MC-olyckor, som det presenteras...

Tommi

New member
Min fundering är hur i helvete aftonblaskan kan ha en förstasida som skriker ut "Polisen dödade min kille".
Det var väl för i helvete killen själv som tog livet av sig eller?
Ska det vara fritt fram för idioter att fara fram som torpeder i trafiken och riskera andras liv medan polisen ska stå med händerna i fickorna och titta på?

Det blev många svordomar men jag är arg på skandalpressen.

/ Tommi
 

Hellman

New member
Hampe: Döm inte ut SH.com. Det är sveriges största MC-forum och det finns många rötägg där (precis som här), men 80-90% där är inte rötägg utan har har vuxna och verklighetsförankrade åsikter. Däribland räknar jag mig själv.
Tror säkert dina inlägg hade uppskattats av många där.

Angående den senaste dödsolyckan som tjatas sönder just nu med skvallerpressens "dödsjakter" och "chockinfo" (de gillar att uppfinna nya ord) så finns det enligt mig inte mycket att säga...
Fy fan vilken soppa!

Jag har inte lagt mig i disskutionen men uppfattat följande:

Paret körde så här hela tiden.
De älskade adrenalinet och "kicken".
Killen (föraren) hade inte A-körkort.
MC stod på hans pappa(!), vad är det för IQ-befriad förälder?
Han (föraren) bröt mor åtskilliga trafikregler, vägrade stanna, körde satan, vägrade stanna igen och körde ännu värre.

Att det finns folk som sitter och försvara händelsen gör mig äcklad! Det som gör mig mer äcklad är moderns uttalande om polisens "felande" videoupptagning, att film inte finns:
"Så här får det inte gå till!"
Rensa lite i det egna ledet först kanske!?

Finns säkert många fel som begåtts i denna situation, men yttersta ansvaret ska läggas på dumjävlen (jo, det är så jag ser honom och jag kommer inte ändra mig där oavsett massa skitsnack) som var upphovsman till situationen!

Att flickvännen "gråter ut" i media ser jag endast som att hon missade uttagningen till Big Brother. Detta har jag kommit fram till genom att läsa på om olyckan och diskutionerna hela dagen idag och igår. Flickvännen har ju gjort både foruminlägg och blogginlägg efter olyckan, vilket jag ser som obegripigt om man precis gått igenom en olycka där ens älskade dött 48 timmar tidigare...

Jag är hård men förbannat trött på rötägg och att ingen har ett ansvar utan bara rätt att skylla ifrån sig i Sverige!

Handling och konsekvens, hur jävla svårt är det att begripa att de hör samman?
 

Hasse-VTX

New member
Det är svårt att försvara ett sådant rötägg!! Håller med dig Hellman, tycker det är svårt att se att det kan vara polisens fel.
 

Triumph int

New member
Jag tycker inte att den här självmordet ska någon
uppmärksamhet överhuvudtaget.

Jag tänker sluta klicka in och läsa kvällstidningar på nätet,
dom ska inte få några pengar av mig från och med nu.
 

Nilla

New member
Jag blir riktigt förbannad när jag ser att Aftonbladets nätbilaga ens publicerar när flickvännen påstår att "polisen tog hennes pojkväns liv"!
Hur kan det någonsin bli polisens fel att någon idiot väljer att köra sin mc i 250 km/h UTAN körkort!!?
Det är ju inte så att man behöver fly för sitt liv från polisen i Sverige!
HAN börjar ju med att begå ett flertal brott genom att köra olovligt i alldeles för hög hastighet samt mot stopptecken! Då är det väl helt rätt att polisen gör sitt jobb och försöker gripa en brottsling??
Man undrar ju också hur IQ-befriad flickvännen är, som medvetet sätter sig bakom idioten som regelbundet begår dessa brott?!
Jag tycker inte att sådana människor ska ha rätt att bli publicerade inför hela svenska folket, (som tyvärr sväljer det mesta som skrivs i dessa blaskor, med hull och hår)!!
Det är ju tyvärr inte lika intressant att publicera normala människors berättelser om mc-åkning så att Svenska folket i allmänhet förstår att de flesta som kör mc, gör det INOM lagens ramar..!
Så kan någon ge ett förslag på hur man skulle kunna få ut den informationen till allmänheten? TACK!!!
 

Ducatista

New member
Sydsvenskan "förstörde" överraskningsmomentet i ett trafiksäkerhetsprojekt i Trelleborg för ett antal år sedan. Till sitt försvar hävdade man att man hade en skyldighet gentemot allmänheten att informera om den kommande "övningen".

Om så är fallet, d v s att media har en skyldighet gentemot allmänheten att informera, borde man då inte inrikta sig på fakta istället för sensationsjournalistik? Fast i gengäld, ingen kan väl anklaga Aftonbladet och Expressen för att vara seriös journalistik, så det gäller kanske inte dem.


Note:
Utanför en gymnasieskola i Trelleborg riggade man upp en fejkad trafikolycka där elever från skolan spelade trafikoffer. Tanken var att övriga elever skulle komma ut till "ett verkligt scenarie" och under dagen uppleva allt från olycka till dödsbud och begravning. Dessvärre försvann överraskningsmomentet då Sydsvenskan samma morgon publicerade infomation om "olyckan".
http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/article1283595/Vackte-stor-uppstandelse-anmaldes-och-belonades.html
 

Hellman

New member
Sydsvenskan "förstörde" överraskningsmomentet i ett trafiksäkerhetsprojekt i Trelleborg för ett antal år sedan. Till sitt försvar hävdade man att man hade en skyldighet gentemot allmänheten att informera om den kommande "övningen".

Om så är fallet, d v s att media har en skyldighet gentemot allmänheten att informera, borde man då inte inrikta sig på fakta istället för sensationsjournalistik? Fast i gengäld, ingen kan väl anklaga Aftonbladet och Expressen för att vara seriös journalistik, så det gäller kanske inte dem.


Note:
Utanför en gymnasieskola i Trelleborg riggade man upp en fejkad trafikolycka där elever från skolan spelade trafikoffer. Tanken var att övriga elever skulle komma ut till "ett verkligt scenarie" och under dagen uppleva allt från olycka till dödsbud och begravning. Dessvärre försvann överraskningsmomentet då Sydsvenskan samma morgon publicerade infomation om "olyckan".
http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/article1283595/Vackte-stor-uppstandelse-anmaldes-och-belonades.html

AB och Expressens "jounalistik" är ju inget större problem för tänkande individer. Vi tycker att de ska hålla sig till "nakenchock" och nya väderfenomenet "snökanon" och mindre viktigt skit.

Problemet uppstår när en minoritet av svenska folket hör till "tänkade individer", utan misstar skitsnacket för allvar.
 

Hampe

Skriver massor!
Hampe: Döm inte ut SH.com. Det är sveriges största MC-forum och det finns många rötägg där (precis som här), men 80-90% där är inte rötägg utan har har vuxna och verklighetsförankrade åsikter.

Nä nä - jag diggar SH, och läser med glädje de blixtsnabba och träffande repliker man ser ibland. Sporthoj ligger inte bara till vänster om detta forum, det har även lite momentum när det inte bara blåser förbi, utan mer varvar oss.
Men, när det fastnar som det gjorde i just detta ämnet och folk gapar högre och högre i takt med att deras argument vittrar ner till ankskit så blir det lite tröttsamt, that's all.

Nå, nu hände det ju saker i Norge som fullständigt raderade ut relevansen hos denna genuina "TV-spelsolycka" http://forum.svmc.se/showthread.php?t=6729 och dom 15 minuter man skulle kunna beskylla den minderåriga "Fru Race" för att jaga blev inte ens 10 minuter när verkligheten plötsligt hann i kapp.
Lika bra det - detta är sannerligen en historia som förtjänar att begravas i det tysta utan vare sig idol- eller martyrskap.



Hampe
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
En motorcykelolycka inträffade strax efter klockan 10 på onsdagsmorgonen vid Braskens bro i Linköping.

Men...

http://www.corren.se/ostergotland/linkoping/?articleId=5720686&date=&menuids=

Hojen var stulen och jag tvivlar på att snubben hade behörighet.
Ändå blir det en "motorcykelolycka" i statistiken som vi andra skall stå med mössan i hand för och be om ursäkt för.
Inte just nu - men till vintern när ingen kommer ihåg hur det hängde ihop och siffrorna adderas; när vi får klä skott för att olyckorna stigit med fantasiljonprocent.




Hampe
 

Hellman

New member
Nä nä - jag diggar SH, och läser med glädje de blixtsnabba och träffande repliker man ser ibland. Sporthoj ligger inte bara till vänster om detta forum, det har även lite momentum när det inte bara blåser förbi, utan mer varvar oss.
Men, när det fastnar som det gjorde i just detta ämnet och folk gapar högre och högre i takt med att deras argument vittrar ner till ankskit så blir det lite tröttsamt, that's all.

Nå, nu hände det ju saker i Norge som fullständigt raderade ut relevansen hos denna genuina "TV-spelsolycka" http://forum.svmc.se/showthread.php?t=6729 och dom 15 minuter man skulle kunna beskylla den minderåriga "Fru Race" för att jaga blev inte ens 10 minuter när verkligheten plötsligt hann i kapp.
Lika bra det - detta är sannerligen en historia som förtjänar att begravas i det tysta utan vare sig idol- eller martyrskap.



Hampe

Det "bra" med norgeincidenten är precis som du skriver att den tog udden av "Fröken (vägrar att kalla en minderårig Fru ;)) Race"
Skvallerpressens fokus försvann när det fanns något viktigt att skriva om! Må alla norska offer vila i frid, skrev inte detta för att verka okänslig.

Men...

http://www.corren.se/ostergotland/linkoping/?articleId=5720686&date=&menuids=

Hojen var stulen och jag tvivlar på att snubben hade behörighet.
Ändå blir det en "motorcykelolycka" i statistiken som vi andra skall stå med mössan i hand för och be om ursäkt för.
Inte just nu - men till vintern när ingen kommer ihåg hur det hängde ihop och siffrorna adderas; när vi får klä skott för att olyckorna stigit med fantasiljonprocent.




Hampe

Detta känner jag att vi behöver jobba för i SMC att inga "obehöriga" olyckor ska hamna i vare sig försäkringsbolagens eller Transportsyrelsens statistik.
Inga obehöriga eller kriminella rötägg (iofs samma skit) ska höja våra premier!
 

Jari69

New member
Detta känner jag att vi behöver jobba för i SMC att inga "obehöriga" olyckor ska hamna i vare sig försäkringsbolagens eller Transportsyrelsens statistik.
Inga obehöriga eller kriminella rötägg (iofs samma skit) ska höja våra premier!

Instämmer tillfullo! Deras framfart skall inte vi som "hojkollektiv" behöva belastas för..
 

Hampe

Skriver massor!
Någon som vet något mera här?


http://gt.expressen.se/nyheter/1.2514951/mc-forare-utan-hjalm-kraschade-i-bralanda


Visst - det skulle kunna handla om någon som försökt spåra ett mystiskt missljud, och därför känt sig tvungen att plocka av sig hjälmen för att höra bättre, men på "Storgatan"...?

Detta är en i raden av "MC-olyckor" i år där föraren varit hjälmlös.
Skall vi behöva bränna av pengar på en informationskampanj som upplyser om att hjälm änna e' en huvudsak när man kör motorcykel...?


Önskar att någon hade tid och kraft att tränga djupare in bakom rubrikerna på dessa märkliga olyckor:
Har dom körkort? Är det "lekfordon"? Vad ligger bakom beslutet att ge sig till att köra MC utan hjälm - okunskap eller intensiv dödslängtan?



Hampe
 

Mirre

New member
Skall vi behöva bränna av pengar på en informationskampanj som upplyser om att hjälm änna e' en huvudsak när man kör motorcykel...?

Med tanke på att allt fler (? - subjektiv uppfattning av mig) anser att annan skyddsutrustning inte är superviktigt utan det är helt okej att köra hoj iklädd T-shirt, shorts, gympadojor och utan handskar (och nu menar jag både i stan och på landsvägar) så kanske det mentala steget till att skippa hjälmen inte är så långt?

Jag kommer aldrig att fatta avsaknaden av skyddskläder - det gör ju så jääääkla ont att skrapa asfalt med skinnet! :eek:
 

Roma55

New member
Jag kommer aldrig att fatta avsaknaden av skyddskläder - det gör ju så jääääkla ont att skrapa asfalt med skinnet! :eek:

jag har faktiskt frågat sådana som kör på detta viset, varför?
Svaret jag har fått är detta:

"Jag har inte tänkt att åka omkull" :confused:

Så jag ser ingen anledning för dom att bära hjälm heller.

//Ronnie
 

jan-olovj

Active member
Jag mötte i dag en, iklädd shorts t-tröja och hjälm. Detta var på väg 25 med ganska mycket trafik.
Själv kör jag till och med med handskar och halsduk även om det är jättevarmt.
 
Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
...
Önskar att någon hade tid och kraft att tränga djupare in bakom rubrikerna på dessa märkliga olyckor:
Har dom körkort? Är det "lekfordon"? Vad ligger bakom beslutet att ge sig till att köra MC utan hjälm - okunskap eller intensiv dödslängtan?

Hampe

SMC, är årligen på Trafikverket, vart vi under väldig tuff sekretess - får insikt i djupstudie materialet ang. MC dödsolyckor förgående år.

I den konkrete olycka vett jag inte annat än vad jag har läst i tidningarna.

Spontant, baserat på vad jag har set tidigare - kan det endast finnas enstaka förklaringar:

1. Hjälmen, har kanske inte varit spänd ordentligt och har flygit av i olyckan - och räddningspersonalen, har under al yra inte hittat den!
http://www.youtube.com/watch?v=KZB4CT3MX04 se ca. 1 minut in i videon - från moped utbildning i Italien - genomfört av FMI (syster organisation t. SMC)

2. Vi ser ibland olyckor vart föraren rent av inte har haft hjälm. Ofta är dessa med personer som är påverkat av alkohol/droger - och saker som körkort /ägande av hojen ingår inte obligatorisk!
Framgår på slide 50 http://www.svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/rapporter/llycksutveckling_mc.pdf
 

Hampe

Skriver massor!
SMC, är årligen på Trafikverket, vart vi under väldig tuff sekretess - får insikt i djupstudie materialet ang. MC dödsolyckor förgående år.

I den konkrete olycka vett jag inte annat än vad jag har läst i tidningarna.

Spontant, baserat på vad jag har set tidigare - kan det endast finnas enstaka förklaringar:

1. Hjälmen, har kanske inte varit spänd ordentligt och har flygit av i olyckan - och räddningspersonalen, har under al yra inte hittat den!
http://www.youtube.com/watch?v=KZB4CT3MX04 se ca. 1 minut in i videon - från moped utbildning i Italien - genomfört av FMI (syster organisation t. SMC)

2. Vi ser ibland olyckor vart föraren rent av inte har haft hjälm. Ofta är dessa med personer som är påverkat av alkohol/droger - och saker som körkort /ägande av hojen ingår inte obligatorisk!
Framgår på slide 50 http://www.svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/rapporter/llycksutveckling_mc.pdf

Whoa!

1 minut in är ju blaha blaha - vad är det sedan för en going som efter 2 minuter iskallt och med berått mod lägger omkull en klassiker i typ 80 blås bara för att visa funktionen på en airbagjacka....!?

Helt sanslöst kul att kolla på - jag gillar hur dom visar att man faktiskt kan bromsa när det är lite sand på asfalten, och jag är övertygad att sådan här handfasta demonstrationer betyder mycket för kidsens trafikuppfattning och uppförande i trafiken längre fram i livet.

Berätta mer! Är det en roadshow som åker runt och avverkar samhälle efter samhälle på detta viset med förmiddagsföreställning i stad A eftermiddagsentertainment i by B och kvällsshow i ytterligare en håla? Eller, vart det bara en one-off eftersom man körde slut på dödspiloter som ledsnade på att slå sig?

När kör vi igång i Sverge? :D



Trafikverkets "djupstudier" - vem initierar dem? Man sätter sig väl knappast ner och plöjer varenda allvarlig olycka på djupet...? Hur sker urvalet? Vem genomför dessa utredningar?

Det är intressant såtillvida att man är så beroende av informationsinsamlandet på plats. Går man bara på vad den lokala polisen lyckats få fram så är man allvarligt skadskjuten från start eftersom det inte finns ett enhetligt sätt att arbeta.

Jag har fått lära mig att Sverige till skillnad från exempelvis Finland inte har någon fast, samlad och stående "haverikommission" när det gäller vägtrafikolyckor. Det är en ofattbar brist i mina ögon, och jag är säker på att vi går miste om värdefull information genom att inte på ett samlat och organiserat sätt drar lärdomar av det som händer.



En gång i tiden, tidigt -80-tal när MC-olyckorna sköt genom taket så ville SMC inledda en form av djupstudier med bland annat personliga intervjuer av anhöriga och bekanta för att försöka skapa en "gärningsmannaprofil" på dom som råkade ut för olyckor, dödliga i första hand.
Fick det projektet någonsin luft under vingarna? Jag vill minnas att det var kontroversiellt eftersom "vanliga"/frivilliga funktionärer inom SMC skulle sköta insamlandet av informationen, och... ...ja... ..det är ju enkelt att se att det kunde gått överstyr hur mycket som helst.
Åt båda håll, så att säga...


Tråden handlar om saker som beskrivs som "MC-olyckor" i pressen, men som av oss själva varken upplevs som speciellt mycket "MC" eller ens "olycka".
Vi kommer i höst, till vintern eller till våren få en massiv mediabacklash i ansikte för att våra olyckstal går upp.

Rent allmänt - utan att utmåla just denna senaste, tragiska olyckan, kanske det dags att belysa, eller rent av brännmärka allt vansinne som försigår på stulna motorcyklar eller oreggade lekfordon, utan vettiga kläder, ibland på fyllan - och då och då tydligen utan något så grundläggande som hjälm på knoppen.


Även vi själva har ett ansvar - ju lättare det är att sno våra hojar, desto lättare blir det statistik av dem...



Hampe
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
RISK f. MARATON inlägg på halvdansk :p

Djupstudier..
I Sverige, är det kutym att det ivärksätts djupstudier på alla trafikolyckor - och det är bra - och kostsamt.
Självfallet, ingår den lokala polis´s rapport. Men, även prof. djupstudie utredare kommer på olycksplatsen. Det är dessa kalkyl doktorer som kan beräkna t. ex. krockhastighet via div. mät på f. ex. plastbiter som har farit i väg (mycket förenklad sagt).
Historisk set har MC perspektivet eller fördjupat kunskap om en MCs beteende fysisk kombinerat med förarens hantering - kanske inte altid varit helt i topp.
Jag anser att detta blivit bättra och bättra.
Tyvärr saknas nog lite mera utbildning och standardigsering av rapporteringen i MC perspektiv. SMC, har gett vår myndighet kopia av den rapport struktur som förespråkas i EU. Därmed inte sagt att vi inte gör rätt i Sverige. Men, det pågår en liknande optimering runt om i EU. Detta måste man förstå kräver också mycket utbildning av alla - och det tar sin tid att genomföra sådanna ändringar.

Danmark, som har en pytteliten geografi - har t. ex. utbildad en av DMC:s (SMC syster organisation) folk. Man ha med att han hade redan stora baskunskaper teoretisk.

Vi har vid enstaka olyckutredningar haft lokal SMC kompetens med på plats.
Annars, har vi utbildad några utredera med en full SMC kurs steg1234.

Vi har från SMCs sida, försökt att granska och sammanställa data på ett lite annorlunda sätt, med andra huvudgrupper i dödsolyckorna:
Kriminalitet, Bombning, Uppmärksamhet, Gruppkörning, Brist på förer kompetens, etc..
MEN, det är i ärlighetens namn väldigt komplicerat att få en rättvis bild - specifikt när det är, enligt vad SMC kom fram nästan tre fel i genomsnitt i varje olycka. Ex. mera än 30 km/t för fort, avställd MC, canabis..
Vi har diskuterat med Trafikverket, att få till en studie med flera av dessa betraktningar. Vi fick avslag på detta - och jag tolker två anledningar; Brist på ekonomiska medel och man kanske vill hålla olycksstudier någonlunda samma bas - så man kan se tvärs över alla fordonslag.
Vi har därför en pågående dialog med en annan forskningsinstans om detta - och man tycker vi har ett spännande spår på G!

Annan kunskaps inhämtning
SMC är medlem i FIM och så även UEM www.uem-moto.eu som är FIM Europa filial. Eftersom jag är invald ledamot i UEMs Public Affairs Commission som bl.a jobbar med Road Safety - ser och hör vi lite från övriga länder.
Finns en del bra presentationer på UEM´s sajt - bl.a en från SMC 2009 vart jag var föredragande om bland annat SMCs fortbildningsverksamhet och nordisk infra struktur i MC perspektiv.
Hursomhälst hade vi konferens i början på juli, och jag var där imponerad av hur den hollandska polis gör sina djupstudier. Man har under senasta året har ett extremt fokus på broms -just det bromsning! men, framför allt MC förarens bromsteknik eller brist på samma.
Enkelt sagt konstaterar man att det är brist på färdigheter hos MC piloterna och dom behöver träning - men, också en klok betraktning som SMCs instruktörer ofta docerar: Olyckan börjar altid ett antal sekunder innan krashen - så olyckan unviks där!
Vi får avvakta några veckor till - då kommer presentationerna sannolikt upp på webben.

Mopedförer utbildning i Italien.
i Rom är det 600.000 tvåhjulingar i rörelse dagligen - det ger ett stort antal olyckor. Mopper inräknad.
FMI (igen en SMC syster) valde att ta tag i detta för egen räkning. Anledning, om staten inte fixar problemet - måste man göra det själv, för att unvika att man får en politisk dialog om att förbjuda.....

- FMI konkluderade: Ungdomar kräver en annan pedagogik än vuxna. Ungdomar ska inte se film och dator animationer, det förknippar dom inte med verkligheten. Ungdomar ska har fart och fläkt - och dom skräms av nått som på riktigt är farligt...
Så man har satt i hopp ett projekt vart alla skolbarn ser på ett två / tre timmars utbildnings (show). Och det är med crasher (dockar och stuntmen) bilar som brinnar, brandbilar, mopeder som bromsar på grus, etc..
Showkillen, som delger budskapen, klivar själv upp på en moppe och visar att han kan det han berätter om. ungdommer gör inte som du sir - men, som du själv gör.. detta utbildningsshow körs runt till skolar och man janterar ca. 800 elever per session.
- sen, kan eleverna med hjälp av FMI Instruktörer (1.000 stycks ideella ala SMC instruktörer) ta sitt moped körkort enligt alla nya EU direktiv.
Jag kommer inte ihåg kostnaden för FMI för detta, men det är stora belopp. Och det känns nästan lite fundersamt när vi i SMC diskuterar om det kan vara OK at fortbildningsverksamheten får kosta några kronor av medlemsavgiften!

Nästa steg för FMI är att Italiens förarprövare, nu alla ska gå en kurs hos FMI i "körkunskap"..

Och sedan ska juristerna hitta en lösning på den stämning som FMI fått att körskolaforbundet - eftersom dom anser att FMI förvrider konkurrensförhållandet!

Själv anser jag att FMI är på 120% rätt väg, och i en demokrati får man ta initativ och action - sålänge man följer en rimlig lagstiftning..

Igen - det ska komme mera från FMI´s demo på UEM webben - tålamod..


Hampe - hoppas jag fick svarat på lite....
 

Hampe

Skriver massor!
Hampe - hoppas jag fick svarat på lite....


Tack för att du tar dig tid!

Jag tycker det är vansinnigt intressant, och det är ett ytterst ambitiöst projekt FMI har dragit igång.
Det är tydligt att jag är tonåring jag med - Youtubeklippet talar även direkt till mig och jag kan verkligen se framför mig hur budskapet sjunker in hos betraktarna.

Det är helt klart att man måste sätta bollen i rörelse om den anses död: att ta initiativ till utbildning och upplysning gagnar oss själva i första hand, och samhället i andra hand. Synd att man inte kan efterdebitera...

Vad gäller olycksutredningar är konformitet och enhetlighet A & O - det finns massor att lära av andras misstag och tillkortakommanden.




Konstaterade självmord är numera rensat från olycksstatistiken, eller hur?
4-hjulingar likaså, även om dom är MC-reggade - rätt?



För min del får det gärna komma upp en SMC-statistik i slutet av året som anonymiserat nämner att av XX antal dödsolyckor som skett under året är si och så många beroende på totalt oförstånd:
Fylla, droger, saknad behörighet, saknad hjälm - listan kan göras mer eller mindre lång, men där någonstans ligger väl de mest grundläggande kraven...?

Det är så tröstlöst med dessa individer som vi aldrig kan nå - för att dom inte rör sig i våra kretsar, för att dom inte delar våra värderingar, för att dom inte förstår vad man talar om. Ändå skapar dom MC-olyckor som vi andra tvingas stå för.



Hampe
 
Top