MC tåg...?

Monica

New member
På tal om MC på tåg så hoppas jag den möjligheten kunde återuppstå här i Sverige, den 100 mil långa transportsträckan ner till huvudstaden blir fort tradig.

och jag håller med fast tvärtom ;). För min del är sträckan Ystad - Östersund enbart transportsträcka... iaf till Mora. Sen blir det lite bättre.

Jag skickade innan semestern en förfrågan till Inlandsbanan, men de svarade att för tillfället gick det inte att sätta hojen på tåget. Om förfrågningarna ökar kanske de funderar på det....
 

Marie

Banned
Vi startade från Halmstadtrakten 08.00 på tisdagen och var framme i Zell am See 12.00 dagen efter. Det blir väl 28 timmar och är man mer gasglad så kan man säkert pressa den tiden ;-)


Ja, det var ju ganska sakta.

När jag kör till Hermagor (som ligger ett bra stycke söder om Zell) så kör jag hemifrån vid 20.30 ena dan och är framme nästa dag cirka kl 19 och detta oavsett om jag kör bil eller hoj. Har då sovit gott på färjan Trelleborg-Rostock i en hytt som är betydligt rymligare än vad som beskrivits här, och dessutom försedd med egen dusch...
Dessutom har jag då hunnit med fyra alppass också på vägen.
 

janric

New member
Snabb genom Tyskland

Ja, det var ju ganska sakta.

När jag kör till Hermagor (som ligger ett bra stycke söder om Zell) så kör jag hemifrån vid 20.30 ena dan och är framme nästa dag cirka kl 19 och detta oavsett om jag kör bil eller hoj. Har då sovit gott på färjan Trelleborg-Rostock i en hytt som är betydligt rymligare än vad som beskrivits här, och dessutom försedd med egen dusch...
Dessutom har jag då hunnit med fyra alppass också på vägen.

Tyskland, ex. sträckan Flenburg-Garmisch, kan man säkert avverka på 10 timmar lagligt. Men, får man diplom då eller? Eller vad är det man strävar efter?

Och hur pigg är man efter en sånn strapats när man skall njuta av alperna?

Frugan och jag åkte härom året från Seefeld i Tyrolen till norr om Hamburg, 93 mil på 11 timmar inkl mat- och andra raster. Detta p.g.a. kort semester. Det var gränsen för vad våra medelålders kroppar orkade utan att vara helt slut (vi orkade en trevlig middag). Knappast njutbart på autobahn dock och inte heller att rekommendera. Hade vi haft en tågplats för samma resa hade det varit att föredra. Vi hade dessutom sparat en övernattning m.m. och varit hemma tidigare och utan ansträngning.
 

Wallfärder

New member
Sista minuten

Ett tips om man vill åka lite billigare med Autozug är att sikta in sig på sista minuten resor.
Jag brukar dra ner till Hamburg och hoppa på tåget till Munchen. 2 avgångar per dag vid 21:45 och 22:00, jag förbokar inte ens utan chansar. Det är sällan fullt på dessa turer. Tror jag betalade 130 € sist jag åkte.
Risken är förståss att du inte kommer med, men det är ju inte hela världen. Antingen tar man nästa dagen efter eller kör hela vägen.
Nästa grej är att du kanske bara får sittplats och får sova sittandes. Men man brukar kunna uppgradera biljetten ombord när väl tåget kommit iväg, och om det finns platser lediga i tex couchette vagnen.

Väl i Munchen käkar jag frukost på nåt café på vägen., och passerar Österrike så fort jag kan. Voila, semestern kan börja. Una gelatte, una capocino. Millie Gratzie.(Min Italienska är gravrostig jag vet:eek:).

Det passar inte alla att åka så här, men det funkar för mig. Dessutom så är T-63:rna fräscha när man kommer ner och det blir lite billigare.
 
Last edited:

janric

New member
Ett tips om man vill åka lite billigare med Autozug är att sikta in sig på sista minuten resor.
Jag brukar dra ner till Hamburg och hoppa på tåget till Munchen. 2 avgångar per dag vid 21:45 och 22:00, jag förbokar inte ens utan chansar. Det är sällan fullt på dessa turer. Tror jag betalade 130 € sist jag åkte.
Risken är förståss att du inte kommer med, men det är ju inte hela världen. Antingen tar man nästa dagen efter eller kör hela vägen.
Nästa grej är att du kanske bara får sittplats och får sova sittandes. Men man brukar kunna uppgradera biljetten ombord när väl tåget kommit iväg, och om det finns platser lediga i tex couchette vagnen.

Väl i Munchen käkar jag frukost på nåt café på vägen., och passerar Österrike så fort jag kan. Voila, semestern kan börja. Una gelatte, una capocino. Millie Gratzie.(Min Italienska är gravrostig jag vet:eek:).

Det passar inte alla att åka så här, men det funkar för mig. Dessutom så är T-63:rna fräscha när man kommer ner och det blir lite billigare.

Bra tips värt att beakta. Kräver dock marginal om man inte kommer med.
Din italienska är ursäktad. Jag behärskar ordet pizza rätt bra men där stannar det.
 
Top