nästa hoj

Marie

Banned
Ur ovanstående resonemang drar jag slusatsen att Amir kanske skulle annonsera den på Mobile.de i stället?
Om nu prisbilden är bättre i Tyskland?
 

sporTlovER

New member
Problemet är att en Honda CBF 500 inte är "attraktiv" nog på den Svenska marknaden. Hur trevlig hojen än är så har du ett för högt pris sett till när den blir intressant att kika på.. Du får nog snällt pruta på priset, eller ha kvar den.. ;)

Man hittar mängder med roligare eller mer praktiska hojar för det priset helt enkelt (och driftskostnaden), sedan spelar det ingen roll att du anser dig ligga bra i pris och att din är i kanonskick!
I Sveriga är försäkringspris och kubik/effekt av mycket stor betydelse, vilket gör att din 500 ligger fel i alla avseenden! Inget för pendlaren och/eller knutten, eller ens för den delen för den som bara vill semestra med hojen.. Den hamnar liksom fel oavsett vilken typ av MC-åkare som är målgrupp!!

Få intressenter/användningsområden = Lägre andrahandsvärde än andra beg. hojar oavsett märke..

Vad t.ex. tyskar betalar är ointressant då marknaderna inte går att jämföra, annars vore det ju samma priser på alla hojar oavsett marknad!

Alla vill inte pruta på sin hoj. Det behövs bara att han hittar den personen som är ute efter denna hoj och tycker priset är rimligt och är för övrigt nöjd med den=affär. Finns inget som säger att även om man tok-prutar att man får hojen såld, folk kan haka upp sig på, nej fel färg på hoj, fälgar, den är oservad eller slitna däck. Veckan efter ex annonsen har gått ut på blocket så skulle samma hoj med samma pris kunna ha flera potentiella köpare. Tillgång och efterfrågan styr priset.:)
 
H

honda cbf 500

Guest
Hej,

Den här tråden handlar om min nästa hoj och inte om priset på min hoj. Får jag inte sålt den så blir jag den första och sista ägaren till hojen helt enkelt, inga problem för min del. De enda anledningen till att jag vill sälja den är att jag vill köpa en större hoj.

Någon skrev om honda cbf 500 som hoj. Jag har rest med den till Norge med smc södermanland och vi var två personer som hade 500cc hojar. De fungerade perfekt under resan.

Jag har pendlat med den 20 mil om dagen mellan Linköping och Vimmerby under nästan två månader. Fungerar utmärkt till detta.

Jag har gjort både långa och korta resor med denna hoj. Funkar utmärkt till detta.

Jag har även skjutsat med den kortare sträckor. Funkar utmärkt.

Den enda svagheten är effekten samt att jag skulle personligen vilja ha kardan och automatlåda till den.

Den kostar mig 2000 kr i helförsäkring hel år hos svedea. Dyraste servicen ligger på strax över 3000 kr vilket i mc sammanhang inte är så dyrt.

Honda cbf 500 är redan idag en kulthoj med tanke på att den är den sista moderna 500 som har serietillverkats. visserligen säljs royal enfield idag men den går inte att jmf med cbf 500.


Mvh

Amir
 

Pledians

New member
Det finns en stor nackdel med att köpa en ny hoj - nämligen värdeminskningen. Måste kännas riktigt surt att knappt kunna få halva nypriset för en hoj som bara är några år gammal och är i nyskick. Att cbf 500 inte är den hetaste hojtypen på den svenska marknaden gör inte saken lättare. Den är för förnuftig helt enkelt. :)

Hoppas du får den såld och hittar något annat passande - det är kul att testa nya hojar, även om de tekniskt är långt ifrån nya. Sen jag tog körkort har jag köpt en ny hoj per säsong (har dock inte sålt en enda än, haha). Senaste tillskottet är en GS500E. 11000kr pröjsa jag för den, räknar med att få igen alla pengar när jag säljer den nästa sommar eller när det nu blir. I den prisklassen har jag råd att vara lite vild och galen och pröva hejvilt. Ingen större förlust om jag skulle göra ett dåligt köp.
 

Jari69

New member
Efter att svarat på allt utom din egentliga fråga så tar vi den nu! :D

Jag börjar med ett par motfrågor: "Vad skall du använda hojen till? Vad är viktigt för dig vid val av hoj!"

*Effekt/prestanda
*Skjutsning?
*Packning?
*Driftskostnader? Försäkring/service, bränsleförbrukning
*Storlek?
*Teknik, T.EX: Kardan/kedja/rem
*Garantier
*Utrustning/tillbehör
*Ny/Beg?
*Ögonmagnet, träffhoj som sticker ut från mängden?

*Listan kan göras hur lång som helst, så börja där och fundera på vad du skall ha den till och vad du har för behov.. Vi ser alla lite olika på våra hojbehov... :rolleyes:

Återkom därefter med dina mer specifika önskemål om din kommande hoj, så får du tips! Garanterar dig det!

Vill du ha en riktigt allroundhoj till bra pris så satsa på en "Suzuki V-Strom"..
 
H

honda cbf 500

Guest
Om det skall vara något modernt så vill gärna att den har kardan, gärna skruvjusterade ventiler samt luftkylning så att den är lätt och billig att serva.

Är både intresserad av custom hojar och landsvägshojar. När det gäller landvägshojar så skall den vara helst utan kåpor, tex breva 750, classic v7 osv.

Är också intresserad av automatlådor. Det enda hoj typen som jag inte gillar är sporthoj men för övrigt är jag öppen för förslag.

När det gäller veteranhoj så är jag intresserad av jawa typ 640 gärna red style.

//Amir

Efter att svarat på allt utom din egentliga fråga så tar vi den nu! :D

Jag börjar med ett par motfrågor: "Vad skall du använda hojen till? Vad är viktigt för dig vid val av hoj!"

*Effekt/prestanda
*Skjutsning?
*Packning?
*Driftskostnader? Försäkring/service, bränsleförbrukning
*Storlek?
*Teknik, T.EX: Kardan/kedja/rem
*Garantier
*Utrustning/tillbehör
*Ny/Beg?
*Ögonmagnet, träffhoj som sticker ut från mängden?

*Listan kan göras hur lång som helst, så börja där och fundera på vad du skall ha den till och vad du har för behov.. Vi ser alla lite olika på våra hojbehov... :rolleyes:

Återkom därefter med dina mer specifika önskemål om din kommande hoj, så får du tips! Garanterar dig det!

Vill du ha en riktigt allroundhoj till bra pris så satsa på en "Suzuki V-Strom"..
 
Last edited:

DearHunter

New member
Hej Amir-mannen !

Att döma av alla dina inlägg och den här tråden där jag läser friskt mellan raderna så ska Du ha:

- ABS, vilket många glömmer: Här faller många äldre hojar bort
- Vibrationsfri gång: Här faller de flesta twins bort, speciellt V
- Relativt billig att äga. Tillgång till service, reservdelar och driftsäker
- Du ska nå ner med fötterna: Justerbart styre och sadel
- Lättväxlat: En smidig växellåda eller automat.

Du är inte intresserad av prestanda och effekt och vansinneskörningar. Det borgar för en sund inställning oavsett hoj. Därför är mitt förslag denna:

Med automatväxel (reas ut eftersom Svensson vill växla manuellt):

http://www.bytbil.com/mc-mopeder/yamaha/evw8cudg/BUQBUCMALIrQtmanIAS18iiFK43eUCHDhg__!


Eller om du står ut med att växla, tex:

http://www.bytbil.com/mc-mopeder/yamaha/kvgf7cdg/BUQBEAsitC2ZqcgA6BDhww__!

Denna modell är beprövad, har alltid fått bra kritik och tekniskt sett okomplicerad. Finns massor av reservdelar och tillbehör OCH de är lättsålda. Alla vill ha en sådan förr eller sedan (Du med!). Jag råder dig att köpa årsmodell 06 och framåt.Sadel och styre är justebara. Finns även ännu lägre sadel att köpa till.

Dags för dig att få något ordentligt mellan benen och sluta vela.
Är Du en man eller en mus ? :D ;)
 

Cawwa

New member
Observera att med "ny" menas 2007. Tror att Yamaha la ner alternativet med automatisk koppling efter det. Det blev för dyrt och slog aldrig igenom riktigt. Lite synd tycker jag.
 

TKH

New member
Det här med att sälja hojar är lite upp och ner faktiskt.
Jag har sålt 4 hojar sedan i höstas.
Crossen gick innan den varit ute på blocket ett dygn. Fick samma som jag hade givit ett år tidigare. Rätt pris direkt alltså.
XJR1300an tog mycket lång tid, tills priset blev så lågt att någon nappade.
Förlorade säkert 20% mot inköpspriset (ägt den 2 år, kört 400 mil).
R1an gick på en vecka, ägd 2 år, motorbyte, kört 500 mil, förlorade 500:- då är nya däck, motor och diverse delar inräknat.
Dessa 3 såldes privat. Den fjärde, en Dragstar 1100 Classic fullutrustad, hade jag ett år. Den använde jag som inbytesobjekt till min vmax och fick 4000:- över inköpspriset 2010. Har jag aldrig varit med om innan.

Kanske skall du försöka byta in din CBF hos en handlare, i vart fall kolla vad du kan få?
 

GuzziKungen

New member
Amir vet att han vill ha en Guzzi , i det här fallet en converter.
Mitt tipps är att du Amir kontaktar VSaarela som har en till salu.

Amir har lärt sig det vi Guzziägare vetat om länge.
"Det finns två stycken sorts knuttar ,dom som vill ha en Guzzi eller
dom som har en" :D
 

DearHunter

New member
Amir vet att han vill ha en Guzzi , i det här fallet en converter.
Mitt tipps är att du Amir kontaktar VSaarela som har en till salu.

Amir har lärt sig det vi Guzziägare vetat om länge.
"Det finns två stycken sorts knuttar ,dom som vill ha en Guzzi eller
dom som har en" :D

Nej, Amir behöver en riskokare, inte en pizzaugn :D ;)
 

Chopperbyggarn

New member
Vad ska han med 2st riskokare till :confused:
Ha dé

Om det kommer många gäster på besök så kan det vara bra att kunna koka mycket ris...dessutom behövs det några sidventilsspisar att grilla köttstyckena på o ett par pannor att bereda grönsakerna i samt några tjog knölar för dom som inte gillar ris!:D
Anders.J
 
H

honda cbf 500

Guest
Som jag har förstått det så är det att den är den är typad för europa så har man gått igenom hela cykeln och kollat att varenda skruv är uppfyller europeisk standard. Det är certifikat man får och jag har just nu glömt bort namnet. Denna process är en kostsam historia och upplever då yamaha att det inte finns någon större marknad för denna hoj så vill de kanske inte slänga ut en mindre förmögenhet för att då endast sälja några få hojar. Men det jag är lite förvånad över att är att yamaha sr 400/500 är ju hojar som har existerat tidigare och då kanske inte ska behöva ett nytt intyg men de kanske anser att den nya hojen är helt ny hoj och som då behöver ett helt nytt intyg.

//Amir

Vad menas med att den inte är typad för europa egentligen? Är det fråga om utsläpp?
 
Top