Nu har det hänt, IGEN.

-ah

New member
Hmm... Jag har aldrig påstått att kamomönstret är PERFEKT! :cool: Men Halvarssons fluoricerande ställ fanns inte när jag köpte mitt kamoställ!! :p


Det finns ju annat än Halvarsson. Även i skinn.;)

Lustigt nog verkar det nästan enbart vara de fn flitigt påhoppade raceputtarna som kör i färgglatt och synligt.
 

Matsini

New member
... igen och igen och igen ...

Tänkte ta upp frågan om vänstersvängande fleräntvåhjuliga fordon.
Jag satte min Bumse rakt in i vänstersidan på ett sådant fordon; en bil.
Låg hastighet och påbörjad omkörning på 50-sträcka genom en by utmed landsvägen så jag klarade mig utan blessyrer men inte Bumsen och inte bilen.

Satt tidigare som ombud i Trafiksäkerhetsfrågor och Konsument- (TOK och KOK, kallades det nog för, hmm?) för SMC Södermanland samt att jag var involverad i ett flertal mc-säkerhetsprojekt. I sin tur primärt orsakat av att jag själv råkade ut för en riktigt grav olycka -84
Först lite reflektioner på tidigare inlägg. Generellt sett så ser man mc:n i backspegeln men registrerar den inte som en mc vilket inte borde medföra några problem alls men hur i ärlighetens namn rättfärdiggör vi det faktumet att en mc oftast m.e.m. ligger i "omkörningsfilen"/för omkörning? Vilket så inte är fallet med bilar!
Att söka öka mc-isternas "synbarhet", reflex utstyr, lampor m.m. är inte något som skulle/kommer? att reducera olyckstillfällena, bara ett försök att rättfärdiggöra civila olydnad; att alltid köra "fortare": - "Jag gjorde i a.f. vad jag kunde." (Sänk farten och tänk, bara 'tänk': "omkörning på höger sida ...")
Fakta: ser du som bilist en mc i backspegeln så ser du den inte lättare om föraren har relexer. Färdljuset är det som du ser. Å inte betyder väl det i rimlighetens namn när det bara är ett ljus som du ser i backspegeln, att du i omedelbar anslutning till det, kommer att bli omkörd?
Hellre riktig trafiksäker utrustning, körträning och en aktiv hastighetsanpassning som berör just din/ditt situation/öde i trafiken än att söka lägga skulden på medtrafikanterna: -" Han borde ju sett mig!"

Det var reflektionerna det, nu till allvaret.
Följande bedömningsgrund blev mig delgiven av IF försäkringsbolag avseende vållandefrågan i ärendet (nämnas bör även att bilisten gav inga (mig synliga) tecken på ändring av färdriktning OCH att han, som han klart och tydligt uttryckte det, hade sett mig och inte förstod varför han handlat som han gjorde d.v.s. svängt vänster):

"Enligt vår bedömning är båda parter till lika stor del ansvariga till olyckan. Vi kommer därför att lämna ersättning med 50 % av din motparts kostnader genom din trafikförsäkring.
Skadan har inträffat på en 50-väg där omkörning är tillåten. Inom tättbegyggd område där hastighetsbegränsning 50 gäller, bör man kunna förvänta sig att fordon svänger till vänster.
En förare får svänga i en vägkorsning endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra fordon som färdas i samma riktning.
En förare får köra om endast om det kan ske utan fara.
Eftersom ansvaret är lika stort på den vänstersvängande, som den som kör om så fördelas ansvaret lika mellan båda parterna.
"
Efter det att jag inkommit med ett starkt opinionsyttrande replikerade man följande:
"De uppgifter vi har fått in förändrar inte vårt ställningstagande. Ärende kommer dock att prövas i Ifs Skadenämnd."

Är detta den nya tidens melodi, att vi ska veta vad våra medtrafikanter tänker/ämnar göra?
I så fall förstår jag åsikterna om att det blir farligare och farligare att köra mc.
Har jag rätt?
Har SMC någon juridiskt sakkunnig i vägtrafikfrågor som man kan vända sig till om assistans?

Please, replikera!
 

swischmc

New member
Junior medlem? HA!

Det grundas på antalet inlägg, inte ålder. Njut så länge det varar! :)

Jag råkade ut för ung. samma sak för några veckor sedan. Passerade en kö till ett rödljus när en bil bestämmer den sig för att göra en u-sväng. Eftersom skadorna på bil, mc och mig inte översteg någons självrisk gjorde vi ingen anmälan. Jag är dock fortfarande osäker på vem som är ansvarig för olyckan. Tror nog att försäkringsbolagen skulle delat 50/50. Två morgontrötta dårar på samma ställe... :eek:
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Trafikförordningen kap 3, § 24: 24 § En förare som skall svänga i en vägkorsning eller skall lämna eller korsa den körbana han eller hon färdas på skall förvissa sig om att det kan ske utan hinder för mötande trafik eller för trafikanterna på den körbana som föraren avser att köra in på.
Kap 3, § 26: 26 § En förare får svänga i en vägkorsning endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra som färdas i samma riktning. Särskild uppmärksamhet skall riktas på den bakomvarande trafiken. Vid högersväng...
Vid vänstersväng skall ett fordon föras så nära körbanans mitt som möjligt eller, på körbana med enkelriktad trafik, så nära körbanans vänstra kant som möjligt. En sväng skall göras så att fordonet, när det lämnar vägkorsningen, befinner sig till höger på den körbana det förs in på.
Kap 3, § 32 behandlar ditt ansvar: 32 § En förare får köra om endast om det kan ske utan fara. Omkörning får inte ske om föraren av bakomvarande fordon har påbörjat en omkörning.
Omkörning får inte ske till vänster om föraren av framförvarande fordon
givit tecken som visar att han eller hon har för avsikt att köra om ett annat fordon eller av andra skäl föra sitt fordon åt vänster.
Kap 3, § 39 talar också om ditt ansvar: 39 § Omkörning får inte ske strax före eller i en vägkorsning, utom när
1. omkörningen skall ske till höger,
2. trafiken i vägkorsningen är reglerad av en polisman eller genom trafiksignaler, eller
3. det framgår av vägmärken eller något annat förhållande att förarna på den korsande vägen har väjningsplikt enligt 21 § eller lokal trafikföreskrift.
Omkörning får inte heller ske strax före eller i en plankorsning, utom när
1. korsningen har bommar, eller
2. trafiken i korsningen är reglerad genom sådana trafiksignaler som används i vägkorsningar.
Där sikten är skymd vid ett backkrön eller i en kurva får omkörning ske
endast om körbanan i färdriktningen har minst två körfält i vilka mötande
trafik inte får förekomma eller i andra fall där omkörningen kan ske utan att ett körfält avsett för fordon i mötande färdriktning behöver tas i anspråk.
Tvåhjuliga fordon utan sidvagn får dock köras om.
Min tolkning av ditt fall utifrån Traf: Om bilisten inte visade att han skulle svänga vänster OCH det är väjningsplikt på anslutande vägar, då är han vållande. Om han blinkade och det inte är väjningsplikt på anslutande vägar har If gjort rätt tolkning. Jag är ingen jurist, SMC har ett antal samarbetsadvokater du kan kontakta om du är SMC-medlem. Stig Björk är ansvarig för försäkringsfrågor på SMC och kan kontaktas för att du ska få veta vad din försäkring täcker i rättsprocesser.
 

Klas2k

New member
Det gjordes en studie i storbrittanien för ett tiotal år sen har jag för mig, i just detta ämne.
Man kunde konstatera att de bilister som orsakade sådana olyckor inte tittade innan dom körde ut, dom slängde bara ett öga åt vardera hållet.
Normalt så varnar då hjärnan för faror, men en lite "moped" (som de mäönniskorna som efterkonstruktion trodde det var) såg inte farlig ut.

Det är nog därför reflexvästar funkar tror jag - de flesta tänkter instinktivt: POLIS - och tittar en extra gång :)

/K
 

mapa63

New member
Hej hopp!

Jag har monterat fluorescerande tape, lysorange från SMC, på gaffelben, backspeglar och handskydd. Dessutom på topboxen som alltid är på. Jag har oxå HID-konverterat både hel- och halvjus, litet stickigt blått ljus. Jag upplever att ALLA nu aktar sig, tom ser mig i sina backspeglar. Mycket lyckat!

Det ser inte vackert ut, men jag syns Superbra !

Mats P
 

GuzziKungen

New member
Tänkte ta upp frågan om vänstersvängande fleräntvåhjuliga fordon.
Jag satte min Bumse rakt in i vänstersidan på ett sådant fordon; en bil.
Låg hastighet och påbörjad omkörning på 50-sträcka genom en by utmed landsvägen så jag klarade mig utan blessyrer men inte Bumsen och inte bilen.

Satt tidigare som ombud i Trafiksäkerhetsfrågor och Konsument- (TOK och KOK, kallades det nog för, hmm?) för SMC Södermanland samt att jag var involverad i ett flertal mc-säkerhetsprojekt. I sin tur primärt orsakat av att jag själv råkade ut för en riktigt grav olycka -84
Först lite reflektioner på tidigare inlägg. Generellt sett så ser man mc:n i backspegeln men registrerar den inte som en mc vilket inte borde medföra några problem alls men hur i ärlighetens namn rättfärdiggör vi det faktumet att en mc oftast m.e.m. ligger i "omkörningsfilen"/för omkörning? Vilket så inte är fallet med bilar!
Att söka öka mc-isternas "synbarhet", reflex utstyr, lampor m.m. är inte något som skulle/kommer? att reducera olyckstillfällena, bara ett försök att rättfärdiggöra civila olydnad; att alltid köra "fortare": - "Jag gjorde i a.f. vad jag kunde." (Sänk farten och tänk, bara 'tänk': "omkörning på höger sida ...")
Fakta: ser du som bilist en mc i backspegeln så ser du den inte lättare om föraren har relexer. Färdljuset är det som du ser. Å inte betyder väl det i rimlighetens namn när det bara är ett ljus som du ser i backspegeln, att du i omedelbar anslutning till det, kommer att bli omkörd?
Hellre riktig trafiksäker utrustning, körträning och en aktiv hastighetsanpassning som berör just din/ditt situation/öde i trafiken än att söka lägga skulden på medtrafikanterna: -" Han borde ju sett mig!"

Det var reflektionerna det, nu till allvaret.
Följande bedömningsgrund blev mig delgiven av IF försäkringsbolag avseende vållandefrågan i ärendet (nämnas bör även att bilisten gav inga (mig synliga) tecken på ändring av färdriktning OCH att han, som han klart och tydligt uttryckte det, hade sett mig och inte förstod varför han handlat som han gjorde d.v.s. svängt vänster):

"Enligt vår bedömning är båda parter till lika stor del ansvariga till olyckan. Vi kommer därför att lämna ersättning med 50 % av din motparts kostnader genom din trafikförsäkring.
Skadan har inträffat på en 50-väg där omkörning är tillåten. Inom tättbegyggd område där hastighetsbegränsning 50 gäller, bör man kunna förvänta sig att fordon svänger till vänster.
En förare får svänga i en vägkorsning endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra fordon som färdas i samma riktning.
En förare får köra om endast om det kan ske utan fara.
Eftersom ansvaret är lika stort på den vänstersvängande, som den som kör om så fördelas ansvaret lika mellan båda parterna.
"
Efter det att jag inkommit med ett starkt opinionsyttrande replikerade man följande:
"De uppgifter vi har fått in förändrar inte vårt ställningstagande. Ärende kommer dock att prövas i Ifs Skadenämnd."

Är detta den nya tidens melodi, att vi ska veta vad våra medtrafikanter tänker/ämnar göra?
I så fall förstår jag åsikterna om att det blir farligare och farligare att köra mc.
Har jag rätt?
Har SMC någon juridiskt sakkunnig i vägtrafikfrågor som man kan vända sig till om assistans?

Please, replikera!

Min känsla är att försäkringsbolagen har ett helt eget system för
bedömande av vållande till olycka.
Det skiljer sig ofta i tre faktorer.
1. följande av trafikregler.
2. egen bedömning om vem som är vållande ,något som kan helt och
hållet vara tvärt emot vad polisen kommer fram till.
3. har parterna samma bolag ,så skall fan till om utslaget skall
bli något annat än 50% var i vållande

Det ända som kan påverka dessa bedömande är att flera oberoende
vittnen ställer upp och skriver en vittnesberättelse.

Inget av detta jag skriver har jag något vetenskapligt belägg för , utan
något som jag själv har sett och upplevt dom senaste åren.
Vänstersvängen som beskrivs i inlägget har jag själv råkat utför
på 90talet ,fordonet som gjorde svängen bedömdes helt och hållet
ensam som vållande.

Lyckligtvis så har jag klarat mig i från att krocka med mc ,men kan tänka
mig att man har ännu svårare att få rätt på två hjul och detta p.g.a
att man redan från början har trafiksyndarstämpeln instämplad på hjälmen.

Ha dé
//Leif
 

Chauffören

New member
man ser det man letar efter.

Hej hopp!

Jag har monterat fluorescerande tape, lysorange från SMC, på gaffelben, backspeglar och handskydd. Dessutom på topboxen som alltid är på. Jag har oxå HID-konverterat både hel- och halvjus, litet stickigt blått ljus. Jag upplever att ALLA nu aktar sig, tom ser mig i sina backspeglar. Mycket lyckat!

Det ser inte vackert ut, men jag syns Superbra !

Mats P

En gång i tiden tillbringade jag mycket tid på en Honda F2 -82'a. En blåvit kåpcykel som jag monterat kurvljus på och målet undre gaffelbenen i fluoriserande rött. Själv i svart skinnställ och vit hjälm. Oj vad lätt det var att ta sig fram i trafiken! Köer höll undan och chefen, en notorisk fartöverträdare höll på att få hjärtsnörp när han körde om. En motorcyklist ser man inte, men det dom tror är en mc-polis, honom ser man!
 

jansandstrom

New member
Ett säkert sätt är att montera hojen på en lastbil och sen sitta på den när någon annan kör lastbilen. Fast då kommer väl ett JAS nedramlande.

Det är A och O att köra med framförhållning och betrakta alla andra trafikanter som älgar.
Då har man lite större chans att klara sig men helt säker kan vi aldrig bli från att hamna i olyckor.
Vill det sig illa så kan något hända.
 
Top