MC-olyckor, som det presenteras...

Galne Dansken

Administrator
Personal
..
1. Det är helt klart att man måste sätta bollen i rörelse om den anses död: att ta initiativ till utbildning och upplysning gagnar oss själva i första hand, och samhället i andra hand. Synd att man inte kan efterdebitera...

2. Vad gäller olycksutredningar är konformitet och enhetlighet A & O - det finns massor att lära av andras misstag och tillkortakommanden.

3. Konstaterade självmord är numera rensat från olycksstatistiken, eller hur?
4-hjulingar likaså, även om dom är MC-reggade - rätt?

4. För min del får det gärna komma upp en SMC-statistik i slutet av året som anonymiserat nämner att av XX antal dödsolyckor som skett under året är si och så många beroende på totalt oförstånd:
Fylla, droger, saknad behörighet, saknad hjälm - listan kan göras mer eller mindre lång, men där någonstans ligger väl de mest grundläggande kraven...?

5. Det är så tröstlöst med dessa individer som vi aldrig kan nå - för att dom inte rör sig i våra kretsar, för att dom inte delar våra värderingar, för att dom inte förstår vad man talar om. Ändå skapar dom MC-olyckor som vi andra tvingas stå för.

Hampe

1. Jupp, exacKt så är det.. Jag ku nog utveckla en del hypoteser där :rolleyes:
t. ex. som SMC har föreslagit Näringsdepartmentet att man istället för en repetition av körkortsprövet, tar man en SMC kurs istället, när man ska upgradera sig till tungt MC kort..
Dom strukturer SMC har uppbyggd under åren med IT stöd och hantering av en stor fortbildnings verksamhet - är grundpelare - som ger oss en stärk bas inför "nya möjligheter"

2. Jupp - Men, vi får inte glömma att vi faktisk går miste om mycket kunskap, vid det att djupstudier endast görs vid dödsolyckor. Tar olyckor med svårt skadade, ku man t. ex. prata med dom som var med i olyckan.
Av ekonomiska skel - görs inte djupare studier här. En sak som SMC jämnt lyfter.
Dock, kommer det under hösten en studie av MC räckes olyckor - vart den skadade har fått tala.. (Tack SMC)

3. Jupp - Vi har fått förståelse för att dessa tas bort. Dock, är det så att det detta ofta först blir under mars, när förre årets officiella statistik släpps - ialla fall om det rör sig om självmord. 4 hjulinger och moppar tas ofte bort väldig fort.
Jag menar det är så att det betecknas som dödsolycka, om den skadade dör inom 30 dagar från olyckan.

4. Ja, det sku vara bra! men, vi har en utmaning med att data då ofta inte är klart. Bl.a kan ta det ta tid att fastställa vållande frågan.
ex. En bilist kör om, en framförliggande bil - och under omkörningen i motsatt körfält kommer en MC (med al rätt på sin sida av vägen) och det frontal krockas! Innan man tar upp ett sådant fall, är det bra att vållande frågan klarlagt - om det nu var så att MCn på t. ex. en 70 km/t väg kom i 200+ - kan vållande frågan ändras från va´som annars tyckas ganska logisk!
- Vi ska kolla mera på möjligheten att ta fram nått??

5. Spontan tjuven som snor en MC (på fyllan), kan vi nog endast nå om vi får alla att stöld säkra hojen ordentligt!
Men hur var det nu det där med Moses som kom till berget, eller tvärtom (dansk ordspråk!)
Det här är ett stort ämne - och med erfarenhet från SMC:s Sporthojsprojekt, anser jag att SMC som organisation innehar mycket kunskap och erfarenhet i att dra till sig grupper vart annars inte har fotfäste. Men, frågan är om vi har stake nog att jobba vidare, och inte halka in för mycket som Bror Duktig!!
(vilket var en varning vi fick av då varande Vägverket, när vi drog igång sporthojsprojektet).

Vi kanske rent av ska börja att godkänna att man kan åka med i SMC SPORT utan att ha gått stegutbildning - dvs inget krav på körkort (vilket kan ha sidoeffekt att juniorer kan delta). Vi kan arrangera div. street, stunt och annat "bus" - och släppa in dessa grupper på ett sätt som vi inte har gjort tidigare..
Glöm inte att SMC SPORT, har ett tydligt politisk syfte: SMC SPORT ger just dom har ett stärkt gas behov att under ordnade former lämna sina livsfarliga beteende på landsväg. SMC har fått mycket cred´s för detta av myndighets personer. SMC, är den enda aktör som gör nått konkret..

Utmaningen vi har är att få oss själva, att acceptera nya saker, och ge dessa grupper möjlighet att delta vid SMCs smörgåsbord. Vart vi kanske ska justera in en rätt eller två till!
 

Hampe

Skriver massor!
Jisses Jesper - tillbaka efter semestern med nya friska tag, verkar det som...

Hampe

Edit:

Men hur var det nu det där med Moses som kom till berget, eller tvärtom (dansk ordspråk!)

Hmm...? Vilket danskt berg tänkte du på där...?
 
Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
Jisses Jesper - tillbaka efter semestern med nya friska tag, verkar det som...
...?

Nää - har faktisk semester - men, sen råkade värdens bästa kanslipersonal bli klara med verksamhetsberättelse, bokslut och revision - och annat som ska vara klart inför ett styrelsemöte - så jag tyckte att jag liksom fick delta..

Sen är det inget bra att delta i forum dialog från en mobil - och nu är bak spakarna på mitt tangentbord :)
 

Bob Sweden

New member
Det finns nyanserade journalister!

Ledare i Östgöta Correspondenten i dag:

http://www.corren.se/asikter/ledare/?articleId=5726237&date=&menuids=

Jag citerar:

"Nånannanismen - En folksjukdom"

"Anledningen till att pojkvännen, som saknade mc-körkort, körde för fort var att han inte ville bli stoppad för hastighetskontroll av polisen. En knapp timme senare släcktes den unge förarens liv i krocken. Att någon del av denna tragiska händelse skulle vara hans eget fel verkar flickvännen inte tycka.

Det är svårt att inte förundras. Möjligtvis beror de logiska kullerbyttorna på chocken efter olyckan och sin älskades död. Samtidigt tycks den här händelsen så väl passa in i ett större mönster. Det post-moderna samhället formligen massproducerar individer som är experter på att hela tiden frikänna sig själva (och sina nära och kära) från ansvar. Allting dåligt tycks alltid vara någon annans fel."


"Problemet är bara att om att en människa aldrig kan vara ansvarig för något dåligt, kan hon heller inte vara ansvarig för något gott."
 

HåkanP

New member
Vi kanske rent av ska börja att godkänna att man kan åka med i SMC SPORT utan att ha gått stegutbildning - dvs inget krav på körkort (vilket kan ha sidoeffekt att juniorer kan delta). Vi kan arrangera div. street, stunt och annat "bus" - och släppa in dessa grupper på ett sätt som vi inte har gjort tidigare..

Detta tycker jag är en alldeles fantastisk idé.


Ps Hampe. Det är så klart himmelbjerget som jesper avser, Moses är sannolikt ett smeknamn för Povl Dissing... :D
 

Hampe

Skriver massor!

Hampe

Skriver massor!
Inte så galen tycker jag... Här har dom fått med båda bil och mc i överskriften.

Japp - genom att hålla ner rapporteringen till minimala 3 rader så minskar också risken för fel... *ler surt*

Här blev det dock jävligt fel!

http://www.gp.se/nyheter/lerumalingsas/1.699206-motorcyklist-skadades-pa-e20

Fetad ingress:
En äldre motorcyklist från Alingsås skadades när han krockade med en släpkärra norr om Vårgårda på tisdagsförmiddagen


Beskrivning:
Enligt Alingsås-polisen ska motorcyklisten ha varit på väg norrut på E20. På väg 181 kom en personbil med släp som skulle vänstersvänga och köra vidare söderut på E20.

- Motorcykeln ska ha krockat med släpet när det var på väg över E20, säger Niclas Stadling, inre befäl vid Alingsås-polisen.

Motorcyklisten är den aktive som "krockar med", personbilen "drabbad" efter som han "skulle vänstersvänga och köra vidare söderut"
Implikationen här är att "personbilen med släp" (fordon, ej förare) fått sin resa avbruten av motorcyklisten (förare) som med något slags berått mod kört in i släpkärran.

Riktigt spöklikt anonymiserat blir det när det framställs som om det är släpet som är ute och ser sig om på egen hand...

Motorcykeln ska ha krockat med släpet när det var på väg över E20


En annan formulering skulle kunna vara:

Bilförare nonchalerar stopplikt i olycksdrabbad korsning, skadar motorcyklist.

Uppföljningsuppslag för en intresserad journalist skulle kunna vara:

* Tidigare olyckor i samma korsning. (Det finns tyvärr mmaassoorr att välja från)

* Varför korsningen ännu inte byggts om trots decennier av allvarliga olyckor (finansieringskrampen av hela E20 - alla vill bygga, inget händer. Sedan decennier)

* Myndigheters enda "trafiksäkerhetsåtgärd" i den aktuella korsningen har varit sätta upp kameraskåp. Jävligt lamt när de som är vållande till olyckorna i detta speciella kors egentligen skall stå stilla, se sig för och fundera lite innan dom kör ut på landets kanske farligaste Europaväg. Ett kameraskåp kanske tar ner hastigheten och lindrar vissa olyckor - men inget görs för att förhindra själva olyckan!
Detta agerande kan man gärna ställa i relation till "Noll-visionen" och intervjua ansvariga kring hur dom (inte) tänker.

* Bilisters oförmåga att se motorcyklar (med underlag från kampanjen "Se oss")

* Släpkärreröran - oerfarna bilister kopplar hyrsläp utan att ha en aning om vad dom gör, hur man kör eller vad dom egentligen har behörighet till. Herregud - här här vi ju underlag till en hel artikelserie som dryftar den brännande frågan; "Skall man egentligen tillåtas köra släp överhuvudtaget utan utbildning?"
Efter några dagars skrivande så har man kommit fram till den självklara men obekväma slutsatsen att det är dags att riva upp dagens körkortsregler och kräva E-körkort så fort någonting skall kopplas på kulan.



Om man vore en intresserad journalist alltså...



Hampe

edit:
Äsch - denna skulle nog egentligen legat i Triumph Int;s tråd "Jag vill veta varför..."
http://forum.svmc.se/showthread.php?t=6741 men, vad tusan - dom går i varandra.
 
Last edited:

BMW R90s

New member
Om all hojåkare börjar maila till dessa sk journalister vid
uppenbara fel i deras skrivning så kanske det blir bättre?
Fast det är väl en önskedröm.
Jag skickade ett mail till skribenten på GP:mad:
 

Hellman

New member
Om all hojåkare börjar maila till dessa sk journalister vid
uppenbara fel i deras skrivning så kanske det blir bättre?
Fast det är väl en önskedröm.
Jag skickade ett mail till skribenten på GP:mad:

Helt rätt. Jag mailbombade en AB-"reporter" häromdagen. Hon slutade svara efter mitt tredje mail (då jag ansåg att hon aldrig svarade på min ursprungsfråga) men många bäckar små...
 

NeXTer

New member
För att kommentera olyckan Hampe tog upp, så är det ju trots allt så att även motorcyklisten har ett ansvar. Vi har ett ansvar mot oss själva att köra defensivt och med tillräckliga marginaler för att ett tillbud inte ska resultera i en olycka.

Visst kan man säga att bilisten gjorde fel, men vi vet alla att det är en klen tröst när man ligger där på sjukhuset, eller värre...

Om vi alltid räknar med att bilister gör fel kan vi bara bli positivt överaskade när de för en gång skull gör rätt.

Står det en bil som ska svänga in på vägen du kör på? Håll till vänster och var beredd på broms- eller undanmanöver om du ser att hjulen börjar snurra på bilen.

Möter du en långtradare? Var beredd på att en otålig bilist slänger sig ut för att köra om.

Kör en bil framför dig - kanske i en kö - som om han inte verkar veta var han är? Troligen ska han svänga och är helt upptagen med att titta efter avtagsvägen, ska du köra om ska det vara där du är 120% säker på att det inte finns någon avtagsväg - om inte föraren ser vägen är det stor risk att du inte heller ser den innan bilen plötsligt svänger.

Visst händer det olyckor som inte går att förutse och vem som helst kan tappa koncentrationen i ett kritiskt ögonblick, men alla vi som kör MC vet vad de vanligaste olycksorsakerna är, så vi är skyldiga oss själva och våra närstående att köra på ett sätt så att vi kan undvika att bli nästa tidningsrubrik...
 
Last edited:

Triumph int

New member
Vem som är vållande ska man kunna läsa i artikeln.

Det ska inte vara mc-olycka bara för att det fanns en mc i närheten.

Sedan är ju körning och ansvar en annan sak.
 

DuvD

New member
Nyfiken. Har aldrig, peppar peppar, varit med om en olycka, ej heller orsakat någon. Men...

OM man är vållande...vad blir straffet? Får man något straff? Plåtskador anar jag att det är självriskerna som ska betalas. Men värre?
 

Bob Sweden

New member
Förstasidan på www.corren.se i dag 23/8 på eftermiddagen:

19-årig flicka i mopedolycka.
Krockade med bil i Hackefors på morgonen.


Ojsan, hon körde på en bil, det var ju inte så bra gjort av henne, hoppas hon klarade sig skapligt tänker jag och klickar in på länken för att läsa mer och möts då av:

Moped påkörd i Hackefors
En moped blev på tisdagsmorgonen påkörd av en bil i Hackefors där Landerydsvägen och Fordonsvägen möts.



Är det samma olycka??

Vore det inte lämpligt om den stackars tjejen blev omnämnd på samma sätt på båda ställen och inte som "vållande" på ena stället och "oskyldigt offer" på den andra?

Ovanstående även inskickat till Corren, får se om det kommer någon kommentar.

/B
 

Hampe

Skriver massor!
Vi har ett ansvar mot oss själva att köra defensivt och med tillräckliga marginaler för att ett tillbud inte ska resultera i en olycka.
Amen till det!

Visst kan man säga att bilisten gjorde fel, men vi vet alla att det är en klen tröst när man ligger där på sjukhuset, eller värre...
...och halleluja dessutom!

Om vi alltid räknar med att bilister gör fel kan vi bara bli positivt överaskade när de för en gång skull gör rätt.
- med änglakör i bakgrunden dessutom, för vart och ett av exemplen du drar sedan. Det är så det är att vara motorcyklist - och vara angelägen
att fortsätta få vara det. Ingenstans i trafiken är "millimeterrättvisa" så malplacerad som i hojsadeln, ingen annanstans är "förkörsrätt" ett så antikverat begrepp, ingen annanstans är "väjningsplikt" en så relativ företeelse.

Vill man köra nästa sommar också så väjer man som hojåkare alldeles oavsett hur rättsläget ser ut - så långt är vi överens.

Men, detta resonemanget gäller bara inom skål och vägg, invigd hojåkare till jämlike, mano a mano. (Genushets!) :D
Det är detta tankesätt som vi lärt in, vi som överlevt några säsonger i sadeln. Det är den inställning vi försöker få de nytillkomna som vi har en relation till att anamma - men är det egentligen något man kan masskommunicera...?

Ja, vi borde veta bättre - för vår egen skull men innebär det att vi skall vara lovligt villebråd i trafiken? Att bilister kan tillåtas sluta titta efter hojar efter som vi borde köra med större marginaler?

Nej, självklart inte - och det menar du inte heller, det är jag säker på.
Men, det blir lite avigt när en kille som färdades på en Europaväg till hälften skuldbeläggs för att en bilist inte stannar för stopptecken/inte ser sig för/inte tänker "MC"/inte tänker på att han har släpkärra kopplat/inte tänker innan han kör ut och korsar sagda Europaväg.

Ditt resonemang ovan är pedagogiskt korrekt att föra innan en olycka har hänt, men det är inte okay att använda för att skriva en skadad förare på näsan efteråt, speciellt inte som han av allt att döma inte gjort ett skvatt fel.

Jag måste säga att jag upplever en slags "värdeglidning" i trafiken under de senaste åren, där en MC inte längre är värd sin plats i trafiken. Jag upplever att bilister mer ofta rent ut skiter i mig, och detta på ett tydligare sätt än tidigare. Det handlar om korsningsincidenteter, bilar som kör om trots att jag kommer från andra hållet och folk som kör åt samma håll som jag, men gör sina körfältsbyten som om jag vore luft.

Jag har aldrig fått bromsa (eller gasa...) så mycket som jag gjort de två senaste säsongerna bara för att hjälpa bilister ur situationer som dom själva skapat


Tyvärr har två trådar blivit lite hopflätade här: denna började som en fundering över idiotkrascherna som rubriceras MC-olyckor i pressen, men även registreras som detta i officiell olycksstatistik.

Fyllkorningar utan varken körkort eller hjälm på stulna, oreggade crosshojar.
Kryssa i eller dra bort det ej tillämpliga i de olika fallen, men är det rätt att det kategoriseras som "MC-olyckor"...? Rättvist?




Rätt tråd att diskutera pressens skeva vinkling av riktiga olyckor där riktiga motorcyklar och motorcyklister är inblandade är egentligen Triumph Ints utmärkta "Jag vill veta varför och inte att" http://forum.svmc.se/showthread.php?t=6741

Så mycket är i vart fall klart:
om en bilförare skiter i stopplikten och kör ut mitt framför mig på en Europaväg så vill jag att det skall framgå i tidningen. Inte att jag har kört in i hans släp!



Hampe
 

Hampe

Skriver massor!

Läser du bare Corren, du...? :D


Vad vi slåss mot är ofta rubriksättarna; ondskefulla jävlar, tendentiösa skitstövlar, lyhörda hyenor - dom vet precis hur dom skall vinkla en rubrik för att leda in läsare till en inte sällan välskriven och korrekt artikel.

Ordvalen här ovan är förövrigt inte mina egna, utan kommer från i förtid gråhåriga journalister som måste sitta och försvara sig från vad anonyma rubriksättare ställer till med...

Men allt oftare ser man redaktionell text som tydligt - kanske beroende på ointresse, kanske på grund av ren illvilja vinklar mot oss motorcyklister.

Det måste vi se till att det bli ett slut på! I den där andra tråden då...


H
 

DuvD

New member
Nyfiken. Har aldrig, peppar peppar, varit med om en olycka, ej heller orsakat någon. Men...

OM man är vållande...vad blir straffet? Får man något straff? Plåtskador anar jag att det är självriskerna som ska betalas. Men värre?

Ok. Jag verkar ha klampat in med för stora skor. Men om någon känner någon eller hört om någon annan som vållat en olycka med personskada/dödlig utgång så berätta gärna utfallet. För det är väl inte så att vållande blir ostraffad? Och till råga på allt blir friskriven i pressen.....

Jag kanske är konstig, men om någon kör ihjäl mig/närstående så vill iaf jag se kännbara straff. Ni?
 

Hampe

Skriver massor!
Nyfiken. Har aldrig, peppar peppar, varit med om en olycka, ej heller orsakat någon. Men...

OM man är vållande...vad blir straffet? Får man något straff? Plåtskador anar jag att det är självriskerna som ska betalas. Men värre?

Försäkringsbolagets självrisk brukar vara straff nog...


Men, om det kan påvisas att vårdslöshet i trafik har haft med olyckan att göra kan det komma böter (dagsböter) som grädde på moset, och rent av körkortsindragning som lök på laxen.

Men! "Vårdslöshet i trafik" är inte vad det en gång var! Läs och begrunda länkarna på ex-Trafikjuristens hemsida: http://www.trafikjuristen.se/framgangar/vardsloshet_i_trafik/vardsloshet_start.htm


Att dra förbi stopplikten med släpkärra rakt ut på E20 trots att det kommer en MC, det tycker trots allt jag kvalar in fint som vårdslöshet i trafik än i dag...


H
 

DuvD

New member
Försäkringsbolagets självrisk brukar vara straff nog...


Men, om det kan påvisas att vårdslöshet i trafik har haft med olyckan att göra kan det komma böter (dagsböter) som grädde på moset, och rent av körkortsindragning som lök på laxen.

Men! "Vårdslöshet i trafik" är inte vad det en gång var! Läs och begrunda länkarna på ex-Trafikjuristens hemsida: http://www.trafikjuristen.se/framgangar/vardsloshet_i_trafik/vardsloshet_start.htm


Att dra förbi stopplikten med släpkärra rakt ut på E20 trots att det kommer en MC, det tycker trots allt jag kvalar in fint som vårdslöshet i trafik än i dag...


H

Så egentligen är det lugnt? Orsaka några dödsfall, kanske svänga vänster med en buss, köra ut med en släpvagn, meja ner några hojåkare medans jag twittrar i bilen osv. Bortsett från samvetet så får du betala någons självrisk, kanske några dagsböter (prisvärt om man nolltaxerar) och ev eu-moppe i några månader.

Inte konstigt att det händer olyckor...

(Klart jag överdriver, men det förstår den sunde)
 

Hampe

Skriver massor!
Sammanfattningsvis - rätt lugnt faktiskt.

Det har blivit enklare att klanta sig i trafiken, samhället är mer förlåtande gentemot folk som inte har 100 fokus på själva körningen.

Här har vi säkert en av anledningarna till att framförallt oskyddade trafikanter råkar allt mer och mer illa ut i trafiken - kopplingen mellan körning - ansvar - konsekvens - påföljd har luckrats upp och man är ursäktad nästan vad man än ställer till med. Lite hårddraget.

Vi har sett några fall de sista åren där bilförare närmast agerat som dom blivit kränkta efter att ha blivit anklagade för vårdslöshet i trafik i samband med att dom haft ihjäl motorcyklister i solklara korsningsolyckor. Brrr...


H
 
Top