Nu har det hänt, IGEN.

mule

New member
En bilist gör en vänstersväng från en mindre grusväg ut på den mest trafikerade vägen i hela Kumla, avfarten från E20. Oturligt nog kommer en MC på den större vägen och dom kolliderar med följden att båda förararna omkommer. På denna plats är sikten minst 400 meter och vädret perfekt. Man undrar förstås HUR KAN DETTA SKE GÅNG EFTER GÅNG. Vad kan vi som MC-förare göra något för att undvika att detta sker? Dessutom håller Kumla kommun på att bygga ytterligare en påfart från ett industriområde på samma vägsträcka. Hur många tunga fordon kommer där att göra vänstersväng ut på den större vägen. Jag törs nästan inte tänka tanken. Dessutom finns en redan befintlig rondell ca. 200 meter från den nya vägen där det skulle vara mera lämpligt att ansluta den nya vägen. http://www.na.se/artikel.asp?intId=1475585&wpa=tva-forare-omkom-nar-mc-och-bil-krockade
 

Ducatista

New member
Vad kan vi som MC-förare göra något för att undvika att detta sker?
Dessvärrre inget.
Låter hårt men det är nog den hemska sanningen. En motorcyklist kan vara hur duktig förare som helst men man kan ändå inte påverka hur medtrafikanterna agerar.

Som motorcyklist skulle vi kunna montera flash-blinkers på hela hojen, måla den i självlysande gul färg med röda neonprickar på, ha en föråkare med stor skylt med texten "Mc följer" o s v och ändå råka ut för dessa som "inte såg motorcykeln".

Det enda som jag tror skulle kunna minimera är om man minskar risken för situationen som sådan. Ex man bygger bort påfarter från små vägar till stora, rondeller istället för trafikkorsningar o s v.

Historien som sådan är dock allt för bekant. I min egna bekantskapskrets har det skett två gånger, med samma dödliga utgång. Och inte i ett enda fall har personen som vållat olyckan blivit fälld till mer än något ynka bötesbelopp.
 

Björn S

New member
Alltid lika otäckt när det händer. Vad kan vi som motorcyklister göra? Finns nog lite trots allt.
1. Att köra defensivt. Att inse att om man sitter i en bil och ej har mc som intresse så ser man helt enkelt inte motorcyklar. Rättare sagt, ögat ser men man registrerar inte det som är "ointressant". Alltså, sakta in och var beredd på att det kan hända. Tänk ut hur du ska agera om bilen svänger ut.
2. Propagera i alla möjliga sammanhang att det finns motorcyklar på vägarna. För att på så sätt bearbeta hjärnorna hos de som ej är intresserade av motorcyklar att trots allt titta efter dem också.
3. Propagera, detta kanske mer för SMC som organisation, för att i körkortsutbildningar få eleverna att lära sig titta efter allt. Inte bara bilar. Utan cyklar motorcyklar osv.
4. Kanske någon reklamfilm på TV så folk vaknar upp och förstår att se efter motorcyklar.

Min tro, vet inte om det stämmer men tro, är just det att man ser det man vill se, eller är van att se. Jfr en jägare som ser både rådjur och älg betydligt lättare än ickejägare i skogen. Ögat ser ju så mycket, t.o.m. allt. Så mycket så hjärnan inte kan registrera allt. Och vad registrerar hjärnan? Stämmer det här???
 

Nilla

New member
Som motorcyklist skulle vi kunna montera flash-blinkers på hela hojen, måla den i självlysande gul färg med röda neonprickar på, ha en föråkare med stor skylt med texten "Mc följer" o s v och ändå råka ut för dessa som "inte såg motorcykeln".

Jo, men visst ökar vi chansen att bli sedda om vi t.e.x. använder oss av neonfärgad reflexväst e.d. istället för att köra omkring i bara svarta kläder, svart hjälm och på en mörk hoj!!? :confused:

Jag vet ju som bilist oxå, att det ibland kan vara svårt att se hoj som ovanstående om ex. vis solen ligger på i synfältet. För då hjälper det inte med bara bra lampor på hojen heller! Men är föraren bara utrustad med något mer färgglatt eller att hojen har fluoricerande märken, så ser man ekipaget bättre! :eek: Även i motljus!

Så för er egen skull; PÅ MED REFLEXVÄSTEN!!! :) Den är absolut inte i vägen!
 

Alfred

New member
Håller med dig Nilla på med reflexvästen.
Sen vill jag sticka ut lite och tycka att ofta är det eget ansvar hur vi kör.
Vi vet att väldigt ofta så ser inte övriga bilister oss mcåkare och då måste vi
köra därefter. Dvs håll avstånd,hastighet och sänk farten när du närmar dig
korsningar där det står ett fordon för att köra ut på vägen.
Det handlar ju om vår egen säkerhet.Det hjälper ju tyvärr inte hur fel den andre belisten än gör så är det du som mcförare som råkar illa ut.
Så var rädda om er därute på vägarna alla ser oss inte.
 

stagfock

New member
båda förararna omkommer.
Jag tror att många bilister inte betraktar mc som farliga för dem själva...

ögat ser men man registrerar inte det som är "ointressant".
...och bilisterna ser därför inte mc.

Vad svarade bilisten?
* "Jag tittade, men såg inget."
* "Jag tittade, men såg inget fordon."
* "Jag tittade, men det var inget fordon där."
* "Jag tittade och det kunde inte finnas något fordon, fortgängare, grävling eller nåt annat rörligt föremål på vägsträckan."

Fast en mc på bakhjulet med strålkastaren pekande i luften har man ju missat... Plattan i mattan och det gick bra.
 

-ah

New member
Som motorcyklist skulle vi kunna montera flash-blinkers på hela hojen, måla den i självlysande gul färg med röda neonprickar på, ha en föråkare med stor skylt med texten "Mc följer" o s v och ändå råka ut för dessa som "inte såg motorcykeln".

Jo, men visst ökar vi chansen att bli sedda om vi t.e.x. använder oss av neonfärgad reflexväst e.d. istället för att köra omkring i bara svarta kläder, svart hjälm och på en mörk hoj!!? :confused:

Jag vet ju som bilist oxå, att det ibland kan vara svårt att se hoj som ovanstående om ex. vis solen ligger på i synfältet. För då hjälper det inte med bara bra lampor på hojen heller! Men är föraren bara utrustad med något mer färgglatt eller att hojen har fluoricerande märken, så ser man ekipaget bättre! :eek: Även i motljus!

Så för er egen skull; PÅ MED REFLEXVÄSTEN!!! :) Den är absolut inte i vägen!


Håller med dig. I princip, i alla fall. Fast varför köpa svarta kläder OCH en fladdrig reflexvest, som faktiskt inte syns särskild bra framifrån (men däremot bakifrån), utan jackor som faktiskt syns redan på galgen i butiken?

Kolla nästa gång du är ute; de som kör i det enda som fn verkligen syns, kör i Halvarssons överdragsjacka, som även har ok och ärmen i samma glada färg, medan västarna faktiskt inte syns särskild väl i den vinkeln.
Dessutom finns inte denna pigga färg på någon skinnjacka att få tag i. Än.

Vi som föredrar skinn får verkligen leta efter det lilla som finns med färg, om vi inte vill ha racingkrökta helställ.

Men det kommer kanske? Om många nog tyckar till, brukar det ge effekt.

Beträffande olyckan; fungerar verkligen meningen "...jag såg inte..." i svensk rätt?
Inte för att man blir mindre död än död av den anledningen, men jag kan inte se att det är en ens på gränsande till godtagbar ursäkt. Kör man ett fordon är det fanimej ens skyldighet att vara uppmärksam på trafiken runtom, att se till att synas och att köra därefter.
Det gäller alla fordonsförare. Eller?
 

Björn S

New member
"Beträffande olyckan; fungerar verkligen meningen "...jag såg inte..." i svensk rätt?
Inte för att man blir mindre död än död av den anledningen, men jag kan inte se att det är en ens på gränsande till godtagbar ursäkt. Kör man ett fordon är det fanimej ens skyldighet att vara uppmärksam på trafiken runtom, att se till att synas och att köra därefter.
Det gäller alla fordonsförare. Eller?"

Helt rätt, men faktum kvarstår. Hjärnan registrerar inte allt man ser. För mycket information kommer in genom ögonen. Är nog bra att tänka på det. Både när man sitter på hojen (för att veta att en del inte registrerat att du kommer), samt när man sitter i bilen (för att anstränga sig att se allt som kan vara viktigt). Men om vv kör lite upplysningsfilmer på reklamtid i TV att det finns motorcyklar så skulle säkert fler bilister se oss.... Detta är inget försvar för en som kör ut framför en motorcyklist. Bara en förklaring.... som inte lär hålla i rätten. Tack och lov.
 

Niklasinorr

New member
Det finns tester från bland annat England där man konstaterar att bilistens ögon inte uppfattar MC:n eftersom vi inte är något "hot" Vi är andra gradens trafikant i bilistens ögon alltså. Det innebär i praktiken att varken neonväst eller en rosa balklänning hjälper.

Men, om vi klär som en polis med vit hjälm och blått skinnställ så ser ALLA bilister oss, för då är vi plötsligt ett hot...
 

Molgan

New member
Usch, obehaglig olycka. Finns nog ingen reflexväst i världen som skulle hjälpt där. Själv använder jag inga reflexmojänger men förutsätter istället att ingen ser mig, om det är bättre än att åka omkring i falsk trygghet iförd neongult får väl tiden utvisa.
 

Smartswede

New member
I England propagerar de en del för att man ska sickzacka lite i sådana situationer. Ögat ser mycket bättre rörelse i sidled än något som kommer rakt emot. Dessutom så varierar ljuset väldigt mycket.
 

-ah

New member
Usch, obehaglig olycka. Finns nog ingen reflexväst i världen som skulle hjälpt där. Själv använder jag inga reflexmojänger men förutsätter istället att ingen ser mig, om det är bättre än att åka omkring i falsk trygghet iförd neongult får väl tiden utvisa.


Jag tror nog att en stark varningsfärg hjälper. Även om det inte är den enda saliggörande lösningen.
Getingar är små, men människor är väldigt duktiga på att uppfatta deras närvaro pga färgteckningen...
 

Nilla

New member
Själv använder jag inga reflexmojänger men förutsätter istället att ingen ser mig, om det är bättre än att åka omkring i falsk trygghet iförd neongult får väl tiden utvisa.

Om man väljer att tro att alla trafikanter ser en för att man tagit på sig en reflexväst, får ju stå för var och en..! :confused: Men själv kör jag oxå efter mottot att ingen ser mig och försöker alltid vara beredd på att andra trafikanter gör misstag och bryter mot trafikregler! :( Det är jag inte så dum så jag tror att en reflexväst hjälper emot!! :p Det mottot har tagit mig hem helskinnad hittills i.a.f. :eek: (peppar, peppar..!)

Men jag tror aldrig det kan vara FEL att göra vad man kan för att ÖKA chansen att BLI SEDD av andra trafikanter!! :eek: Eller? Någon som inte håller med..?
 

enhjuling

New member
Det enda vi kan göra själva för att undvika saker som detta är att sänka farten och vara beredd på att bilister inte ser oss och därför kör ut.
Många gånger tror jag också att när såna här saker händer så har bilisten sett motorcykeln men kunde inte i sin vildaste fantasi tro att den kommer så fort. Därmed inte sagt att detta var så.
 

aRWe

Member
Hörde av en bekant att början till Altzeimers (lätt) så om bilisten tittar åt ena hållet och ser ett fordon så har personen glömt det när den tittar åt andra hållet.:eek:
Som någon sa, man får köra defensivt, tänka åt bilisterna också.
Och har man en hoj med stor kåpa så hjälper varken väst eller gul jacka om man ska synas framifrån.
 

HåkanP

New member
Och har man en hoj med stor kåpa så hjälper varken väst eller gul jacka om man ska synas framifrån.

Dock kan man ha en grällig färg på kåpan :rolleyes:

Sedan är det fantastiskt att den här "jag såg inte förklaringen" funkar i rättsväsendet varje gång.

Det står hur tydligt som helst, Får endast göra förflyttning i sidled om du är överbevisad att det kan ske utom fara för dig själv eller någon annan... Man är till och med själv ansvarig för olyckan om du blir påkörd bakifrån vid vänstersväng...

Jag tror att det skulle bli betydligt mer nogsamt tittande efter medtrafikanter om man konsekvent lagförde dem som inte gör det och skapar olyckor. Prolematiken gäller ju inte bara oss. Folk använder samma ursäkt när de kör in i varandras bilar också, fast det är då svårare att få medhåll från rättsväsendet, men det går. Inga förmildande omständigheter således. Folk vill inte ha böter eller ett par månaders fängelse i värsta (tragiska) fall, så beteendet, tror jag, kommer att ändras med kraftfulla böter.
 

-ah

New member
Och har man en hoj med stor kåpa så hjälper varken väst eller gul jacka om man ska synas framifrån.

Jag hade en BMW R100RS med vit kåpa.
Aldrig har jag - i kombination med vit hjälm - synts så väl i trafiken.

Undra vad det kan bero på. :rolleyes:
 

Chauffören

New member
Jag hade en BMW R100RS med vit kåpa.
Aldrig har jag - i kombination med vit hjälm - synts så väl i trafiken.

Undra vad det kan bero på. :rolleyes:

Samma erfarenhet på den tiden jag körde Honda 750 F2 med blåvit kåpa, röd fluoriscerande tejp på gaffelbenen, svart skinnställ och vit hjälm! Höll t o m med på att skrämma skiten ur min notoriskt snabbkörande chef.
Det hände också flera gånger när jag kom ifatt en bilkö att bilarna gick ut på vägrenen för att släppa förbi den förmodade, ja vadå?
Ögontjänare är vi nog alla lite till mans, och kvinns.
 

Maciej

New member
Det finns tester från bland annat England där man konstaterar att bilistens ögon inte uppfattar MC:n eftersom vi inte är något "hot" Vi är andra gradens trafikant i bilistens ögon alltså. Det innebär i praktiken att varken neonväst eller en rosa balklänning hjälper.

Men, om vi klär som en polis med vit hjälm och blått skinnställ så ser ALLA bilister oss, för då är vi plötsligt ett hot...

Det enda vi kan göra själva för att undvika saker som detta är att sänka farten och vara beredd på att bilister inte ser oss och därför kör ut.
Många gånger tror jag också att när såna här saker händer så har bilisten sett motorcykeln men kunde inte i sin vildaste fantasi tro att den kommer så fort. Därmed inte sagt att detta var så.

Ja tror faktist mer och mer på anledningen Niklas skriver om att bilisterna ser oss men undermedvetet ser de inte oss som ett hot och kör ut. Handlar nog inte så mycket om farten. Visst hade den varit lägre så hade man kanske hunnit bromsa men att bilisterna kör ut är nog mer för att de inte ser oss trots att de tittar på oss.

Jag har råkat ut för en liknande sak, i Stockholm ligger cykelbanorna på vägen separerade från trottoarerna och bara den senaste månaden har jag råkat ut för 3 personer som tittar på mig, jag ser att jag har ögonkontakt med dem och ändå kliver de ut från trottoaren precis framför mig. Det har varit riktigt nära att smälla, oftast har jag bara bromsat och skrikit så de har insett vad de håller på och göra och stannat så jag har kunnat vejja men jag har även kört på folk ett par gånger. Förklaringen jag har fått är att de inte såg mig trots att de tittade på mig.
 

swischmc

New member
Det finns tester från bland annat England där man konstaterar att bilistens ögon inte uppfattar MC:n eftersom vi inte är något "hot" Vi är andra gradens trafikant i bilistens ögon alltså. Det innebär i praktiken att varken neonväst eller en rosa balklänning hjälper.

Men, om vi klär som en polis med vit hjälm och blått skinnställ så ser ALLA bilister oss, för då är vi plötsligt ett hot...

Har du provat rosa balklänning?? Jag skulle i alla fall reagera om det kommer en prinsessbakelse rullande på vägen. :D:D:D Allt fluff kanske tom. skulle fungera istf skydden?
 
Top