Mina två sista veckor som medlem i SMC, jag tackar för mig.

vilde

New member
Som jag tidigare antytt i en tidigare tråd (om medlemsavgiften) kommer jag inte längre att vara med i SMC efter nyår.

Det inte att jag tycker SMC är en dålig organisation, tvärtom tycker jag att SMC gör ett fantastiskt jobb, har en bra dialog med myndigheter, och för att vara en intresseorganisation för ett särintresse ovanligt sansade och väldigt kunniga i sin relation med beslutsfattare och liknande.

Orsaken till att jag hoppar av är helt enkelt att jag behöver minska mina utgifter så långt det bara är möjligt. Min fru blev pensionär i år, efter 40 år i tjänst i den offentliga vården tappade hon ca 60% av sin disponibla inkomst när hon blev pensionär och hamnade därmed under gränsen till vad som kallas fattigpensionär, själv är jag förtidspensionär sedan länge och är redan fattigpensionär, också det sedan länge. Vi lever inte dåligt men det blir liksom inte mycket över.

Jag är medlem i två motorcykel-organisationer, SMC och BMW-Klubben, eftersom jag på Svedea får bättre villkor via BMW-klubben är det SMC som jag väljer att sluta betala till. Visst finns det andra medlemsrabatter via SMC som jag teoretiskt skulle kunna ha nytta av, problemet är bara att med väldigt lite pengar att röra sig med har köper man inte mycket, det blir inte heller några färjeresor eller liknade så de rabatterna får jag ändå ingen nytta av.

Hoppar jag medlemsavgiften till SMC räcker det nästan till ett oljebyte med filter om jag gör jobbet själv. Det är tveksamt om jag kommer att ha råd att äga och köra mc jättelänge till men det får framtiden avgöra.

Jag är övertygad om att SMC klara sig utan mig, det finns många medlemmar och jag hoppas att klubben kommer att fortsätta sitt goda arbete.

Tack för den tid som varit med SMC!
 
Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Det var tråkigt att höra. Men, att vara fattigpensionär är ingen dans på rosor. Jag beklagar att du måste prioritera bort SMC-avgiften. Men Vilde, även om du inte är SMC-medlem kan du vara kvar på vårt Forum.
 

challe

Member
Det inte att jag tycker SMC är en dålig organisation, tvärtom tycker jag att SMC gör ett fantastiskt jobb, har en bra dialog med myndigheter, och för att vara en intresseorganisation för ett särintresse ovanligt sansade och väldigt kunniga i sin relation med beslutsfattare och liknande.

Orsaken till att jag hoppar av är helt enkelt att jag behöver minska mina utgifter så långt det bara är möjligt.

Jag är i samma sits som vilde och måste till 2019 välja vilka föreningar jag har råd att vara med i och då medlemsavgiften i smc är den högsta....... men 2018 är jag i alla fall medlem.
 

Lottafia

Member
Jag är i samma sits som vilde och måste till 2019 välja vilka föreningar jag har råd att vara med i och då medlemsavgiften i smc är den högsta....... men 2018 är jag i alla fall medlem.

Jag är i samma sits som de ovanstående, och måste prioritera bland vilka föreningar jag har råd att vara med i. Förra inför innevarande år blev det BMW-klubben som fick ryka. Vem det blir det kommande årsskiftet är ännu en öppen fråga, men SMC ligger risigt till efter senaste avgiftshöjningen. Blir det inte nu så blir det säkert nästa årsskifte om avgiften fortsatt blir kvar på den här orimliga nivån. Får se hur tomt kontot är efter nyår.
 

vilde

New member
Det var tråkigt att höra. Men, att vara fattigpensionär är ingen dans på rosor. Jag beklagar att du måste prioritera bort SMC-avgiften. Men Vilde, även om du inte är SMC-medlem kan du vara kvar på vårt Forum.

Jag visste inte att jag kan vara kvar på detta forum som ickemedlem! Trodde att det skulle glädja några att bli av med en motvalls typ som jag på forumet ;)

Jag är i samma sits som de ovanstående, och måste prioritera bland vilka föreningar jag har råd att vara med i. Förra inför innevarande år blev det BMW-klubben som fick ryka. Vem det blir det kommande årsskiftet är ännu en öppen fråga, men SMC ligger risigt till efter senaste avgiftshöjningen. Blir det inte nu så blir det säkert nästa årsskifte om avgiften fortsatt blir kvar på den här orimliga nivån. Får se hur tomt kontot är efter nyår.

Jag tycker det är väldigt mycket som är orimligt dyrt när man nästan inte har några pengar över, inträden här och där, konserter, bio, fika, tandläkaren, mediciner, ja hur mycket som helst, fast man klarar sig utan det mesta av det.
 

gundj

New member
En sänkt avgift för pensionärer kanske, när du trillar över 65 så halveras årsavgiften.
Kostnadsminskningen kan kompenseras med dubblerad avgift för forumtroll.
 

vilde

New member
En sänkt avgift för pensionärer kanske, när du trillar över 65 så halveras årsavgiften.
Kostnadsminskningen kan kompenseras med dubblerad avgift för forumtroll.
Det är ju en idé, fast den skulle inte hjälpa mig då jag inte uppnått den åldern ännu.

Jag vill påpeka att denna tråden inte är för att jag vill klaga på medlemsavgiftens storlek. SMC har säkert vägt för och emot när de bestämt medlemsavgiften. Troligtvis hade jag hoppat av nu även utan höjningen.
 

challe

Member
PRO, har dom halva priset för pensionärer?

Gott slut och gott nytt, allihop!

Nej, men de har dubbla priset för icke-pensionärer.

Stockholms Lokaltrafik har ju halva priset för pensionärer. De har insett att pensionärer har mycket mindre pengar över efter att livets nödtorft har betalats. Jag tycker att kommande årsmöte bör ta upp idén för diskussion.

Gott Nytt År!
 
En sänkt avgift för pensionärer kanske, när du trillar över 65 så halveras årsavgiften.
Kostnadsminskningen kan kompenseras med dubblerad avgift för forumtroll.

Måste bara fråga. Vad är ett forumtroll? Å så en fråga till, hur gör man/jag för att "svara med citat" men bara vill ha med en viss del av texten, kan ju vara ganska långa texter där det är onödigt att ha med allt.
 

Alexander76

Member
Måste bara fråga. Vad är ett forumtroll? Å så en fråga till, hur gör man/jag för att "svara med citat" men bara vill ha med en viss del av texten, kan ju vara ganska långa texter där det är onödigt att ha med allt.

När jag klickar "svara med citat" så får jag en skrivruta som vanligt fast där det man svarar på hamnar överst inom QUOTE-markeringar. Då är det bara att ställa sig var som helst i den texten och sudda ut den man vill.

Vad är ett forumtroll? Det relativt gamla begreppet verkar inte existera i SAOL, vilket är konstigt eftersom supernya ord som "fake news", "Cringe" och "halalturism" kom med i årets ordlista enligt språkrådet (därav inte nödvändigtvis i SAOL iofs, om jag fattat rätt). Men här är min definition: Ett forumtroll är en person som formulerar svar på befintliga inlägg (eller skapar nya inlägg) på ett uppenbart störigt vis för att provocera fram en reaktion från övriga läsare. Ungefär som hur vissa fulla människor på krogen måste börja knuffas för det lilla minsta, bara det att här på internet är det lättare eftersom man inte kan få stryk. Jag tror det hela bottnar i att dom kräver uppmärksamhet men har under genomsnittlig IQ så det blir helt enkelt lite fel.
 

Hampe

Skriver massor!
Nej, men de har dubbla priset för icke-pensionärer.

Stockholms Lokaltrafik har ju halva priset för pensionärer. De har insett att pensionärer har mycket mindre pengar över efter att livets nödtorft har betalats. Jag tycker att kommande årsmöte bör ta upp idén för diskussion.

Gott Nytt År!


Vad jag greppar efter är att medelåldern är hög och ökande bland motorcyklister och därmed SMCs medlemmar.
Att lämna en "pensionärsrabatt" till en så stor del av medlemskåren innebär ett inkomsttapp som måste kompenseras.

Halverad avgift för pensionärer innebär att man behöver höja för andra.
I nuläget kanske ingen fördubbling, men på sikt så är det just ett sådant pris man måste betala för att kompensera en pensioärsrabatt.

Ingen lätt nöt att knäcka.
 

Ove 60+

Active member
:confused: Alltså detta med pensionärsrabatt? Jag har själv varit pensionär i en massa år nu och min pension är väl < 1/3 av vad som skulle varit min lön idag om jag fortsatt jobba och lönen ökat i normal takt. Det går bra för jag lever billigare nu än när jag arbetade för jag slipper äta ute dagligen och jag slipper jobbresor, båda slukade en hel del slantar. Det där med att man ska ha rabatter för än det ena och än det andra är bara sosseaktigt och ger andra orättvisor.
Vill man vara med och stötta vår stödorganisation så kostar det mindre än en snusdosa/månad och det har dom allra flesta faktiskt råd med. Jag stannar kvar och betalar gärna fullt pris trots mina 74 år och min lilla pension. :tummenupp
 
Jag stannar kvar och betalar gärna fullt pris.
Tack Alexander, nu har jag suddat. För övrigt instämmer jag med Ove. Jag vet inte någon annan organisation som så enträget bevakar våra intressen, även om jag inte håller med om allt SMC jobbar för är det nog tur att SMC finns!
 

gundj

New member
Nehej , det blev inte så som jag ville, den första meningen var ett citat från Oves text. Vad gjorde jag för fel?
Du måste se till att allt som står inom första och sista omgången hakparenteser [klammer] är orört. Så från första ] till andra [ kan du ändra fritt.
 

TMax500

Member
Enligt statistiken är den genomsnittliga åldern på Sveriges mc-förare 54 år. Medianåldern känner jag inte till. Men rimligen är ganska många i åldern 65+. Så en pensionärsrabatt bli nog rätt dyr för andra medlemmar - eftersom rabatten behöver kompenseras av den som icke-pensionärer.

Nästan som att ha pensionärsrabatt i PRO? *) ;) ;)

* ) PRO = Pensionärernas riksorganisation
 
Top