nästa hoj

H

honda cbf 500

Guest
Hej,

Har äntligen satt ut hojen till försäljning men är kluven över vad nästa hoj skall blir för något.

http://www.blocket.se/ostergotland/Honda_cbf_500_ABS_33569113.htm?ca=14&w=3

Om det ska bli något modernt så är jag mest intresserad av hojar som moto guzzi breva 750 eller dragstar 650 classic eller möjligtvis deauville 650.

Om jag ska ha något veteranmotorcykel så är jag mest intresserad av någon tvåtaktshoj som suzukis tripplar.

Men hur jag ska förena det med mc-resande, vet jag ännu inte.

Mvh

Amir

McMicke

New member
Jag kör Bmw F650 gs 04 och är super nöjd, de ligger på bra priser också, iallafal ett tips på en sjyst allroundare :) Deuvillen har jag hört bra om också fast främst 700rna

H

honda cbf 500

Guest
tack men ändå är det ingen som har köpt den ännu...prismässigt ligger den mellan de priser som anges i mobile.de och på blocket så jag tycker att prismässigt är den helt ok.

//Amir

SuperRetard

New member
Synd att du kom med det här nu. Har precis köpt ny hoj åt tjejen och dig hade jag faktiskt gärna handlat av annars :)

H

honda cbf 500

Guest
Ja det var ju synd men du får gärna tipsa dina vänner om min hoj.

//Amir

Synd att du kom med det här nu. Har precis köpt ny hoj åt tjejen och dig hade jag faktiskt gärna handlat av annars :)

Last edited:

JHkillen

New member
Hoppas du hittar en bra köpare.
Kan den vara lite svårsåld CBF500?
Är ju inte värdens sexigaste modell och för 38000kr kan man få ganska roliga hojar, något år äldre då kanske men men.
Som tur är så är smaken som baken, delad.

Hoppas du hittar din köpare så du kan köpa en ny du vill ha.

Trevlig sommarkväll........

H

honda cbf 500

Guest
Tack!

Jag vet inte vad orsaken kan vara men hojutbudet är idag stort.

tack detsamma!

// Amir

Hoppas du hittar en bra köpare.
Kan den vara lite svårsåld CBF500?
Är ju inte värdens sexigaste modell och för 38000kr kan man få ganska roliga hojar, något år äldre då kanske men men.
Som tur är så är smaken som baken, delad.

Hoppas du hittar din köpare så du kan köpa en ny du vill ha.

Trevlig sommarkväll........

SuperRetard

New member
Såg inte ens priset.. Du är för dyr, därför hör ingen av sig!

Jag skulle inte ge 38´ för en SuperDuke som gått 3600 mil heller, och den är (väl) betydligt dyrare ny samt "mer hoj".

Jag föreställer mig att jag skulle få 55´ för min -06 utt. -07 som gått knapp 1300 mil.. Halva priset på 4 år och 1300 mil är kanske tom mkt?

Mer än 35-45% av nypriset har du nog svårt att få. Lite beroende på vad den kostar ny.?

H

honda cbf 500

Guest
Priset hos hoj och mc i Linköping var 60 000 kr. Det pris som jag har satt är mellan det som finns på mobile.de i tyskland samt blocket. Får jag inte sålt den så behåller jag den helt enkelt :)
Min tumregel är att en ny hoj har halva dess värde efter 5 år. Kan det stämma? Min är beroende på hur man ser på det hela 3 år gammal.

//Amir

Såg inte ens priset.. Du är för dyr, därför hör ingen av sig!

Jag skulle inte ge 38´ för en SuperDuke som gått 3600 mil heller, och den är (väl) betydligt dyrare ny samt "mer hoj".

Jag föreställer mig att jag skulle få 55´ för min -06 utt. -07 som gått knapp 1300 mil.. Halva priset på 4 år och 1300 mil är kanske tom mkt?

Mer än 35-45% av nypriset har du nog svårt att få. Lite beroende på vad den kostar ny.?

Last edited:

Pisken

New member
Vad har priset i tyskland med ditt pris att göra ? Har nog betydelse om hojjen är jätteovanlig och svår att hitta , men på en relativt normal hoj så gå efter blocket/handlare/andra annonskällor och lägg dig lite lagom ..... lågt om man vill/måste sälja lite snabbt , mittimellan om man inte har nån bråsska , högt om hojjen är "speciell" och grymt fin(samt absolut ingen bråsska å sälja)

H

honda cbf 500

Guest
Finns inte så många cbf 500 här i Sverige. Så jag har kollat vad de kostar i Tyskland och lagt till de kostnader för att få den körklar i Sverige och kollat vad folk begär här i Sverige och kommit fram till att 38 000 kr är en rimlig peng för denna hoj, iaf enligt min uppfattning.

//Amir

Vad har priset i tyskland med ditt pris att göra ? Har nog betydelse om hojjen är jätteovanlig och svår att hitta , men på en relativt normal hoj så gå efter blocket/handlare/andra annonskällor och lägg dig lite lagom ..... lågt om man vill/måste sälja lite snabbt , mittimellan om man inte har nån bråsska , högt om hojjen är "speciell" och grymt fin(samt absolut ingen bråsska å sälja)

hamre

Member
Jag säger det igen, får du ingen respons på din annons så är priset för högt!!! Ska det vara så svårt att fatta? Är priset för högt så hör ingen av sej, svårare än så är det inte.
Sa detta till Hund för ett tag sen men han slog ifrån sej! Nu skriver han att du har för högt pris:confused:, undrar hur en sån som han tänker? Min hoj e guld värd men din hoj e inte det!:confused:

H

honda cbf 500

Guest
Som sagt får jag inte sålt den så kör jag vidare några år till med den. Jag är nöjd med hojen men börjar känna att jag vill ha en större hoj eller en veteranhoj.

//Amir

Jag säger det igen, får du ingen respons på din annons så är priset för högt!!! Ska det vara så svårt att fatta? Är priset för högt så hör ingen av sej, svårare än så är det inte.
Sa detta till Hund för ett tag sen men han slog ifrån sej! Nu skriver han att du har för högt pris:confused:, undrar hur en sån som han tänker? Min hoj e guld värd men din hoj e inte det!:confused:

Pisken

New member
Marknaden avgör priset .... alltid , är priset fel köper ingen oavsett vara.

Ett högt pris är inte alltid fel , man kan hitta rätt köpare , men det tar oftast tid , ofta värderar man sin "pärla" lite optimistiskt ... eller som i amir's (och hund's) fall "får jag inte mitt pris så skitsamma" , man är medveten om det och kan eventuellt pruta lite på plats till rätt köpare.

Men tumregel på nyare "normala" MC är ca 40-50% av nypris efter ca 5-6 år oavsett utrustning (trim,väskor annan utrustning gör oftast att man säljer lättare men tingar sällan ett speciellt högre pris)
Bilar halveras på ca 3-4 år (utbudet är större=lägre priser)
Sen har märke och andra faktorer inverkan, en BMW har bättre andrahandsvärde efter 5 år än en kines hoj (procentuellt räknat) ........ undra varför :D

H

honda cbf 500

Guest
Pisken, bra skrivet borsett ifrån det att Amir stavas med stort A:p:D:cool:

//Amir

Ett högt pris är inte alltid fel , man kan hitta rätt köpare , men det tar oftast tid , ofta värderar man sin "pärla" lite optimistiskt ... eller som i amir's (och hund's) fall "får jag inte mitt pris så skitsamma" , man är medveten om det och kan eventuellt pruta lite på plats till rätt köpare.

Men tumregel på nyare "normala" MC är ca 40-50% av nypris efter ca 5-6 år oavsett utrustning (trim,väskor annan utrustning gör oftast att man säljer lättare men tingar sällan ett speciellt högre pris)
Sen har märke och andra faktorer inverkan, en BMW har bättre andrahandsvärde efter 5 år än en kines hoj (procentuellt räknat) ........ undra varför :D

SuperRetard

New member

Du fattade inte då, och du fattar inte nu!

Det finns liksom 2 lägen, det där det blir affär, och det där det inte blir det. Hur svårt ska det va att fatta?

Så länge jag inte MÅSTE sälja hojen, så är inte alls köparens pris dominant. Det en del som dig som tror att begmarknaden funkar som nån sorts monopsoni.

I verkligheten är jag kalasnöjd med min hoj och kan behålla den tills den faller i bitar om det är så. Den dag jag MÅSTE ha pengarna för att köpa nåt annat, då släpper jag den för det pris jag får..

Så såna som jag tänker så, att jag säljer till MITT lägstapris. Annars behåller jag, hur svårt ska det vara att förstå?

Kenneth

New member

Att BMW har bättre andrahandsvärde än en kineshoj är kanske sant,
men inte bättre än en japshoj!
Var i stöten och sugen på att byta in min BMW förra sommaren i tron om att den var het på marknaden, har haft den sen den var ny 2006, den är välskött och med i princip all utrustning!
Var knappt en handlare som ville ta i den med tång bara och man fick knappt ett skambud på den, handlarna bara stod och vred sig i hopp om att man skulle köra vidare, så den fick stå kvar i garaget i ren protest!

Jari69

New member
Problemet är att en Honda CBF 500 inte är "attraktiv" nog på den Svenska marknaden. Hur trevlig hojen än är så har du ett för högt pris sett till när den blir intressant att kika på.. Du får nog snällt pruta på priset, eller ha kvar den.. ;)

Man hittar mängder med roligare eller mer praktiska hojar för det priset helt enkelt (och driftskostnaden), sedan spelar det ingen roll att du anser dig ligga bra i pris och att din är i kanonskick!
I Sveriga är försäkringspris och kubik/effekt av mycket stor betydelse, vilket gör att din 500 ligger fel i alla avseenden! Inget för pendlaren och/eller knutten, eller ens för den delen för den som bara vill semestra med hojen.. Den hamnar liksom fel oavsett vilken typ av MC-åkare som är målgrupp!!

Få intressenter/användningsområden = Lägre andrahandsvärde än andra beg. hojar oavsett märke..

Vad t.ex. tyskar betalar är ointressant då marknaderna inte går att jämföra, annars vore det ju samma priser på alla hojar oavsett marknad!