Nu har det hänt, IGEN.

swischmc

New member
Vingel är bra, fungerar extra bra när någon ligger för nära bakom en. Speciellt vingel som är oregelbundet. Nackdelen är väl att man inte kan vingla jämt...

Kör själv med "jag syns och finns inte"-versionen. Har varit med om några gånger då bilisten tittat på mig, men ändå inte sett mig. Flertalet gånger har en mobiltelefon varit inblandad - hos bilisten. Hmmm. Nu förutsätter jag att jag varken syns eller finns på vägen och i folks medvetande. Det gör att jag ibland blir glatt överraskad när folk faktiskt ser mig och stannar! Men, ibland glömmer man bort sin egen strategi, speciellt på långresor när mil läggs efter mil och man blir lite trött och seg.

Körde i våras med varseljacka a´la vägarbetarstuket. Det var effektivt! Gula regnbyxor får också folk att reagera.
 

Marie

Banned
Samma erfarenhet på den tiden jag körde Honda 750 F2 med blåvit kåpa, röd fluoriscerande tejp på gaffelbenen, svart skinnställ och vit hjälm! Höll t o m med på att skrämma skiten ur min notoriskt snabbkörande chef.
Det hände också flera gånger när jag kom ifatt en bilkö att bilarna gick ut på vägrenen för att släppa förbi den förmodade, ja vadå?
Ögontjänare är vi nog alla lite till mans, och kvinns.

Kan bara instämma. När jag kör min blå-vita Yamaha, har vit hjälm och reflexväst, blir plötsligt alla bilister söndagsskolebarn.....
 

Triumph int

New member
På med helljuset, det bländar inte mitt på dagen

Jag har själv missat att se mc då
jag har stått och ska köra ut på huvudled

Jag tror att jag tittade på fel ställe på vägen
kanske att jag såg vid sidan om mc'n
 

-ah

New member
Har du provat rosa balklänning?? Jag skulle i alla fall reagera om det kommer en prinsessbakelse rullande på vägen. :D:D:D Allt fluff kanske tom. skulle fungera istf skydden?

KTM-Pink-1.jpg
 

jan-olovj

Active member
På med helljuset, det bländar inte mitt på dagen

Kör jag med helljus så dröjer det inte länge för än någon blinkar, men nu är det bra ljus på XL1000 dubbla strålkastare. Jag brukar än då använda helljuset när jag har solen i nacken på kvällskvisten för solen lyser mötande i ögonen då fins det inte stor möjlighet att se något så litet som en MC.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
På med helljuset, det bländar inte mitt på dagen

Har lyssnad på en del forskare om synbarhet för MC. Helljus är en dårlig lösning, eftersom att man specifikt i stärkt risikerar att synas mindre!

SMC har i lång period fajtat för att vi kan få till "legalt" ljus triangel på MC - utan succes! Kollar man numera på Honda´s nya Fireblade sittar det LED ljus på framsidan av bakspeglerna - Mycket bra!

Och tillbaka till trådens ämna - den tragiska olycka i Kumla.
Jag är inte väg-ingeniör, men jag har varit på olycksplatsen och med vad jag anser som sund förnuft förstått varför det blev som det blev!

- Kör man fram nästan till stoplinjen på grusvägen - dvs där vart en försigtig och hänsynsfull bilist korrekt vill placera sig - Har man plötsligt inte fullt uppsyn över den annars öppna vägmiljö runt om. Har man huvudhöjd exackt vart en bilist sittar skyms sikten av en skylt som visar att här slutar/börjar motortrafikväg! Desutom sittar en skylt mera, som även denne tar lite sikt. Fast den tar mera sikten för dom som kommer på huvudleden, dvs där vart MC kom i från.

Enligt min simple konklusion har man altså felplacerad skyltning som tar sikten om man stannar på ett exakt ställe - kör man bilen endast mycket kort fram eller tillbaka är det inga problem.
Just denne sits har man jobbat intensivt med på den norske 0-Visions väg för MC.

Ska se om jag under dagen kan få en "dårlig mobilbild upp"

Självklart kan extra faktorer som t. ex. omkörning på huvudleden göra sitsen extra komplicerad!

SMC kommer såklart att lyfta detta exempel överför myndigheterna!
 
Last edited:

AndreasNo

New member
Kan även inflika att enligt uppgift så var bilföraren en erfaren motorcyklist.
Alltså troligen ingen person som skulle chansat om han såg MCn utan han har troligen helt missat den pga omständigheterna som Jesper tog upp här ovan samt att solen ska ha stått lågt.

Tragiskt hur som :(
 

Thure43

New member
Åter en sorgedag för två familjer.

Från Aftonbladet 2009-05-25:
En mc-förare omkom efter en krock med en personbil på riksväg 40 söder om Lammhult. Bilen började brinna kraftigt, men personerna som färdades i den klarade sig utan skador.

Lite tidigare på kvällen omkom en annan mc-förare i en krock i Sandviken
Föraren körde in i sidan på en personbil i centrala Sandviken.
Kvinnan som körde personbilen blev inte allvarligt skadad men chockades.

Som nybliven och oerfaren mc-åkare, men mycket erfaren bilist vill jag veta mer om omständigheterna kring dessa olyckor och om de hade kunnat drabba mig som kör försiktigt och med reflexväst. Har jag något att lära? Hur fort körde mc-n? Siktförhållanden, var stod solen? Hur synlig var mc-n? Gjorde bilisten något fel och hur erfaren var hon/han?
Jag tycker att SMC borde följa upp mc-olyckor och publicera olycksutredningar så vi alla kan lära av andras olyckliga erfarenheter.
 

Aengeln

New member
Var personligen mycket nära att åka dit igår. En bilist på väg 25 (2-1-väg) mellan Alvesta och Ljungby, trängde sig förbi mig i mycket hög fart precis där den dubbelfiliga delen blev enkelfilig. Känns skönt att jag inte blev en del av den tråkiga statistiken.

--A
 

JEPPA

New member
Angående synbarhet, är det någon som kan förklara varför det blivit så populärt kamuflagemönstrade mc-ställ?
 

OH-

Member
Var personligen mycket nära att åka dit igår. En bilist på väg 25 (2-1-väg) mellan Alvesta och Ljungby, trängde sig förbi mig i mycket hög fart precis där den dubbelfiliga delen blev enkelfilig. Känns skönt att jag inte blev en del av den tråkiga statistiken.

Man kan tycka vad man vill om 2+1-vägar och vajerräcken och statistiken kan se hur bra ut som helst. Ändå upplever jag, på mc eller i bil, att det är rena folkracet på den sträckan du talar om, just före 2 filer blir 1. Stolligheter och chansningar som skulle vara tokroliga om det bara inte var på blodigt allvar.

Suck!
 

-ah

New member
Angående synbarhet, är det någon som kan förklara varför det blivit så populärt kamuflagemönstrade mc-ställ?

Jäpp.

Stavas a-t-t-i-t-y-d


Har absolut inget med tänk att göra.
Men flertalet ställer frivilligt upp på det.
Se även avd. "individualist" och "custom".
 

mudder

Member
....Som nybliven och oerfaren mc-åkare, men mycket erfaren bilist vill jag veta mer om omständigheterna kring dessa olyckor och om de hade kunnat drabba mig som kör försiktigt och med reflexväst. Har jag något att lära?.....

Idag är det exakt 5 år sedan jag körde upp och fick min A-behörighet på körkortet. Dessutom har jag kört bil en del lastbil i 32 år också, så erfarenhet kan jag dela med mig. Det första tipset du får är att ALDRIG lita på att någon har sett dig. Även om bilisten tittar på dig med ögonen öppna så är det inte säkert att informationen om en MC kopplas till hjärnan. Under de 6 åren (inkl.övningskörning) som jag har kört MC är det fler bilister som har kört/svängt framför mig än alla de andra tiotusentals milen under 32 års körning med bil. En gång körde jag sist i en rad med 4 MC. Jag såg när MC'n längst fram närmade sig en bilist och tänkte att nu svänger den jäkeln ut. Men det gjorde den inte. Nästa hoj passerade också och när hoj nummer 3 passerade började jag slappna av. Nu är det lungt tänkte jag, men precis när jag ska passera svänger den jäkeln ut. Tack vare att jag körde en onoffroadhoj med nabbdäck kunde jag väja upp över trottoarkanten utan att halka omkull.:eek:

Om jag inte minns fel hände det en olycka med en vänstersvängande bilist under "Mälaren runt" för några år sen. Bilisten stod och väntade tills ett hundratal hojar hade passerat och sen svängde han ändå rätt ut framför en grupp hojar. Hur är vissa funtade?

Så mitt bästa råd är att köra som om du vore "den osynlige mannen". Tänk att INGEN ser dig. Ett annat mycket bra tips är att köra på grusvägar, för där finns det nästan inga bilister.:D
 

Marie

Banned
Ett annat mycket bra tips är att köra på grusvägar, för där finns det nästan inga bilister.:D

Det räcker med EN, eller en halvdöv och halvblind bonne på traktor....

Vad värre är, är att sådana ofta resonerar:
" Jag mötte Jönsson nyss, och Karlsson kommer inte förrän efter fem...."
 

Nilla

New member
Jäpp.

Stavas a-t-t-i-t-y-d


Har absolut inget med tänk att göra.
Men flertalet ställer frivilligt upp på det.
Se även avd. "individualist" och "custom".

Men hallå här..!! :eek: JAG kör i citykamouflerat just av den anledningen att jag vill SYNAS i trafiken! INTE för att det är coolt!! :mad: (se bild i min profil). Nästan hela min familj som kör hoj har insett detsamma att man syns betydligt bättre i ett sådant än i ett SVART skinnställ! Dessutom slipper man koka i det under varma soliga dagar..! :p
Jag tror faktiskt att t.o.m. de grönkamouflerade ställen bryter av o syns bättre mot den gråsvarta asfalten som de flesta av oss kör på..! De som kör på småvägarna i skogen har nog inte så många bilister att tampas med... :p
 

gundj

New member
Men hallå här..!! :eek: JAG kör i citykamouflerat just av den anledningen att jag vill SYNAS i trafiken! INTE för att det är coolt!! :mad: (se bild i min profil). Nästan hela min familj som kör hoj har insett detsamma att man syns betydligt bättre i ett sådant än i ett SVART skinnställ! Dessutom slipper man koka i det under varma soliga dagar..! :p
Jag tror faktiskt att t.o.m. de grönkamouflerade ställen bryter av o syns bättre mot den gråsvarta asfalten som de flesta av oss kör på..! De som kör på småvägarna i skogen har nog inte så många bilister att tampas med... :p

Om du nu verkligen tror pâ vad du skriver, sâ undrar jag varför du har en reflexväst pâ dig som döljer det perfekta kamouflagemönstret?
Gissa en gâng varför det grâ kamouflagemönstret togs fram ursprungligen.
 

Nilla

New member
Om du nu verkligen tror pâ vad du skriver, sâ undrar jag varför du har en reflexväst pâ dig som döljer det perfekta kamouflagemönstret?
Gissa en gâng varför det grâ kamouflagemönstret togs fram ursprungligen.

Hmm... Jag har aldrig påstått att kamomönstret är PERFEKT! :cool: Men Halvarssons fluoricerande ställ fanns inte när jag köpte mitt kamoställ!! :p
 
Top