Motorcykel som fordon borde kunna tillhöra framtiden med tanke på smidighet, ringa platsbehov samt förhållandevis liten energiåtgång. Morgondagens motorcyklar kanske inte har förbränningsmotor men lämpar sig bättre än bilar för batteridrift om nu det är viktigt. Det finns redan idag hojar på marknaden med batteridrift som klarar sig utmärkt i jämförelser. I framtiden kommer det naturligtvis finnas ännu bättre hojar (och förhoppningsvis billigare) med denna teknik.
I många länder världen över är hojen ett vanligt transportmedel. I många länder det enda rimliga transportmedlet pga kostnader och trängsel. Dagens hojar behöver bli bättre på miljöegenskaper för att platsa i morgondagens trafik. Men hojar kan även utvecklas säkerhetsmässigt som fordon, potentialen är stor.
I min tankevärld finns hojen med som ett nödvändigt fordonsalternativ i den omställning av hela samhället som enligt många är nödvändig. I min värld finns många fordonsslag kvar som transportmedel i framtiden med den frihet som det ger individen. I min värld tar man hänsyn till alla trafikantgrupper. I min värld glömmer man inte bort någon trafikantgrupp. I min värld är trafiksäkerhetsarbetet skiljt ifrån miljötänk och ideologiska uppfattningar. De miljömål som anses viktiga för samhället i stort ska bestämma de åtgärder som ev. behöver göras i bl.a. trafiken. Och då ska hänsyn tas till utvecklingspotential, inte som idag automatiskt tänka avveckling av fordon. Att vissa politiker ideologiskt vill avskaffa fordon med den frihet det ger är en helt annan fråga som inte nödvändigtvis har med miljöfrågor att göra.
Vi som gillar att köra hoj kommer att få slåss för att fortsätta kunna köra hoj. Detta bli mer och mer tydligt. Gång efter gång är MC:n ”bortglömd” eller motarbetas aktivt i olika sammanhang. I vissa fall beror det på okunskap. Men i andra fall är det en ytterst medveten agenda eftersom vissa inte anser att MC passar in i morgondagens trafiksystem. Man tar inte hänsyn till att MC har en mycket stor potential att utvecklas som ett rimligt, platssnålt, resurssnålt, samt miljömässigt ansvarsfullt och fördelaktigt fordon i totala lösningarna för morgondagens trafiksystem. Förhoppningsvis beror det på bristande vision eller förståelse. Jag hoppas innerligt inte att det beror på en agenda där fordon och individuell frihet inte finns.
För mig är det helt klart att man måste organisera sig i dagens samhälle för det man själv tror på. Ensam är inte stark. Det blir mer och mer viktigt att organisera sig i ett samhälle med många dolda agendor, där äpplen blandas med päron i motiveringar, där många egenintressen styr samt där stor okunskap och brist på förståelse finns om de mer och mer komplexa samband som finns i vårt samhälle, t.ex. relationerna mellan miljöfrågor, trafiksäkerhet och transportarbete.
Den snabba fordonsutvecklingen där autonoma fordon under en övergångstid blandas med konventionella fordon blir en stor utmaning, inte minst för MC:n. Om MC:n blir autonom, vilket rent tekniskt är möjligt, kommer kanske en del av drivkrafterna att köra MC påverkas. Det är troligen enormt mycket roligare att köra hojen själv. Men alla andra fördelar som platsbesparing, liten resursåtgång, lägre kostnader, etc. består även om MC:n blir autonom. Så oavsett vad som händer med den autonoma funktionen på MC i framtiden så har fordonet definitivt en plats i framtidens trafiksystem. Det finns andra trafikantgrupper som anses platsa i morgondagens trafiksystem som inte har några krav på sig att bli autonoma på ett säkert sätt, läs gångtrafikanter. De är ju redan autonoma på sitt sätt och andra fordon anses behöva anpassa sig till det. Detsamma gäller (åtminstone delvis) cyklister. Det borde även kunna inrymma moped och MC. Själv hoppas jag givetvis att både kunna och själv få köra MC länge till.
För mig är det en självklarhet att organisera sig för det man tror på. Eftersom SMC finns och bevakar en av de saker som just jag är intresserad av så är jag medlem. Förut tänkte jag att det kanske inte behövs, men som MC:n som fordon behandlas (eller rättare sagt: inte behandlas) i olika sammanhang det är bara att inse att man måste organisera sig med likasinnade för att kunna göra sig hörd. Givetvis är medlemsavgiftens storlek viktig. Och för många kan ett belopp, även om det inte motsvarar mer än några tankningar i hojen, vara mycket pengar. Detta är upp till var och en att avgöra. Men att få köra hoj (under rimliga förutsättningar) i framtiden kommer inte att vara möjligt utan att vi slåss för det. Det är mer och mer uppenbart. Antingen slåss man enskilt genom att skriva insändare, uppvakta beslutsfattare, osv. Eller organiserar man sig och låter andra slåss för ens egen sak. Då måste man också förstå att det kostar något eftersom man inte kan förvänta sig att sådant arbete fullt ut görs ideellt. Även om jag är övertygad om att det till en del görs ideellt.
För min personliga del är valet mycket enkelt. Att jag som enskild ska kunna påverka i den utsträckning som SMC gjort och gör, är helt uteslutet. Det skulle kräva ett omöjligt stort engagemang. Jag anser att det är mycket valuta för pengarna att vara medlem i SMC om man värdesätter att kunna få köra MC under rimliga förutsättningar även om det är mycket kvar att göra. Men just därför bör man fortsätta att vara medlem.
Jag är mycket nöjd med SMC:s arbete att tydliggöra MC och försvara MC i olika sammanhang. Sättet det görs på är mycket bra och mycket seriöst. Fortsätt så, då det blir svårare för beslutsfattare att ignorera MC som fordon och dess fördelar, men även dess särskilda behov i trafiksystemet. Att det även är roligt att köra hoj ska vi inte skämmas för.
Tack alla ni som jobbar aktivt i SMC för vår sak! :tummenupp
Fortsatt Glad Påsk på er Alla!