medlemsavgift

akewe

New member
Hej.Tycker att medlemsavgiften har blivit alldeles för hög.Går det inte att dra ner på några verksamheter,eller mindre personal,hyreskostnader odyl.Vad tycker Ni andra?
 

Lottafia

Member
Det finns mycket onödigt man skulle kunna skära bort. Kursverksamheten, bankörning, resebyrån, MCFolket för att bara nämna en handfull saker.
 

Zopilote

New member
Hmmm... Jag tycker man får ganska mycket för 495:-/år... eller ännu mer för 595:-/år om man är två eller fler i familjen som kör. 10% rabatt på försäkringen på Svedea. Rabatt på Sveriges bästa nätbutik för mc-däck. Gratis avrostningar. Kurser för rimliga pengar. Prenumeration på en hyfsad tidning och sist men inte minst någon som verkligen kämpar för motorcyklistens överlevnad...
 

Lottafia

Member
Hmmm... Jag tycker man får ganska mycket för 495:-/år... eller ännu mer för 595:-/år om man är två eller fler i familjen som kör. 10% rabatt på försäkringen på Svedea. Rabatt på Sveriges bästa nätbutik för mc-däck. Gratis avrostningar. Kurser för rimliga pengar. Prenumeration på en hyfsad tidning och sist men inte minst någon som verkligen kämpar för motorcyklistens överlevnad...

Det är väl just det där sista som ger smc något existensberättigande öht. Resten kan kvitta, det kan man klara sig utmärkt utan, eller vore i vissa fall en fördel att slippa, t.ex. MCFolket. Jag läser en enda sak i den och det är Sture Stelben. Det tar inte många sekunder, sen hamnar toapappret i arkivet. Mc är väl hyfsat kul att köra, men att behöva läsa om skrotet vill jag inte utsätta ens min värsta ovän för...
 

CeciliavonH

New member
Tja, känner man så ska man kanske inte vara med.

Vi som ideellt sliter ute i distrikten för att ge våra medlemmar (och andra motorcyklister) givande aktiviteter, skapa träffpunkter och driva lokala frågor på politisk nivå jobbar gärna gratis, men ditt inlägg motiverar ju inte direkt.

Ett tips är ju att engagera sig själv istället för att sitta och gnälla...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

gundj

New member
Tja, känner man så ska man kanske inte vara med.

Vi som ideellt sliter ute i distrikten för att ge våra medlemmar (och andra motorcyklister) givande aktiviteter, skapa träffpunkter och driva lokala frågor på politisk nivå jobbar gärna gratis, men ditt inlägg motiverar ju inte direkt.

Ett tips är ju att engagera sig själv istället för att sitta och gnälla...


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Lottafia ska du inte bry dig om, hon är SMC´s egna nättroll.
Av någon outgrundlig anledning får hon/han hållas år efter år.
Det är bara att ignorera.
 

Lottafia

Member
Tja, känner man så ska man kanske inte vara med.

Vi som ideellt sliter ute i distrikten för att ge våra medlemmar (och andra motorcyklister) givande aktiviteter, skapa träffpunkter och driva lokala frågor på politisk nivå jobbar gärna gratis, men ditt inlägg motiverar ju inte direkt.

Ett tips är ju att engagera sig själv istället för att sitta och gnälla...


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag förstår nog inte riktigt vart du vill komma?

Jag har inte med ett enda ord sagt att ni gör ett dåligt jobb ideellt ute i distrikten, bara att jag för min del inte ser någon mening med de flesta av (om inte alla) de verksamheter SMC håller på med lokalt, och mycket av det som sker centralt (resebyrå, MC-Folket) är också meningslöst.
Det enda som känns bra att stödja är den lobbyverksamhet som sker centralt gentemot myndigheter och politiker. Däri finns för mig HELA SMCs existensberättigande.
Några frågor att driva politiskt på lokal nivå har jag inte sett minsta skymt av. Bor man där alla parkeringarna är gratis och finns i överflöd, så är mc-parkeringar en icke-fråga, för även sådana finns, och är vanligen öde och tomma. För att finna något kollektivtrafikskörfält att göra anspråk på måste jag också köra miltals...

Jag kan därmed inte se varmed jag här ute i periferin skulle kunna bidra, genom att engagera mig. Jag ser ju allt det där med resor, träffar, kurser o.s.v. som i mina ögon totalt meningslösa och rent tråkiga aktiviteter, som jag inte vill understödja ekonomiskt. Definitivt inte heller understödja med eget arbete, eftersom jag ju ser verksamheterna som totalt meningslösa. Jag efterlyser ju inte heller några andra verksamheter, eftersom jag inte anser att det saknas något.
En gäspande deltagare eller funktionär som bara tittar på klockan och längtar efter att åka hem igen, är väl knappast vad någon vill ha, eller???

Jag är ju en ensamvarg som helst inte vill ha någon annan motorcyklist inom synhåll när jag är ute och kör. Faktum är att jag ofta upplever motorcyklister som större riskmoment på vägarna än bilister.
 
Last edited:
Det kan ju vara glädjande för dig lottades att höra att kursverksamheten finansierar sig själv genom deltagaravgifter så om du inte deltar bidrar du inte heller. Jag gissar att det är på samma sätt med resebyrån.

Du tycker om det trafikpolitiska arbetet på central nivå vilket de flesta av oss gör. Att det även arbetas på lokal nivå är en förutsättning för att utgöra en stark organisation på nationell nivå, och omvänt. Saker hänger ihop och att vara medlem i en organisation gör att vår enskilda styrka mångdubblas. Det gynnar oss alla men eftersom vi är olika med olika behov innebär det också att vi inte har personlig nytta av varje enskild del. Det är kostnaden för det du vinner på ditt medlemsskap. Glädjen över att kunna bidra till andras framgång är kanske inte helt oviktig heller...
Magnus
 

akewe

New member
Jag undrar hur många som verkligen utnyttjar eller använder sig av alla förmåner och aktiviteter,de närmast sörjande kanske?Är med i MCHK och där sänkte s avgiften i år.Kanske kan SMC lära sig något av dem.
 

TMax500

Member
Den jämförelsen är svår att göra tycker jag.

SMC har 15 anställda på kontoret som jobbar för att vi skall få det lite drägligare som mc-åkare. Man har 65-70 000 medlemmar (vilket kräver en organisation, ett kansli, en ekonomichef, en vd, osv) och en omsättning på 25-30 miljoner.

Man bearbetar motsträviga politiker, jagar på Trafikverket, jobbar internationellt för att våra frågor skall vara synliga på europanivå. Med mera. Bara det är värt en slant och 495 spänn för det jobbet betalar jag gärna. Motsvarar två-tre tankningar på mina hojar. Ev. rabatter och aktiviteter ser jag som en bonus. Utnyttjar dessa väldigt lite.

MCHK har 3000 medlemmar och en budget på strax över 1 miljon. Strax över 100 000 kr i personalkostnader vilket antyder att det är några nyckelpersoner som får ett visst honorar för sitt arbete. Det mesta arbetet görs nog ideellt, om jag får gissa (vet ej, är ej med...). Medlemsavgiften är 300 kr efter att den sänktes p g a att man ansåg sig ha för mycket pengar ("klubbens balansräkning var stark i överkant"). 300 kr är 195 kr lägre än för SMC.

Så det är svårt att jämföra en organisation med mer än 65 000 medlemmar och anställd personal, med en som har 5 % av det medlemsantalet och där det mesta (antagligen) görs ideellt. Särskilt när skillnaden "bara" är 195 kr.
 

Lottafia

Member
Jovisst, men 300 kr ÄR en mera acceptabel nivå för en medlemsavgift. Jag borde nog byta till MCHK i stället. Hojen är ju trots allt 33 år gammal.... ;)
 

challe

Member
Hmmm... Jag tycker man får ganska mycket för 495:-/år...

Ingen ifrågasätter att man får mycket för sin medlemsavgift, men vad hjälper det om man av ekonomiska skäl behöver dra ner på utgifterna. Då är nog den i särklass dyraste medlemsavgiften av alla klubbar och organisationer man i med i nog i riskzonen.

Till syvende och sist är det upp till SMC hur man vill ställa sig:

1. Fler medlemmar med lägre medlemsavgift
2. Färre medlemmar med högre medlemsavgift.

Det ligger väl ett mervärde i att representera en större grupp.
 

akewe

New member
Är även med i Vincent owners club i England,ett späckat månadsmagasin från england varje månad.Detta kalas kostar ca 400kr/år.Vi är ca.2000medlemmar fr.hela världen.15 anställda har ni verkligen att göra hela dagar?
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Klockan är 19:34, dom flesta i näringslivet och inom den statliga sektor - eller vart man nu jobbar, har sannolikt gått hem. Även om några av dessa med råka jobbar mera än 40 timmer i veckan.

Jag sitter bak mitt skrivbord på SMC:s kansli i Borlänge, och jag har just nu 777 olästa mails i min inbox. Igen i kväll kommer jag ha ett antal samtal med olika medlem, som är stärkt engagerad i verksamheten, och som presterar beundringsvärdiga insatser för motorcyklismen i Sverige.
Under kvällen är jag medveten om att jag kommer få diverse info och instruktioner, sannolikt från flera kollegor - som jobbar på sina datorer hemma. På nyheterna på hemsidan framgår det att vi är ganska missnöjde med beslutsunderlag i morgondagens riksdagsdiskussion. Därav lite extra i afton - eftersom politiken också är på G (även om klockan är över stängnings dags.).

Igår hade vi ett flera timmer långt möte på direktörs nivå på Trafikverket.
Under mötet tänkte jag faktisk på att Sveriges Knutter är lyckligt lottade att man har SMC, iallafall om man vill fortsätta fara runt på två hjul med förbränningsmotor i Sverige!! Jag fick också tanken att det kommer finnas massvist med arbeta för SMC i åren som kommer, med att sköta vår frihet.
Samtidigt känns det också närmast tröstlöst att våre framsteg tar tid. Men, det är mäktiga kräfter vi är uppe emot.

Men, SMC är mäktigt. Vi har reducerat MC dödsolyckor från ca. 70 tills ca. 35 på strax över tio år. Jag är säker på att SMC´s insatser är en stor del av detta. Samma gör sig gällande för dom som skadas. För 12 år sedan pratades det om förbud för sporthojer - sku motorcyklismen förbjudas! Allt detta har vi fått bort. Och tro mig att allt det där är det inte 15 anställda som klarer ensamma. Vi har närmare 1.200 ideelle som på nått sätt har jobbat på ett strukturerad sätt i motorcyklisternas intressen. Det kräver ganska mycket att styre allt detta.
SMC utger en MC tidning som också är en politisk budbärare. Tidningen är större i upplaga än samtliga övriga MC tidningar. Vi delar ca. 1.000 tidningar ut kostnadsfritt till politiker, ministere, General Direktörer, statliga verk, etc.. Allt för motorcyklöismen ska respekteras och man ska ta SMC seriöst i alla vore lagförslag.

I dagena nu dumper nya tidningen in i brevlådan - där finns en större sektion vart du kan läsa det mesta av vad vi gör för medlemsavgiften.
(Jag vett att SMC:s verksamhet beundras av övriga MC organisationer runt om i världen)..

Nu hopper jag tillbaka i mailboxen...
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag instämmer med Jesper. Sitter just nu hemma med datorn i knät. Tidvis räcker helt enkelt inte dagarna till utan även kvällar och helger behövs.
 

TMax500

Member
Blir inte ett dugg förvånad av de senaste inläggen. Den här typen av jobb ("kall"?) torde främst (endast?) attrahera entusiaster som brinner för det man gör. Oavsett helg eller vardag.

Det krävs det där lilla extra för att orka fajtas ("samtala":)) med myndigheter och politiker, likväl som att jobba med medlems- och organisationsfrågor i en organisation med 1200 ideella medarbetare och 65 000+ personer som (självklart) tycker en massa saker.

Så...
Go kansliet, Go! :)
 
Last edited:

Lasse01

New member
Jag instämmer med Jesper. Sitter just nu hemma med datorn i knät. Tidvis räcker helt enkelt inte dagarna till utan även kvällar och helger behövs.

Ni gör ett helt fantastiskt jobb som jag hoppas och tror att de flesta förstår att uppskatta. Försökte hälsa och tacka dig personligen på mc mässan, men du var populär så jag hann inte vänta färdigt på min tur. Passar på här i stället. TACK!
 
Top