Är det någon där ute som törs dra igång ett oljetråd
För att få ett forum inkört så måste nämda tråd finnas med, eller ?
/Johan T
Jag för min del slabbar i Yaman Castrol GPS 10W-40. Den har för min del funkat utmärkt både sommar och vinter.
Tyvärr hittade jag inte den till vettigt pris i Österrike sistlidna september, så efter en del funderande slog jag till på en Castrol RS4T halvsyntet som Detlev Louis Motorradvertriebs GmbH vräkte ut till det facila priset av 25€ för 4 liter. Den hade den helt osannolika märkningen 10W-60och jag tänkte att det kunde vara bra för jag förutsåg hårdkörning i alppass. Emellertid var det på hemresan den fick bekänna färg. Trenne gånger fastnade jag i riktigt elakartade Stau, och alla gångerna kändes det som om stövlarna skulle smälta av värmen från moroten. Sista gången var det så varmt i maskin att jag knappt kunde frikoppla!!! När jag kom hem luktade oljan skunk, så jag bytte trots att det var 1000 km kvar till nästa byte. Dessutom läckte vevaxeltätningen vid tändlägesgivarna ganska duktigt, men det fixade sig snabbt och enkelt med 3% tillsats av Omega 917.
/Marie
Kan bara hålla med; ett äkta Forum har en oljetråd!
En LÅÅÅÅÅNG oljetråd! Animerad diskussion på gränsen till aggresiv och häftigt skiftande mellan tro/veta...
Vad jag kör på?
Mitt viktigaste urvalskriterium är att jag inte betalar extra för varumärket! Gillar inte att bli uppskörtad av några som på fullt allvar och mycket medvetet baserar sin business på människors övertro/ängslan och som dagarna i ände sitter och skrattar häcken av sig åt alla blåsta köpare!
Med andra ord uppfyller mina (OK; min motorcykels menar jag) vätskor mc-tillverkarens kvalitetskrav och inget mer.
Var köper ni olja? Preem hade tidigare bra sortiment, men har nu gått ner på ett rent bedrövligt utbud. Lät slinka ur mig på en lunchrast att man väl fick sticka ut till biltema och fixa en dunk, varvid en jobbarkompis sparkar bakut och undrar om jag vill ha sönder hojen. Så, enkel fråga; var köper ni olja? (hemstad: helsingborg, om någon har specifika ställen)
Var köper ni olja? Preem hade tidigare bra sortiment, men har nu gått ner på ett rent bedrövligt utbud. Lät slinka ur mig på en lunchrast att man väl fick sticka ut till biltema och fixa en dunk, varvid en jobbarkompis sparkar bakut och undrar om jag vill ha sönder hojen. Så, enkel fråga; var köper ni olja? (hemstad: helsingborg, om någon har specifika ställen)
Jag har haft förmånen att riva en del motorer som gått på "lågprisoljor" och det är ingen rolig syn.
// C
ska det va nödvändigt![]()
Egon får slurka i sig Biltemas 15-40
Silver sörplar Biltemas Racing
MTnollettan (stackarn e inte döpt än, ska kanske använda dopolja till det) har vi inte bestämt va han ska ha än....han e ju så ny så byte är inte aktuellt än....
Spilloljan går till staketen
Jungfruoljan till mig![]()
och badoljan till gubben![]()
![]()
![]()
Så länge det inte är din motor så gör det väl inget?
Själv byter jag efter ca varje 50-75 mil....