Minusgrader

hebymats

New member
Scooter har små hjul den är dålig när det blir snö.
Sedan är det svårt att få ner fötterna snabbt p.g.a fotplattorna
 

TMax500

Member
Pathfinder_5555 skrev:
Dedär med kontrollen & att det är svårt att stötta med foten var intressant...har haft funderingar på vilken kontroll man har på scooter i jämförelse med vanlig hoj.

I normalt (icke-halt) väglag har du god kontroll. Moderna scootrar med låg tyngdpunkt kan läggas ned en hel del. Men det kanske känns lite läbbigt i början, för du sitter ju lite mer "ovanpå" med fötterna mittåt/framåt, istället för att grensla som på en vanlig hoj.

Jag har skrapat tomtebloss i i böjarna med min TMax och har en rätt så smal "fegrand" på bakdäcket... (fast du behöver kanske inte en 500-600 cc med toppfart på 160-170 för att kortpendla, 250 funkar bra till och från jobbet)
 

Pathfinder_5555

New member
I normalt (icke-halt) väglag har du god kontroll. Moderna scootrar med låg tyngdpunkt kan läggas ned en hel del. Men det kanske känns lite läbbigt i början, för du sitter ju lite mer "ovanpå" med fötterna mittåt/framåt, istället för att grensla som på en vanlig hoj.

Jag har skrapat tomtebloss i i böjarna med min TMax och har en rätt så smal "fegrand" på bakdäcket... (fast du behöver kanske inte en 500-600 cc med toppfart på 160-170 för att kortpendla, 250 funkar bra till och från jobbet)

Tack igen för de klockrena tipsen =))))

Kände det, testade en 125 a Piaggio & det kändes vingligt...men säkert en vana.
Kan tänka mig det...tror dock jag satsar på vanlig hoj gällande längre pendling & tomtebloss *haha

...tyvärr är det nog mest skitväder detta fordonet får ta...från nu till 1 April typ.
Lutar åt en billig mindre scooter nu , om jag köper ngt väldigt billigt så får jag väl ta det faktum att det kan bli lite skrapmärken & bucklor...så länge jag själv klarar mig.
Om sadelhöjden inte är för jäkla hög så kan man ju köra med fötterna precis över asfalten & insidan av huvet om det blir kritiskt.
Suget efter att spräcka ekonomin med en Yamaha XT, med vinterdäck & hantagsvärme, är dock stort *haha
 

hebymats

New member
Tog hojen till jobbet 6 grader varmt:)
Mötte en motorcykel det var länge sedan man fick hälsa på en knutte.
 

britt-mari

New member
Tog hojen till jobbet 6 grader varmt:)
Mötte en motorcykel det var länge sedan man fick hälsa på en knutte.

När jag kom hem från jobbet idag, hade det slutat regna - så jag tog ut hojen för en liten runda! Den är nyservad, har ny stötdämpare bak och går som om den vore ny! Nu vill jag inte att det ska bli snö och kallt!!!!
 

TMax500

Member
Körde lite "jobbet-körning" på TMax:en häromdagen. Svalt (kallt) men inte outhärdligt.. Man blir förstås lite spak av att allt är så kyligt. Kalla hårda däck. Kall fuktig asfalt. Löv. Kall, stel kropp. Men tar man det lugnt så..! :)

Håller sig vädret torrt så blir det kanske en kortare Traja-tur i helgen!
 

Schuster

New member
Vada Minusgrader.
Joda jag kör fortfarande ganska mycket, men jag är speciellt försiktig morgon och kväll samt på våta vägbaner med skugga, det är ganska mysigt fortfarande med rätta trasor på sig, jag har väl haft lite kalla fingra ibland, men jag resonerar, att när jag kunna köra på slutet av femtiotalet både Sommar och Vinter, vi hade ingen speciell utrustning, men man skulle på jobbet, ibland i både Is och snö, så kan jag väll med min utrustning i dag också köra, i alle fall så lång tid det inte är Is på vägen, men det är inte så många man träffar på.
God Jul och gott nytt år
 

hebymats

New member
Har beställt dubbade vinterdäck igår ska bli roligt att testa i vinter.
Åkte mc till jobbet 7 minus inga problem 3 mil enkel resa ska bli intesant och testa om man kan åka hela vintern.
I slutet på 70-talet åkte jag 125a till jobbet 11,5 mil tor Heby-Västarås
hela året det gick bra även på vintern, ingen kåpa, vinterdäck eller handtagsvärmare man fick ha ganska mycket kläder men det funkade fint
 
Top