Mycket har hänt på 40 år men vill man bara se i backspegeln så är det ingen mening att kommentera i Norgetrådarna. Eller?
Kalle, Norge ses bäst på två hjul. Du ser så mycket mer. Lukterna av jordgubbslanden (upp mot trollstigen). Och inte minst kurvorna.
Nån superköksa vill jag inte göra anspråk på att vara, allra minst när jag är ute och reser med hoj. Då vill jag kunna sätta mig vid dukat bord och få god mat och vin eller öl därtill utan att känna mig rånad. En riklig och mättande måltid med mycket kött och ett glas vin eller en stor stark bör inte kosta över 18€, dvs 20€ inkl dricks.Men Skye då, Marie menar ju bara att hon själv är en fantastisk köksa! Säkert gillar hon inte skaldjur och fisk. Jag gillar inte heller skaldjur.
Såna priser hittar du inte i Sverige heller.
Såna priser hittar du inte i Sverige heller. Ledige hytter finns det gott om i Norge motsvarande vad en tältplats kostar i Sverige.
Att maten skulle vara sämre betvivlas då det kryllar av svenskar och andra nationaliteter än just norrmän i restaurangbranschen. Dessutom är den norska Freia-chokladen milsvid bättre än vårt norsk ägda marabou...
Så bespara oss 40-åriga fördomar och kom in i matchen.
Vädret har denna sommar varit helt obeskrivligt. Både i Sverige och Norge på gränsen till för varmt. Var skönt att komma upp på fjällen och få lite svalka...
Och därför skulle det aldrig falla mig in att semestra i Sverige heller. Den vansinniga 0,2 o/oo gränsen är ytterligare ett skäl att låta bli.
Och därför skulle det aldrig falla mig in att semestra i Sverige heller. Den vansinniga 0,2 o/oo gränsen är ytterligare ett skäl att låta bli.
Nån superköksa vill jag inte göra anspråk på att vara, allra minst när jag är ute och reser med hoj. Då vill jag kunna sätta mig vid dukat bord och få god mat och vin eller öl därtill utan att känna mig rånad. En riklig och mättande måltid med mycket kött och ett glas vin eller en stor stark bör inte kosta över 18€, dvs 20€ inkl dricks.
Och så kan man definitivt icke äta i Norge.
Dessutom förväntar jag mig skyltar med "Zimmer frei" eller ett Gasthaus med sansad prisnivå utan att behöva köra miltals innan man hittar dylikt, så man kan slå nattläger lagom till kvällen. Inget tält för min del, det är definitivt inte min stil.
Utgår man från Sverige, vilket de flesta som skriver här gör (utom du) får du rätt bra mat (även i Norge) OCH boende för samma totala resepeng som motsvarande 1-2 veckorsresa skulle kostat till alperna & tillbaks.
Men välje rmna att se det negativa aspekterna bara så gör man!
Nu har ju inte alla möjlighet att ta semester/flytta utomlands upp till 6 mån om året.Varför bara inte gilla läget och vara positiv till en veckas semester i vårt grannland ? Vad beträffar Österrike som jag varit i många gånger så vet jag att detta land har enormt mycket regntimmar,men det kanske är skillnad på regnet i Österrike kontra Norge,vad vet jag ?Ja, skulle det bara handla om en liten snabbtur över en helg eller två så spelar naturligtvis transportsträckan en påtaglig roll för kostnaden, men handlar det som för mig om en riktig semester på sådär 2-3 månader ett par gånger per år, så är vistelsekostnaderna en betydligt större andel.
Nu har ju inte alla möjlighet att ta semester/flytta utomlands upp till 6 mån om året.Varför bara inte gilla läget och vara positiv till en veckas semester i vårt grannland ? Vad beträffar Österrike som jag varit i många gånger så vet jag att detta land har enormt mycket regntimmar,men det kanske är skillnad på regnet i Österrike kontra Norge,vad vet jag ?Ja, skulle det bara handla om en liten snabbtur över en helg eller två så spelar naturligtvis transportsträckan en påtaglig roll för kostnaden, men handlar det som för mig om en riktig semester på sådär 2-3 månader ett par gånger per år, så är vistelsekostnaderna en betydligt större andel.
Norge ÄR värt en mc-semester
Ja, skulle det bara handla om en liten snabbtur över en helg eller två så spelar naturligtvis transportsträckan en påtaglig roll för kostnaden, men handlar det som för mig om en riktig semester på sådär 2-3 månader ett par gånger per år, så är vistelsekostnaderna en betydligt större andel.
...gillar att köra hoj bara det svänger och gärna i vacker natur och det finns även utanför Österrike. Pröva någon gång!
Förvisso finns det. Det finns finfina vägar i Italien, Schweiz, Bayern och Slowenien också. Och i alla de länderna saknas nackdelarna med Norge, nämligen glest mellan övernattningsmöjligheterna, dyrt vin och ett dyrt och dåligt kök.
Man skall ju inte bara köra motorcykel, man skall ju leva som en människa också.