Minusgrader

fbg

New member
Hej på er
Jag undrar om det är någon som kör hoj nu , det känns ganska ensamt när
man är ute ,om man säjer glest mellan hojarna.
Ha de gott
 

Fraden

New member
Jag kör hoj.
Har kört ca 50mil nu den här helgen.
Igår tog jag mig en tur på 30mil.
Idag vart det "bara" 20mil.
 

lilleman

New member
Jag kör fortfarande körde en liten tur på 17 mil idag
mötte 3-hojar så visst är det en del som körfortfarande:)

mvhRoger
 

SuperRetard

New member
Nope.. alldeles för kallt nu. Även om man mot alla odds skulle lyckas klä sig varmt nog för att inte pissa blod så är det för kallt för däcken, så det är ändå halt nu.

Nånstans måste mandra gränsen, jag gör det gärna när det inte är kul att köra längre. Transport avklaras på 4 hjul, i en varm kupé med en kopp kaffe mellan sätena!
 

OH-

Member
Jo, det gäller att passa på nu, varje tur kan bli den sista för året för oss som inte kör på snö och is. Säsongens största enduro-fiasko på lördagen, otränad mitt i surhålen och dom teflonbelagda tallrötterna, gav upp innan jag ens börjat riktigt.
Däremot en riktigt behaglig asfalttur på söndagen. Visst fick jag svälja ner hjärtat ett par gånger när beläggningen var fuktblank och gräset glimmade av frost i vägkanten. Men vädret var vackert, kläderna nästan varma nog och en del av vägarna riktigt underhållande. Landskapet var inte fult överallt heller :D.
 

TMax500

Member
Klart man kör! :) Tog en underbar tur i Bohuslän i lördags. Sol, torra vägar och höstfärger. Kunde dessvärre inte fullkomna helgen med en söndagstur. Men det går väl fler tåg (hoppas jag..).

Med lite tur så får vi i södra Sverige en helg då och då under vintern med plusgrader, torra vägar och sol. Med lite tur alltså. Har varit ute i januari och kört i solen. Fast det är ju rätt kallt då, så man får vara säker på att man verkligen vill köra hoj så års... =)

// TMAx *ibland blåfrusen*
 

faga

New member
Hej

Det blev några mil nu i helgen. Måste ju passa på med ett nytt körkort:). Ska köra så mycket det går innan frost och snö.

//Anders
 

RMac

New member
Pendlar själv mellan Nyköping och Stockholm. Lite varmare imorse än förra veckan. Jag kommer nog att ge upp någon gång nu före slutet oktober. Lite nyfiken att höra ifrån dem som vågar köra under vinter och hur man hanterar dålig väglag. Har inte ballar nog att våga göra det själv.
 

JHkillen

New member
Slut åkt för säsongen.

Slutåkt för i år sedan förra veckan, nya pärlan inställd i ordentlig förvaring med tvätt o vaxning innan den går i ide.

Det sura var väll att man bytte hoj typ en vecka innan det var färdigåkt men å andra sidan kommer jag längta efter den mer :)
 

hobbe

New member
Kör fortfarande.
Jag lägger av när snön kommer på riktigt eftersom tja det finns inga bra däck för min hoj att köra i snö med.
så denna månaden ut är jag definitivt ute på vägarna och med stor sannolikhet nästa med.
 

hebymats

New member
Kollar tempen varje morgon så det inte är halt.
Är det inte risk för halka tar jag en uppfriskande mc-tur till jobbet 6 mil t.o.r.
Ibland kan det bli en mc-tur i tjänsten 10-15 mil.:)
 

Pathfinder_5555

New member
Arbetslös nu, annars hade jag absolut pendlat till jobbet..beroende på var givetvis.
Hade en Africa Twin förra året o körde alltid så fort det var över 4-5 plus (va ca 20 min enkel resa) & såg ut att vara stabilt (så det inte snöar på vägen hem *s )..blev väldigt få dagar i mitten av December & framledes kommer jag ihåg.

Nu har jag en FJR som jag ställer in om nån vecka, den skall ICKE ut i saltet *s

kollar däremot på en billig vinterhoj...lutar mot en 125/150 scooter...vet inte vilket som är bäst faktiskt...scooter eller vanlig mc!? (kör 90% i stan eller i dess absoluta närhet till vardags)...får se vad det blir....
 

TMax500

Member
kollar däremot på en billig vinterhoj...lutar mot en 125/150 scooter...vet inte vilket som är bäst faktiskt...scooter eller vanlig mc!? (kör 90% i stan eller i dess absoluta närhet till vardags)...får se vad det blir....

Som jag ser det (som kör både scooter och traditionell hoj):

Scooter
+ väderskydd (skydd mot vind, väta, nedstänkta byxben/skor i surt väder)
+ mycket plast & kåpor = lätt att tvätta
+ inga drev/kedja = mindre underhåll, enklare tvätt (spola av saltet)
+ packmöjlighet under sadeln
- jobbigt när det blir halt, svårt att "stötta" med foten om man känner att det är på väg åt pipan...

125 funkar bra på mindre vägar/gator, men skall du ut på 90-vägar så välj en 250. Med 125:a på 90/110-väg är det lite som att köra moppe. Dvs du har gasen i botten och du har ändå fullt av folk i backspeglarna som tycker att du är i vägen och som vill köra om...

Traditionell hoj:
+ bättre kontroll & balans när det blir halt
+ i regel lite mera pulver på större vägar
+ troligen enklare att hitta nabbade/grovmönstrade däck
 
Last edited:

Pathfinder_5555

New member
Som jag ser det (som kör både scooter och traditionell hoj):

Scooter
+ väderskydd (skydd mot vind, väta, nedstänkta byxben/skor i surt väder)
+ mycket plast & kåpor = lätt att tvätta
+ inga drev/kedja = mindre underhåll, enklare tvätt (spola av saltet)
+ packmöjlighet under sadeln
- jobbigt när det blir halt, svårt att "stötta" med foten om man känner att det är på väg åt pipan...

125 funkar bra på mindre vägar/gator, men skall du ut på 90-vägar så välj en 250. Med 125:a på 90/110-väg är det lite som att köra moppe. Dvs du har gasen i botten och du har ändå fullt av folk i backspeglarna som tycker att du är i vägen och som vill köra om...

Traditionell hoj:
+ bättre kontroll & balans när det blir halt
+ i regel lite mera pulver på större vägar
+ troligen enklare att hitta nabbade/grovmönstrade däck



Dedär med kontrollen & att det är svårt att stötta med foten var intressant...har haft funderingar på vilken kontroll man har på scooter i jämförelse med vanlig hoj.

Jättetack för dina synpunkter...spred lite mer ljus..tyvärr är ju scootrarna extremt mycket billigare än hojarna....framförallt endurohojar som är mest intressant.
 
Top