Norgetur 2014

Marie

Banned
Vädret lär väl knappast ha blivit mindre regnrikt, och vad jag har hört har inte norrmännen lärt sig laga mat heller under de fyrtio år som gått. Fortfarande mest fisk och skaldjur.
 

Hojkul!

New member
Mycket har hänt på 40 år men vill man bara se i backspegeln så är det ingen mening att kommentera i Norgetrådarna. Eller?

Men Skye då, Marie menar ju bara att hon själv är en fantastisk köksa! Säkert gillar hon inte skaldjur och fisk. Jag gillar inte heller skaldjur.
Och vädret rår vi ju inte över - eller hur är det med den saken egentligen? Klimatpåverkan från utsläpp från motorfordon... hupp!
 

Kallle

New member
Kalle, Norge ses bäst på två hjul. Du ser så mycket mer. Lukterna av jordgubbslanden (upp mot trollstigen). Och inte minst kurvorna.

De har du nog alldeles rätt :) så nästa får de bli en resa iaf, planerar lite löst med två vänner just nu.

Nja maten lagar man ju själv så de är helt ok

Och vädret är som är som de är! Hade i år 28 grader varmt i skuggan på sognfjället.
 

Marie

Banned
Men Skye då, Marie menar ju bara att hon själv är en fantastisk köksa! Säkert gillar hon inte skaldjur och fisk. Jag gillar inte heller skaldjur.
Nån superköksa vill jag inte göra anspråk på att vara, allra minst när jag är ute och reser med hoj. Då vill jag kunna sätta mig vid dukat bord och få god mat och vin eller öl därtill utan att känna mig rånad. En riklig och mättande måltid med mycket kött och ett glas vin eller en stor stark bör inte kosta över 18€, dvs 20€ inkl dricks.
Och så kan man definitivt icke äta i Norge.
Dessutom förväntar jag mig skyltar med "Zimmer frei" eller ett Gasthaus med sansad prisnivå utan att behöva köra miltals innan man hittar dylikt, så man kan slå nattläger lagom till kvällen. Inget tält för min del, det är definitivt inte min stil.
 

Skye

Kör Mycket!
Såna priser hittar du inte i Sverige heller. Ledige hytter finns det gott om i Norge motsvarande vad en tältplats kostar i Sverige.

Att maten skulle vara sämre betvivlas då det kryllar av svenskar och andra nationaliteter än just norrmän i restaurangbranschen. Dessutom är den norska Freia-chokladen milsvid bättre än vårt norsk ägda marabou...

Så bespara oss 40-åriga fördomar och kom in i matchen.
Vädret har denna sommar varit helt obeskrivligt. Både i Sverige och Norge på gränsen till för varmt. Var skönt att komma upp på fjällen och få lite svalka...
 

Hojkul!

New member
Såna priser hittar du inte i Sverige heller. Ledige hytter finns det gott om i Norge motsvarande vad en tältplats kostar i Sverige.

Att maten skulle vara sämre betvivlas då det kryllar av svenskar och andra nationaliteter än just norrmän i restaurangbranschen. Dessutom är den norska Freia-chokladen milsvid bättre än vårt norsk ägda marabou...

Så bespara oss 40-åriga fördomar och kom in i matchen.
Vädret har denna sommar varit helt obeskrivligt. Både i Sverige och Norge på gränsen till för varmt. Var skönt att komma upp på fjällen och få lite svalka...

Heyy...
Att annan choklad än M-bou är bättre är ju knappast förvånande, då den norskägda svenska är förskräcklig med mina smaklökar mätt! Fy... socker, socker och socker... Illa. Och självklart är smaken som baken = delad!

De (köpta och lagade) maträtter vi åt under vår resa smakade inte särskilt bra, fast nog fungerar det efter några timmar på en hoj alltid :p
Vi körde inte i Norge för att prova restaurangutbudet och ev. tillhörande alkoholhaltiga drycker, utan för att uppleva de vackra omgivningarna och de härliga vägarna.
 

Hojkul!

New member
Och därför skulle det aldrig falla mig in att semestra i Sverige heller. Den vansinniga 0,2 o/oo gränsen är ytterligare ett skäl att låta bli.

Förstår över huvud taget inte alls vad alkoholhalt har att göra med framförandet av fordon... 0 % o/oo måste vara det enda som gäller! Det får även en kvinna som levt så pass många år som du Marie försöka inse.
 

Kallle

New member
Norge kallas ju inte världens vackraste land för skoj skull. Och nä man åker ju inte dit för att uppleva en kulinarisk resa utan naturen, de är sannerligen svårslaget. Och helt oslagbart att vakna helt ensam på ett fjäll och äta frukost :))
 

Kallle

New member
Och därför skulle det aldrig falla mig in att semestra i Sverige heller. Den vansinniga 0,2 o/oo gränsen är ytterligare ett skäl att låta bli.

Kanske skulle prova en bussresa till Bulgarien, både billigt och varmt, och skulle du trilla dit på fyllekörning på en hyrd hoj så är de nog bara vifta med euro sedlarna.
 

KAN SJÄLV ?

New member
Ja har man inte varit i Norge på 40 år så är det nog dags för en ny tripp.
Detta grannland i väster som har så många underbara mil att erbjuda :cool:
 

Avarage

New member
Nån superköksa vill jag inte göra anspråk på att vara, allra minst när jag är ute och reser med hoj. Då vill jag kunna sätta mig vid dukat bord och få god mat och vin eller öl därtill utan att känna mig rånad. En riklig och mättande måltid med mycket kött och ett glas vin eller en stor stark bör inte kosta över 18€, dvs 20€ inkl dricks.
Och så kan man definitivt icke äta i Norge.
Dessutom förväntar jag mig skyltar med "Zimmer frei" eller ett Gasthaus med sansad prisnivå utan att behöva köra miltals innan man hittar dylikt, så man kan slå nattläger lagom till kvällen. Inget tält för min del, det är definitivt inte min stil.

Utgår man från Sverige, vilket de flesta som skriver här gör (utom du) får du rätt bra mat (även i Norge) OCH boende för samma totala resepeng som motsvarande 1-2 veckorsresa skulle kostat till alperna & tillbaks.

Men välje rmna att se det negativa aspekterna bara så gör man!
 

Marie

Banned
Utgår man från Sverige, vilket de flesta som skriver här gör (utom du) får du rätt bra mat (även i Norge) OCH boende för samma totala resepeng som motsvarande 1-2 veckorsresa skulle kostat till alperna & tillbaks.

Men välje rmna att se det negativa aspekterna bara så gör man!

Ja, skulle det bara handla om en liten snabbtur över en helg eller två så spelar naturligtvis transportsträckan en påtaglig roll för kostnaden, men handlar det som för mig om en riktig semester på sådär 2-3 månader ett par gånger per år, så är vistelsekostnaderna en betydligt större andel.
 

Bighoj

New member
Ja, skulle det bara handla om en liten snabbtur över en helg eller två så spelar naturligtvis transportsträckan en påtaglig roll för kostnaden, men handlar det som för mig om en riktig semester på sådär 2-3 månader ett par gånger per år, så är vistelsekostnaderna en betydligt större andel.
Nu har ju inte alla möjlighet att ta semester/flytta utomlands upp till 6 mån om året.Varför bara inte gilla läget och vara positiv till en veckas semester i vårt grannland ? Vad beträffar Österrike som jag varit i många gånger så vet jag att detta land har enormt mycket regntimmar,men det kanske är skillnad på regnet i Österrike kontra Norge,vad vet jag ?
 

Bighoj

New member
Ja, skulle det bara handla om en liten snabbtur över en helg eller två så spelar naturligtvis transportsträckan en påtaglig roll för kostnaden, men handlar det som för mig om en riktig semester på sådär 2-3 månader ett par gånger per år, så är vistelsekostnaderna en betydligt större andel.
Nu har ju inte alla möjlighet att ta semester/flytta utomlands upp till 6 mån om året.Varför bara inte gilla läget och vara positiv till en veckas semester i vårt grannland ? Vad beträffar Österrike som jag varit i många gånger så vet jag att detta land har enormt mycket regntimmar,men det kanske är skillnad på regnet i Österrike kontra Norge,vad vet jag ?
Det finns alldeles säkert dom som tycker det är roligare att vara förkyld i en Bentley än i en Skoda.För mig är dock en förkylning en förkylning.Likaså finns det dom som tycker bättre om regnet i Österrike än regnet i Norge.Även här vill jag påstå att vatten är vatten oavsett vart jag befinner mig.
Blev lite dubbelinlägg ser jag.
 
Last edited:

Avarage

New member
Ja, skulle det bara handla om en liten snabbtur över en helg eller två så spelar naturligtvis transportsträckan en påtaglig roll för kostnaden, men handlar det som för mig om en riktig semester på sådär 2-3 månader ett par gånger per år, så är vistelsekostnaderna en betydligt större andel.

En snabbtur över helgen alt. fölängd helg blir lätt 2 eller varför inte 3 eller 4 kanske rent av 5 eller 6 småturer som lätt kan planeras utefter väderprognos pga. närheten när man bor där alla andra i detta forum bor, utom du, nämligen i sverige. Så nog kan man få till en hel del goa dagar i vårt enormt vackra grannland till skillnad mot, som du förespråkar, alperna som inte med en vettig budget är möjlig 5-6 gånger/år. Således är Norge ett sjuhelsikes bra alternativ och i mina ögon ett bättre alternativ än Österrike (som jag också varit i flera gånger med hoj).

Skillnaden mellan dig och mig är att jag inte bara gillar såväl Norge som alperna utan gillar att köra hoj bara det svänger och gärna i vacker natur och det finns även utanför Österrike. Pröva någon gång!
 

Marie

Banned
...gillar att köra hoj bara det svänger och gärna i vacker natur och det finns även utanför Österrike. Pröva någon gång!

Förvisso finns det. Det finns finfina vägar i Italien, Schweiz, Bayern och Slowenien också. Och i alla de länderna saknas nackdelarna med Norge, nämligen glest mellan övernattningsmöjligheterna, dyrt vin och ett dyrt och dåligt kök.

Man skall ju inte bara köra motorcykel, man skall ju leva som en människa också.
 
Last edited:

Avarage

New member
Förvisso finns det. Det finns finfina vägar i Italien, Schweiz, Bayern och Slowenien också. Och i alla de länderna saknas nackdelarna med Norge, nämligen glest mellan övernattningsmöjligheterna, dyrt vin och ett dyrt och dåligt kök.

Man skall ju inte bara köra motorcykel, man skall ju leva som en människa också.

Japp, och det finns finfina vägar i Sverige, Danmark med. Gillar man inte fisk kan man ju tycka att maten är dålig i Norge och kräver man full hotelservice är det naturligtvis glest mellan bäddarna i Norge. Men gillar man att köra hoj och prioriterar det ser man inte avstånden mellan hytterna som ett problem utan som ett nöje. Alkohol dricker jag inte och ser inte någon anledning för någon annan heller att göra så. Prio #1 för mig är hojkörningen och dessa två går inte ihop.
 
Top