RISK f. MARATON inlägg på halvdansk
Djupstudier..
I Sverige, är det kutym att det ivärksätts djupstudier på alla trafikolyckor - och det är bra - och kostsamt.
Självfallet, ingår den lokala polis´s rapport. Men, även prof. djupstudie utredare kommer på olycksplatsen. Det är dessa kalkyl doktorer som kan beräkna t. ex. krockhastighet via div. mät på f. ex. plastbiter som har farit i väg (mycket förenklad sagt).
Historisk set har MC perspektivet eller fördjupat kunskap om en MCs beteende fysisk kombinerat med förarens hantering - kanske inte altid varit helt i topp.
Jag anser att detta blivit bättra och bättra.
Tyvärr saknas nog lite mera utbildning och standardigsering av rapporteringen i MC perspektiv. SMC, har gett vår myndighet kopia av den rapport struktur som förespråkas i EU. Därmed inte sagt att vi inte gör rätt i Sverige. Men, det pågår en liknande optimering runt om i EU. Detta måste man förstå kräver också mycket utbildning av alla - och det tar sin tid att genomföra sådanna ändringar.
Danmark, som har en pytteliten geografi - har t. ex. utbildad en av DMC:s (SMC syster organisation) folk. Man ha med att han hade redan stora baskunskaper teoretisk.
Vi har vid enstaka olyckutredningar haft lokal SMC kompetens med på plats.
Annars, har vi utbildad några utredera med en full SMC kurs steg1234.
Vi har från SMCs sida, försökt att granska och sammanställa data på ett lite annorlunda sätt, med andra huvudgrupper i dödsolyckorna:
Kriminalitet, Bombning, Uppmärksamhet, Gruppkörning, Brist på förer kompetens, etc..
MEN, det är i ärlighetens namn väldigt komplicerat att få en rättvis bild - specifikt när det är, enligt vad SMC kom fram nästan tre fel i genomsnitt i varje olycka. Ex. mera än 30 km/t för fort, avställd MC, canabis..
Vi har diskuterat med Trafikverket, att få till en studie med flera av dessa betraktningar. Vi fick avslag på detta - och jag tolker två anledningar; Brist på ekonomiska medel och man kanske vill hålla olycksstudier någonlunda samma bas - så man kan se tvärs över alla fordonslag.
Vi har därför en pågående dialog med en annan forskningsinstans om detta - och man tycker vi har ett spännande spår på G!
Annan kunskaps inhämtning
SMC är medlem i FIM och så även UEM
www.uem-moto.eu som är FIM Europa filial. Eftersom jag är invald ledamot i UEMs Public Affairs Commission som bl.a jobbar med Road Safety - ser och hör vi lite från övriga länder.
Finns en del bra presentationer på UEM´s sajt - bl.a en från SMC 2009 vart jag var föredragande om bland annat SMCs fortbildningsverksamhet och nordisk infra struktur i MC perspektiv.
Hursomhälst hade vi konferens i början på juli, och jag var där imponerad av hur den hollandska polis gör sina djupstudier. Man har under senasta året har ett extremt fokus på broms -just det bromsning! men, framför allt MC förarens bromsteknik eller brist på samma.
Enkelt sagt konstaterar man att det är brist på färdigheter hos MC piloterna och dom behöver träning - men, också en klok betraktning som SMCs instruktörer ofta docerar: Olyckan börjar altid ett antal sekunder innan krashen - så olyckan unviks där!
Vi får avvakta några veckor till - då kommer presentationerna sannolikt upp på webben.
Mopedförer utbildning i Italien.
i Rom är det 600.000 tvåhjulingar i rörelse dagligen - det ger ett stort antal olyckor. Mopper inräknad.
FMI (igen en SMC syster) valde att ta tag i detta för egen räkning. Anledning, om staten inte fixar problemet - måste man göra det själv, för att unvika att man får en politisk dialog om att förbjuda.....
- FMI konkluderade: Ungdomar kräver en annan pedagogik än vuxna. Ungdomar ska inte se film och dator animationer, det förknippar dom inte med verkligheten. Ungdomar ska har fart och fläkt - och dom skräms av nått som på riktigt är farligt...
Så man har satt i hopp ett projekt vart alla skolbarn ser på ett två / tre timmars utbildnings (show). Och det är med crasher (dockar och stuntmen) bilar som brinnar, brandbilar, mopeder som bromsar på grus, etc..
Showkillen, som delger budskapen, klivar själv upp på en moppe och visar att han kan det han berätter om. ungdommer gör inte som du sir - men, som du själv gör.. detta utbildningsshow körs runt till skolar och man janterar ca. 800 elever per session.
- sen, kan eleverna med hjälp av FMI Instruktörer (1.000 stycks ideella ala SMC instruktörer) ta sitt moped körkort enligt alla nya EU direktiv.
Jag kommer inte ihåg kostnaden för FMI för detta, men det är stora belopp. Och det känns nästan lite fundersamt när vi i SMC diskuterar om det kan vara OK at fortbildningsverksamheten får kosta några kronor av medlemsavgiften!
Nästa steg för FMI är att Italiens förarprövare, nu alla ska gå en kurs hos FMI i "körkunskap"..
Och sedan ska juristerna hitta en lösning på den stämning som FMI fått att körskolaforbundet - eftersom dom anser att FMI förvrider konkurrensförhållandet!
Själv anser jag att FMI är på 120% rätt väg, och i en demokrati får man ta initativ och action - sålänge man följer en rimlig lagstiftning..
Igen - det ska komme mera från FMI´s demo på UEM webben - tålamod..
Hampe - hoppas jag fick svarat på lite....