mil etapper

H

honda cbf 500

Guest
Hej,

Det längsta som jag har kört på en dag totalt är 80 mil på min honda cbf 500. Men jag får ont i högra benet som så småningom mot slutet av etappen leder till mer eller mindre kramp. Jag vet att det beror på benvinkeln som orsakar sämre blod tillförsel osv.

Jag kunde knappt köra hoj dagen därpå. Detta oroar mig inför längre mcsemester utomlands.

Är det ngt som Ni som också får problem med eller är det bara jag som har det bekymret?:rolleyes:


Jag är i startgroparna för att byta hoj så småningom och håller på att ta reda på så mkt som möjligt och absorbera så mkt som möjligt för att underlätta mitt beslutfattande.:cool:

Ni som har custom som tex shadow, vtx1300, dragstar,wildstar, Harley, midnightstar 1300, är vibrationerna störande/besvärande på längre etapper?

Jag har bara kört kortare sträckor med customhojar på provkörningsdagar.

Hälsningar,

Amir
 
Last edited:

NeXTer

New member
I början hade jag samma problem som dig med kramp i högerbenet. Jag kom fram till att det berodde på hur jag höll fötterna på fotpinnarna, vilket skapade en påfrestande vridning i knät.

Genom att sätta ned fötterna i rak linje från låret och låta tårna peka utåt har jag helt blivit av med problemet.
 

TMax500

Member
Hej,
Det längsta som jag har kört på en dag totalt är 80 mil på min honda cbf 500. Men jag får ont i högra benet som så småningom mot slutet av etappen leder till mer eller mindre kramp. Jag vet att det beror på benvinkeln som orsakar sämre blod tillförsel osv.

80 mil på en dag är låångt i min värld. Oavsett hur bra touringegenskaper en hoj har så borde man blir "trött i rumpan" att att sitta ned i 80 mil. För att inte tala om benen och ljumskarna. 60 mil har jag gjort på trajan ett par gånger, utan problem, och det räckte rätt bra.

Mina trick på långfärd är dels att då och då lägga upp fötterna på bakre fotpinnarna. Ser lite fånigt ut, men det gör gott för blodcirkulationen i ben och ljumskar. Brukar oxå stretcha, "gympa", bända och böja lite på ben och fotleder när de har stelat till.

Sedan så ställer jag mig upp ibland. T ex på 50-sträckor genom samhällen. Det gör underverk för ben och bak! :) Räcker att stå upp några minuter så blir det genast bättre. Men det är inga problem att stå upp ett par kilometer.

Se på cross- och endurofolket, de står upp stora delar av tiden. Det funkar på många andra hojar oxå (kanske inte de allra mest "glidaraktiga" glidarna...? där sitter kanske fotpinnarna/fotplattorna så att det inte funkar?).

På min kaféhoj går det utmärkt att stå upp, även i högre hastigheter, 100-110 km/t är inga problem. Fast man ser inte så mycket i backspeglarna! :)

T o m på TMax-scootern kan man stå upp kortare stunder i lägre hastigheter. Fast den rullar sällan några riktigt långa sträckor, har gjort max 40 mil på en dag.
 
Last edited:
H

honda cbf 500

Guest
Jag övade inför en framtida längre utomlandsresa. Jag tror att om min hoj hade varit en glidare tex en road king kanske jag hade klarat 30-40 mil till.

Nexter, tack för tipset. Ska exprimentera nästa sommar. Detta är ett av skälen till att jag vill byta hoj och att det börjar bli dags för mer effekt.

Antingen en större landsvägs hoj som cb 1300 eller en glidare som road king:cool:

// Amir
 

Marie

Banned
Nu är jag som kärring väl mjukt stoppad i akterkastellet.... men 115 mil som dagsetapp (Rostock-Hermagor) är vardagsmat för mig. Det blir lite mer, när jag kör till Sverige, eftersom jag inte vill passa färjor som har glesa avgångar. antingen drygt 140 mil; Hermagor-Rostock+Gedser-Vejbystrand eller drygt 175 mil Hermagor-Vejbystrand via Jylland och Storebæltbroen. Det senare är faktiskt lite jobbigt mot slutet (blir ju sent på natten), men att köra mera efter några timmars sömn går utmärkt.
 

OH-

Member
Jag övade inför en framtida längre utomlandsresa. Jag tror att om min hoj hade varit en glidare tex en road king kanske jag hade klarat 30-40 mil till.

Nexter, tack för tipset. Ska exprimentera nästa sommar. Detta är ett av skälen till att jag vill byta hoj och att det börjar bli dags för mer effekt.

Antingen en större landsvägs hoj som cb 1300 eller en glidare som road king:cool:

Ta till dig det Nexter skriver om att stå upp. Det gör underverk. Om du nödvändigtvis skall ha en glidare så försök få tag i en med vettigt placerade fotpinnar (eller, Gud förbjude, fotplattor ;)) och testa att du kan ställa dig upp under färd och flytta omkring lite och byta sittställning.

Om det inte går att stå och flytta runt så måste du ha en absolut perfekt sadel, annars blir det snabbt olidligt.

För övrigt är det få förunnat att köra 80 mil på en dag och vara helt oberörd dagen efter. På en vibrerande hoj kan du bara glömma det. Glöm inte öronen, många kåpor och hjälmar bullrar riktigt högt och det tröttar nåt fruktansvärt, skaffa bra grejer och/eller kör med hörselproppar.
 
H

honda cbf 500

Guest
Jag ska testa det...Jag har ju en landsvägshoj och har inget emot att ha en glidare i garaget..det enda som jag inte kan stå ut med är krampen i höger foten. Det är mest låret som smärtar.

Jag har fått för mig att eftersom benet är mer utsträck när man sitter på en glidare med fotplattor :) så är det bättre för blodcirkulationen:rolleyes:

Det jag med säkerhet inför nästa hoj val är att det antingen skall vara landsväg eller glidare.

De landsvägshojar som jag funderar på är cb 1300, gsx 1400.
När det gäller custom är det mest dragstar 1100 classic som är intressant men även wildstar, shadow 1100, Harley road king.

Jag har tyvärr bara kört customhojar kortare sträckor och har ingen anning om hur de påvekar kroppen efter en längre sträcka.:cool:

// Amir

Ta till dig det Nexter skriver om att stå upp. Det gör underverk. Om du nödvändigtvis skall ha en glidare så försök få tag i en med vettigt placerade fotpinnar (eller, Gud förbjude, fotplattor ;)) och testa att du kan ställa dig upp under färd och flytta omkring lite och byta sittställning.

Om det inte går att stå och flytta runt så måste du ha en absolut perfekt sadel, annars blir det snabbt olidligt.

För övrigt är det få förunnat att köra 80 mil på en dag och vara helt oberörd dagen efter. På en vibrerande hoj kan du bara glömma det. Glöm inte öronen, många kåpor och hjälmar bullrar riktigt högt och det tröttar nåt fruktansvärt, skaffa bra grejer och/eller kör med hörselproppar.
 

jan-olovj

Active member
Att köra custom frestar ryggen, benen har jag inte haft problem med. På dragstar så måste man häva sig upp och hålla hårt i styret, och det är inte bekvämt. Jag bytte min dragstar just för ryggen och att jag ville kunna köra lite längre sträckor, hojen är snygg enligt mitt tycke är det bara custom som är fina att se på men funktionen är viktigare än utseendet. På min dragstar monterade jag förarryggstöd och det var bra men inte tillräckligt.
 

Muffinmannen

New member
Hej,

Det längsta som jag har kört på en dag totalt är 80 mil på min honda cbf 500. Men jag får ont i högra benet som så småningom mot slutet av etappen leder till mer eller mindre kramp. Jag vet att det beror på benvinkeln som orsakar sämre blod tillförsel osv.

Jag kunde knappt köra hoj dagen därpå. Detta oroar mig inför längre mcsemester utomlands.

Är det ngt som Ni som också får problem med eller är det bara jag som har det bekymret?:rolleyes:


Jag är i startgroparna för att byta hoj så småningom och håller på att ta reda på så mkt som möjligt och absorbera så mkt som möjligt för att underlätta mitt beslutfattande.:cool:

Ni som har custom som tex shadow, vtx1300, dragstar,wildstar, Harley, midnightstar 1300, är vibrationerna störande/besvärande på längre etapper?

Jag har bara kört kortare sträckor med customhojar på provkörningsdagar.

Hälsningar,

Amir


Jag har flyttat fram fotpinnarna så att jag sitter med nästan raka ben samt bytt styret till ett rakt med "rake" så att jag sitter lite rakare i ryggen, nästan lite framåtlutad. Jag har också en annan sadel, en mustang sadel som är betydligt högre i ryggen vilket gör att man får ett gott stöd. Sitter bra men det blir ändå drygt efter en 50 - 60 mil. Jag tror som vissa har skrivit att skall man köra långt utan att känna av för mycket är det touring som gäller. (Hör också till saken då att jag kör custom.)

(Om man inte är väldigt rutinerad som Marie :p )
 
Last edited:

Blaser

New member
Är inne på min andra customhoj. Hade en dragstar med fotplattor tidigare. Jag är 187 cm lång och jag var tvungen att flytta fram fotplattorna c:a tre tum för att inte få ont i benen. Däremot fick jag efter långa turer ont i axlarna.

Har numera en harley Wide Glide som är mycket behagligare för axlar och rygg. Måste däremot flytta fram fotpinnarna även på denna pga min längd.

Jag har aldrig besvärats av vibrationer av ngn custom ännu.
 
H

honda cbf 500

Guest
jag har själv haft två stycken mindre glidare av äldre årsmodell. Yamaha sr 250 special samt honda cm 400 5. De är egentligen landsvägshojar med customsadel och styre enligt mitt tycke. Jag kommer nu ihåg efter att läst era inlägg att ryggen belastades hårt.


vill minnas att vid sista provkörningen av harley road king så kände jag inget i ryggen men det kan vara så att jag vill minnas så :D:p eller så var det så att jag inte kände ngt.

det enda jag har haft problem med på moderna customhojar är fotplattorna. Jag måste lyfta foten ifrån plattorna för att växla. Det beror på mest att jag är kort i rocken har inte tillräckligt långa ben :) Jag är 175 cm lång.
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Hej! Jag har på mina långturer i olika världsdelar Kört "Stelben HD med högt styre" "Superglide orginal -84" "strippad Electra -71" "Off Road Sportster" samt "883 sportster -01" och detta har varit långaaa resor och jag skulle aldrig vilja byta ut någon av dessa hojar vid långresor (med undantad av 883 -01 pga svag motor) mot någon annan hojtyp. Har aldrig kört längre än 80-90 mil som mest på en dag och jag brukar köra i ca 90-110 km/h på landsväg vid långkörning. Om jag håller en snitthastighet på 90 km/h så betyder det 10 timmar i sadeln och det ger inte så mycket marginaler över på många platser i världen om man vill köra i dagsljus. Dom flesta större Customs är alldeles utmärkta lång touring hojar om man tar det lilla lugna och inte stressar semestern igenom för att jaga så många mil som möjligt. Glöm inte att det tar ett litet tag att aktivera och träna upp muskler som man normalt sett kanske inte använder...när detta är gjort så försvinner mycket av "träsmaken":)

Anders.J
 

mule

New member
Om du har för avsikt att använda din hoj för riktig touringåkning så tycker jag att du förstås ska prova en av dom hojar som verkligen är byggda för den typen av åkning. Jag tänker då på t.ex Yamaha FJR !300, Honda ST 1300, BMW K 1300 GT och kanske någon till. Då är 100 - 130 mil på en dag inga problem. :D
 

fbg

New member
Om du har för avsikt att använda din hoj för riktig touringåkning så tycker jag att du förstås ska prova en av dom hojar som verkligen är byggda för den typen av åkning. Jag tänker då på t.ex Yamaha FJR !300, Honda ST 1300, BMW K 1300 GT och kanske någon till. Då är 100 - 130 mil på en dag inga problem. :D

Tjenare
Jag kände att jag måste svara, Honda ST 1300, jag har haft en sådan
kör du 100-130 mil på den då har du en häck med special stoppning
det är som att sitta på en träbänk.
Tack för ordet :D
 

SuperRetard

New member
80, 100 & 130 mil om dagen!!! :eek::eek::eek:

Låter som fakir-metoder i mina öron.

Ungefär som att springa maran eller åka Wasaloppet, ett helvete medan man håller på, men skönt att kunna skryta om i efterhand.

Jag la ned sånt för 10 år sen, ni kanske växer upp nån dag ni också :p!
 

V Saarela

New member
Alla motorcyklar fixar man 100 mil på en dag. Det är sen när man ska börja mata mil flera dagar i sträck som man agnar vettet från sillen....eller vad det nu hette.

För mig är långfärdskomfort i sakta mak(ca 100-110 knyck) i kombination med rolig hoj på hemmaplan viktigt. Drar jag iväg i 10 dagar, så kör jag 1000 mil.

ST 1300, Deaville 700 etc, underbara långfärdsmaskiner utan att få träsmak, men dom är i längden så satans tråkiga. Dessutom om jag sitter böjd med bena, så brukar mitt högra knä börja värka efter ett tag. Det blir att sitta och räta ut ena benet lite så och då.
Jag har fastnat i offroadsegmentet(Varaderon etc). Man sitter ganska rakt med bena. Rak i ryggen. Om man nu skulle får lite träsmak så är det bara att ställa sig på fotpinnarna ett tag.

Förresten, jag brukar på semesterresorna inte köra mer än max en timma eller två och sen stanna. Kliva av och ta en snabbrast är viktigt.
 
H

honda cbf 500

Guest
Jag stannar var tionde mil och tar en kvarts rast på grund av mitt högra lår/ben. Ändå har jag mkt ont efter 80 mil. // Amir


Alla motorcyklar fixar man 100 mil på en dag. Det är sen när man ska börja mata mil flera dagar i sträck som man agnar vettet från sillen....eller vad det nu hette.

För mig är långfärdskomfort i sakta mak(ca 100-110 knyck) i kombination med rolig hoj på hemmaplan viktigt. Drar jag iväg i 10 dagar, så kör jag 1000 mil.

ST 1300, Deaville 700 etc, underbara långfärdsmaskiner utan att få träsmak, men dom är i längden så satans tråkiga. Dessutom om jag sitter böjd med bena, så brukar mitt högra knä börja värka efter ett tag. Det blir att sitta och räta ut ena benet lite så och då.
Jag har fastnat i offroadsegmentet(Varaderon etc). Man sitter ganska rakt med bena. Rak i ryggen. Om man nu skulle får lite träsmak så är det bara att ställa sig på fotpinnarna ett tag.

Förresten, jag brukar på semesterresorna inte köra mer än max en timma eller två och sen stanna. Kliva av och ta en snabbrast är viktigt.
 

TMax500

Member
80, 100 & 130 mil om dagen!!! Låter som fakir-metoder i mina öron.

Jag är inne på din linje, fast jag inte vill uttrycka det så kategoriskt.. =)

Det är borde väl vara sköna upplevelser vi vill ha när vi kör hoj? Det är väl inte en inte åka-långt-tävling? Hellre kör jag lite kortare, på sämre (och långsammare) vägar och njuter, än att dra 100+ mil på en dag. Det är inte riktigt min typ av hojåka, låter lite mera som en transport från en ort till en annan... (om ni långtouringrävar ursäktar)

Jag kör gärna en bra dagstur på 40-50 mil, helt ok! Men någonstans går gränsen för när man blir trött i kroppen och knoppen, och det jobbiga börjar dominera över det roliga. Åtminstone på min caféhoj-wannabe så går gränsen där någonstans! =)

V Saarela har en bra poäng ovan: "jag brukar på semesterresorna inte köra mer än max en timma eller två och sen stanna. Kliva av och ta en snabbrast är viktigt."

Efter att ha pausat en stund blir man ju sugen på att kliva på hojen igen, accelerera genom växlarna och lyssna på det goa' avgasljudet!
 
Last edited:

puttepj

New member
Förresten, jag brukar på semesterresorna inte köra mer än max en timma eller två och sen stanna. Kliva av och ta en snabbrast är viktigt.

Huvudet på spiken. Det behövs inte mer än ett besök på din hemsida för att förstå hur man hanterar en långsväng, på allt från moped till lite mer fullvuxna fordon....

/putte
 
H

honda cbf 500

Guest
När jag körde 80 mil på en dag var det en test körning. Jag vill ta reda på hur kan jag köra med denna hoj i flera dagar utan kroppen smärtar för mkt och att jag kan bibehålla hög närvarande i min körning. Jag insåg så länge mitt högra ben smärtar så mkt efter 80 mil så klarar jag nog max köra en dag och en sen måste jag vill en dag innan jag kan köra igen. Kör jag 50-60 mil om dagen så kan jag nog köra flera dagar i sträck.

Denna test gjordes för att kunna planera inför en längre utomlandsresa.

Jag gör inget i livet utan att planera ordentligt och tänka efter och gärna innan jag går till handling :D
 
Top