Hej.
Finns mc-tåg bara från Tyskland, eller kan man "kliva på" detta redan i Danmark? Någon som vet?
Anette
Betydligt billigare tror jag inte du kommer att kunna räkna fram att det blir, men kanske marginellt. Det går ju inte att strunta i slitage som däck (ca 2-3 kr/mil beroende på däck) och drivpaket (ca 0,5-1 kr/mil), och du behöver dessutom räkna med den/de övernattningar du/ni skulle behöva göra om ni inte sov på tåget.Det va minsann inte gratis att åka biltåg! 5 lappar nästan ju ! Blir ju betydligt billigare att köra själv, ja ska man räkna in all slitage o sånt kanske det inte blir det men det är ju roligt att köra med eller? Aja smidigt verkar det ju vara antar jag =)
Betydligt billigare tror jag inte du kommer att kunna räkna fram att det blir, men kanske marginellt. Det går ju inte att strunta i slitage som däck (ca 2-3 kr/mil beroende på däck) och drivpaket (ca 0,5-1 kr/mil), och du behöver dessutom räkna med den/de övernattningar du/ni skulle behöva göra om ni inte sov på tåget.
Visst är det kul att köra, men om man skall långt tycker jag det är betydligt trevligare att sova på tåget och sen kryssa hemåt på fina hojvägar än att nödvändigtvis ligga och nöta Autobahn söderut och plattslita däcken bara för sakens skull.
Jag räknar ju att man bränner ner till österike på en lite över en halv dag. Nån som vet hur lång tid det tar med tåget? Vad gäller säkerheten så sätter jag inte den i främsta rummet för då hade jag inte köpt en sporthoj hehe Nä men ta tåget ner till kroatien eller nått och sen glida hemmåt dom goa vägarna ! Låter som en plan nästa sommar.
...och hur kul är de mjuka sportdäcken efter 150 mil motorväg i 200+?Jag räknar ju att man bränner ner till österike på en lite över en halv dag.
Ja du Goffen. Du verkar vara ganska naiv. Jag vill helst inte se dig försöka åka den sträcka du anger på ett halvt dygn. Det är 220 mil från Vaggeryd till exempelvis Zadar i Kroatien. Dessutom har du två färjor Hbg-Hör och Rödby-Puttg. att tänka på. Bara färjorna med lite väntetid tar 2 timmar. Då har du alltså 10 timmar kvar att åka 220 mil. Sen måste du tanka kanske 10 gånger. Det tar minst 2 timmar sammanlagt. Då har du 8 timmar att åka 220 mil. Troligtvis kommer du dessutom att hamna i ett antal vägarbeten. Jag säger bara en sak "Lycka Till". Hoppas du INTE provar. Det tycks vara så att du aldrig har åkt genom Europa tidigare, eller?
Det är mycket snack om att köra långt ner i europa på en dag. Har själv tillbringat en hel del timmar i sadeln genom Tyskland och tar gärna en övernattning innan man är nere i Alperna. Sträckkör man timme efter timme så är man ingen vidare förare framåt kvällningen.
För ett antal år sedan när vi var på hemväg efter ett par veckor på franska rivieran och alperna var vi bara sugna på att komma hem och vad händer efter ett stort antal timmar på hojen? Ja, inte var jag särskilt uppmärksam. Krockade med en bil under omkörning i yttefil på autobaun. Inte speciellt kul!
Vad jag vill säga med det här är att: resan på hoj ska vara en njutning, det är ju trots allt bland det roligaste som finns. Varför så bråttom? Ta med ett par dagar i beräkning till färden ner och hem igen och kör mindre vägar.
Ni som åkt tåget mellan Hamburg och Munchen, vad kostar det för hoj med förare och passagerare?
Har du möjligen nått kort på hytten alt kan beskriva den, jag tänker på hur många bäddar osv liknar den en hytt på båten, hade varit intressant o veta hur en hytt med dusch är uppbyggd med då den kostar 5tusen, för dom pengarna vill jag ju inte dela den med nån annan =)