det med en rankinglista med "alla" oljor på USA-marknaden.

AmsOil, RedLine, Valvoline, Mobile dvs alla de stora märkena finns med. Eftersom jag envisas med mineralolja (benämnd P i rankinglistorna sist i "oljebibeln") så hittade jag min "favorit" - 76 Lubrication 20-50 olja. Hade aldrig hört talas om den men .... nu skvalpar den omkring i motor och växellådan. Säker lika bra/bättre än mycket annat, högt rankad i alla fall, men något måste man välja och jag gjorde mitt val. Känns bra i lilla hjärtat :) och säkert bra för hojen åxå.

Vad kör Du på och varför?
 

Xaevi

New member
Jag kör på Honda GPS bara för att den kommer i en snygg förpackning och har en läcker färg.

Närå. Den är en bra delsyntet som jag gärna kör med min crosshojjen.
 

Guzzi-Leif

New member
Kan bara hålla med; ett äkta Forum har en oljetråd!
En LÅÅÅÅÅNG oljetråd! Animerad diskussion på gränsen till aggresiv och häftigt skiftande mellan tro/veta...

Vad jag kör på?
Mitt viktigaste urvalskriterium är att jag inte betalar extra för varumärket! Gillar inte att bli uppskörtad av några som på fullt allvar och mycket medvetet baserar sin business på människors övertro/ängslan och som dagarna i ände sitter och skrattar häcken av sig åt alla blåsta köpare!
Med andra ord uppfyller mina (OK; min motorcykels menar jag) vätskor mc-tillverkarens kvalitetskrav och inget mer.
 

Mimmi

New member
Prata smörja...

Hej!

I Kalle tömmer jag Golden Spectro 20W/50 delsyntet.
Denna olja har märkliga egenskaper, åtminstone i en BMW K´maskin. De har ju annars för vana att blåryka ordentligt när de startas efter att ha stått parkerade på sidostödet. Men med denna olja i moroten så är detta fenomen som bortblåst!:)
Inte minsta tillstymmelse till rökpust han släpper ur sig.
 

Marie

Banned
Jag för min del slabbar i Yaman Castrol GPS 10W-40. Den har för min del funkat utmärkt både sommar och vinter.

Tyvärr hittade jag inte den till vettigt pris i Österrike sistlidna september, så efter en del funderande slog jag till på en Castrol RS4T halvsyntet som Detlev Louis Motorradvertriebs GmbH vräkte ut till det facila priset av 25€ för 4 liter. Den hade den helt osannolika märkningen 10W-60 :eek: och jag tänkte att det kunde vara bra för jag förutsåg hårdkörning i alppass. Emellertid var det på hemresan den fick bekänna färg. Trenne gånger fastnade jag i riktigt elakartade Stau, och alla gångerna kändes det som om stövlarna skulle smälta av värmen från moroten. Sista gången var det så varmt i maskin att jag knappt kunde frikoppla!!! När jag kom hem luktade oljan skunk, så jag bytte trots att det var 1000 km kvar till nästa byte. Dessutom läckte vevaxeltätningen vid tändlägesgivarna ganska duktigt, men det fixade sig snabbt och enkelt med 3% tillsats av Omega 917.
/Marie
 

-ah

New member
Jag för min del slabbar i Yaman Castrol GPS 10W-40. Den har för min del funkat utmärkt både sommar och vinter.

Tyvärr hittade jag inte den till vettigt pris i Österrike sistlidna september, så efter en del funderande slog jag till på en Castrol RS4T halvsyntet som Detlev Louis Motorradvertriebs GmbH vräkte ut till det facila priset av 25€ för 4 liter. Den hade den helt osannolika märkningen 10W-60 :eek: och jag tänkte att det kunde vara bra för jag förutsåg hårdkörning i alppass. Emellertid var det på hemresan den fick bekänna färg. Trenne gånger fastnade jag i riktigt elakartade Stau, och alla gångerna kändes det som om stövlarna skulle smälta av värmen från moroten. Sista gången var det så varmt i maskin att jag knappt kunde frikoppla!!! När jag kom hem luktade oljan skunk, så jag bytte trots att det var 1000 km kvar till nästa byte. Dessutom läckte vevaxeltätningen vid tändlägesgivarna ganska duktigt, men det fixade sig snabbt och enkelt med 3% tillsats av Omega 917.
/Marie



10W-60 är Moto-Guzzis senaste rekommendation för samtliga Guzzi. Men det ska va helsyntet. Luftkylda motorer blir som bekant åtskilligt varmare än de bilmotorer många envisas med att köra runt med. Däremot är ju vi i likhet med en del BMW-piloter i den lyckliga sits att vi kan välja olja även från bilmotorsortimentet och drabbas då inte av den lokala mc-förhandlarens eventuellt dåliga omdöme. ;)
 

Raven

New member
Kan bara hålla med; ett äkta Forum har en oljetråd!
En LÅÅÅÅÅNG oljetråd! Animerad diskussion på gränsen till aggresiv och häftigt skiftande mellan tro/veta...

Vad jag kör på?
Mitt viktigaste urvalskriterium är att jag inte betalar extra för varumärket! Gillar inte att bli uppskörtad av några som på fullt allvar och mycket medvetet baserar sin business på människors övertro/ängslan och som dagarna i ände sitter och skrattar häcken av sig åt alla blåsta köpare!
Med andra ord uppfyller mina (OK; min motorcykels menar jag) vätskor mc-tillverkarens kvalitetskrav och inget mer.

Jag ingår i den skara som tror att vi MC körare ofta och gärna blir lurade.
Vi låter oss av reklam bedåras. Köper olja för 150 spänn/litern bara för att vi diggar hojen vi kör, trots vi inte behöver. Mina BMWar har funkat länge och bra på samma oljor som traktor och skogsmaskin.
Räven.
 

Pettsson

New member
Inköpsställe

Var köper ni olja? Preem hade tidigare bra sortiment, men har nu gått ner på ett rent bedrövligt utbud. Lät slinka ur mig på en lunchrast att man väl fick sticka ut till biltema och fixa en dunk, varvid en jobbarkompis sparkar bakut och undrar om jag vill ha sönder hojen. Så, enkel fråga; var köper ni olja? (hemstad: helsingborg, om någon har specifika ställen)
 

Lucky Luke

Moderator
Var köper ni olja? Preem hade tidigare bra sortiment, men har nu gått ner på ett rent bedrövligt utbud. Lät slinka ur mig på en lunchrast att man väl fick sticka ut till biltema och fixa en dunk, varvid en jobbarkompis sparkar bakut och undrar om jag vill ha sönder hojen. Så, enkel fråga; var köper ni olja? (hemstad: helsingborg, om någon har specifika ställen)

Min hoj har haft Golden Spectro 10-40 delsyntet i sig (naturligtvis har jag bytt med jämna mellanrum, dessutom betydligt oftare än rekomenderat) sedan den var ny.
Senaste bytet (hojen har gått ca 5500mil) har jag ändrat mig och slagit i Biltemas MC-olja, Racing 15W-40
Hittills har jag inte märkt någon skillnad, oljan uppfyller alla krav som Honda ställer på olja för min hoj.
Om man inte vill köpa olja från Biltema så kan man kanske köpa lite dyrare från Statoil, eller från någon annan som säljer olja.
 
Last edited:

jan-olovj

New member
Jag körde också på Biltemas olja på förra hojen och märkte ingen skilnad. Det var en xv1100 och jag tänker använda samma på den nuvarande nu till hösten, det fins ingen anledning att betala överpris för likvärdig produkt. Det är bättre att byta lite oftare om det känns tveksamt.
Jan-Olov
 

-Chrille-

New member
Var köper ni olja? Preem hade tidigare bra sortiment, men har nu gått ner på ett rent bedrövligt utbud. Lät slinka ur mig på en lunchrast att man väl fick sticka ut till biltema och fixa en dunk, varvid en jobbarkompis sparkar bakut och undrar om jag vill ha sönder hojen. Så, enkel fråga; var köper ni olja? (hemstad: helsingborg, om någon har specifika ställen)

Ett tips är att köpa en högkvalitativ olja (av känt märke) avsedd för mc, det tjänar du på långsiktigt. Anledningen är att det finns tillsatser i mcoljan som inte finns i "vanlig olja" även om viskositeten (ex 10w40) är samma.
Kolla gärna i instruktionsboken också där de ofta brukar rekommendera vilka oljor man skall använda.
Jag förstår din jobbarkompis reaktion...:D
Vissa oljor är inte billiga enbart pga varumärket utan det finns en viss kvalitetsskillnad också...:rolleyes: Lockas inte att bara kolla priset, det kan bli dyrt i längden;)
Jag har haft förmånen att riva en del motorer som gått på "lågprisoljor" och det är ingen rolig syn.

// C
 

Monica

New member
Olja...huh

ska det va nödvändigt :confused:
Egon får slurka i sig Biltemas 15-40
Silver sörplar Biltemas Racing
MTnollettan (stackarn e inte döpt än, ska kanske använda dopolja till det :rolleyes: ) har vi inte bestämt va han ska ha än....han e ju så ny så byte är inte aktuellt än....
Spilloljan går till staketen
Jungfruoljan till mig :eek:
och badoljan till gubben :D :D :D
 
P

Pingo

Guest
ska det va nödvändigt :confused:
Egon får slurka i sig Biltemas 15-40
Silver sörplar Biltemas Racing
MTnollettan (stackarn e inte döpt än, ska kanske använda dopolja till det :rolleyes: ) har vi inte bestämt va han ska ha än....han e ju så ny så byte är inte aktuellt än....
Spilloljan går till staketen
Jungfruoljan till mig :eek:
och badoljan till gubben :D :D :D

Biltemas 5W/50 helsyntet kanske duger. Det blir den i alla fall för min Qinqgi vid nästa oljebyte. Den har gått fint på både Biltemas 15W/40 och sedan den blev inkörd på Biltemas racingolja. Kolla specifikationerna så ser ni att just 5W/50 helsyntet är nog mest pang för pengarna och då har man ju råd att byta ofta. Oljebyte för mig är lika viktigt som att byta ofta på spädbarnen, ju oftare ju dess bätttre och mindre illa luktar det.

//Gunnar
 

-Chrille-

New member
Så länge det inte är din motor så gör det väl inget?

:D ...förvisso, men tänkte bara väcka en tanke...;)

Sen beror det kanske också på HUR man använder hojen.
Sedan får väl samvetet sätta gränsen för hur ofta man byter olja, utöver intervallen som står i instruktionsboken.
Själv byter jag efter ca varje 50-75 mil....
 
Last edited:

Hasse

New member
men filter då?

Då nu oljebytena tenderar att bli allt tätare i tråden
så undrar jag var går gränsen för filtret. Dvs. är det självklart oavsett körsträcka, vad säger ni ?

Sen har jag för mig sedan debatten rasade i gamla oljetråden att man där kom fram till att skillnaden på billiga halvsyntetoljor och dyrare mest låg i mängden av iblandningen av syntet och mineralolja.
Ju billigare olja ju mer mineralolja och mindre syntet.

Åker man lungt och inte får så varm motor så är det ju inga problen
Börjar man "skotta runt " på banan så kanske det är läge att satsa på mer kvalitè.
 
Top