Nya Tomtom rider 4,3 tum

Haavee

Member
Är det någon som kört med nya tomtom rider med 4,3 tums skärm,den ska ju ha en extra ljusstark skärm läste jag i nått test, väljer mellan den och Zumo 350lm.
 

SuperMek

New member
Jag har den nya med 4,3" skärm. Jag har också föregående med 3,5" skärm. Bägge fungerar bra med solsken på skärmen. Har du solsken in rakt bakom hjälmen är det dock sådär, men i de förhållanden är det max besvärligt oavsett vad. Jag hade tidigare en zumo 660 som jag returnerade då jag var bra missnöjd med den. Krånglig, trassliga uppgraderingar och allmänt strul. Tomtomen är inte perfekt, men bättre på det mesta. Och väsentligt billigare.
 

Haavee

Member
Jag har en garmin Nuvi i väska på styret och trots att jag har satt på solskydd så är det för mycket blänk från plasten så en vatten skyddad mc gps är nog ett måste. Ni som har provat både garmin zumo och tomtom rider har ni märk om det skiljer något på ljusstyrkan och går det att se på produktspec?. Supermek och Bodd67 ni får gärna berätta mera.
 

Bodd67

New member
Ja en tomtom justerar efter dagsljus/mörker men jag upplever bara positivt samt att den delar upp i förtydligande vid filbyten osv. Jag använder Tyre som är klockrent med lägga upp egna rutter. Tomtom är enkel att hantera, många finesser och man lär sig kvickt, vem läser instruktions boken? :)
Jag lägger upp semesterturer 4dagars med olika start och stop i Tyre och skulle egentligen lagt ut alla grädde mc vägar jag har i Skåne och Danmark.

Den är vattentät så inga extra plastfickor eller regnskydd som bländar
 

Haavee

Member
Körde första resan men nya Tomtom igår, jag har försökt ladda ur data (active log eller rutter) i Tyre men jag hittar inget.
Nån som vet hur man gör?.
 

SuperMek

New member
Du måste aktivera inspelningen av din rutt före avfärden, inte som Garmin där du har den automatiskt efter varje rutt. Se menyvalen i din TomTom GPS.
 

pellehbg

New member
Jag vill veta vad den nya Tomtom heter så man kan kanske pilla lite på den då jag är i köptagen av en ny gps hade en Zumo 660 som jag var jättenöjd med.
Vad rekommenderar ni?
 

SuperMek

New member
Den heter tyvärr samma som tidigare modeller, nämligen Rider, vilket är förvirrande. Därför ser man ofta tillägg som version 4, version 5, 2013 eller 4,3 tum för att särskilja den nya modellen.
 

Multi

New member
Fick följande svar från tomtom, då jag har hatt lite strul med att min nya Rider tappar headsettet efter ett tag...

Som jag förstår det så har du problem med att ansluta ditt CARDO Scala Rider G9 headset?

Just den modellen är inte fullt kompatibel med vår enhet och du kan uppleva problem med anslutningen.
Vi kan inte lova att alla headset ska fungera med enheten, då de inte tillverkas av oss, men några som vi testat och kan garantera är kompatibla är Från CARDO,

Scala Rider G4
Scala rider G4 Power
Solo

För vidare information vill jag be dig kontakta tillverkaren, CARDO, ifall du har problem med headsetet.

Vi har även vissa andra märken som gör några kompatibla headset. Listan är som följer.

- Midland

BT City&Eva
BT x2
BT 2 intercom
BT x1

- Parrot

SK4000

- Sena

SMH5 Dual
SMH10 Dual

- Interphone

F4
F2S
F5

- Nolan

BT Kit 3
 

gundj

New member

Kinesisk GPS.
Gammal programvara, Win CE funkade i o f s bra, men jag hade min senaste CE-enhet 2008 tror jag det var.
IGO verkar vara förladdat i USA-versionen. Det finns att "köpa" även för Europa.
Jag har använt IGO för länge sedan och det var en kompetent och bra navigatorprogramvara.
Hur det är idag vet jag inte, kolla på http://www.speedcams.se/ där finns mycket kunskap i forumet.
 
Last edited:

Kawasaki

New member
Lånar tråden lite, undrar om någon har uppdaterat, tricksat med gamla rider 2:an så att man kan få körfältsnavigering som i den nya ridern,eller kanske tekniken i den inte räcker till?
 

Kawasaki

New member
Någon som har svar på vad som skiljer mellanTom Tom Rider vers. 4 och vers 5. har sökt på nätet och ser att V4 finns att köpa i sverige och att V5 finns att köpa i europa?
 
Top