Nordkapp i sommar

popart

New member
Hej!
Jag har tänkt åka till Nordkapp i sommar, är det någon som ska dit eller vill följa med? Färdvägen har jag tänkt så här men den är ju inte spikad om det är någon som vill följa med. Hör gärna av er även om ni har förslag på sevärdheter efter den tänkta vägen.

Dag 1.
Söderhamn – Skellefteå Ca.53 mil
Ren transportsträcka stannar för tankning och mat.
Dag 2.
Skellefteå – Pajala Ca.34 mil
Dag 3.
Pajala – Alta Ca.40 mil
Dag 4.
Alta – Honningsvåg (Nordkapp) Ca. 22 mil

Dag 5-6
1.Nordkappsklippan på dagen och i midnattsol (ca. 8 mil t/r från Honningsvåg)
2.Kirkeporten (30 minuters vandring från Skarsvåg)
3.Artico Ice Bar
4.Kongekrabbesafari på 71° Nord
5.Skarsvåg Fiskeri og Turistservice AS
6.Gjesværstappan Naturreservat (fågelsafari)

Dag 7
Honningsvåg – Storslett Ca. 39 mil
Dag 8
Storslett – Bjerkvik Ca. 26 mil
Dag 9
Bjerkvik - Kiruna Ca. 18 mil
Dag 10
Kiruna - Arvidsjaur Ca. 37 mil
Dag 11
Arvidsjaur – Lycksele – Åsele – Sollefteå Ca. 38 mil
Dag 12
Sollefteå – Söderhamn Ca. 25 mil
 

Kyssen

New member
Var på Nordkap 2010 och kan rekommendera att när du väl är så långt upp att köra över till Andenes och åka ut på valsafari, värt varenda krona!
Det går en sommar färja från Gryllefjord-Andenes så slipper du köra över Narvik 2 ggr :)

Camping finns i Andenes :D

Vi drog från Nordkap till Birtavarre, finns en liten camping med stugor och helt ok. Därifrån så tar det ca 3½ timme till färjan :)

Lycka till med resan!
 

Yxan

Member
Vi är ett par stycken (4-5 st) som avser att göra en stenhård repa upp till Nordkap i sommar (men om det fortf är sommar när vi kommer upp återstår att se hehe). Lättar fr Sthlm ONS 15/6 och räknar med att vara hemma igen SÖN 19/6. JA, det blir tyvärr en ngt stressig repa pga familj och andra hänsynstagande.

Vi avser att ta 'inlands-inlandsvägen' fr Tönnebro, via bl a Bollnäs/Bräcke/Åsele/Glommersträsk och kliva på E45/Inlandsvägen i Arvidsjaur och vidare upp till Kiruna. Styr sedan mot Narvik och där kliva på E6 för vidare storslagen (förhoppningsvis!?) transport upp till E69/Smörfjord och till slut Nordkap.

Fr Nordkap ned till Alta, växlar över till väg 93 och ned via Kautokeino till E8. Styr mot Kolari, vidare in mot Pajala och ned till Töre där E4:an väntar hela (jävla) vägen hem till Sthlm....

Vi kommer att resa lätt med eget självhushåll/boende. Med tanke på midnattssolen kan man köra 'dygnet runt', dock inte avsikten (det spelar lixom ingen roll om det är 'mörkt' eller 'ljust' ute - oavsett när man avser att slagga kommer det ändå att vara ljust!).

Åtminstone i teorin och på pappret bör vi klara av denna NordkapsRide.
I runda slängar ca 410 mil på 5 dagar, ger i snitt ca 80 mil/dag.

Annars vad gäller Nordkap (och Norge i största allmänhet) kan jag varmt rekommendera www.saarela.se

Ride safe o lycka till du också med din ride...
Hälsar Mange
beronius.eu
 

popart

New member
Valsafari

Jag har funderat på valsafari men jag vet inte om det blir av. Tack för svaren.

Det är ju ett tag kvar så än hinner det ändras och om nån ska uppåt eller vill hänga med på min tur så hör av er.
 

Kawasaki

New member
Hej!
Jag har tänkt åka till Nordkapp i sommar, är det någon som ska dit eller vill följa med? Färdvägen har jag tänkt så här men den är ju inte spikad om det är någon som vill följa med. Hör gärna av er även om ni har förslag på sevärdheter efter den tänkta vägen.

Dag 1.
Söderhamn – Skellefteå Ca.53 mil
Ren transportsträcka stannar för tankning och mat.
Dag 2.
Skellefteå – Pajala Ca.34 mil
Dag 3.
Pajala – Alta Ca.40 mil
Dag 4.
Alta – Honningsvåg (Nordkapp) Ca. 22 mil

Dag 5-6
1.Nordkappsklippan på dagen och i midnattsol (ca. 8 mil t/r från Honningsvåg)
2.Kirkeporten (30 minuters vandring från Skarsvåg)
3.Artico Ice Bar
4.Kongekrabbesafari på 71° Nord
5.Skarsvåg Fiskeri og Turistservice AS
6.Gjesværstappan Naturreservat (fågelsafari)

Dag 7
Honningsvåg – Storslett Ca. 39 mil
Dag 8
Storslett – Bjerkvik Ca. 26 mil
Dag 9
Bjerkvik - Kiruna Ca. 18 mil
Dag 10
Kiruna - Arvidsjaur Ca. 37 mil
Dag 11
Arvidsjaur – Lycksele – Åsele – Sollefteå Ca. 38 mil
Dag 12
Sollefteå – Söderhamn Ca. 25 mil

Ett tips att stanna till vid Holgers traktormuseum 100 tal gamla maskiner i Svartbyn strax före Överkalix om man är intresserad av maskiner, har även motorcycklar, motorsågar ,m,m.

lite sent kanske men du kanske har tillgång till nätet och är in och kollar.
 
Last edited:
Top