Mobil på mc?

Monica

New member
Jag har ofta jour (dygnet runt) och de veckorna kan jag inte köra hoj varken till jobb eller på fritid, vilket stinker bigtime speciellt när det är så här fint som det är nu.
Har ni några tips på hur man kan koppla eller nåt :confused: mobilen så dels
1. man hör/ser när det ringer
2. kan svara direkt och på så sätt hinna glida in till sidan och fortsätta samtalet

Förutsättningarna blir då "fattar t.o.m jag" ;) headset och någon typ av röststyrning för att starta samtalet, samt någon typ av signal/blink så man vet att det ringer...
Har någon några tips att ge om detta? Egen erfaranhet av mobil och mc?
 

V Saarela

New member
Jag kör med interphonesystem. Kostar ca 1900:-, men du behöver definitivt inte stanna för att babbla med folk. S'ttet att svara styr du själv, antingen trycker på knappen eller, om du inte vill släppa styret så har du den röststyrd.

Såhär tyckte jag om den när jag provade första gången:
080509- Interphone: Telefonsamtal: -"whiiiiiuh" när jag laddar om en lång kö med bilar och mätaren visar närmare 250 knyck. -"sluta nu, jag gillar inte när du kör sådär tokigt och låter sådär" säger Kajsa.
Mäktigt, trots blåsig sporthoj och mätaren visar närmare 250, så hör vi varann. Vi hör inte varann värst bra, men ändå...vi snackar med varann trots att hastighetsmätaren visar lite olagligt.
Patrik ringer och jag berättar att jag sitter på en hoj och jag kör just nu i nittio knyck -"vah, det låter som du skulle sitta på kontoret!?!"
Interphone flyttade mitt kontor idag till en tvåhjuling! :eek:) -»»

Hur det ser ut på hjälmen:
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild08/080509.html
 

Monica

New member
Jag kör med interphonesystem. Kostar ca 1900:-, men du behöver definitivt inte stanna för att babbla med folk. S'ttet att svara styr du själv, antingen trycker på knappen eller, om du inte vill släppa styret så har du den röststyrd.

Såhär tyckte jag om den när jag provade första gången:


Hur det ser ut på hjälmen:
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild08/080509.html

Intressant :D. Men hur vet jag att det ringer? Letade i AllRights katalog men kunde inte hitta något interphonesystem...
 

pellehbg

New member
Intressant :D. Men hur vet jag att det ringer? Letade i AllRights katalog men kunde inte hitta något interphonesystem...

Hej Monica
Kom ut på Knudan på Måndag o fota o snacka med mig så skall jag visa dig Interphone då jag har den o den funkar perfekt.
Pelle:D
 

pellehbg

New member
Då ska jag bara hitta dig! Och det är ju lätt :rolleyes: (inte)
Men det löser sig säkert!

Bara fråga instruktörerna efter mig då de vet vem jag är sitter i styrelsen som MCT med så du kan se min fula nynna på Skånes hemsida under styrelsen där ser du mig.
:cool:
 

Jalooja

New member
Jag har ofta jour (dygnet runt) och de veckorna kan jag inte köra hoj varken till jobb eller på fritid, vilket stinker bigtime speciellt när det är så här fint som det är nu.
Har ni några tips på hur man kan koppla eller nåt :confused: mobilen så dels
1. man hör/ser när det ringer
2. kan svara direkt och på så sätt hinna glida in till sidan och fortsätta samtalet

Förutsättningarna blir då "fattar t.o.m jag" ;) headset och någon typ av röststyrning för att starta samtalet, samt någon typ av signal/blink så man vet att det ringer...
Har någon några tips att ge om detta? Egen erfaranhet av mobil och mc?

Kolla efter Scala Rider
 

RLWI

New member
Scala Rider

Kolla efter Scala Rider

Helt rätt. Scala Rider är nog det mest kompetenta systemet som inte är märkesberoende. Annars har Nolan hjälmarna ett suverent system, N-com. Integrerat i hjälmen, svarar med ett knapptryck på sidan av Hjälmen.
Nolan-103-18.jpg
 

Marie

Banned
Jag har ofta jour (dygnet runt) och de veckorna kan jag inte köra hoj varken till jobb eller på fritid, vilket stinker bigtime speciellt när det är så här fint som det är nu.
Har ni några tips på hur man kan koppla eller nåt :confused: mobilen så dels
1. man hör/ser när det ringer
2. kan svara direkt och på så sätt hinna glida in till sidan och fortsätta samtalet

Förutsättningarna blir då "fattar t.o.m jag" ;) headset och någon typ av röststyrning för att starta samtalet, samt någon typ av signal/blink så man vet att det ringer...
Har någon några tips att ge om detta? Egen erfaranhet av mobil och mc?

Jag för min del använder sedan 3 år Bikeman headset. Ett par pluggar i öronen (fungerar samtidigt som hörselskydd) och en strupmikrofon. Jag har bara använt dem med Sony-Ericsson telefoner, och där funkar det med röststyrning för att ringa upp, men för att svara behövs ingenting alls om du ställer in telefonen på automatiskt svar.
Nackdelen är att strupmikrofonen är känslig för att sitta riktigt rätt, men å andra sidan är systemet helt oberoende av extra batteridriven utrustning (ingen blåtand), vindbrussäkert (jag har pratat i telefon i över 200 på Autobahn utan att den andra samtalsparten kunnat ana detta) och dessutom helt oberoende av hjälmtyp/fabrikat.
 

Koljo

New member
Hej Marie, RLWI & alla andra på "tråden"...

Har provat "Bikemike" & Nolans Bluetooth-system.

Mitt val belv enkelt:

Vill man ha kablar, så väljer man "Bikemike", utan kablar: Nolans system...

Men, i ärlighetens namn, så kan jag ha bluetooth i "On-läge" många timmar, med ett antal samtal under tidens gång... Så strömmen räcker.

(Det tar inte så lång tid att ladda hjälmen, för den delen...).

Sen, gör det inte saken bättre att man har GPS:en kopplad i systemet, så har man inte kopplat mobilens inställningar så den svarar direkt, (eller man trycker på hjälmen att svara), så kan man trycka "svara" på GPS:en...

Skulle någon ha problem med monteringen, så att "kanppsatsen" till Nolans 103-hjälm inte sitter fast, utan stängs av när man tar på sig den "öppna-varianten", så finns bot på det...

Intergralen, den är fast, så där råder inga tvivel!

Ställde Nolan "mot väggen", så nu är det löst...


Visst är det smidigt...ler...

Lycka till med valet...:D
 
Last edited:

V Saarela

New member
Intressant :D. Men hur vet jag att det ringer? Letade i AllRights katalog men kunde inte hitta något interphonesystem...


Kika in via hemsidan och sen kolla in leverantörer http://www.allright.eu/SE/index2.html

Hur du vet hur det ringer, jo det ringer i hjälmen(hörluren). Du kan välja att svara, antingen röststyrt eller också via knapp på själva interphonen.
Kommunikationen mellan telefon och interhonen sköts via blåtand.

Finns ju ett antal varianter av kommunikation, en del har nämnts här. Ska man lyssna på mp3, koppla till GPS etc, så behöver man två hörlurar.(finns att köpa till) Ska man bara snacka i telefon, ja då räcker det med en.

Hörlurarna sitter dessutom fast i hjälmen. Själv klarar jag inte av att ha några telploppar i örat. Det gör ont....och dessutom sätter det sig i balanssinnet för mig.
 

Kraftfull

New member
Själv kör jag en Scala Rider Q2. För det mesta använder jag den till navigation och kommunikation med hustruns Q2 på annan motorcykel en bit bort, men jag har även kört telefon med den med gott resultat.

Funkar till röstuppringning om telefonen stöder detta och en del andra finesser. Största fördelen tycker jag dock är att den är rätt lätt att montera och möjligheten att prata med annan MC-förare. Vi har testat i motorvägsfart på ca 200 meters avstånd med långtradare emellan; inget problem att höra vad den andre sa.
 

Monica

New member
Wow

tusen tack allihop för alla bra tips :D. Jag ska nu beta av dem one by one och se vilket som passar mig :D
 

Taurus0504

New member
Innan du tar beslut...

... om köp så bör du kolla AKEs bluetooth-headset.

Jag hade samma dilemma förra året. Var tvungen att kunna ta emot samtal (på hojen), eller rättare sagt hinna svara innan jag stannat och parkerat, för att sedan fortsätta samtalet.

AKE är tyskt och används bl a av myndigheter i Tyskland.
Själv har jag deras head-set, Helmet Set 101.


Vad är bra?
- Det syns inte. Bluetoothmodulen och det lilla batteriet stoppas in under stoppningen i hjälmens bakkant
- Genomtänkta funktioner
- Det funkar. I ALLA hastigheter.
- Rimligt pris, speciellt i förhållande till funktion och kvalitet

Vad är mindre bra?
- Kan bara ta emot en Bluetooth-kanal, om man inte kompletterar med en "repeater" med vilken du kan koppla in fler ljudkällor som MP3, Navigator, radio, mm.
Men har du en navigator med Bluetooth och MP3 kan du få upp till 3 ljudkällor i en kanal eftersom telefonen oftast går att ansluta till navigatorn, som i sin tur sänder till head-setet.

Kolla:
http://www.ake-electronic.de/motorbike-communication/motorbike-communication-system.htm
Tyvärr är deras sida något rörig...

Agent i Sverige är www.akesverige.se

Jag la ned ca 3 månaders sökande och jämförande av tester på nätet förra vintern innan jag bestämde mig.
Detta test avgjorde:
http://www.webbikeworld.com/motorcycle-intercoms/ake-powercom/ake-part-2.htm

OBServera att deras Bluetooth-modul är en av flera AKE-produkter som testas i samma artikel.

Lycka till med beslutet!
// Taurus
 

Koljo

New member
Hej igen...

Tipsar om en sida här på detta forum, där man kan hitta länkar till det mesta...

För denna tråd, så titta under punkten: #5.

Länken: http://forum.svmc.se/showthread.php?t=97

Ha en bra dag, det sägs i kretsar att hösten kommer att vara ännu bättre...
Varför inte göra som flugorna? Ta tillfället i akt....:D
 

Larsan52

New member
Jag kör med TomTom Rider GPS, den hanterar både navigation och telefon via ett bluetooth headset som enkelt kan monteras i hjälmen.
 

sididi

New member
Scala funkar riktigt bra (tycker jag)! Inga problem att ligga i 120+ och prata/lyssna, även med öronproppar i. Observera att också telefonen måste stödja röststyrning om du vill anv den funktionen... Kör du med t.ex Garmin Zumo får du också bla telefonboken tillgänglig.

/rolf
 

Kawasaki

New member
Förlåt att jag lånar tråden lite.
Hej ni som kör med scala raider,jag har ett med TT 2 och är inte riktigt nöjd med mikrofonen ,dom jag talar med har problem med att höra mig bra högtalaren hörs bra.

jag har provat att ha den som bilden visar dvs nedanför/sida men då hör dom mig inte alls så jag har den mitt för munnen vid läpparna så dom ska höra något men inte nöjd. har intergralhjälm.

Kanske det är fel på min mikrofon?
 
Top