Norgetur 2014

Hojkul!

New member
Reseberättelse för Norgetripp i augusti 2014

I början av sommaren hade kompisen, som kör BMW R1200GS, en tanke om att köra hoj en vecka i Norge, i början av augusti. Idén gillades av mig, körandes Suzuki V-Strom 1000, och jag hade såklart förra årets Norgeresa långt fram i minnesbarken när jag började planera för olika ruttalternativ.
Det var främst 2 ruttalternativ som skulle visa sig vara aktuella, pga. tidsgränsen (7-8 dagar).
Första dagens sträckning bedömde vi att orka med att köra från den Kungliga Hufvudstaden till Östersund, via Mora, en nätt tripp på ca. 63 mil. Det fixar vi galant tänkte vi naivt – hur svårt kan det vara? Det är väl bara att köra på liksom... Vädrets makter, körovana, maskinproblem, vägarbeten, "turister på vägarna" etc. hade vi för enkelhetens skull lagt åt sidan redan från början. Typ...

Rutt A:
Dag 1; Stockholm → Östersund, 63 mil
Dag 2; Östersund → Trondheim, 27 mil
Dag 3; Trondheim → Molde, 29 mil
Dag 4; Molde → Sogndal, 33 mil
Dag 5; Sogndal → Hordatun, 23 mil
Dag 6; Hordatun → Kongsberg, 25 mil
Dag 7; Kongsberg → Grums, 26 mil
Dag 8; Grums → Stockholm, 33 mil

En nätt tripp på 259 mil alltså.

Rutt B:
Dag 1; Stockholm → Östersund, 63 mil
Dag 2; Östersund → Trondheim, 27 mil
Dag 3; Trondheim → Molde, 29 mil
Dag 4; Molde → Sogndal, 33 mil
Dag 5; Sogndal → Kongsberg, 32 mil
Dag 6; Kongsberg → Grums, 26 mil
Dag 7; Grums → Stockholm, 33 mil

Den här turen utesluter sträckan via Hordatun och är därmed något kortare och stannar på 243 mil.

Efter tips från en tråd i detta forum införskaffades en karta över Norge´s vägar; ”Norge – Veikart”, via visitnorway.se
Jag beställde kartan 1 månad innan beräknad avfärd men den damp inte ned på hallgolvet, så jag gjorde en ny beställning. Några timmar efter nybeställningen anlände den första kartan.. och 2 dagar senare den andra. Hmmmppf... Jaja, kanske bättre med en karta för många än ingen alls. Nu hade vi varsin, ifall vi skulle skiljas åt på vägen. Näe...
-
 

Hojkul!

New member
Lördag 2 augusti

Transportsträckan Stockholm – Östersund.

View attachment 7144

Packade hojar och klara för avfärd begav vi oss iväg i strålande solsken och en temperatur som visade 22° i skuggan kl. 7.40. Härligt!
Efter 10 mils körning gjorde vi ett stopp strax innan Sala för vätskeintag.
Vidare rullade hojarna på genom ”rumpmas-skogarna” och vi körde rätt som det var rätt in i dimman. Rent bildligt talat alltså. Men det var inte dimma vi kom i kontakt med, för våra luktsinnen avgjorde snabbt att det rörde sig om brandrök.

View attachment 7146

Den låg som en dimma över vägen och in i skogen under säkerligen flera mils radie. Mot slutet började det faktiskt bli irriterat i våra luftvägar och ögon. Inte bra. Senare skulle vi få besked om den stora skogsbranden i Västmanland.
Nästa stopp gjordes innan Falun på en vackert belägen rastplats vid Hosjön. Den här gången vilade vi 25 min. Intressant att den fordonsvåg som vi placerat hojarna på trycktes ned till att visa vikten 600 kg. V-Stromen´s vikt uppgår vanligen till 220 kg, utan bränsle och utan packning. Hur mycket 1200 GS väger är jag osäker på, men tyngre är den i vilket fall.
Vidare gasade vi på mot Mora och i Rättvik anade vi att det skulle komma att bli krångligt att passera genom orten eftersom CCW (Classic Car Week) hölls under vecka 31. Lite tur hade vi, för vi mötte många jänkebilar som var på väg därifrån, och det berodde på att evenemangets sista dag stod för dörren. Det tackade vi för och cruisade genom samhället med mungiporna högt upp längs kinderna!
I Mora besöktes ett företag som säljer bildelar och annat smått och gott, såsom t.ex. gasol (till Trangia-köket) och 1200-föraren inhandlade en kudde för tältnätter.
Här passade V-Stromen på att tigga om några liter bränsle och den fick som den eskade; 13,5 l på körda 30,7 mil ger 0,44 l/mil. Det är ju riktigt bra med tanke på packning (tält, kapell och regnkläder samt topbox, sidväskor och tankväska fyllda med ”grejer”).
Kedjan besprutades med ett nyinköpt lättflytande teflonbaserat medel (återkommer i forumet med recension av produkten). Dessvärre försvann plaströret till munstycket... vilket skulle ställa till med vissa problem framöver :/
Även våra magar knorrade högljutt och vi fyllde på med energi i form av riktigt bra lunch hos City pizzeria vid stora cirkulationsplatsen i södra Mora.

Efter ytterligare 7 körda mil stannade vi för bensträckare och kompisen, som inte kört fler än 2 ggr i år, började knorra lite om att det är långt att köra 63 mil på en dag och att vi kanske bör fundera på nattplats snart. Jo, långt är det ju. Liksom. Jag kände dock att det är bra om vi faktiskt når till Östersund första dagen för att inte direkt bli ”sena” i det preliminära körschemat.
I Sveg stannades för en törstande 1200 och även chaufförerna intog en del vätska samt annat energigivande. Vi träffade här en Bodensare som styrde en Suzuki Dr 600 av tidig årsmodell, och han var duktig på att prata och hade kunskap om det mesta som rör den modellen samt vilka grusvägar man kan köra på från Boden till södra Sverige... Kul kille! Han förtalte om ett par kraftiga regnskurar norrut och vi såg molnen dra ihop sig hotande över oss, syd-östifrån. Ett par regndroppar hann nog falla på visiret innan vi kom iväg.

Efter viss övertalning fick jag kompisen att försöka stå ut med det det ovana i att sitta på en hojdyna (dvs. det bak-onda) och att vi skulle köra på en stund till.
På E45 norrut drog vi vidare och stannade med några mils mellanrum och mot kvällen siktade vi faktiskt resans dagsetappsmål; Östersund! Förutom 10 droppar regn kom inget mer den dagen.
V-Stromen tog emot både bränsle och kedjespray med glatt humör; 14,5 l och vi hade kört 32,4 mil. 0,45 l/mil är helt ok. Tyvärr fungerade det inget vidare att försöka spraya kedjan med smörja utan plaströret... det mesta hamnade nog bredvid, på fälgen mest. Men jag gjorde så gott det gick i vilket fall och den fick nog ändå det som krävdes.
Det ska sägas att vi hade otrolig tur med vädret; inte bara det att solen sken nästan hela vägen till Östersund, utan även det att vinden låg oss i ryggen praktiskt taget alla de 63 milen, höll säkerligen ner bränsleförbrukningen.
Det ska erkännas att vi var ganska möra framåt 20-tiden när vi letat oss fram till stadens camping och checkat in. Tälten monterades, engångsgrillen tändes, potatissalladen kom på bordet och chorizo-böjarna värmdes (för) effektivt. Det smakade gott!

View attachment 7145

På campingar brukar det fungera bra med respekt för andra och de allra flesta är tysta och lugna, även kvällstid. Inte vet jag om det berodde på att det var Storsjöyrans sista kväll och att det var lördag, men ungdomarna spelade fotboll på gräsplanen till sent och vad värre var; våra norska husvagnsgrannar höll låda med munlädret så det stod härliga till om det. Må de´!
Kompisen tröttnade när uret visade 23.40 och stegade i bara kallingarna helt sonika de 8 stegen till norrmännens läger och bad dem hålla käf.... Ja, alltså att vara tysta. Efter det blev det knäpptyst på hela campingen. Skönt!
Det var inte lika skönt beträffande temperaturen i tältet och jag frös en del frampå morgontimmarna när det vanligen är som svalast. Understället i konstmaterial snarare bevarade kroppens utsöndrade svett än värmde kroppen.

Summering av dag 1:
63 avklarade mil.
Riktigt bra väder, lagom lite trafik, hojarna fungerade så bra som önskas kan och vi kom fram utan några incidenter att tala om.
 
Last edited:

Hojkul!

New member
Söndag 3 augusti

Över gränsen till Norge!

Vaknade tidigt, redan vid 6-tiden då barngråt kunde noteras från en husvagn inte långt bort.
Trangia-frukost bestående av havregrynsgröt och knäckebröd satt där den ska. Vid frukostbordet satt ett ungt par från Schweiz och de hade semestrat i Sverige i 14 dagar och var verkligen nöjda med vad de sett och upplevt. De var lagda lite åt det friluftsmässiga hållet så jag förstår dem väl. Kul att höra att de trivs i vårt fädernesland!
Färden påbörjades vid 11.30 (något sent, jag vet) och vi körde fram till Åre där vi stannade. Parkering mot avgift...?! Nej tack, vi ställde hojarna, utan negativ inverkan för övriga människor/fordon, vid tågstationen och traskade in till torget. Där var många lunchgäster och glada miner som gillade solen. Vi åkte med kabinbanan upp för berget till 1274 m.ö.h. och hade en vacker utsikt över nejderna. I restaurangen inmundigades lunch och därefter stod vi ute i blåsten och svalkade oss en stund ;-)
Fortsatt färd västerut mot grannlandet och i Järpen stoppades för besök hos en fritidsklädesoutlet (pust, knepigt ord). Vi noterade att de säljer kläder där, dyrare än i Stockholm... Gillas inte.
Snart närmade vi oss Storlien och väl där blev nästa stopp för div. matinköp.
En norskregistrerad skåpbil (konstigt va?!) stannade bredvid oss och ut klev 2 glada (well, den ena var något gladare än den andra) guttar som hade 3 hojar i skåpet; en Honda banracer, en.. ehh.. ”kraschad” Kawasaki tror jag det hade varit, och en st. endurolekhoj. Ett träningspass på Molanda hade satt sina spår; killen som kraschat hade vridit lite för hårt på gasrullen ut ur en långkurva och bakdäcket släppte sitt grepp, varpå han släppte gasen. För sent dock... och däcket fick fäste igen. Pang! Så intog han position i horisontalläge med någon cm för ögonen kvar ner till asfalten. Skrapade kläder och ett sargat finger blev resultatet av smällen. Plus en rejält trasig hoj... :(

Så snart vi passerat in i Norge noterade vi de gula mittmarkeringarna på vägbanan och den slätare asfalten på vägarna och ett redan betydligt vackrare landskap. Vi körde på och var glada av de kurvor som erbjöds, som en slags uppvärmning på vad som komma skulle, senare i veckan.
Framme i Stjördal började 1200-föraren att känna ett uns av en gammal höftskada och tröttnade och vi svängde in vid en skola som höll på att byggas/renoveras. Något märkligt kan man tycka, men här fanns släta välklippta gräsytor att tillgå... och vi var inte sena att besluta att ”låna” en av dem intill en skolvägg för nattcamp.

View attachment 7147

Kvällsmiddag bestod av Bullen´s korv i burk och mos resp. nudlar. Mmm, smaskens! Nåja, det smakade i vilket fall inte illa.
Vi gjorde en översyn av packningen och noterade att vi behövde vatten. I jakten på denna livsnödvändiga vätska knatade vi in i ett närliggande villaområde och vid första huset stod en man på altanen och 1200-föraren frågade enkelt om ”det möjligen kan vara så att vi kan få ett par flaskor
fyllda med vatten?”. Jaadåå, inget problem, och det var ”bare hyggelig” som norrmannen uttryckte det när vi tackade hjärtligt. Vi fick info. om att temperaturen just då var underbara 24° kl. 21.30! Härligt med människor som är glada och nyfikna på 2 lite smått knasiga Sverigebor som kommer och stör mitt i söndagskvällen.
Vidare med en promenad i kvällssolen in till ”byn” och ett besök hos den air conditionerade SHELL-macken. Att kliva ut från macken var som att gå rakt ut i Istanbul el. liknande värmeland i Europa. Passade även på att göra ett uttag av norska kontanta pengar för div. olika kommande utgifter. Därefter nattsömn.

Summering av Dag 2:
(endast) 23 avklarade mil.
Dagens höjdpunkter var Åre, mc-kraschgutten och den vänliga vattennorrmannen! Samt vädret förstås.
Det som inte var enligt planen var att vi inte nådde Trondheim, och redan här började jag ana att denna tripp skulle komma att ta ganska lång tid. Dock ska sägas att efter att ha kört så långt första dagen var det ok med en kortare ”specialsträcka” dag 2.
 
Last edited:

Hojkul!

New member
Måndag 4 augusti

Äventyret börjar

På måndagmorgonen kom några regnstänk på tältdukarna, men inte mer än att det torkade snabbt när solen väl nådde upp över klassrumstaket intill vår camp.
Återigen grötfrukost och div. bröd med pålägg gjorde att vi fick en bra start för magarna och därmed även humöret. Inga krämpor kunde noteras, vare sig hos förare eller maskinmaterial. Well, ”det tränger” sa resekamraten och visste inte hur den hastigt uppkomna situationen skulle hanteras... Lämpligt nog kom snart några kommunarbetare och gick in i skolan, och 1200-föraren var inte sen att vänligt fråga om det går bra att få låna en toalett. Det gjorde det såklart. Allt frid och fröjd igen :)

Avfärd redan 9.40 mot Trondheim och vi fick se en vacker utsikt mot det öppna vattnet i bukten när vi lämnade Stjördal.
Väl i Trondheim stannade vi vid tågstationen och jag försökte få igång wi-fi på mobilen men misslyckades. Tanken var att på någon kartfunktion via Internet se vilken väg som var lämpligast att köra ut från stan, men det var inget som helst problem, bara att följa skyltarna mot Kristiansund, söderut. I Orkanger stannade vi för tankning och kedjesmörjning; 14 l och 32 körda mil ger återigen 0,44 l/mil.
Det var dags för lunchintag; kamratens Calzone-pizza från SHELL var inte den bästa och min kycklingsmörgås var flera gånger bättre! Fortfarande sken solen på oss och det var rejält varmt vid lunchpausen och svetten rann innanför ryggskydd och byxa.
Nu var tanken att vi skulle köra väg 710 några km och sedan in på väg 714 och vidare på den lilla Fv 301 (Hollaveien) mot Kyrksaeteröra, men 1200-föraren hade en idé; vi kör ut på ön Hitra och åker med färjan (som är markerad på kartan) från Forsnes över till Sandvika, eller rentav direkt till Kristiansund! Det gör ju inget om vi får se den staden några timmar extra, och vila våra sittdelar på kroppen. Tänkt och beslutat, vi körde på en fin väg till Sunde, där vi pausade en stund och kände havets friska vindar. Mellan Hitra och fastlandet finns en ö och den norra delen kör man inte på, man kör under den, i en tunnel alltså. En lång sådan och skapligt brant! En intressant upplevelse, och vi var nog lite imponerade av den. Senare skulle det visa sig vara ”peanuts” i sammanhanget...

View attachment 7148

Efter 4 mil på en riktigt kurvig och rolig väg kom vi fram till något som vi bedömde bör vara Forsnes, men något färjeläger verkade inte finnas. Hmm... vi körde någon mil ytterligare, men bestämde att vända och fråga någon. Några glada norrmän upplyste oss om att ”det var tie år sedan den färjeturen upphörde!”. Det vara bara att köra hela vägen tillbaks till Sunde.
(Wow, där fick vi för den eminenta ”Norge – Veikart”... :/ Grattis Norge, nu fick ni oss att köra drygt 20 mil extra, lite i onödan kändes det som, men ni fick ju sälja dyr bensin så allt är väl ok för er. Härav kommer en anmodan till alla er hojåkare som tänker er att köra i Norge, att alltid kolla om färjeförbindelserna är aktiva, om det är så att ni ska använda den kartan vi hade till hands.)

När vi passerat genom tunneln och nådde fastlandet såg vi oroväckande mörka och tunga regnmoln som närmade sig söderifrån. Det var just söderut vi var på väg så jag stannade och drog på mig det nyinköpta regnstället från Garda (recension kommer på forumet senare). Vi hann knappt köra iväg innan regnet var över oss och det verkligen störtskurade på oss! Blixtar ljungade i ögonvråna och att jag inte hörde åsksmällarna berodde troligen på att öronpropparna gjorde sitt jobb väl.
Svängde in på Fv 301 söderut och den var kurvigare och ännu roligare än den förra! Tyvärr var det ju blött så vi körde extra försiktigt nerför de branta backarna. Mot Kyrksaeteröra, ingen ortsskylt fanns dock, rörde vi oss och väl framme stannade vi för att Trangia-laga mat, vid en ESSO-mack. Middagen avslutades med kardemummabullar med chokladbitar. Mums!

View attachment 7149

Ortens lokala ungdomar körde diesel-Mercedes varv efter varv efter varv... med någon slags ”musik” pumpandes från högtalarna ;-)

Färden återupptogs och vi styrde 2-hjulingarna mot Kristiansund. I Halsa åkte vi färja över till Kanestraum. Kvällen tog vid och skymningen gjorde sitt inträde när vi kom till en tunnel in mot själva staden. Dock var tunneln avstängd, om än tillfälligt. Något stressande eftersom vi ville komma fram till ett vandrarhem inan receptionen stängde. Vi väntade ca. 20 min och fick därefter åka bakom en ledbil genom tunneln, där flera arbetsfordon gjorde sitt bästa för att rengöra väggarna som säkerligen varit alldeles svarta av avgaser från alla fordon som passerat därigenom under årens lopp.
Vi blev ganska sena och innan vi hittat fram till Atlanten Motell og camping visade klockan på 22.15. Och det visade sig att de stängt redan 21.00... Illa för oss. Väldigt illa, eftersom det nu var näst intill mörkt och dessutom började regnet åter falla från de mörka molnen. Att försöka irra runt för att försöka hitta en lämplig tältplats kändes väldigt avlägset...
Dörren till hallen i vandrarhemmet stod öppen och vi gick in för att åtminstone titta hur det ser ut. 1200-föraren noterade att dörren till ett mötesrum stod öppen och tittade in för att rekognosera. Vi var trötta, hungriga och något blöta då vi inte tagit på oss regnkläderna igen mot kvällningen. Nöden har ingen lag sägs det, och vi beslutade i samförstånd (om än först motvilligt från min sida) att vi skulle lägga in våra liggunderlag och sovsäckar på golvet och övernatta i alla enkelhet. Förklaring och betalning skulle helt enkelt få ske på morgonen. Beslutat och klart började vi bära in den nödvändigaste packningen då en kvinna med en nyckel i handen kommer in i byggnaden. Hon går till tvättrummet och jag frågar lite försiktigt om hon möjligen arbetar på stället?
-Jaa... hur så? svarade hon.
-Ja... alltså... vi har ett problem; vi är blöta, trötta och hungriga och hade för avsikt att komma hit innan kl. 21, men krångel med vägkartan och stopp i tunneln hit och så nu ännu mer regn gör att vi är lite desperata. Vi har ingenstans att ta vägen i natt...
-Okey... vänta, jag ska ringa till en kille.
Hon ringde ett samtal och sa att jag kunde checka in i receptionen! WOW, snacka om service på hög nivå! Stort plus i kanten till tjejen och killen som engagerade sig utanför sin arbetstid. Du må tro att vi blev glada, och lättade!
Packningen bars in, förvisso högst upp och rummet längst bort i korridoren, men vad gör det, vi fick sova under tak och i värme. Med dusch och frukost inkluderat.
Efter sen dusch och visst smörgåsintag sov vi utan större problem den natten, på madrasser i sängar.. :) Att regnet upphörde under natten noterade vi knappast.

Summering av Dag 3:
45 avklarade mil.
Varierande väder och en hel del fina vägar att köra på.
Äventyret för dagen var givetvis kvällens vandrarhemshistoria, som fick ett mer än lyckligt slut. Tack för det!
 
Last edited:

Hojkul!

New member
Tisdag 5 augusti

Atlanthavsvägen, Tafjorden och Geiranger

Morgonen bjöd på lite sol och lättare moln.
Frukosten bestod av en riktigt bra buffé där det erbjöds bacon, vita bönor, smörgås, pålägg, kaffe, mjölk, juice, musli, filmjölk och grönsaker. Den som inte åt tillräckligt får skylla sig själv. Faktiskt. Den lokala frukosttiggande Mickel räv kom på besök, och fick sig en smörgås den också. Precis som varje morgon upplyste frukostvärdinnan :)

View attachment 7150

Innan vi lämnade Kristiansund passade V-Stromen på att bli lite omhändertagen i form av bränslepåfyllning, kedjesmörjning och lite frisk luft i bakdäcket (som har ett minimalt läckage någonstans). Kanske lite riskfyllt att köra iväg på en så pass lång tur med vetskap om pyshål, men det ger ju en anledning att regelbundet kontrollera däcktrycket. Handen på hjärtat; hur många av er hojförare gör det regelbundet?
18,5 l på körda 37,5 mil ger 0,49 l/mil i förbrukning och det är alldeles rimligt med tanke på att vi nu kört på slingriga vägar och ganska ofta uppåt och nerför. Jag anar också att regnet inte direkt smörjer en redan dålig kedja särskilt väl... Målet för dagen var att ta oss till Valldal/Sylte och Tafjorden, där 1200-föraren arbetat för många år sedan.

Först på tur stod dock Atlanthavstunneln! Oj, det här såg vi fram emot. Tunneln är knappt 6 km lång och... ja, en tunnel är ju faktiskt alltid bara en tunnel. Om än att just denna tunnel är byggd under en del av Atlanten.

View attachment 7151

Nåväl, på ”andra sidan” tvingades vi att betala en relativt stor peng för att vi nyttjat tunneln, och det är inget mer att säga om det. Här bjöds vi på en vacker vy ut över havet och ett stopp för fotografering gjordes. Vidare kom vi snart fram till Atlanthavsvägen där vi på långt avstånd kunde skymta bron som vi sett så många bilder av på Internet t.ex.

View attachment 7152

Innan bron kan man stanna och vandra på en slags ringbrygga runt en holme, och här finns även ett kafé för den som behöver lite koffein i kroppen.
På vägen mot Vevang passerar man en rad små fiskebodar och det är klart och tydligt att här bedre(i)vs fiske i stor omfattning. Några enstaka regndroppar föll från ett mörkt moln ovanför, men det var inget som störde oss.

Förbi Eide och Moen är det ganska rak väg och vill man kan man låta motorn få lufta sig lite :)
Färden ner till Molde bjöd inte på några överraskningar, det ska möjligen vara tunneln strax före nämnda stad, där höger körfält vid betalstationen tydligen är avpassat för MC-fordon, fast det framgick inte om vi måste betala för oss. Vi körde den vanliga vägen och frågade den trevliga pigan i kuren om det är gratis för MC? Jadå! fick vi till svar från pigga och snälla ögon och gasade friskt vidare in i tunnelöppningen.
I Molde körde vi igenom en tydligt större stad än vi tidigare sett under resans gång i Norge, med flygplats, Aker idrottsstadion och div. andra faciliteter. Vi styrde direkt mot färjeterminalen och kom ombord efter några minuters väntande. På färjan över till Vestnes (ca. 40 min) åt vi något som kallas ”sveler”, en slags pannkaksliknande skapelse med smörkräm inuti. Smakade helt ok.

View attachment 7153

Lunchstop hos Fjellstova Klein Huls i Örskog, där fiskrätten (panerad rödspätta) faktiskt inte smakade någonting. Äta bör man i vilket fall som helst, och vi var ändå på bra humör.

Efter att ha följt E39/E136 några mil svängde vi in på väg 650 som leder till Tafjorden. Det är en kul och ganska kurvig väg och vi upplevde motorcykelkörning på en hög nivå.
I Valldal/Sylte puttrade vi runt och kamraten berättade lite om sina perioder som arbetande i området och många historier sögs in av mig.

Därefter körde vi in i Tafjord på en smal väg genom tunnlar och rasskydd och vyn är verkligen bedårande vacker! Vattnets grönskimrande färg och de höga omgivande skogbeklädda bergen med sina sluttningar får en att vilja stanna och bara lägga sig ner för att insupa lugnet. Här hade vi säkert kunna stanna läng(r)e.
Framme i fjorden noterade vi en husvagn, och där 2 hundar satt i en liten bur och skällde oss välkomna, en annan större dito utan burtvång, samt en ”skruttbil” där bakluckan stod öppen och ut strömmade 80-tals popmusik. Även ett bensindrivet elverk stod en bit bort och snurrade.
När vi stannat och jag började ta fram fiskeutrustning för att försöka mig på ett lyckokast i fjorden kom en kille fram till oss och frågade om vi är svenskar? Ja visst, svarade vi och han informerade vänligt och intresserat om vilka fiskeregler som gäller i fjorden med omnejd. Det var snällt av honom och det visade sig att han är en erfaren fiskare, och som en sådan visste han var de stora baddarna simmar ”men vi som vet det får aldrig någon på kroken!” Däremot turister och kvinnor som aldrig fiskat tidigare brukar ha bättre tur fick vi veta :) Nåja, jag är inte enbart turist, utan även en van fiskare så inte blev det något hugg för mig.

View attachment 7154

Tiden började jaga oss så smått och vi beslutade att lämna Tafjorden och bege oss till Linge där färjan skulle ta oss över till Eidsdal. Båtfärden dröjer endast drygt 10 min. och vi körde vidare uppåt på de väldigt branta och slingriga vägarna som leder mot Geiranger. Vädret var fortfarande bra, med sol mest hela tiden och ett och annat moln som drog förbi.

View attachment 7155

När vi smög nerför serpentinerna mot Geiranger hade vi en otrolig tur med vädret och det var fullgod sikt mot omgivningarna! Vattenfallen på sluttningarna syntes bra och fjorden låg slät som en spegel nedanför oss.

View attachment 7156

Nere i dalen finns en camping direkt till höger men där var det såklart fullbelagt och vi styrde in mot byn, där turisterna strömmade runt varandra och besökte sevärdheterna.
Nästa camping finns helt centralt belägen och vi checkade in där framåt 19-tiden, och hittade en alldeles nyklippt gräsyta med endast 1 annat tält på! Det kändes verkligen otroligt skönt att få välja en bra plats för tälten och dessutom fanns ett bord som vi fick dela med ett väldigt trevligt Tjeckiskt ungt par. De var vandrare och hade varit upp på över 1000 m några timmar tidigare och var märkbart lättade när deras mat äntligen serverades i en kastrull. En öl till det och deras kväll var räddad ;-)
Eftersom jag gillar att bada passade jag på att kasta mig i Geirangerfjorden. Lika snabbt som jag kom i vattnet formligen flög jag upp ur detsamma! Jädrans, det var ruskigt kallt... kanske 15°, max. (Till skillnad från för någon vecka sedan när jag badade varje dag i Dalarna; där var det vid ett tillfälle 30° i ytvattnet inne vid stranden.)
Vi spatserade sedan en lång stund i byn och tittade på det som finns där. Kvällen var ljummen och fjordens vatten låg stilla likt en spegelyta.

Summering av Dag 4:
23 avklarade mil.
Atlanthavstunneln/vägen var lagom intressant, vägarna hyfsat trevliga att köra på och att få avsluta dagen i Geiranger var en av resans höjdpunkter!
 
Last edited:

Hojkul!

New member
Onsdag 6 augusti

Än bättre hojvägar

Några lätta regndroppar föll på våra tältdukar under morgontimmarna och när vi klev ut och såg de låga molnen så blev vi inte förvånade. Lite tråkigt att det inte var sol även denna dag, särskilt som vi befann oss i Geiranger, men vädret kan vi inte påverka direkt så det var bara att gilla läget. När tälten fälldes och rullades ihop så var de mer gröna av blött gårdagsklippt gräs än deras ursprungliga färg.

Frukost i form av havregrynsgröt lagades och inmundigades utan problem. Gasolen jag köpte i Mora behövdes ännu inte användas – det är märkligt hur länge 230 gr gasol faktiskt räcker, sommartid.

Vi begav oss iväg uppför serpentinvägen från byn och åter rätt in i dimman. Denna gång var det riktig dimma och inte någon brandrök. Sikten var på flera platser näst intill obefintlig och det var rått och lite kallt.

View attachment 7157

Uppe på vägens högsta punkt kom också något regn på visiren. Vägen som slingrar sig här uppe är ganska mäktig att köra på, och det hade varit roligare om solen hade visat sig så vi fått se naturen runt omkring oss. Som jag minns det från förra årets Norgetur var det lite av en hisnande känsla att köra här, med några branta sluttningar nära vägen.
Jag valde att inte använda öronpropparna första körpasset och när V-Stromen fick jobba på 1:an´s och 2-an´s växel uppför de branta vägarna så hördes ett tråkigt ljud. Jag flyttade runt huvudet i olika positioner och till slut lokaliserade jag det läskiga ljudet till kedjan och gissade att den behövde sig en justering. Livslängden började ju gå mot sitt slut för den, och den kom tydligen i svängningar vilket förmodligen orsakade skramlet.
Nu gick färden långsamt framåt och vi tog oss upp mot Dalsnibba. Även om vi hade hyfsad sikt nedanför berget så insåg vi att det inte var någon idé att köra upp på det, eftersom vi ändå inte skulle få se särskilt mycket genom det tjocka ”duntäcket”.

Vid Langevatn svängde vi söderut in på väg 15 och sträckkörde till Stryn där vi pausade för lunchintag och denna gång provade vi thaimat hos en glad gutt och några ”nya” norska medborgare som hade en servering i ett sidoöppet tält. Det smakade bra om än att det var lite snålt på faten. Och om maten för en gång skull var hyfsat billig så tog gutten bra betalt för burkvattnet... Säg den glädje som varar ;-)

Nere vid Innvikfjorden låg vattnets yta likt en spegels och vid Loen och Olden i vikens innersta del fick vi se riktigt vackra vyer och det var en ganska trevlig väg med en skapligt brant stigning när vi lämnade fjorden!

View attachment 7158

På toppen av berget fick vi för första, och definitivt inte sista, gången denna resa bekanta oss med de lokala fårskallarna. Alltså fåren menar jag – de stod helt nära vägen och 1200-föraren blev nog tvungen att bromsa in för att inte riskera att kollidera med dem.
Sedan bar det av nerför och även då skramlade kedjan betänkligt och i Byrkjelo när det var dags för bränslepåfyllning fick sig kedjan en uppsträckning! Lite smörja på det och efter en kopp kaffe med bulle var det dags att åter grensla våra äventyrsmaskiner. 18 l på 35,6 mil ger 0,5 l/mil och det är säkert rimligt.

Vi körde åter ett stycke på E39 och i Skei tog vi in på den mindre väg 5. Efter en titt på trippmätarens siffror över totalt körda antal mil kände jag en viss stress över att vi inte hunnit längre än vi gjort och i Sogndal konfererade vi tillsammans beträffande färdens vidare utveckling över en kopp kaffe. Beslutet var ganska enkelt, vi väljer den kortare vägen, dvs. Rutt B. Hur roligt det än är att köra hoj i Norge, även om vi inte har bråttom och hur fint väder vi än har konstaterade vi att våra (faktiskt otränade) kroppar kanske inte orkar köra hur långt och hur länge som helst.

Vi hade en plan om att nå ända fram till Hol under eftermiddagen och insåg nog inte riktigt hur långt det faktiskt är dit.
Ner mot Kaupanger och vidare till Mannheller där en färja tog oss över till Fodnes. Här väntade något som vi inte var beredda på; en tunnel. Och inte vilken tunnel som helst... på skylten innan tunneln trodde jag inte mina ögon, för där stod ”Laerdalstunnelen 24 km”. 2,4 mil!? Wow... nu skulle vi nog komma att sättas på prov. Att köra i en tunnel är egentligen ingen svårighet alls, fast ändå finns där en lite underlig känsla, av att det blir kallt och det är mörkt och det är långt innan man får se dagsljus igen. Denna tunnel var dock försedd med ett blått ”ljusfenomen” var 6:e km och det var trevligt! Det dröjde oss ca. 25 min att på den nästan spikraka vägen komma igenom berget och köra ut på andra sidan ner mot Aurland.

View attachment 7159

Synen som väntade oss var återigen bedårande vacker och när vi kört förbi fjorden så började en mäktig klättring som vi inte skådat tidigare. Vi låg efter en buss och kanske 3-4 personbilar. Det var stört omöjligt att köra om och efter en stund insåg jag att det var nog bra det, för nu hann jag titta ut över den härliga vyn över fjorden emellanåt och se hur vi kom allt längre upp mot fjälltrakterna. Vi såg får som låg i tunnelöppningarna, det var bitvis dålig väg och åtminstone jag frös ordentligt vid några tillfällen.
Väl uppe på Hallingskarvet var det klarblå himmel och fina lagom kurviga vägar att gasa på lite för den som önskar. Vi passerade små sjöar, en damm, ett kraftverk och ett och annat får som betade vid sidan av vägen. Vid en paus mitt på Hallingen pratade vi med en norrman som varit på tur med sin fru och givetvis hade han fiskespöt i handen. De hade vandrat ganska många km för att komma till en liten sjö där han dragit upp 5-6 fina öringar som skulle bli goda att äta, förtalte han glatt.
Milen avverkades i maklig takt och det blev allt kallare och vi började ana en skymning i horisonten.

View attachment 7160

Ska inte vägen börja gå nerför snart, så vi får lite värme!? tänkte vi. Ja, jo, det gjorde den lite grann men inte ner till en varmare dal utan till slut kom vi fram till Hol och kl. visade 20.45. Vis av tidigare erfarenhet om vandrarhems öppettider var vi lite stressade av att hitta fram innan de stängde för kvällen. Men ingen skylt om att något vandrarhem fanns i närheten. Vid en gammal träkyrka stannade vi och där stod en kommunbil med en kvinna vid ratten och jag stegade fram och frågade om det finns någon camping i Hol?
-Nej, det gör det inte, hördes kvinnans stämma ljuda på klingande småländska! Men det finns en camping i Geilo 15 km längre bort. (Hon kommer från Kalmar och arbetade som hemtjänstassistent under sommaren. Vi tackar för upplysningen om camping i Geilo!)
Jaha minsann, det var inte särdeles bra för oss eftersom vi nu hade endast 12 min på oss innan klockans visare nådde fram till 21.00. I vilket fall hade vi inget annat val än att gasa på för att chansa på att det var öppet en längre stund än vad vi gissade. Men vad händer...?! Johodå, rätt som det är så tar det tvärstopp! Ja, inte på maskinerna vi kör såklart, men ett trafikljus vid ett vägarbete gör att våra planer tycktes grusas en gång för alla, och jag såg framför mig hur vi långt in på kvällen skulle bli tvungna att leta som galningar för att hitta en bra plats i naturen att campa på. Och så montera ihop tälten, och laga mat, och sedan krypa ner i en kall sovsäck... brrr... Ingen upplyftande tanke alls.
Det slog om till grönt och 21.10 kom vi så fram till Geilo och körde direkt till campingen, där dörren till receptionen verkade stå på vid gavel... Är det sant? Ja ta mig tusan, de stängde inte förrän 22.00! Jippie...! Glad i hågen frågade jag efter tältplats, och det finns det sa den glada och servicevänliga killen. Men reskamraten som nu kommit in avgjorde snabbt att det blir inte tal om tältning i natt, finns det plats i vandrarhemmet?
-Javisst, ni får rum nr 1, hörde vi gutten meddela :)
Ojoj, det var sannerligen en Lisa för själen att få komma in i värme, och att laga Bullen´s korv med pulvermos i kastrull på spis kändes extra bra denna kylslagna kväll.
Att få duscha känns nästan alltid väldigt skönt och denna gången var det nästan lite av en lyxkänsla, faktiskt. I säng (4 bäddar att välja på) och kamraten drog först en lättnadens suck och därefter startade kvällspasset för timmermannen, i ryggläge ;-) Själv lyckades jag inte få många timmar med John Blund´s grus i ögonen, men det var ingen skillnad mot tidigare nätter och jag började tydligen vänja mig vid 5 timmars sömn per natt. Nåja, kanske inte bli van, men jag klarade det utan problem.

Summering av Dag 5:

38,5 avklarade mil.
Kedjeissue, fårskallar på vägen, en lång tunnel, en hel del kyla och framför allt lyckan med öppen campingreception sammanfattar denna långa dag.
 
Last edited:

Hojkul!

New member
Torsdag 7 augusti

Mot Sverige!

Uppstigning 07.00. Åhh, vackert väder – idag igen :) Lite kyligt var det allt och jag är glad att vi inte tillbringade natten i våra tält.
Frukost serverades och vi åt så gott vi kunde, tyvärr må vi säga att utbudet av föda på detta ställe inte tillhör världens bästa... :/

Efter att blött tält (från föregående natt) ha fått torkat i morgonsolen packade vi hojarna och startade resan på väg 40 ner mot Kongsberg. Det gick nerför i några km på bra vägar, men 1200-föraren var uppenbarligen trött på flera sätt, eftersom han ständigt kom på efterkälken. Därefter åter uppför. 1200-föraren fick ”äran” att ta täten på de slingriga vägarna till Vasstulan´s platåland. Det gick relativt långsamt (trots den stora motorvolymen) och det kan säkert härledas till dennes höftkänning som gjorde sig påmind allt oftare. Efter knappt 4 mil pausades det och jag tog på mig fleecetröja för att hålla den värsta kylan borta. Gissningsvis var där inte varmare än 10°.
När det väl började rulla utför igen kunde man helt enkelt njuta av att bara svänga med och ta det ganska lugnt. Härlig känsla!
Vägen ner till Rödberg är rak och behaglig och inga sensationer kunde noteras här.
Vi stannade för tankstopp, kedjesmörjning och påfyllning av luft i bakdäcket samt en slurk kaffe. 13 l och körda 31,6 mil ger otroliga 0,41 l/mil. Det kom sig säkert av det långsamma tempot och att det gick mycket utför under långa sträckor igår och idag.
Solen fortsatte att skina på oss och ner mot Kongsberg är det sträckor med riktigt kul MC-vägar! Luta i kurvorna och känn att du lever är min uppmaning :)

View attachment 7161

Något kortare stopp företogs innan vi nådde Kongsberg vid lunchtid. Direkt såg vi några hojar parkerade vid något som liknade en restaurang och givetvis stannade även vi där.
Det vi inte visste var att restaurangen endast serverade pizza och ev. någon sallad för den som absolut inte ville äta deras ”fantastiskt” goda pizza. Nåja, vi åt med glad min och njöt ändå av vädret samt att vi faktiskt var på väg med stora kliv mot Sverige.

View attachment 7162

E134 till Drammen innebar ingen som helst spänning. Vi stannade vid en SHELL-mack och frågade om vägen till Ås på östra sidan Oslofjorde, eftersom vi inte ville köra in i Oslo, och fick till svar att det är bättre i Drammen! Jo, förvisso, men nu ska vi till Sverige idag så det får bli en annan gång :) Vi fick hjälp med att få vägen beskriven som förde oss ner i underjorden, till tunnlar vilka tog oss under Oslofjorden, och den första av dessa är sannerligen ingen trevlig upplevelse... Trots att tunneln inte var särskilt lång så var det fruktansvärt med smogen som lagt sig som en tjock dimma där nere i underjorden. Fy och tvi, där tänker jag inte köra någon fler gång. Den sista tunneln var ganska lång och dessvärre hamnade jag bakom en diesel(o)förbrännande långtradare och hade inte möjlighet att köra om. Usch... till slut lyckades jag passera i en låååång uppförsbacke innan tunneln tog slut och jag såg ljuset igen.

View attachment 7163

På lite mindre vägar letade vi oss fram till Dröbak och stannade för fikapaus. Fortfarande sken den stora gula lampan ovanför våra huvuden, och kanske ska vi vara tacksamma för att vi båda två valt vita hjälmar som kanske inte suger åt sig så mycket värme.
Strax innan Örje pausades det igen pga. ömmande höft hos reskamraten. Inte kul att sitta på en dyna i många mil när man får besvär av det slaget.
Landsgränsen passerades och vi letade oss fram till Årjäng, där vi beslutade oss för att campa för natten. Det skulle komma att bli en lång kördag dagen efter så vi ville vara fräscha till dess. Sommarvik camping (5 stjärnor!) erbjöd tältplatser nära vattnet och i en sluttning, fast med plana ytor.

View attachment 7164

Där slog vi läger och lagade mat på Trangia-köket en sista gång för denna resa. Nudlarna och korven smakade... sådär. Även Bullen´s korv blir lite tröttsam i längden ;-) Det var i vilket fall som helst sista burken (av totalt 4) så vi såg fram emot en hamburgerlunch på fredagen!
Campingen är stor och har det mesta man kan tänka/önska sig; stora platser för husvagnar, hus (!) till husvagnar, tältplatser, pooler, pub/restaurang, bangolf, lekland, jättefin badplats, tvätt/dusch/toa i bra kvalitet och väldigt trevlig äkta Värmländsk personal! Mot kvällen när vi pratade om resans varande och noterade att det är en dag kvar och ca. 40 mils körning som återstår, kände vi att ett glas med öl skulle sitta fint. Tänkt och gjort, vi stegade iväg till puben och serverades varsin Eriksberg i dito glas. Det satt verkligen fint i den vackra sommarkvällen.

View attachment 7165

Kanske gjorde veckans sömnbrist i kombination med ölet att jag hade ännu svårare att somna än vanligt.

Summering av Dag 6:

35,5 avklarade mil.
Tråkig frukost, kyla på platån, långa sköna vindlande utförskörningar mot Kongsberg och en bra känsla av att komma tillbaks över gränsen till kära Sverige ;-) Samt en riktigt fin campingplats.
 
Last edited:

Hojkul!

New member
Fredag 8 augusti

I Sverige

På morgonen steg jag upp efter endast ett fåtal sömntimmar och humöret var inte det bästa. Det blev dock snabbt bättre efter grötfrukost, inkl. minibaguetter och kanelbulle från campingbutiken samt vatten i riklig mängd (inkl. paracetamol-tablett).
Vi gjorde oss ingen brådska och tog oss tid att företa en simtur i det varma vattnet i Västra Silen. Säkert var det 25° och skillnaden mot fjordvattnet i Geiranger var såklart enorm.
Bortåt 11.15 checkade vi ut och begav oss iväg mot Karlstad, med täta stopp då höftproblemen nu blivit påtagligt intensivare för 1200-föraren. I Slottsbron strax innan Grums pausades för lufttryckskontroll för V-Strom´ens bakdäck. Det var ok.
Finns inte mycket att förtälja om körning på en stor rak svensk väg, och i Karlstad (där solen GIVETVIS sken) pausades för lunch hos en MAX.
Tankstopp i Värmlands Nysäter och denna gång fylldes 16 l på körda 33,3 mil. 0,48 l/mil är högst normalt. V-Stromen hade nu rullat 3000 mil och jag tänkte att det blir till att beställa nytt drivpaket när jag kommer hem.
Strax innan Katrineholm hände något. Några hundra meter framför oss stod 2 bilar på varsin sida av körbanan med ilsket blinkande varningsljus. Till höger, 40 m ute på en ängsmark, stod en mörkfärgad skåpbil... Den hade uppenbarligen kört rakt ut i periferin! Undrar just hur föraren mådde efter ett hopp från vägkanten på kanske drygt 1 meter... Hårt landning kan anas. Vi stannade inte eftersom det redan stod 3 andra fordon i närheten och ingen verkade nämnvärt stressad eller illa skadad. Någon km senare mötte vi brandkår, polis, ambulans och snart ytterligare 2 brandbilar.
Kort stopp i Katrineholm och därefter vidare mot Gnesta. I Sparreholm stoppade vi på nytt och jag passade på att bada. Skönt, otroligt skönt att plaska en stund i det varma vattnet :)
Till Gnesta, kort stopp i Järna, Södertälje och till slutdestinationen Stockholm. Klockan visade tiden 19.30 och efter 43 mils körning den dagen kunde jag pusta ut och slappna av.

Summering av Dag 7:

43 avklarade mil.
Ett halvtaskigt morgonhumör, härliga bad, en tråkig olycka, många korta stopp och en skön ”komma-hem-känsla” får summera denna sista kördag.
-

Total körsträcka blev 271 mil.
 

Yxan

Member
...and that is wot I in Sveeedish kallar för en redig reseberättelse - imponerande detaljrikedom!

Bara en liten 'egenreflektion' över all din löpande service/översyn av hojen, vilket man nog faktiskt bör göra på en längre tur. När vi tidigare i somras rullade ned till Spanien/Marocko - kollade jag oljan en gång (och då på uppmaning av hojpolaren). I övrigt hade MC:n fått nytt fram- och bakdäck inkl nya fram- och bakbromsar innan avfärd. I övrigt är den kardandriven - rättså bekvämt. Faktiskt.

HOJKUL! - om du är sugen på lite slingerbultssafari upp mot Öregrund/Roslagen nu på LÖR 23/8, är du välkommen att ansluta.
Avfärd sker kl 8 fr SHELL/Tele2 Arena, alt kan du ansluta vid Danderyds kyrka (avf 180/E18) ca kl 820.

Hälsningar Mange
http://mc.beronius.eu
 

Hojkul!

New member
Kallle, Reese och Yxan:
TACK för era vänliga ord! Och för att ni orkade läsa hela texten... (gissar att några andra gav upp efter första dagens strapatser).

Jag gillar att ha ordning på "grejerna", turen brukar bli så mycket roligare när man inte behöver oroa sig för att något inte kommer att hålla hela trippen... Däcken var nya inför förra årets Norgetripp (http://forum.svmc.se/showthread.php?8759-Trollstigen-Norge-13&highlight=Trollstigen) och jag hade kört knappt 1000 mil sedan dess och de var fortfarande förvånansvärt fräscha. För att inte säga i bra skick. Bromsbelägg är dock fortfarande original men jag kollade innan avfärd och även de var helt ok.

Mange; kalas med nya däck och bromsar om man ska bege sig till Spanien/Marocko! Det hade jag också gjort i en sådan situation. Och jag hade helt klart bytt drivpaket INNAN jag gav mig iväg så långt bort.

Beställde drivpaket från Lund och har nu monterat det. Lite krångel var det allt och mer om det kommer snart i Mekforumet.
Samt kort recension av regnstället jag köpte. Håll utkik!
 

Skye

Kör Mycket!
Riktigt kul skildring att läsa och många platser som nämnts har jag oxå i färskt minne. Ni körde inte Åndalsnes från Atlanthavsveien via Trollstigen, Linge och Geiranger? Är en underbar hojväg som kan köras flera gånger för att det just går att sträcka ut och få dessa sköna kurvtagningar med lite lut.

Blir nog en sjätte resa till Norge i år i mitten av september
 

Hojkul!

New member
Halloj Skye!

Nix, Åndalsnes körde vi inte denna gång - det gjorde jag och en annan höjförare förra sommaren :) Och visst är det (också) en fantastiskt härlig väg att köra på!
 
Last edited:

Reese

New member
Jag tycker att en detaljerad reseskildring som din är helt perfekt. Mer av denna vara önskas.
 

Kallle

New member
Gjorde en redig resa runt geiranger , sognefjället osv osv fast med husvagn och familj. Riktigt nice, men när man såg alla mc så vart jag riktigt sugen på mc i Norge. Har inte gjort de än. Men nästa år då ska de bli av.
 

Reese

New member
Kalle, Norge ses bäst på två hjul. Du ser så mycket mer. Lukterna av jordgubbslanden (upp mot trollstigen). Och inte minst kurvorna.
 

Marie

Banned
Jag har varit i Norge tre gånger. 1968, 1970 och 1975. En enkel sammanfattning är att vädret och maten gjorde att jag aldrig längtat tillbaka dit, och med största sannolikhet aldrig kommer att besöka det landet någon mer gång.
 

Skye

Kör Mycket!
Mycket har hänt på 40 år men vill man bara se i backspegeln så är det ingen mening att kommentera i Norgetrådarna. Eller?
 
Top