Mina två sista veckor som medlem i SMC, jag tackar för mig.

challe

Member
Enligt statistiken är den genomsnittliga åldern på Sveriges mc-förare 54 år. Medianåldern känner jag inte till. Men rimligen är ganska många i åldern 65+. Så en pensionärsrabatt bli nog rätt dyr för andra medlemmar - eftersom rabatten behöver kompenseras av den som icke-pensionärer.

Så.... vilket tycker medlemmarna är bäst? Att representera lite fler medlemmar men med lite mindre pengaresurser - eller tvärtom?
 

TMax500

Member
Jag företräder inte någon direkt uppfattning. Annat än att om man inför en pensionärsrabatt i ett sällskap som till viss (stor?) del består av pensionärer, så medför det konsekvenser.

Och vad är en "pensionär", rent ekonomiskt? Det finns gott om folk med rediga pensioner som lever gott utan rabatter. Ordet omfattar ju allt från fattigpensionärer som måste vända på sista femtiolappen och tvingas visa upp sitt bankkonto för att få bostadsbidrag, till den som hämtar ut sitt pensionskapital och köper ett hus i Spanien. Så "pensionär" är ett rätt så vitt begrepp. Även om den första gruppen är större, och den andra gruppen mindre.

Jag har respekt för att man i vissa lägen måste se över alla kostnader. 400 kr här och 500 kr där blir snart flera tusenlappar per år. Fast när det gäller SMC så motsvarar beloppet ungefär en tankning. Och tankar våra hojar gör vi ju regelbundet, eller hur?
 
Last edited:

vilde

New member
Nu var det ju inte meningen att denna tråden skulle diskutera medlemsavgiftens storlek. För mig hade det nog inte haft någon betydelse med en hundralapp hit eller dit men är det ju mer lockande att kunna riva en räkning ju dyrare den är.

Det är som det är och den nya pensionsöverenskommelsen i riksdagen kommer att göra det ännu sämre för de pensionärer och blivande pensionärer som har eller att kommer att få en liten pension, om det är några politiker som säger att det inte är på det viset så ljuger dom. Vårt samhälle blir mer och mer separerat mellan de som har och de som inte har, det drabbar så klart frivilligorganisationer när allt fler måste avstå från det som inte är ett måste.

Ska man fortsätta åka motorcykel och följa den senaste tekniska säkerhetsutvecklingen måste man ha mycket pengar, nya säkrare abs-system, säkrare kläder med "krockkuddar mm kostar skjortan, finns inte en chans för mig att hänga med där, vi får alltså också en separation i säkerhet mellan de som har mycket och de som har lite. Sånt är livet, så vill majoriteten tydligen ha vårt samhälle och tja, fy fan säger jag.

God fortsättning på det nya året ;)
 

Lottafia

Member
Ska man fortsätta åka motorcykel och följa den senaste tekniska säkerhetsutvecklingen måste man ha mycket pengar, nya säkrare abs-system, säkrare kläder med "krockkuddar mm kostar skjortan, finns inte en chans för mig att hänga med där, vi får alltså också en separation i säkerhet mellan de som har mycket och de som har lite. Sånt är livet, så vill majoriteten tydligen ha vårt samhälle och tja, fy fan säger jag.

God fortsättning på det nya året ;)

God fortsättning själv Vilde!

Jo det där med säkerhet får man ju prioritera ned som sjukpensionär. Hojen är i dagarna 33 år gammal och då fanns ABS inte att få ens på BMW. Kläder och stövlar är 14, bara krukan är yngre, den fyller 13 nu i vår. Däremot lyckades jag med tömning av alla konton hitta ekonomiska förutsättningar för att betala SMCavgiften även denna gången, så den personliga skyddsutrustningen får hänga med några ytterligare år.
 

vilde

New member
Nu har det gått ett halvt år och jag har fått fem påminnelser från SMC att jag inte betalt medlemsavgiften, är det någon som läser det här som kan stoppa detta slöseri, jag har ju klart deklarerat här att jag inte ska vara med längre.

Tyvärr har jag ett litet dåligt samvete för att jag inte längre stöttar en så bra organisation som SMC, fast jag vet att i praktiken klarar ni er utan mig. Jag kan delvis försvara mig själv med att jag inte längre är med i någon organisation alls, jag har slutat med alla, ja då förutom BMW klubben som ger mig rabatt + fördelar på försäkringen som jag inte kan få någon annanstans. SMC ska inte behöva känna sig särbehandlade, jag har gått ur föreningar/organisationer som Naturskyddföreningen, WWF, slutat alla prenumerationer på tidningar/tidskrifter och har inga som helst abonnemang på tv-kanaler och dylikt.

Till de av er som kör med floskler som "det kostar inte mer än en tankning", jo det gör det och dessutom används det argumentet av alla försäljare av abonnemang eller prenumerationer på 100-tals olika produkter. Skulle man gå på alla dom argumenten skulle det absolut inte finnas några pengar att tanka för, inte till mat o bostad heller.

Men snälla SMC, sluta skicka fler brev till mig, det är slöseri med pengar, tid och miljö.
 

gundj

New member
Har du funderat på att meddela kansliet att du utträder som medlem?
Jag tror inte forumet är rätt väg att sköta formella kontakter med SMC.
 

vilde

New member
Har du funderat på att meddela kansliet att du utträder som medlem?
Jag tror inte forumet är rätt väg att sköta formella kontakter med SMC.

Jo, det har jag men jag tänkte att någon där kanske kollar forumet ibland oxå. Det faktum att jag inte betalat borde räcka iofs. Dessutom är det kul att gnälla lite ;)
 

Petra

Super Moderator
Jo, det har jag men jag tänkte att någon där kanske kollar forumet ibland oxå. Det faktum att jag inte betalat borde räcka iofs. Dessutom är det kul att gnälla lite ;)

Gnälla på oss är helt ok, i synnerhet om du finner nöje i det, men om du kontaktar info@svmc.se så slipper du göra det. ;)
Orsaken till att det skickas flera påminnelser är att många betalar medlemskap just när de får en påminnelse.
 

vilde

New member
Gnälla på oss är helt ok, i synnerhet om du finner nöje i det, men om du kontaktar info@svmc.se så slipper du göra det. ;)
Orsaken till att det skickas flera påminnelser är att många betalar medlemskap just när de får en påminnelse.

Ok, jag gör det, mailar alltså.

Som jag skrivit förut tycker jag att ni gör ett fantastiskt bra jobb på smc, så ni förtjänar nog inget gnäll. Ha en bra sommar alla. :)
 

Petra

Super Moderator
Ha en bra sommar du också!
Välkommen tillbaka som medlem i SMC när och om du vill. :tummenupp
Och du vet att här på forumet har vi inget medlemskrav :)
 
Top