MC tåg...?

Anette GL

New member
Hej.

Finns mc-tåg bara från Tyskland, eller kan man "kliva på" detta redan i Danmark? Någon som vet?

Anette
 

janric

New member
Mc-tåg

Hej.

Finns mc-tåg bara från Tyskland, eller kan man "kliva på" detta redan i Danmark? Någon som vet?

Anette

Närmast från Rostock, Hamburg eller Berlin beroende på resmål såvitt jag kan hitta, kolla www.autozug.de.

Rekommenderar tåget genom Tyskland, i synnerhet om du inte har tid att åka vid sidan om autobahn. Du spar däck, ork, mat och logipengar. Du färdas dessutom betydligt säkrare. Du går och lägger dig i Hamburg och vaknar vid eller söder om alperna. Kupéerna något trånga men det gör ju oftast inte ont. Ta inte med hela packningen ombord bara. Hårda eller välsurrade väskor kan sitta kvar på hojen. Dusch finns bara i de dyraste kupéerna. Frukosten av det enklare modell sydeuropeiska slaget.
 

Goffen

New member
Det va minsann inte gratis att åka biltåg! 5 lappar nästan ju ! Blir ju betydligt billigare att köra själv, ja ska man räkna in all slitage o sånt kanske det inte blir det men det är ju roligt att köra med eller? Aja smidigt verkar det ju vara antar jag =)
 
Det va minsann inte gratis att åka biltåg! 5 lappar nästan ju ! Blir ju betydligt billigare att köra själv, ja ska man räkna in all slitage o sånt kanske det inte blir det men det är ju roligt att köra med eller? Aja smidigt verkar det ju vara antar jag =)
Betydligt billigare tror jag inte du kommer att kunna räkna fram att det blir, men kanske marginellt. Det går ju inte att strunta i slitage som däck (ca 2-3 kr/mil beroende på däck) och drivpaket (ca 0,5-1 kr/mil), och du behöver dessutom räkna med den/de övernattningar du/ni skulle behöva göra om ni inte sov på tåget. :)
Visst är det kul att köra, men om man skall långt tycker jag det är betydligt trevligare att sova på tåget och sen kryssa hemåt på fina hojvägar än att nödvändigtvis ligga och nöta Autobahn söderut och plattslita däcken bara för sakens skull.;)
 

janric

New member
Betydligt billigare tror jag inte du kommer att kunna räkna fram att det blir, men kanske marginellt. Det går ju inte att strunta i slitage som däck (ca 2-3 kr/mil beroende på däck) och drivpaket (ca 0,5-1 kr/mil), och du behöver dessutom räkna med den/de övernattningar du/ni skulle behöva göra om ni inte sov på tåget. :)
Visst är det kul att köra, men om man skall långt tycker jag det är betydligt trevligare att sova på tåget och sen kryssa hemåt på fina hojvägar än att nödvändigtvis ligga och nöta Autobahn söderut och plattslita däcken bara för sakens skull.;)

Håller med som säkert framgår av mitt förra inlägg. Hur högt man värderar sin egen säkerhet är ju persoligt men den bör väl vara värd några kronor per mil den också.
Dessutom - efter natten på tåget har man ju kvar mer kraft att ha roligt med i alperna än om man skall plågas på autobahn 100 mil. Skall man hinna igenom Tyskland på en dag/natt är autobahn tyvärr alternativet.
Har man fler dar och ändå tänkt "göra" Tyskland är tåget uteslutet dock.
 

Goffen

New member
Jag räknar ju att man bränner ner till österike på en lite över en halv dag. Nån som vet hur lång tid det tar med tåget? Vad gäller säkerheten så sätter jag inte den i främsta rummet för då hade jag inte köpt en sporthoj hehe Nä men ta tåget ner till kroatien eller nått och sen glida hemmåt dom goa vägarna ! Låter som en plan nästa sommar.
 

Molgan

New member
På tal om MC på tåg så hoppas jag den möjligheten kunde återuppstå här i Sverige, den 100 mil långa transportsträckan ner till huvudstaden blir fort tradig.
 

hamre

Member
Jag räknar ju att man bränner ner till österike på en lite över en halv dag. Nån som vet hur lång tid det tar med tåget? Vad gäller säkerheten så sätter jag inte den i främsta rummet för då hade jag inte köpt en sporthoj hehe Nä men ta tåget ner till kroatien eller nått och sen glida hemmåt dom goa vägarna ! Låter som en plan nästa sommar.

Jag betvivlar att du skulle klara att köra runt 130 mil på en halv dag,möjligen ett halvt dygn. Med färjor och köer.
 

Goffen

New member
Jo jag menade ju ett halvt dygn dag/dygn. Farsan som är ifrån slovenien kör ju ner dit med bil på ca 16timmar "nonstop" stannar bara för att tanka o äta lite. Och jag räknar då med mc som inte behöver stanna på samma sätt i köer och så borde ju kunna matcha det. Visserligen får man tanka oftare, men vilket fall så sitter jag här nu o spånar på att åka ner till hamburg och sen ta det där tåget till kroatien och köra tillbaka till slovenien o hälsa på gubben när han är där, dra till italien över nova gorica o en lite bit in o kolla o sen tebax till gubben o sen fin fina vägar hem =) en liten roadtrip 2k9
 

mule

New member
Ja du Goffen. Du verkar vara ganska naiv. Jag vill helst inte se dig försöka åka den sträcka du anger på ett halvt dygn. Det är 220 mil från Vaggeryd till exempelvis Zadar i Kroatien. Dessutom har du två färjor Hbg-Hör och Rödby-Puttg. att tänka på. Bara färjorna med lite väntetid tar 2 timmar. Då har du alltså 10 timmar kvar att åka 220 mil. :eek: Sen måste du tanka kanske 10 gånger. Det tar minst 2 timmar sammanlagt. Då har du 8 timmar att åka 220 mil. Troligtvis kommer du dessutom att hamna i ett antal vägarbeten. Jag säger bara en sak "Lycka Till". Hoppas du INTE provar. Det tycks vara så att du aldrig har åkt genom Europa tidigare, eller?
 

Marie

Banned
Nej Goffens tidabell vill jag inte ge mig på, men däremot så kör man lätt från södra Kärnten till Vejbystrand på mindre än ett dygn, oavsett om det sker via Jylland och broarna eller inkl färjan Rostock-Trelleborg. Körde för två veckor sedan Vejbystrand-Hermagor 22tim30min med bil, och det helt utan brådska.
 

Goffen

New member
Ja du Goffen. Du verkar vara ganska naiv. Jag vill helst inte se dig försöka åka den sträcka du anger på ett halvt dygn. Det är 220 mil från Vaggeryd till exempelvis Zadar i Kroatien. Dessutom har du två färjor Hbg-Hör och Rödby-Puttg. att tänka på. Bara färjorna med lite väntetid tar 2 timmar. Då har du alltså 10 timmar kvar att åka 220 mil. :eek: Sen måste du tanka kanske 10 gånger. Det tar minst 2 timmar sammanlagt. Då har du 8 timmar att åka 220 mil. Troligtvis kommer du dessutom att hamna i ett antal vägarbeten. Jag säger bara en sak "Lycka Till". Hoppas du INTE provar. Det tycks vara så att du aldrig har åkt genom Europa tidigare, eller?

Ja eftersom du inte känner mig undanber jag mig personliga åsikter om min person. För det första ska jag inte till kroatien om jag kör själv utan till maribor slovenien som ligger 3mil ifrån österike. För det andra så är det inte påståenden jag skriver utan en bedömning. Som jag skrev kör min far med bilen till maribor på ca 16timmar men säg 18timmar då han åker 3på natten o är nere runt 9 på kvällen. Jag har inte någonstans påstått att det går utan lite frågande gjort en bedömning.

ps ser att jag inte skrev det i nått inlägg men jag menade ju tågets väg från hamburg fast till sloveninen då. Borde juinte vara mer än runt 100mil. Jag har kört 450mil med min hoj sen jag köpte den 19juni och det är väl hälften kvar av bakdäcket knappt? mvh
 
Last edited:

LC4ever

New member
Finns ytterligare ett alternativ (billigare).
Bil + släp med två hojar på släpet.

Att vara två personer med varsin hoj och ta tåget är inget billigt alternativ.
Vi har ett par gånger lastat hojarna på släp och kört ner med bil.
Väl på plats har vi lastat av och kört hoj.
Fördelen är att man kan turas om att köra bilen och att man orkar köra 120 mil i ett sträck med bil. (Körde 70mil på en dag denna semestern på hoj, och det kändes).
Nackdelen är dock att man har en bil med släp ståendes. Har inte varit några problem på de hotel som vi varit på (hyrt en vecka på samma ställe).
 

hanshultsfred

New member
Mycket snack om tid

Det är mycket snack om att köra långt ner i europa på en dag. Har själv tillbringat en hel del timmar i sadeln genom Tyskland och tar gärna en övernattning innan man är nere i Alperna. Sträckkör man timme efter timme så är man ingen vidare förare framåt kvällningen.
För ett antal år sedan när vi var på hemväg efter ett par veckor på franska rivieran och alperna var vi bara sugna på att komma hem och vad händer efter ett stort antal timmar på hojen? Ja, inte var jag särskilt uppmärksam. Krockade med en bil under omkörning i yttefil på autobaun. Inte speciellt kul!

Vad jag vill säga med det här är att: resan på hoj ska vara en njutning, det är ju trots allt bland det roligaste som finns. Varför så bråttom? Ta med ett par dagar i beräkning till färden ner och hem igen och kör mindre vägar.
Ni som åkt tåget mellan Hamburg och Munchen, vad kostar det för hoj med förare och passagerare?
 

janric

New member
Välj tåget!

Det är mycket snack om att köra långt ner i europa på en dag. Har själv tillbringat en hel del timmar i sadeln genom Tyskland och tar gärna en övernattning innan man är nere i Alperna. Sträckkör man timme efter timme så är man ingen vidare förare framåt kvällningen.
För ett antal år sedan när vi var på hemväg efter ett par veckor på franska rivieran och alperna var vi bara sugna på att komma hem och vad händer efter ett stort antal timmar på hojen? Ja, inte var jag särskilt uppmärksam. Krockade med en bil under omkörning i yttefil på autobaun. Inte speciellt kul!

Vad jag vill säga med det här är att: resan på hoj ska vara en njutning, det är ju trots allt bland det roligaste som finns. Varför så bråttom? Ta med ett par dagar i beräkning till färden ner och hem igen och kör mindre vägar.
Ni som åkt tåget mellan Hamburg och Munchen, vad kostar det för hoj med förare och passagerare?

Skulle vara intressant att få veta hur värderar att få din olycka ogjord. Jag gjorde ett överslag i våras innan frugan och jag bestämde oss för tåget Hamburg-Lörrach. De reella kostnaderna för tåg kontra autobahnfärd var nog till autobahns fördel med några hundralappar. Men då vägde jag in faktorn säkerhet. Och för min del är förmånen att få en betydligt säkrare färd genom Tyskland (som skulle passeras på ett dygn p.g.a. få semesterdagar) värd betydligt mer än så. Vi klev på hojen utvilade och nymummade på gränsen till alperna och kunde därmed njuta at färden i ett underbart Schweizväder. Ni vet en sån där dag när solen går upp, daggen lättar från sädesfälten och hojen glider som på moln genom kurvorna.

Priser för tåget; http://www.db-autozug.de/site/dbautozug/en/start.html

Priserna varierar över året, när du bokar och vad du väljer för komfort. Vi valde Sleeper car with wash basin, 1 compartment. Hytt med ett tvättfat. Toalett i ändarna på vagnen. Hytten var trång men gemytlig. En enklare frukost serverades i hytten efter bäddning.
 

Goffen

New member
Har du möjligen nått kort på hytten alt kan beskriva den, jag tänker på hur många bäddar osv liknar den en hytt på båten, hade varit intressant o veta hur en hytt med dusch är uppbyggd med då den kostar 5tusen, för dom pengarna vill jag ju inte dela den med nån annan =)
 

janric

New member
Bilder på hytt

Har du möjligen nått kort på hytten alt kan beskriva den, jag tänker på hur många bäddar osv liknar den en hytt på båten, hade varit intressant o veta hur en hytt med dusch är uppbyggd med då den kostar 5tusen, för dom pengarna vill jag ju inte dela den med nån annan =)

Har ingen bra bild. Bäst gör du att kolla autozugs hemsida. Dock kan sägas att en sådan hytt för två med handfat som vi hade inte är större än att du sittande med benen och armarna når alla motstående väggar samtidigt. Sängarna fälls ut ur ett utrymme i väggen. Du ligger således med huvudet ut över korridortaket eller under korridorgolvet (tvåvåningsvagnar). Så rymligt är det inte. En båthytt är avsevärt större. Vi överskattade storleken på väg ned och togs med oss ett par små sportbaggar för mycket. Mcställen, hjälmar, stövlar och en liten gemensam ombytesväska är nog. För en natt dög det dock väldigt bra för oss. Hyfsade sängar också. Dock ej Hästens.
Om en morgondusch är värd så mycket pengar är ju tveksamt. Å andra sidan beror det väl på vad man gjort på natten:rolleyes:? Något som man kanske kan avstå ifrån då och då?
 

jsfjr

New member
Min sambo och jag åkte med tåget från Hamburg till Munchen i somras när vi skulle till Zell am See. Det kostade 320 euro. Bilder på liggvagnarna finns på Autozugs hemsida. Vi hade vagnen som de kallar "Talgo" och vi var nöjda med den.

Vi startade från Halmstadtrakten 08.00 på tisdagen och var framme i Zell am See 12.00 dagen efter. Det blir väl 28 timmar och är man mer gasglad så kan man säkert pressa den tiden ;-)

Hemvägen gick över Tjeckien och tog 5 dygn, men det är en annan historia...

Vi kommer att ta tåget fler gånger....

Jörgen
 
Top