När slutar din säsong?

UglyJazz

New member
Heja Håkan!

Det är RÄTT, Håkan...

Ge aldrig upp, det handlar om rätt utrustning...
Fin bild, förresten...
 

faga

New member
NU!!!!
För den här säsongen det vill säga, vi ses till våren. Jag går i ide nu :)

//Anders
 

suzuki-micke

New member
skaffat lite delar nu,stuntbromshandtag då kopplingen på min dr är med vajer så funkar denna lösning.......
sen via en modifierad fotbromspump till bakre broms skivan (då kan man använda både bromspedal eller "extra handbromsgrepp" oberoende av varandra)
då är det bara ett fäste till skidorna+lite spik i däcken,sen blir det åka av.....
 

choken

New member
I måndags när saltbilarna vaknade ur idet. Vem vill ha en roströd pärla i vår?
 
Last edited:

GeCe

New member
Har alltid en hoj stående standby och i år är det allroadarn som står för det, annars är det scootern. Även om man inte är ute och åker så är det alltid något som ska ses över och mekas med så säsongen tar aldrig riktigt slut här.
 

badpitt

New member
Det blev 20 mil i dag

Körde en sväng norr om Göteborg, temperaturen låg på 7-8 grader. Helt OK.

attachment.php
 

NeXTer

New member
Kan meddela att polisen inte tyckte det var dagens smartaste drag att vara ute med bågen i det rådande vädret (fullkomligt snökaos i hela stan).

Jag höll med om detta och tror den får stå tills det blir barmark igen...


Den vanliga trampcykeln har jag dubbdäck på i alla fall :)
 

Johansson84

New member
Precis! Hörde det snöade där hemma nu, hoppas man hinner hem före saltbilen

Slutar???
Om dom bara kunde sluta salta så det blev vinterväg......:D

Ja när fan ska era politiker där nere börja fatta?
På en riktig vinterväg med riktiga vinterdäck så har du lika bra grepp som med sommardäck på bar asfalt. (förutsatt att det är några minusgrader vill säga)
Kom upp till ljuva Jämtland så ska ni få se! ..om ni törs ;)
 

Jari69

New member
Själv körde jag ner hojen i garaget den 7/11 och sedan kom snön och kylan den 9/11... Hade hoppats på fler hojdagar men tror jag får ge upp nu, tempraturen ser inte ut att gå över +0 grader på 10 dagar till! dessutom skall jag försöka hitta en besiktningstid innan 31 mars också.. :-(

Fast hoppas ju på fler mil i år! ;-)
 

adrian_vg

New member
Själv körde jag ner hojen i garaget den 7/11 och sedan kom snön och kylan den 9/11... Hade hoppats på fler hojdagar men tror jag får ge upp nu, tempraturen ser inte ut att gå över +0 grader på 10 dagar till! dessutom skall jag försöka hitta en besiktningstid innan 31 mars också.. :-(

Fast hoppas ju på fler mil i år! ;-)

Var det inte du som körde året runt?
 

eha

New member
Själv körde jag ner hojen i garaget den 7/11 och sedan kom snön och kylan den 9/11... Hade hoppats på fler hojdagar men tror jag får ge upp nu, tempraturen ser inte ut att gå över +0 grader på 10 dagar till! dessutom skall jag försöka hitta en besiktningstid innan 31 mars också.. :-(

Fast hoppas ju på fler mil i år! ;-)

Då höll jag ut längre än du - fast du nog har lite mildare ute på slätta än jag bortom Kilsbergen.. :p Körde senaste tio milen på måndagen 8:e. På tisdagen kröp temperaturen under nollan i vägbanan hela dygnet och har inte tagit sig över sedan dess.

Nä, jag har nog gett upp för i år. En månad kortare säsong än förra året. Det får bli bra med blidväder om asfalten ska smälta fram och dessutom torka upp så inga isfläckar bildas.. Mycket underkylda avsnitt här i trakterna. Nu har även flera avsnitt ny asfalt. Man ska såklart inte klaga på ny asfalt, om bara kvalitén är ok, men den är förrädisk i sin svarthet runt nollgradigt.

I näst sista veckan blev det en tvådagarstur till Blekinge på slingriga vägar genom Västergötland, Småland (lite Skåne). På de 120 milen stötte jag på mindre än femtio bilar ute på landsvägarna. Frånsett då fåtalet tankbesök i någon större ort. Såhär i efterhand skulle jag tagit fyra dagar på mig istället. Frihetskänslan på topp där vägarna var bara mina. På somrarna vimlar det av turist- och semestertrafik på dessa vägar. Nu en enda tysk husbil (med småbil på bilsläp). Men den var parkerad, vid norra bron på Sirkön i Åsnen. Förstörde fotovyn genom bokskogens korridor.. :mad:

Man inser snabbt att värmehandtag är bästa tillbehöret på hojen - komfort som på sommaren med foderlösa handskar och vad bättre är - en mindre bylsig jacka så rörligheten var riktigt god. Tills det börjar regna ihållande.

Därnere var hösten inte helt avslutad - ändå hade man i Skåne hunnit halkbekämpa med sandbilen mitt ute i skogen. Vacker skog men med tidvis stor lövhalka så man slets mellan att njuta av omgivningen och ha rejäl koll på underlaget utan för den skull tappa tempo och krypa. Lite som ett släktkalas mao.. Påtaglig ambivalens och man somnade fort väl hemma i egna sängen. Hade varit en bra uppvärmning för vinteråka - om jag hade haft en passande hoj. Tids nog..

Hamnar lite i smådeppig obalans utan adrenalinet från körandet. Motion hjälper till viss del - men det är torftig föda för anden. En slingrig väg utan andra (fyrhjuliga) trafikanter däremot. Djefla vinter!
http://www.lysator.liu.se/~halldorf/Blekingetur%20nov%202010/
 
Last edited:

Manneman

New member
Igår gav t.o.m. grabben med för året nytaget körkort upp och stoppade in sin 125:a på altanen brevid min som stått där ett tag nu, skulle vädret radikalt ändra sig så är det inte värre än att vi tar ut dem igen men det ser onekligen ut som om säsongen är slut.
 

HåkanP

New member
Ja när fan ska era politiker där nere börja fatta?
På en riktig vinterväg med riktiga vinterdäck så har du lika bra grepp som med sommardäck på bar asfalt. (förutsatt att det är några minusgrader vill säga)
Kom upp till ljuva Jämtland så ska ni få se! ..om ni törs ;)

Hallå där

Bodde två år i Norrbotten å att ni norrlänningar skulle köra bättre är en myt, din lilla jämte där.
 
Top