Motorcyklist omkom efter att ha kört på grävling och glidit in i vajerräcke

Hampe

Skriver massor!
Vilket svin!

Vid Trafikverket känner man till kritiken från mc-förarna. Men man vidhåller att mitträckenas konstruktion är den mest trafiksäkra.

– Det är den trafiksäkraste åtgärden. Vi har några dödsfall varje år vid mitträcken och varje olycka är en för mycket, men det är extremt ovanligt. Det är för tidigt att dra slutsatser vad som ligger bakom sommarens dödsolyckor, säger Lennart Hellsing vid Trafikverket.

Hur ser ni på kritiken om de oskyddade stolparna?

– Hela tekniken bygger på att stolpen tar krockvåldet. Hastigheten sjunker och du kommer 60-70 centimeter ovanför vajern. Jag vet inte hur man skulle kunna göra bygga de här räckena annorlunda.

"Vet inte...?"
Dags att lämna sin post till någon som kan sitt jobb kanske...?

"Några dödsfall varje år"...?
Förra året var det mer än en fjärdedel av alla förolyckade motorcyklister som dog mot ett räcke!
En av fyra, och fler ändå!


Har dom ens intervjuat någon som arbetar på Trafikverket? Lennart Hellsing är ju en sagoberättare av rang.




Hampe
 

Christian_gbg

New member
Vad Trafikverket indirekt säger är att de tycker det är en försvarbar förlust att ett antal motorcyklister mister livet varje år för att bilister skall få en säkrare väg, trots att det finns alternativ som är säkra för bägge fordonstyperna, som är billigare i längden och som andra länder använder. Inte så lite upprörande.
 

Krokmark

New member
Denna debatt måste göras mycket mer synlig innan man kan få Trafikverket att ens överväga att tänka om.
Så på det viset så är det bra att Motormännen också vaknat.
Hade kanske varit ett bra ämne för SVT Debatt eller liknande...
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Lösningen som trafikverksexpertmannen inte känner är Euskirchen - han sku läsa rapporten/studiet av vti/smc & bro & räckesföreningen.
 

Ove 60+

Active member
Taget ur artikel i GT:

Vid Trafikverket känner man till kritiken från mc*förarna. Men man vidhåller att mitträckenas
konstruktion är den mest trafiksäkra.

Alltså har man inte fattat något? (Jösses!) :confused: :p

– Det är den trafiksäkraste åtgärden. Vi har några dödsfall varje år vid mitträcken och varje olycka
är en för mycket, men det är extremt ovanligt. Det är för tidigt att dra slutsatser vad som ligger bakom
sommarens dödsolyckor, säger Lennart Hellsing vid Trafikverket.

Om någon ligger massakrerad i ett räcke kan det naturligtvis vara svårt att finna den rätta dödsorsaken därför att det blev en massa skador när personen gled in i räcket - eller? :confused:

Hur ser ni på kritiken om de oskyddade stolparna?
– Hela tekniken bygger på att stolpen tar krockvåldet. Hastigheten sjunker och du kommer 60*70
centimeter ovanför vajern. Jag vet inte hur man skulle kunna göra bygga de här räckena annorlunda

Tekniken bygger på att stolpen tar bort delar från påkörande fordon. Bilen blir av med skärmar, lister, hjul och hjulupphängning och blir omöjlig att manövrera. Därmed har man skapat en projektil som utan kontroll kan gå över i mötande fil (sidoräcken), gå tvärs över egen fil och studsa över sidobarriärer liknande det skett vid flera tillfällen typ det som artikeln beskriver.
Tekniken med stolparna gör att kroppen på oskyddad trafikant slits sönder medan hastigheten sjunker.

Vad menas med att kroppen kommer 60-70 centimeter ovanför vajern. Den "vetenskapen" verkar sprungit fram ur kluddande på telefonblocket medan han Lennart pratade om något annat "viktigt"... :p

Hur man skulle bygga de här räckena annorlunda??! Jo det bästa vore att inte bygga de här räckena alls! Nedmontering av kantdekorationerna är väl förstaprioritet och mitträcket skulle man kunna gjuta in i trafikantvänlig betong...

Det finns säkrare alternativ bara man öppnar ögat och ser sig omkring. Var på en resa till Irland nyligen och såg mil efter mil med betongbarriär, slät och utan skarv som delade motorvägarna. I Spanien har man underglidningsskydd i kurvor som standard på i princip alla rel. nya vägar. Bara att fortsätta att räkna upp men NÅGOT ska väl TrV;s folk kunna räkna ut själva.
 
Last edited:

Kawasaki

New member

JoHu

New member
Jag körde den där vägen nyss med fullastad Tiger 800xc med tanten bakpå. Tyckte inte alls det var några problem med räfflorna, men jag är van att åka på sämre grusvägar med samma hoj och last. Däremot var jag glatt överraskad att samtliga bilar man mötte var faktiskt på sin sida av vägbanan.
 

Hampe

Skriver massor!
Lastad hoj, bra avstämd fjädring - kan nog funka.
I andra lägen kan det kännas som att köra på tvättbräda: hojen liksom "svävar ovanpå" och reagerar med att vilja bryta ut under påslag.
Bromsa har jag inte vågat prova...



H
 

Skye

Kör Mycket!
Upplevt fenomenet med bulor i mittfåran mellan hjulspåren på vägar som är avskilda med räcken och endast ett körfält på kurviga vägar på E6 norr om Trondheim. Är inte mycket till körfält för en motorcykel då det högra även är så slitet att det dalar ner mot högerräcket och i kurvor väldigt jobbigt, särskilt i kulingvind.

Det finns naturligtvis avarter och våra 2-1 vägar där husbil kör om 80km/h lastbil i 79 skapar stress så att omvägarna blir snabbare. Det är vad TrV skapat och utan kameror. Som motorcyklist är den mindre kända vägen faktiskt en befrielse. Helt utan trafik och det går att hålla hastighetsgränsen.

Menar med mitt inlägg att när husbilar med förare som inte har vana med större fordon så är det inte konstigt att vi förolyckas. Hittas inte gaspedalen för att få upp tempot till aktuell hastighet för vägens tillåtna hastighet blir det fler olyckor och jag är tämligen säker att detta är än av farorna bakom 2-1. Det skapas stress i trafiken
 
Last edited:

Bansaie

New member
Lastad hoj, bra avstämd fjädring - kan nog funka.
I andra lägen kan det kännas som att köra på tvättbräda: hojen liksom "svävar ovanpå" och reagerar med att vilja bryta ut under påslag.
Bromsa har jag inte vågat prova...
H
Vi har ett par vägar med såna räfflor härikring. Jag har inte uppfattat dem som något stort problem men visst känns det lite obehagligt att passera över dem och visst känns det som hojen flyter lite över dem men de är mest ett irritationsmoment än ett problem tycker jag och jag kör ändå en Street Triple som har rätt styvare fjädring än en Tiger 800.
 

gundj

New member
Jag har också kört på dessa vägar med några olika typer av hoj och min uppfattning är att det finns grader i Trafikverkshelvetet och dessa räfflor är den lindrigare graden.
Ta bort vajerräcken, sluta fullaga vägar med farlig asfalt och avskeda snabellagarna först.
 

Hampe

Skriver massor!
Maila de journalister ni tycker gör ett dåligt jobb eller verkar vara dåligt upplysta.
Var trevliga, kommentera, försök förklara vår sida av saken.
Använd kommentarsfält för att peka på vad som är galet!

Det håller inte att vänta på att 3 kanslianställda skall fixa det som 30,000 tycker är helgalet!
Vi måste - var och en, själva driva saken.
Alla fakta man behöver för att för en saklig och vettig debatt finns på vår egen hemsida: www.svmc.se

Ut och gerillakriga med er - härinne är det ingen som läser.


Det är uppenbart att Collin fått på huden i mail - därav denna halvpudel.

http://bloggar.aftonbladet.se/rober...arliga-ar-motorcyklarna-hojakarna-bilisterna/

Fyll på i kommentatorsfältet med det just du tycker är fel i debatten!
Enda sättet är få klockan att gå är att vrida upp den.



Hampe



Sådär, då har jag lagt till min åsikt.


Bra!

Tyvärr är det dock så att när tidningarna inte får tillräckligt mycket medhåll, så stryker man bara kommentarerna.
Kolla nu igen!

http://bloggar.aftonbladet.se/rober...arliga-ar-motorcyklarna-hojakarna-bilisterna/

Puts väck!

Fegt!
Fegare!!
Aftonbladet!!!




Hampe
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag har ställt frågan till tillsynsmyndigheten Transporstyrelsen om hur en oskyddad trafikant kan dödas i det räcke som satts upp för att skydda trafikanterna på Sveriges nyaste motorväg. Faktiskt var sträckan bara 20 dagar gammal när den italienske motorcyklisten omkom i kollision med räcket.
Svaret från Transportstyrelsen är att det pågår en översyn av vilka räcken som ska få användas på TEN-T-vägarna. Förhoppningsvis kommer inga vajerräcken att finnas där i framtiden.
 

Hampe

Skriver massor!
Stack upp förra helgen för att kika hur det såg ut på platsen.
Det är ju en avsmalnad fattigdoms'motorväg' - en "Rosengrenare" utan riktiga vägrener och annat som kännetecknar en säker väg

Mitträcket var vajerräcke, med runda ståndare - de som har en något utökad radie nere vid basen.
Jag har ibland i debatten hört sägas att dessa skall vara "säkrare" och "mildare" att slaska in i, jämfört med spretigare och mer aggressiva stolpar.
Nu vet vi att det inte är så...

Sidoräcken - och det finns det massor av eftersom man snålat och inte sprängt fram ordentliga avkörnings- och säkerhetszoner, bestod av W-balk (EU-" med sigmabalk som ståndare. Ingen sinekur att hamna bland det heller.
En ytterligare navföljare av W-balk under den befintliga hade funkat bra för att ge oss motorcyklister en acceptabel säkerhet - men det var vi inte värda,

Summasummarum: För lite och för dåligt. På Sveriges allra senaste öppnade motorvägssträcka.
Ett ynkeverk, Bilistverket!



Hampe
 
Top