medlemsavgift

paho

New member
Ni gör ett helt fantastiskt jobb som jag hoppas och tror att de flesta förstår att uppskatta. Försökte hälsa och tacka dig personligen på mc mässan, men du var populär så jag hann inte vänta färdigt på min tur. Passar på här i stället. TACK!
Jag imponeras över er som orkar arbeta dag ut och dag in, är så tacksam över vad ni gör för oss mc-förare och hoppas att ni fortsätter med det. All heder åt er.

MVH
Patric Holmström
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Tack, det värmer Lasse01. Vi ses på nästa mässa eller nån annan gång.
Det är för det mesta väldigt kul att jobba på SMC, ibland är det riktigt jobbigt när allt går emot oss och man ska ladda om efter motgångar. Samtidigt är det svårt att förklara vad vi gör - verksamheten är enorm! Att vi gör vårt bästa för medlemmarna är SMC:s mål och ledstjärnan för personal och styrelse. Det är ju vi alla tillsammans som är Sveriges MotorCyklister -där kansliet är en del! Glad Påsk alla <3
 

Camel

Member
Motorcykel som fordon borde kunna tillhöra framtiden med tanke på smidighet, ringa platsbehov samt förhållandevis liten energiåtgång. Morgondagens motorcyklar kanske inte har förbränningsmotor men lämpar sig bättre än bilar för batteridrift om nu det är viktigt. Det finns redan idag hojar på marknaden med batteridrift som klarar sig utmärkt i jämförelser. I framtiden kommer det naturligtvis finnas ännu bättre hojar (och förhoppningsvis billigare) med denna teknik.

I många länder världen över är hojen ett vanligt transportmedel. I många länder det enda rimliga transportmedlet pga kostnader och trängsel. Dagens hojar behöver bli bättre på miljöegenskaper för att platsa i morgondagens trafik. Men hojar kan även utvecklas säkerhetsmässigt som fordon, potentialen är stor.

I min tankevärld finns hojen med som ett nödvändigt fordonsalternativ i den omställning av hela samhället som enligt många är nödvändig. I min värld finns många fordonsslag kvar som transportmedel i framtiden med den frihet som det ger individen. I min värld tar man hänsyn till alla trafikantgrupper. I min värld glömmer man inte bort någon trafikantgrupp. I min värld är trafiksäkerhetsarbetet skiljt ifrån miljötänk och ideologiska uppfattningar. De miljömål som anses viktiga för samhället i stort ska bestämma de åtgärder som ev. behöver göras i bl.a. trafiken. Och då ska hänsyn tas till utvecklingspotential, inte som idag automatiskt tänka avveckling av fordon. Att vissa politiker ideologiskt vill avskaffa fordon med den frihet det ger är en helt annan fråga som inte nödvändigtvis har med miljöfrågor att göra.

Vi som gillar att köra hoj kommer att få slåss för att fortsätta kunna köra hoj. Detta bli mer och mer tydligt. Gång efter gång är MC:n ”bortglömd” eller motarbetas aktivt i olika sammanhang. I vissa fall beror det på okunskap. Men i andra fall är det en ytterst medveten agenda eftersom vissa inte anser att MC passar in i morgondagens trafiksystem. Man tar inte hänsyn till att MC har en mycket stor potential att utvecklas som ett rimligt, platssnålt, resurssnålt, samt miljömässigt ansvarsfullt och fördelaktigt fordon i totala lösningarna för morgondagens trafiksystem. Förhoppningsvis beror det på bristande vision eller förståelse. Jag hoppas innerligt inte att det beror på en agenda där fordon och individuell frihet inte finns.

För mig är det helt klart att man måste organisera sig i dagens samhälle för det man själv tror på. Ensam är inte stark. Det blir mer och mer viktigt att organisera sig i ett samhälle med många dolda agendor, där äpplen blandas med päron i motiveringar, där många egenintressen styr samt där stor okunskap och brist på förståelse finns om de mer och mer komplexa samband som finns i vårt samhälle, t.ex. relationerna mellan miljöfrågor, trafiksäkerhet och transportarbete.

Den snabba fordonsutvecklingen där autonoma fordon under en övergångstid blandas med konventionella fordon blir en stor utmaning, inte minst för MC:n. Om MC:n blir autonom, vilket rent tekniskt är möjligt, kommer kanske en del av drivkrafterna att köra MC påverkas. Det är troligen enormt mycket roligare att köra hojen själv. Men alla andra fördelar som platsbesparing, liten resursåtgång, lägre kostnader, etc. består även om MC:n blir autonom. Så oavsett vad som händer med den autonoma funktionen på MC i framtiden så har fordonet definitivt en plats i framtidens trafiksystem. Det finns andra trafikantgrupper som anses platsa i morgondagens trafiksystem som inte har några krav på sig att bli autonoma på ett säkert sätt, läs gångtrafikanter. De är ju redan autonoma på sitt sätt och andra fordon anses behöva anpassa sig till det. Detsamma gäller (åtminstone delvis) cyklister. Det borde även kunna inrymma moped och MC. Själv hoppas jag givetvis att både kunna och själv få köra MC länge till.

För mig är det en självklarhet att organisera sig för det man tror på. Eftersom SMC finns och bevakar en av de saker som just jag är intresserad av så är jag medlem. Förut tänkte jag att det kanske inte behövs, men som MC:n som fordon behandlas (eller rättare sagt: inte behandlas) i olika sammanhang det är bara att inse att man måste organisera sig med likasinnade för att kunna göra sig hörd. Givetvis är medlemsavgiftens storlek viktig. Och för många kan ett belopp, även om det inte motsvarar mer än några tankningar i hojen, vara mycket pengar. Detta är upp till var och en att avgöra. Men att få köra hoj (under rimliga förutsättningar) i framtiden kommer inte att vara möjligt utan att vi slåss för det. Det är mer och mer uppenbart. Antingen slåss man enskilt genom att skriva insändare, uppvakta beslutsfattare, osv. Eller organiserar man sig och låter andra slåss för ens egen sak. Då måste man också förstå att det kostar något eftersom man inte kan förvänta sig att sådant arbete fullt ut görs ideellt. Även om jag är övertygad om att det till en del görs ideellt.

För min personliga del är valet mycket enkelt. Att jag som enskild ska kunna påverka i den utsträckning som SMC gjort och gör, är helt uteslutet. Det skulle kräva ett omöjligt stort engagemang. Jag anser att det är mycket valuta för pengarna att vara medlem i SMC om man värdesätter att kunna få köra MC under rimliga förutsättningar även om det är mycket kvar att göra. Men just därför bör man fortsätta att vara medlem.

Jag är mycket nöjd med SMC:s arbete att tydliggöra MC och försvara MC i olika sammanhang. Sättet det görs på är mycket bra och mycket seriöst. Fortsätt så, då det blir svårare för beslutsfattare att ignorera MC som fordon och dess fördelar, men även dess särskilda behov i trafiksystemet. Att det även är roligt att köra hoj ska vi inte skämmas för.

Tack alla ni som jobbar aktivt i SMC för vår sak! :tummenupp

Fortsatt Glad Påsk på er Alla!
 

vilde

New member
Motorcykel som fordon borde kunna tillhöra framtiden med tanke på smidighet, ringa platsbehov samt förhållandevis liten energiåtgång. Morgondagens motorcyklar kanske inte har förbränningsmotor men lämpar sig bättre än bilar för batteridrift om nu det är viktigt. Det finns redan idag hojar på marknaden med batteridrift som klarar sig utmärkt i jämförelser. I framtiden kommer det naturligtvis finnas ännu bättre hojar (och förhoppningsvis billigare) med denna teknik.

I många länder världen över är hojen ett vanligt transportmedel. I många länder det enda rimliga transportmedlet pga kostnader och trängsel. Dagens hojar behöver bli bättre på miljöegenskaper för att platsa i morgondagens trafik. Men hojar kan även utvecklas säkerhetsmässigt som fordon, potentialen är stor.

I min tankevärld finns hojen med som ett nödvändigt fordonsalternativ i den omställning av hela samhället som enligt många är nödvändig. I min värld finns många fordonsslag kvar som transportmedel i framtiden med den frihet som det ger individen. I min värld tar man hänsyn till alla trafikantgrupper. I min värld glömmer man inte bort någon trafikantgrupp. I min värld är trafiksäkerhetsarbetet skiljt ifrån miljötänk och ideologiska uppfattningar. De miljömål som anses viktiga för samhället i stort ska bestämma de åtgärder som ev. behöver göras i bl.a. trafiken. Och då ska hänsyn tas till utvecklingspotential, inte som idag automatiskt tänka avveckling av fordon. Att vissa politiker ideologiskt vill avskaffa fordon med den frihet det ger är en helt annan fråga som inte nödvändigtvis har med miljöfrågor att göra.

Vi som gillar att köra hoj kommer att få slåss för att fortsätta kunna köra hoj. Detta bli mer och mer tydligt. Gång efter gång är MC:n ”bortglömd” eller motarbetas aktivt i olika sammanhang. I vissa fall beror det på okunskap. Men i andra fall är det en ytterst medveten agenda eftersom vissa inte anser att MC passar in i morgondagens trafiksystem. Man tar inte hänsyn till att MC har en mycket stor potential att utvecklas som ett rimligt, platssnålt, resurssnålt, samt miljömässigt ansvarsfullt och fördelaktigt fordon i totala lösningarna för morgondagens trafiksystem. Förhoppningsvis beror det på bristande vision eller förståelse. Jag hoppas innerligt inte att det beror på en agenda där fordon och individuell frihet inte finns.

För mig är det helt klart att man måste organisera sig i dagens samhälle för det man själv tror på. Ensam är inte stark. Det blir mer och mer viktigt att organisera sig i ett samhälle med många dolda agendor, där äpplen blandas med päron i motiveringar, där många egenintressen styr samt där stor okunskap och brist på förståelse finns om de mer och mer komplexa samband som finns i vårt samhälle, t.ex. relationerna mellan miljöfrågor, trafiksäkerhet och transportarbete.

Den snabba fordonsutvecklingen där autonoma fordon under en övergångstid blandas med konventionella fordon blir en stor utmaning, inte minst för MC:n. Om MC:n blir autonom, vilket rent tekniskt är möjligt, kommer kanske en del av drivkrafterna att köra MC påverkas. Det är troligen enormt mycket roligare att köra hojen själv. Men alla andra fördelar som platsbesparing, liten resursåtgång, lägre kostnader, etc. består även om MC:n blir autonom. Så oavsett vad som händer med den autonoma funktionen på MC i framtiden så har fordonet definitivt en plats i framtidens trafiksystem. Det finns andra trafikantgrupper som anses platsa i morgondagens trafiksystem som inte har några krav på sig att bli autonoma på ett säkert sätt, läs gångtrafikanter. De är ju redan autonoma på sitt sätt och andra fordon anses behöva anpassa sig till det. Detsamma gäller (åtminstone delvis) cyklister. Det borde även kunna inrymma moped och MC. Själv hoppas jag givetvis att både kunna och själv få köra MC länge till.

För mig är det en självklarhet att organisera sig för det man tror på. Eftersom SMC finns och bevakar en av de saker som just jag är intresserad av så är jag medlem. Förut tänkte jag att det kanske inte behövs, men som MC:n som fordon behandlas (eller rättare sagt: inte behandlas) i olika sammanhang det är bara att inse att man måste organisera sig med likasinnade för att kunna göra sig hörd. Givetvis är medlemsavgiftens storlek viktig. Och för många kan ett belopp, även om det inte motsvarar mer än några tankningar i hojen, vara mycket pengar. Detta är upp till var och en att avgöra. Men att få köra hoj (under rimliga förutsättningar) i framtiden kommer inte att vara möjligt utan att vi slåss för det. Det är mer och mer uppenbart. Antingen slåss man enskilt genom att skriva insändare, uppvakta beslutsfattare, osv. Eller organiserar man sig och låter andra slåss för ens egen sak. Då måste man också förstå att det kostar något eftersom man inte kan förvänta sig att sådant arbete fullt ut görs ideellt. Även om jag är övertygad om att det till en del görs ideellt.

För min personliga del är valet mycket enkelt. Att jag som enskild ska kunna påverka i den utsträckning som SMC gjort och gör, är helt uteslutet. Det skulle kräva ett omöjligt stort engagemang. Jag anser att det är mycket valuta för pengarna att vara medlem i SMC om man värdesätter att kunna få köra MC under rimliga förutsättningar även om det är mycket kvar att göra. Men just därför bör man fortsätta att vara medlem.

Jag är mycket nöjd med SMC:s arbete att tydliggöra MC och försvara MC i olika sammanhang. Sättet det görs på är mycket bra och mycket seriöst. Fortsätt så, då det blir svårare för beslutsfattare att ignorera MC som fordon och dess fördelar, men även dess särskilda behov i trafiksystemet. Att det även är roligt att köra hoj ska vi inte skämmas för.

Tack alla ni som jobbar aktivt i SMC för vår sak! :tummenupp

Fortsatt Glad Påsk på er Alla!

Lets face it boys and girls eller låt oss se verkligheten i vitögat.

Motorcykeln är och kommer alltid att till allra största delen vara ett nöjesfordon, med det klimatet vi har, regn, blask, snö, kallt som fan stora delar av året är det bara några entusiaster som kör tvåhjuling året runt. Kan man inte köra sin tvåhjuling året runt krävs det ändå ett vinterfordon (läs bil) för att klara sina transporter, motorcykeln är i stort sett helt onödig och tar dessutom mer bränsle per person än vad en bil med flera personer i gör. Vi kommer aldrig att kunna motivera vårt motorcykelkörande med att det skulle vara bättre ur miljösynpunkt, trängsel eller liknande.

Med detta i åtanke kan vi inte heller trycka på för mycket om hänsyn och åtgärder från samhällets sida gentemot motorcyklar som helhet. Det bästa, snabbaste, enklaste, och billigaste för myndigheterna att bli av med alla motorcykelrelaterade dödsolyckor och fortsätta bygga vajerräcken är ju att förbjuda motorcyklar på allmän väg.

Jag har som jag skrivit i en annan tråd slutat att betala mitt medlemskap i SMC, det är helt av ekonomiska skäl, jag anser, även med ovanstående text i åtanke att smc är en bra och väl arbetande organisation. Hade jag fått samma försäkringsvillkor genom smc som jag har genom min märkesklubb hade jag troligtvis fortsatt betala till smc och skippat märkesklubben i stället. Men visst har medlemsavgiftens storlek en betydelse och det får varje förening väga för och emot när de höjer avgifterna.
 
Last edited:

Camel

Member
Motorcykeln är och kommer alltid att till allra största delen vara ett nöjesfordon, med det klimatet vi har, regn, blask, snö, kallt som fan stora delar av året är det bara några entusiaster som kör tvåhjuling året runt. Kan man inte köra sin tvåhjuling året runt krävs det ändå ett vinterfordon (läs bil) för att klara sina transporter, motorcykeln är i stort sett helt onödig och tar dessutom mer bränsle per person än vad en bil med flera personer i gör. Vi kommer aldrig att kunna motivera vårt motorcykelkörande med att det skulle vara bättre ur miljösynpunkt, trängsel eller liknande.
Sverige är ett avlångt land. I Småland där jag bor kan man på ett rimligt sätt köra hoj under majoriteten av årets månader. De månader det är dåligt väglag blir det mindre körning med hoj. I Sveriges mittersta och norra delar blir det normalt mindre tillfälle för MC-körning. Men jag tänker mig MC som en av framtidens transportlösningar, inte bara i Sverige utan globalt. I stora delar av världen är MC:n redan ett mycket viktigt fordon. Jag håller med om att bränsleåtgången på dagens hojar inte slår bilen per passagerarkilometer. Men samma råder ju med buss, den slår bilen per passagerarkilometer. Dagens bilanvändning i min stad under rusningstid är att det ofta är enbart föraren i bilen, inga passagerare. Och då hojen snålare på bränsle per personkilometer. Min hoj förbrukar ca hälften av bränslet som åtgår för min bil under samma sträcka. Morgondagens fordon kanske är batteridrivna, vad vet jag? I så fall är det enklare att med rimliga batterier och lägre kostnad erhålla hyfsad räckvidd med MC än med bil. Trängsel är ett huvudargument i många länder för just MC. Det gäller både under körning så väl som parkering. Detta är ett av de starkaste korten för MC, jämfört med bilen.


Med detta i åtanke kan vi inte heller trycka på för mycket om hänsyn och åtgärder från samhällets sida gentemot motorcyklar som helhet. Det bästa, snabbaste, enklaste, och billigaste för myndigheterna att bli av med alla motorcykelrelaterade dödsolyckor och fortsätta bygga vajerräcken är ju att förbjuda motorcyklar på allmän väg.
Just detta är största orsaken till att man måste engagera sig. Annars blir det kanske som du förutspår. Morgondagens fordon kommer att ha helt andra egenskaper än dagens, både säkerhetsmässigt och miljömässigt. Detta gäller även för MC. Redan idag har flera tillverkare visat vad man kan göra. Helt självkörnade hojar är tekniskt möjliga men kommer kanske inte att accepteras i samma utsträckning som självkörande bilar. Men MC med stödsystem som i princip innebär att MC:n självkörnade men att föraren ändå inom vissa ramar upplever att han eller hon kör hojen tror jag på. Att hojen är en av lösningarna för ett framtida hållbarare transportsystem där individuella val är möjliga är enkelt att tänka sig. Att alla ska åka själva i bilar med dubbelt så hög energiåtgång än att åka själv på hojen är inte rimligt. Ur trängselsynpunkt är det inte heller rimligt att alla ska lägga beslag på onödigt många kvadratmeter väg/parkeringsyta. Man kan ju lösa detta med gemensamma bilpooler, samåkning och kollektivtrafik. Men det är inte jag intresserad av. Jag menar att utveckling av morgondagens hållbara trafiksystem borde inkludera resurssnåla, platsbesparande och individuella fordon som t.ex. MC. Inte bara cyklar som idag. Utveckling av morgondagens trafiksystem innebär inte per automatik att man ska avveckla alla fordon. Återstår bara då frågan: vem ska slåss för MC:n och dess positiva fördelar men även samtidigt bevaka dess särskilda behov i trafiksystemet? Ska man göra det själv? Eller tillsammans med andra? Eller kanske inte alls? Jag inser att dagens strukturer för beslutsfattande är mycket komplext. Man måste veta hur slipstenen ska dras och i vilka sammanhang man ska finnas och göra sig hörd. Just detta anser jag att SMC är bra på och sköter på ett utmärkt sätt. Och det är kostnader förenade med sådant arbete.


Jag har som jag skrivit i en annan tråd slutat att betala mitt medlemskap i SMC, det är helt av ekonomiska skäl, jag anser, även med ovanstående text i åtanke att smc är en bra och väl arbetande organisation. Hade jag fått samma försäkringsvillkor genom smc som jag har genom min märkesklubb hade jag troligtvis fortsatt betala till smc och skippat märkesklubben i stället. Men visst har medlemsavgiftens storlek en betydelse och det får varje förening väga för och emot när de höjer avgifterna.
Om nivån på medlemsavgiften är rimlig är upp till var och en att bedöma.
 

Alexander76

Member
Dagens bilanvändning i min stad under rusningstid är att det ofta är enbart föraren i bilen, inga passagerare. Och då hojen snålare på bränsle per personkilometer. Min hoj förbrukar ca hälften av bränslet som åtgår för min bil under samma sträcka.

Sorry men inte en chans, din DL1000 drar samma som min fyrhjulsdrivna bil dvs ca 0.55 liter milen och min T120 drar ännu mer ca 0.6 L/milen. Såvida du inte har en moppe eller möjligen 125:a-skooter är i princip alla moderna bilar lika eller mer bensinsnåla som MC.

Mil för mil alltså, sen att det tar en timme extra i bil är en historia för sig.
 

Camel

Member
Sorry men inte en chans, din DL1000 drar samma som min fyrhjulsdrivna bil dvs ca 0.55 liter milen och min T120 drar ännu mer ca 0.6 L/milen. Såvida du inte har en moppe eller möjligen 125:a-skooter är i princip alla moderna bilar lika eller mer bensinsnåla som MC.

Mil för mil alltså, sen att det tar en timme extra i bil är en historia för sig.

Min bil är en V70 2,5FT manuell 2011 och drar ca 1 liter/mil bensin. Hojen DL1000 kör jag för det mesta på drygt 0,5 liter/mil bensin. Båda kan fås att dra betydligt mera vid inspirerad körning. Båda kan även köras snålare, ner mot ca 0,8 liter/mil för bilen resp. 0,45 liter/mil för hojen. Ca dubbel bränsleförbrukning för min bil i förhållande till min hoj. Det kan säkert skilja mycket beroende på vad man jämför med. Din Triumph sparar nog inte på dropparna den heller. ;) Min förra hoj DL650 förbrukade betydligt mindre bränsle än den nuvarande hojen. I många länder kör man nyttotrafik med hojar 250 cc 4-takt och kommer ned rejält i förbrukning. Roligt? Troligen inte, men snålt går de. Man kan ju också tänka sig att jämföra en snål dieseldriven bil med myggmotor med en hoj som har en stor uppskrämd motor, då blir förhållandet omvänt. Man kan alltså jämföra med vad man vill. Utan att gå till ytterligheterna tror jag att framtidens MC blir bränslesnålare än idag. Den optimering som bilar haft ett bra tag nu har inte infunnit sig hos MC-tillverkarna, ännu.

I framtiden kanske fordonen drivs med elmotor från batteri i fordonet. Rent energimässigt verkar det som att relationen kan vara densamma mellan MC och bil, med ungefär dubbel energiförbrukning för bilen.

Zero SR ZF med 14,4 kWh batteri har maximal elektrisk räckvidd upp till 288 km vilket blir 5,0 kWh/100 km
Hyundai Ioniq Electric med 28 kWh batteri har maximal elektrisk räckvidd på 280 km vilket blir 10 kWh/100km

Siffrorna kommer från resp. tillverkare. Hur det ser ut i verkligheten vet jag inte. Troligen blir räckvidden för båda fordonen mindre beroende på körsätt, omgivningstemperatur, etc. Batteridrivna elfordon har oftast längst räckvidd i stadstrafik och kortare på landsväg i motsats till fordon med förbränningsmotorer.
 

Alexander76

Member
Det är ändå akademiskt, dom kan få ner förbrukningen till 0, ordna så det är 15+ grader året om, slopa körkortskravet och göra så det sprutar fjärilar ur avgasröret - MC kommer ändå i bästa fall vara en parantes i sammanhanget eftersom folk i Sverige och liknande "civiliserade" länder inte sätter sig på motorcyklar i första taget, det anses oftast helt enkelt vara ett oseriöst och själviskt nöjespåhitt. Det är till och med så att jag väljer när och för vem jag avslöjar att jag åker MC dagligen för man kan få reaktionen "aha, en sån", kanske inte uttalat men man ser det på dem att de tycker det är lite sådär. Ni vet när man ser nån glida förbi på gatan och man tänker "fifaaaan vilken ball hoj", det är svårt att begripa men det är typ INGEN som tänker så förutom jag och ni. Det är bara så otroligt långt borta från folks världsbild och då blir jag inte alls förvånad att motorcyklister sätts i tredje rummet av t.ex vägverket. Så nog behövs en organisation som jobbar heltid med att driva skiten, så att man får åka alls.

Bara för det ska jag betala årets medlemsavgift.
 

Niklasinorr

New member
Bara som en liten parentes här angående SMC:s utbildningsverksamhet och de av er som inte finner den viktig.

Jag och många med mig vet hur viktigt arbetet med utbildningsverksamheten varit för att sätta SMC på den politiska kartan. Utan SMC:s enorma satsning på utbildning så hade vi inte varit där vi är idag politiskt. Allting hänger ihop och SMC:s alla olika ben med resor, utbildning, tidningen och det andra man gör är tillsammans det bränsle som driver det politiska arbetet...alla delar är viktiga, glöm inte det!!! :)
 

BMW R90s

New member
Medlemsavgiften är ok.
Jag gick med i en klubb för tysktillverkade mc för att få en lägre premie.
Men det visade sig att jag fick samma premie med medlemskap i SMC!
Nästa år kan jag spara in på den avgiften:)
 

vilde

New member
Medlemsavgiften är ok.
Jag gick med i en klubb för tysktillverkade mc för att få en lägre premie.
Men det visade sig att jag fick samma premie med medlemskap i SMC!
Nästa år kan jag spara in på den avgiften:)

Om det är BMW klubben i kombination med svedea försäkring du skriver om är avgiften för försäkringen nog densamma som om du använder smc-rabatten men du du får bättre villkor via BMW klubben, dvs mer försäkring för pengarna, det får jag i alla fall.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Som alla sett har SMC förlorat striden i Stockholm om P-avgifter. Vi har kämpat hårt sedan december 2015, vi har betalt advokatkostnader för att driva frågan till Högsta Förvaltningsdomstolen. Otaliga möten, samtal, mail, brev, demonstrationer och annat har hållits och skickats. Mängder av människor har engagerat sig.
Alla som parkerar sin MC/moped i Stockholm har sparat 5-10 kronor/timme sedan 1 september 2016. Varje person som parkerat sin MC i taxaområde 1-2 cirka 10 tim/dag under MC-säsongen har tjänat drygt 20 000 kronor, d v s betydligt mer än den hundralapp som höjningen innebar och årsavgiften på 495 kronor.
Det är också tydligt att SMC:s arbete i Stockholm märkts och uppskattats, vi har nämligen största medlemsökningen där.
 

vilde

New member
Som alla sett har SMC förlorat striden i Stockholm om P-avgifter. Vi har kämpat hårt sedan december 2015, vi har betalt advokatkostnader för att driva frågan till Högsta Förvaltningsdomstolen. Otaliga möten, samtal, mail, brev, demonstrationer och annat har hållits och skickats. Mängder av människor har engagerat sig.
Alla som parkerar sin MC/moped i Stockholm har sparat 5-10 kronor/timme sedan 1 september 2016. Varje person som parkerat sin MC i taxaområde 1-2 cirka 10 tim/dag under MC-säsongen har tjänat drygt 20 000 kronor, d v s betydligt mer än den hundralapp som höjningen innebar och årsavgiften på 495 kronor.
Det är också tydligt att SMC:s arbete i Stockholm märkts och uppskattats, vi har nämligen största medlemsökningen där.

Visst, vill man vara elak kan man ju tycka att stockholmarna gärna kan betala för sin service själva, de har ju det redan förspänt med bland annat den bästa kollektivtrafiken i landet, är det inte så att hälften av all kollektivtrafik finns i huvudstaden? Kan inte SMC ta ut en högre avgift av just stockholmare?
 

paho

New member
Visst, vill man vara elak kan man ju tycka att stockholmarna gärna kan betala för sin service själva, de har ju det redan förspänt med bland annat den bästa kollektivtrafiken i landet, är det inte så att hälften av all kollektivtrafik finns i huvudstaden? Kan inte SMC ta ut en högre avgift av just stockholmare?
Antar att du skämtar om den bästa kollektivtrafiken i landet, det tar mig minst 40 minuter extra per dag att åka kollektivt mot att åka MC.
Att stå 40 minuter på en tunnelbana med andra tätt klämda mot mig efter att ha väntat 3 tunnelbanetåg senare hoppas jag verkligen att ni i andra städer i landet inte har så. Det vore verkligen katastrof om det vore sämre.
Tack SMC för allt jobb ni har lagt för oss MC-förare i Stockholm.

MVH
Patric Holmström
 

Lottafia

Member
Antar att du skämtar om den bästa kollektivtrafiken i landet, det tar mig minst 40 minuter extra per dag att åka kollektivt mot att åka MC.
Att stå 40 minuter på en tunnelbana med andra tätt klämda mot mig efter att ha väntat 3 tunnelbanetåg senare hoppas jag verkligen att ni i andra städer i landet inte har så. Det vore verkligen katastrof om det vore sämre.
Tack SMC för allt jobb ni har lagt för oss MC-förare i Stockholm.

MVH
Patric Holmström

Jag har aldrig förstått varför folk tränger ihop sig i "myrstackar". Här på vischan har vi ingen kollektivtrafik att trängas i, men å andra sidan har vi inga avgifter på p-platserna heller.... ;)
 

jan-olovj

New member
Antar att du skämtar om den bästa kollektivtrafiken i landet, det tar mig minst 40 minuter extra per dag att åka kollektivt mot att åka MC.
Att stå 40 minuter på en tunnelbana med andra tätt klämda mot mig efter att ha väntat 3 tunnelbanetåg senare hoppas jag verkligen att ni i andra städer i landet inte har så. Det vore verkligen katastrof om det vore sämre.
Tack SMC för allt jobb ni har lagt för oss MC-förare i Stockholm.

MVH
Patric Holmström

Vist har ni bra kollektiv trafik jämfört med övriga landet, vi på landsbygden fä vara glada om det finns några bussar överhuvudtaget är det några så går dom tre gånger per dygn. Men jag skulle inte vilja bo på en plats där det tydligen är så jäkligt att bo på som Stockholm, jag skulle flytta.
 

vilde

New member
Antar att du skämtar om den bästa kollektivtrafiken i landet, det tar mig minst 40 minuter extra per dag att åka kollektivt mot att åka MC.
Att stå 40 minuter på en tunnelbana med andra tätt klämda mot mig efter att ha väntat 3 tunnelbanetåg senare hoppas jag verkligen att ni i andra städer i landet inte har så. Det vore verkligen katastrof om det vore sämre.
Tack SMC för allt jobb ni har lagt för oss MC-förare i Stockholm.

MVH
Patric Holmström

Det bevisar bara att du inte vet hur kollektivtrafiken ser ut utanför storstan. ;)
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Som alla sett har SMC förlorat striden i Stockholm om P-avgifter. Vi har kämpat hårt sedan december 2015, ...

Fel Maria!!

Enligt min åsikt har SMC inte förlorat striden.. Vi har en tuff pågående process, som kanske kan rivas upp efter valet i september!

Och, med utgångspunkt i att MC avgifterna sku vara 50% av bilavgiften, vilket inte blev verklighet grundet SMC:s stora insats och investeringar advokater etc..
Tycker jag faktisk att resultat med att MC avgifterna slutar på 20% av bilavgiften, känns mera rimligt - ch det betyder mycket i plånboken för flera av oss.

Jag är glad för denna reduktion, som inte hade kommit om inte SMC hade kämpat på i frågan!
Min konklusion är att SMC fick inte som vi ville hela vägen, men vi kom en bit på vägen.. Och vi fortsätter matchen, sen!
 

paho

New member
Det bevisar bara att du inte vet hur kollektivtrafiken ser ut utanför storstan. ;)
Helt riktigt. Har bara koll på Mora, Tranås, Jönköping, Kristianstad och Åhus om hur det ser ut där. Visst har vi i Stockholm en utbyggt kollektivtrafik men den räcker inte på långa vägar. I de städer jag har räknat upp ovan tog det max 10 minuter från punkt A till punkt B (i rusningstrafik) och de gånger jag åkt har jag alltid fått sittplats, jag säger inte att det är bättre utan att det är annorlunda. I Stockholm tar det minst 45 minuter vart man än ska, om det flyter på, och sittplats kan man bara drömma om. Här behövs det alternativa färdmedel som inte tar mycket plats vare sig på väg som parkerad. Det är säkert så på andra ställen i landet, därför behövs MC som färdmedel.

Som jag ser det så hoppas jag att det arbete SMC lägger på denna fråga tillslut även ska gagna andra städer i liknande situationer.
Jag är tacksam för det otroligt bra jobb SMC gör för oss mc-förare i Sverige, inte bara lokalt utan även nationellt.

MVH
Patric Holmström
 
Top